RELACJE W ŁAŃCUCHU DOSTAW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STYLE SPRZEDAŻY Autor: Richard Forster Przekład: Wioleta Dąbrowska
Advertisements

Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
Zarządzanie logistyczne
GIEŁDA TOWAROWA DLA DOSTAWCÓW CZĘŚCI ZAMIENNYCH
Amadeo Rapid Market System Szybkiej Sprzedaży Amadeo Rapid Market System szybkiej sprzedaży.
e-commerce jako efektywny rozwój dystrybucji
Identyfikacja ryzyk ubezpieczeniowych w procesach inwestycyjnych
Damian Korczowski Jakub Patykowski
Transakcje kompensacyjne
Polski e-commerce w dobie kryzysu okiem Skąpiec.pl Z tarczą czy na tarczy?
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Katedra Logistyki i Transportu
Sesja piąta SIECI DOSTAW.
PLATFORMA EDI - COMARCH ECOD
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Konkurencja niedoskonała
WARUNKI PRACY I RESPEKTOWANIE PRAW PRACOWNICZYCH KOBIET ZATRUDNIONYCH W SKLEPACH WIELKOPOWIERZCHNIOWYCH W OBLICZU KRYZYSU EKONOMICZNEGO Magdalena Chustecka.
Korzyści ekonomiczne Ochrona Odnawialność
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
Outsouring procesów e – commerce Wymierne korzyści dla właścicieli sklepów Cursor S.A. prezentacja przygotowana dla Klientów WellCommerce Warszawa, 2.
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
Tworzenie sieci dostaw Katedra Logistyki i Transportu
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
ZARZĄDZANIE LOGISTYKĄ
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Jak zwiększyć sprzedaż w hipermarketach?
OPRACOWANY PRZEZ FIRMĘ INFORMATYCZNĄ PIM
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
Copyright © 2008 Accenture. Zawartość prezentacji stanowi własność intelektualną Accenture. Wszelkie prawa zastrzeżone. Konferencja Hutnictwo 2008 Integracja.
Spotkanie Centrum Poczty i Postdata S.A.
Kluczowe czynniki sukcesu
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
Katedra Zarządzania Strategicznego i Logistyki
Twój pomysł na biznes!.
Polichno lutego Ocena współpracy w zakresie handlowym marketingowym i operacyjnym Analiza grupy Propozycje zmian w celu zwiększenia wartości.
Koszty systemu dystrybucji
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Jak konkurować na rynkach zagranicznych Konkurs Emerging Market Champions Cytowanie bez ograniczeń pod warunkiem podania źródła: „Jak konkurować na rynkach.
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
Rok 2016 wydaje się nieść dla przemysłu farmaceutycznego w Polsce wiele znaczących wyzwań:
Kupuj odpowiedzialnie owoce
Logistyk.
Modele zdominowanych łańcuchów dostaw – podejście abdukcyjne
Marek Ciesielski Katedra Logistyki i Transportu. 2 Osiąganie przez dwie firmy powiązane relacjami biznesowymi znaczących rezultatów z tych relacji nie.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Produkować taniej, sprzedawać rentowniej – co ma do tego IT Piotr Adanowicz Menedżer BCC ds. Rozwoju Biznesu, BCC Partner dedykowany SAP dla branży spożywczej.
Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.
Założenia – BMC#1 Busin ess Mod el Canv as #1 Kluczowe partnerstwa Główne działaniaWartość Relacje z klientamiKlienci Dostawcy mięsaProdukcja Reklamy.
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYKONALI: TOKARSKI RAFAŁ, ZAWIŚLIŃSKI MARCIN, TRZCIŃSKI ROBERT, MELION KRZYSZTOF, POŁEĆ ŁUKASZ, SZYMCZAK KONRAD. IMPORT ŻARÓWEK I RECYKLING Politechnika.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Presja cenowa w łańcuchach dostaw. Podejście abdukcyjne Marek Ciesielski UEP.
Uczący się łańcuch dostaw (od drzewa w lesie do kasy w sklepie)
Strategia Efektywnej Obsługi Klienta
platforma b2b.net i jej wpływ na poprawę rentowności
LOGISTYKA KRAJOWA I MIĘDZYNARODOWA
Wprowadzenie do dyskusji panelowej: Konkurencja i współpraca w łańcuchach dostaw żywności na rynku wewnętrznym UE i na rynkach krajów trzecich Forum.
Model „pięciu sił” M.Portera
Zarządzanie sklepem internetowym
Zwiększenie efektywności sprzedaży dzięki platformie do delegowania i weryfikacji zadań pracowników w sieci sprzedaży.
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Publiczne prawo konkurencji
Zarządzanie sklepem internetowym
Zapis prezentacji:

