Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Dynowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Procedury postępowania w stosunku do nieletnich
Advertisements

GIMNAZJUM SPOŁECZNE MTE W MILANÓWKU `
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Dziecko na wagarach Leniwe, niedopilnowane czy przestraszone?
Agresja i przemoc wśród uczniów
program profilaktyki uzależnień
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego
Nadużywanie alkoholu Przemysław Kowalik.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Absencja uczniów.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Komputer jako zagrożenie dla rozwoju dzieci klas I-III
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Wagarowanie młodzieży
realizacja VIII punktu
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Uzależnienia a rozwój dziecka
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Prezentacja w ramach projektu ORE OE – edukacja obywatelska EPC – edukacja na rzecz prawa człowieka Przygotowany przez zespół wychowawców klas IV-VI SP.
EWALUACJA 2012/2013 BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
Prawa i obowiązki ucznia
Dziecko na wagarach.
Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla uczniów klas I odbyły się w okresie od września do listopada 2006r. i objęły 138 uczestników czyli 5 klas I. Ponadto.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Bezpieczna szkoła- Bezpieczny uczeń
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA SZKOŁY
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Gimnazjum nr 1 w Reszlu w roku szkolnym 2007/2008.
Szkoła Promująca Zdrowie
Badanie frekwencji w klasach zasadniczych w ZSZ w Wieliczce.
Problemy współczesnej młodzieży
Motywowanie do nauki – rola rodzica
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
mgr Małgorzata Piasecka
Postawa nauczyciela wobec trudnych zachowań uczniów
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Szkoła Promująca Zdrowie
Fobia szkolna.
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Szkoła Promująca Zdrowie
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Dynowie WYWIADÓWKA DLA RODZICÓW KLAS I Wagary opuszczanie zajęć lekcyjnych Opracowanie: Kazimierz Żak i Adam Żak

Celem spotkania jest: ukazanie rodzicom przyczyn i skutków wagarowa-nia, uzmysłowienie rodzicom współodpowiedzialności za wagarowanie ich dzieci, uświadomienie zagrożeń wynikających z wagaro-wania dzieci, zrozumienie (bliższych i dalszych) następstw wagarowania, zachęcenie rodziców do współpracy ze szkołą.

Złożoność dorastania U młodzieży w okresie dorastania (10-18 lat ) dokonuje się wiele intensywnych zmian, nie tylko fizycznych, ale także osobowościowych. Jest to więc czas podatny na zakłócenia i podejmowanie zachowań ryzykownych. Do najważniejszych zachowań ryzykownych zalicza się : palenie tytoniu, używanie alkoholu, używanie innych środków psychoaktywnych, wczesną aktywność seksualną, zachowania agresywne i przestępcze, a także wagary.

Zachowania ryzykowne w odczuciu młodzieży umożliwiają jej: 1. zaspokojenie najważniejszych potrzeb psychologicz-nych (miłości, akceptacji, uznania, bezpieczeństwa, przynależności) 2. realizację ważnych celów życiowych (np. określenie własnej tożsamości, uzyskanie niezależności od dorosłych) 3. radzenie sobie z przeżywanymi trudnościami życio-wymi (redukcja lęku i frustracji).

Kiedy pytamy, co skłania młodzież do podejmowania zachowań ryzykownych, odpowiadają: ciekawość, przekora, manifestacja dorosłości , niezależność, moda, sposób na nudę lub stres, lęk przed odrzuceniem, chęć zaimponowania itp.

Zjawisko wagarów należy postrzegać na płaszczyźnie naturalnych środowisk, w których żyje młody człowiek. Tworzą je: rodzina, szkoła i grupy rówieśnicze. Między tymi trzema kręgami zachodzi ścisły związek oraz wzajemny wpływ.

szkołą w czasie obowiązkowych lekcji WAGARY – samowolne przebywanie poza szkołą w czasie obowiązkowych lekcji WAGAROWANIE – uciekanie z lekcji, opuszczanie zajęć szkolnych bez usprawiedliwienia

Dlaczego uczniowie wagarują? Chęć uniknięcia przykrości. Nieprawidłowy układ stosunków w szkole. Pożądanie przyjemności. Opóźnienia w nauce. Słabsza zdolność do systematycznej pracy. Zwiększenie wymagań w wyższych klasach.

