Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Advertisements

KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
„SPONSOROWANIE TO PODSTAWA, BY ODNIEŚĆ SUKCES W MARKETINGU SIECIOWYM”
E-learning Równowaga pomiędzy pracą, a życiem osobistym w IBM. Work-life balance. Jolanta Jaworska Dyrektor Programów Publicznych IBM Polska.
Analiza ryzyka projektu
SUKCES.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Rola instruktora w klubie
Definicje operacji.
Jak się robi plan marketingowy?
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Anna Paszkowska-Rogacz
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Bezpieczna Polska Bezpieczna Polska
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Osiągaj Swoje Cele z Lekkością!
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
GRC.
Zdjęcia ze stron:
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
PPP czyli Proponuję Pytalskim Projekt!. Co to jest metoda projektu? Kiedy Gosia Samosia spotyka się z ciekawostką, albo jakimś problemem Zabiera się do.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Sporządzamy biznesplan
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Dr Karolina Muszyńska Na podst.:
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Pijani kierowcy na polskich drogach
Wnioski na temat: Jak jest?. 1.Samorząd nic nie robi. 2.Służy tylko do organizowania kiepskich technicznie apeli. 3.Losowanie szczęśliwego numerka. 4.Nie.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) w ramach Krajowego Programu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym Piotr Michalak - Pełnomocnik Prezesa ULC ds.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Szkolny system wychowawczy
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Co to jest WOLONTARIAT?.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
WDRAŻANIE SYSTEMÓW Grażyna Szydłowska.
Toyota production system
Z. Korzeniewski, DODN Lider różni się od dyrygenta…? Zapraszam do dyskusji.
7 nawyków lidera.
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
8 zasad postępowania lidera
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
1 Jak Zdecydowanie Zwiększyć Skuteczność Sprzedaży? W ielowymiarowe Z arządzanie E fektem w praktyce Projekt i realizacja: dr Mariusz Salamon.
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Informacje wprowadzające dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii Monitorowanie.
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
11 © Centrum Zamówień Publicznych sp. z o.o. Widzieliśmy więcej,. patrzymy dalej - wiemy lepiej. 1/9 POZACENOWE KRYTERIA OCENY OFERT Radca.
Każdego miesiąca. każdego miesiąca Dobre słowo rozwesela serce człowieka, nie oszczędzaj miłych słów - wiele ludzi na nie czeka!
1. Nie ufaj osobie poznanej przez Internet. Nigdy nie możesz być pewien, kim ona naprawdę jest. Mówi, że ma 8 lat, ale może mieć 40! 2. Włączaj komputer.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Aleksander Kuliński klasa II A
Szkolny plan zachowania
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PODCZAS ZARZĄDZANIA SWOIM CZASEM
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Pytania i odpowiedzi - Etap 1 - KTO
Wolontariusz roku.
Zapis prezentacji:

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) w podmiotach lotniczych.

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) Wprowadzenie: Zacznijmy od jakiegoś typowego zdarzenia (ale jeszcze nie wypadku). Najczęściej scenariusz w takiej sytuacji (z punktu widzenia pracodawcy) jest prosty: 1. doszło do zdarzenia - pewnie ponieśliśmy straty.... 2. zachwiało to naszym poczuciem bezpieczeństwa…. 3. chcemy by to poczucie bezpieczeństwa powróciło…. 4. trzeba znaleźć winnego.... bo ktoś musi być winny.... prawda? 5. jak już znajdziemy naszego "kozła ofiarnego"... ups - przepraszam - "winnego" to trzeba go ukarać..... 6. skoro już znaleźliśmy i ukaraliśmy (a najlepiej "wyeliminowaliśmy") winnego -> czyli „przywróciliśmy” bezpieczeństwo - to teraz wszystko może wrócić do normy....

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) Zatem zwolniliśmy lub nawet wsadziliśmy „za kratki” sprawcę (często bardzo doświadczonego i wyszkolonego za niemałe pieniądze specjalistę) i problem „mamy z głowy”…. Tylko czy aby na pewno „przywróciliśmy” bezpieczeństwo…? Najpierw trzeba sobie odpowiedzieć na kilka pytań: Czy znamy rzeczywiste przyczyny (najlepiej wszystkie najważniejsze) i czy to one zostały wyeliminowane? Czy taka sytuacja (zdarzenie, incydent…) może się powtórzyć? Czy inni nie popełniliby w takich samych warunkach takiego samego lub podobnego błędu?

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) I może najważniejsze pytanie: Czy my rzeczywiście efektywnie (a nie efektownie) zarządzamy bezpieczeństwem / ryzykiem? Żeby czymś zarządzać trzeba najpierw posiadać na ten temat odpowiednią wiedzę... do tego potrzebne są dane.... te zaś pochodzą głównie (choć nie wyłącznie) z różnych systemów – nadzoru i …. przede wszystkim - raportowania.....