RELACJE W ŁAŃCUCHU DOSTAW (Partnerstwo a działania i sukcesy Wal Marta i innych sieci handlowych, Matsushity i innych producentów) Marek Ciesielski Katedra Logistyki i Transportu

shitanke ijime

The Wall Street Journal - 1995 „Po grzbiecie spływa nam ciągle pot, aż w końcu zostaje sama skóra i kości. Kontraktorzy tacy jak my są coraz słabsi, podczas gdy montażyści tacy jak Matsushita rosną w siłę.”

Kto będzie dostawcą DIY? Kto będzie liderem łańcucha dostaw? Wymagania: częstotliwość punktualność kompleksowość elastyczność Rosnąca siła przetargowa DIY

Siła przetargowa DO IT YOURSELF 1. Cena towar w pierwszej cenie „niezależnie od marki” 2. Termin płatności narzucony (120-180 dni) 3. Promocje narzucone (sprzedaż poniżej kosztów) 4. Marka własna rosnąca rola marek własnych 5. Regularność i terminowość dostaw brak powierzchni magazynowej (okienka) 6. Czas realizacji zamówienia 24-48 godzin 7. Automatyczna identyfikacja EAN, DUN 8. Kompletność, konfekcjonowanie i opakowania jednostkowe bezwzględny wymóg kompletności dostaw Wysokie wymagania w zakresie konfekcjonowania i opakowań 9. Zamówienia w formie elektronicznej EDI

Wal-Mart ponad 4 tysiące hipermarketów w 10 krajach, pierwszy sklep w Bentonville – 1962 rok; dziś: ponad 4 tysiące hipermarketów w 10 krajach, przychód ponad 260 mln dol., ceny niższe niż u konkurencji o 12-15%, dostawy z dokładnością do 30 sekund, 70 tysięcy pracowników.

Relacje z klientami i dostawcami podstawą sukcesu Wal-Martu

Pierwszym sekretem niskich cen jest trzymanie na smyczy dostawców Pierwszym sekretem niskich cen jest trzymanie na smyczy dostawców. Wal-Mart dyktuje ceny, żąda obniżania jakości, domaga się produkcji według własnej specyfikacji – Jeśli nie, sprowadzimy towar z Chin – mówią ludzie Waltona. Boją się ich najpotężniejsze firmy. Banicja z półek sklepowych Wal-Marta to wyrok śmierci.

clustering

K K K konkurencja – kooperacja - kontrola

W sieciach dostaw (jak i w innych sieciach gospodarczych) występuje zarówno konkurencja (walka negocjacyjna), jak i kooperacja. Niekiedy firmy o dużej sile przetargowej starają się zdominować partnerów z sieci.

KONTRAKT RELATYWNY

Branża motoryzacyjna dobrze ilustruje wpływ zarządzania łańcuchem dostaw na konkurencyjność. 1970 – a) firmy japońskie kontrolują łańcuchy dostaw poprzez keiretsu. b) firmy amerykańskie imitują to zachowanie integrując łańcuchy dostaw. Polityka wobec dostawców jest jednak różna.

– podejście konkurencyjne (szef zakupów Ignacio Lopez) GM Chrysler Honda – podejście relacyjne (Chrysler – Supplier Cost Reduction Effort) Przewaga może psuć relacje w łańcuchu dostaw i stać się barierą integracji. Przewaga Relacje Efektywność łańcuchów dostaw

Elementy relacji integracyjnych skłonność do utrzymania długookresowych relacji, rozbrat spowodowany konkurencją lub wrogą akcją zdolność do złagodzenia rozbratu przez akceptowalne rozwiązanie skojarzenie obopólnych korzyści poprzez wspólne wysiłki, pewność co do integracyjnych zachowań partnera Zaangażowanie Konflikt Rozwiązanie konfliktu Kooperacja Zaufanie

Przewaga:. zdolność jednej firmy (source) do Przewaga: zdolność jednej firmy (source) do wpływania na cele i działania innej firmy (target).

Przewaga może szkodzić jednemu lub obu partnerom Może też wpływać na efektywność obu partnerów i całego łańcucha dostaw.

Źródła przewagi!

Podstawy sił działających między firmami Podstawa siły Opis Przykład z przemysłu motoryzacyjnego Wynagrodzenie Firma (source) może nagrodzić inną firmę (target). Producent może rozwinąć biznes z dostawcą. Przymus Firma (source) może doprowadzi do ukarania innej firmy (target). Producent zrywa interesy z dostawcą. Doświadczenie Firma (source) ma dostęp do wiedzy i zdolności pożądanych przez inną firmę (target). Dostawca pragnie współuczestnictwa w programie Hondy. Odniesienie Firma (target) przywiązuje wagę do identyfikacji z inną firmą (source). Dostawca pragnie stowarzyszenia z rozszerzonym przedsiębiorstwem Chryslera. Prawne uzasadnienie Firma (source) ma usankcjonowane prawo do wpływania na inną firmę (target). Dostawca i producent mają formalną umowę sprzedaży.

Model uogólniony kontrola wynagrodzenie,przymus, prawne uzasadnienie Siła i rodzaj relacji (kooperacja, zaangażowanie, zaufanie, konflikt, rozwiązanie konfliktu) Wyniki działalności producenta, dostawcy, łańcucha dostaw brak kontroli doświadczenie, odniesienie

Marka Technologia ZŁD

DOSTAWCA HIPERMARKET Opusty cenowe Opłaty za ,,wejście do sprzedaży” Opłaty za miejsce w hali (,,półkowe”) Opłaty za ,,wprowadzenie towaru do sklepu” (kilka rodzajów asortymentu może ,,kosztować” przeszło 100 000 zł.)

Artykuł 15 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zakazuje pobierania innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży. Miało to zlikwidować ,,opłaty za półkę”. Opłaty te zniesiono, zastępując je w większości przypadków wymogiem uczestnictwa w kosztach wydawania gazet reklamowych.

1 stycznia 2004 roku weszła w życie: USTAWA O TERMINACH ZAPŁATY. PKPP zaskarża ją do Trybunału Konstytucyjnego. Jej celem jest rozładowanie zatorów płatniczych. Pracownicy PKPP twierdzą, że ustawa narusza zasadę swobody umów i w imię ,,partykularnych interesów pewnej grupy przedsiębiorców łamie zasady wolności prowadzenia działalności gospodarczej.”

Najważniejszą sprawą, która ma rozwiązać ustawa jest zwiększenie siły przetargowej dostawców wielkich sieci. Posłowie chcieli ułatwić życie przedsiębiorcom handlującym z super - i hipermarketami, które każą czekać na zapłatę często po trzy miesiące. Zdecydowali więc,że każda firma, której kontrahent nie zapłaci po 30 dniach, będzie miała prawo żądać odsetek (takich samych jakie pobierają urzędy skarbowe) niezależnie od terminu przyjętego w umowie. Jeżeli zaś dłużnik nie zapłaci w tym terminie, to wierzycielowi odsetki należą się bez wezwania. (GW, 22.04.04)

Menedżer z firmy Dr Irena Eris: ,,ustawa nie zdała egzaminu. Sieci handlowe albo się w ogóle nie przejmują, albo stosują różnego rodzaju mechanizmy jej obejścia. Wielkie sieci albo płacą w ustawowym terminie, ale ,,w zamian” podwyższają opłaty za półki, albo po prostu zrywają współpracę z dostawcami, którzy domagają się przysługujących im na podstawie odsetek.”

Cennik Giftów Sklepy: za zamówienie warte pięć tysięcy – odtwarzacz DVD za zamówienie warte jedenaście tysięcy – kamera video, Hurtownie: 10% wartości zamówienia Sieć kiosków: za zamówienie powyżej pół milona (po 10 000 zł dla każdego kiosku) – samochód, Hipermarkety: za wejście do jednego hipermarketu pewnej niemieckiej sieci producent płaci średnio 30 000 zł. [K.Dulkowski, Gospodarka giftobioru, Przekrój nr 15/3068, 11.04.04]

Unilever - Tesco