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) Ale czy nie wystarczy dotychczasowe podejście do sprawy – nadzór? Niestety tradycyjny nadzór jest narzędziem coraz mniej efektywnym w obecnych warunkach: systemy stają się coraz bardziej skomplikowane; technika staje się coraz bardziej skomplikowana; tniemy koszty; zawsze pracujemy pod presją czasu; coraz więcej zadań zlecamy podmiotom zewnętrznym….. Z samej swojej natury nadzór jest raczej narzędziem reaktywnym. Nadzór jest jednak wciąż potrzebny (konieczny) - ale sam w sobie - już nie wystarcza….

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) Pytanie: Co zatem można zrobić, żeby poprawić sytuację? Odpowiedź: Trzeba się nauczyć zarządzać bezpieczeństwem – stworzyć odpowiedni system (SMS)…. Ale to nie wszystko. „Sercem – silnikiem” SMS jest analiza (np. ryzyka / bezpieczeństwa) ale „krwią – paliwem” systemu jest informacja… dane… – pochodzące z wielu różnych źródeł – ale jednym z najważniejszych (o ile nie najważniejszym) są systemy raportowania. Ale to również nie wszystko…. SMS nie może funkcjonować w próżni…- bo tego „paliwa” będzie za mało …. I tu dochodzimy w końcu do tematu tego wystąpienia – Kultury Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) w podmiocie lotniczym.

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) 1. Kim są zainteresowane strony i o co im chodzi? 2. O co nam chodzi? Co chcemy osiągnąć? 3. Jak chcemy to osiągnąć? 4. Co to jest Just Culture? 5. Do czego służy Just Culture? 6. Drogi wyjścia…. 7. Inne podejście 8. Praktyczne narzędzie - przykład A jak to wygląda u nas?

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) Kim są zainteresowane strony i o co im chodzi? Społeczeństwo – chce poczucia bezpieczeństwa…. Politycy – chcą by „wszystko było w porządku” i żeby nie zawracać im głowy bo mają ważniejsze problemy…. Władze – chcą by wymagania międzynarodowe, europejskie i krajowe były spełnione… Media – chcą sensacji, bo tę można sprzedać…. Prokuratorzy – chcą ścigać przestępców (niektórzy być może chcą się „przy okazji” wybić na ciekawych, medialnych sprawach….) Szefowie firm – chcą robić biznes, jak najmniejszym kosztem i wysiłkiem i „jeśli się da” to bezpiecznie…. Specjaliści od bezpieczeństwa – chcą jak najlepiej wykonywać swoją pracę ale często nie mają na to wystarczających środków….

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) O co nam chodzi? Co chcemy osiągnąć? Chcemy bezpiecznie wykonywać swoją pracę – swoje obowiązki.

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) Więc, co to jest ta Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture)? Profesor James Reason opisuje ją jako "atmosfera zaufania, w której ludzie są zachęcani (nawet nagradzani) do zgłaszania wszelkich zdarzeń / niezbędnych informacji związanych z bezpieczeństwem, ale w której są także określone jasne zasady, gdzie należy wyznaczyć granicę pomiędzy zachowaniem dopuszczalnym i nie do zaakceptowania."

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) Zestaw przekonań: - Uznanie, że ludzie (nawet eksperci) będą popełniać błędy. - Zrozumienie, że nawet profesjonaliści mogą rozwijać niezdrowe schematy zachowania. - Ostra nietolerancja dla postępowania lekkomyślnego. - Oczekiwanie, że zagrożenia i błędy będą zgłaszane. - Odpowiedzialność za swoje wybory - za podejmowania ryzyka. - Oczekiwanie, że bezpieczeństwo systemu poprawi się stopniowo. Zestaw obowiązków (i odwagi): - Aby podnieść rękę i powiedzieć: „Zrobiłem błąd”. - Aby podnieść rękę, gdy widzisz zagrożenie. - Aby oprzeć się na chęci podejmowania nadmiernego, nieuzasadnionego ryzyka. - Do udziału w wyciąganiu wniosków z naszych codziennych „złych doświadczeń”. - By absolutnie unikać lekkomyślnego zachowania.

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) Jak chcemy to osiągnąć? - Model SMS jako „chmury” (Baines Simmons)

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) Co to jest Just Culture? Model Określania „Winy” James-a Reason-a.

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) Co to jest Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture)?

Flowchart Analysis of Investigation Results (FAiR) Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) praktyczne rozwiązanie brytyjskie: Flowchart Analysis of Investigation Results (FAiR) (opracowana przez Baines Simmons) http://www.bainessimmons.com/thoughtleadership.php

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) Flowchart Analysis of Investigation Results (FAiR) (opracowana przez Baines Simmons)

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) - Flowchart Analysis of Investigation Results (FAiR)

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) - Flowchart Analysis of Investigation Results (FAiR)

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture) FAiR a SMS

Kultura Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture)

Czy są jakieś pytania?

Dziękuję za uwagę. Prezentację przygotował: Piotr Michalak – Naczelnik Wydziału ds. Zarządzania Bezpieczeństwem pmichalak@ulc.gov.pl