Wagary uwarunkowane są przeważnie niepomyślną sytuacją ucznia w szkole, jego niechęcią do szkoły, nauczycieli i obowiązku uczenia się. Przyczyna wagarów może tkwić poza szkołą – w szerszym środowisku społecznym, które pociąga swoją atrakcyjnością, z uwagi na określone przejawy życia, nęcące i frapujące ucznia znudzonego codziennością życia i nauki.

Wagary mające swoje źródło poza szkołą są mniej groźne niż wagary z powodu niechęci do nauki i szkoły. Pierwsze z nich są najczęściej organizowane w określonej intencji z myślą o odprężeniu, atrakcyjnej rozrywce, uczestnictwie w imprezach towarzyskich a nawet bliższych wyjazdach do sąsiednich miast w towarzystwie uczniów-rówieśników lub kolegów.

Natomiast wagary organizowane z powodu niechęci do szkoły uwarunkowane są najczęściej brakiem integracji ucznia ze szkołą, klasą, lękiem przed nauczycielami czy niepomyślną sytuacją w zespole klasowym. Ma to również związek z niedostatecznym współdziałaniem domu rodzinnego ze szkołą i brakiem kontroli ze strony rodziców.

Uczeń pozbawiony należnej mu troski i opieki rodzicielskiej oraz pedagogicznej, napotykający na trudności w nauce, brak zrozumienia w obydwu środowiskach, pozostawiony często samemu sobie idzie na wagary, szuka przygód, nowego towarzystwa, nie bacząc na potęgujące się braki w opanowaniu materiału. Żądza nowych wrażeń i odprężenia jest silniejsza od rozsądku. Wagary są często miejscem wypalenia pierwszego papierosa czy wypicia pierwszej butelki piwa.

TYPOLOGIA WAGARÓW Wagary konfliktowe: wynikające w wadliwych stosunków miedzy uczniami w szkole, powodowanie trudnościami (np. lęk przed złą oceną, lenistwo, niechęć do uczącego). Ucieczki ze szkoły na tle zaburzeń charakterologicznych: ściśle związane ze stanem moralnym, w jakim znajduje się nieletni. Wagary koleżeńskie: wynikające z układów między rówieśnikami. Ucieczki ze szkoły mające charakter kompensacyjny: będące próbą rekompensaty za subiektywnie odczuwane, niedobre warunki rodzinne oraz źle układające się w niej stosunki międzyosobowe. Wagary przestępcze: podyktowane chęcią zrealizowania potrzeb i skłonności najczęściej negatywnych moralnie.

W jakich miejscach i gdzie przebywa młodzież podczas wagarów własny dom (rodzice są w pracy), - dom koleżanek, kolegów (ich rodzice są w pracy), - w swojej miejscowości, poza swoją miejscowością (wyjazdy), w kawiarniach, restauracjach, barach, pizzeriach, pubach, kino, sklepy (duże centra handlowe), dworce i poczekalnie autobusowe i kolejowe, skwery, parki, nad rzeką, ustronne, nieuczęszczane miejsca, targi, wystawy, kawiarenki internetowe.

Jakie zagrożenia mogą wyniknąć w czasie wagarowania Wypadki Kontakty z grupami nieformalnymi Korzystanie z: alkoholu narkotyków nikotyny Możliwość wejścia w konflikt z prawem Ucieczki z domu.

Co w postępowaniu rodziców sprzyja wagarowaniu? • niekontrolowanie przez rodziców opuszczanych zajęć lekcyjnych, • bezkrytyczne usprawiedliwianie nieobecności własnego dziecka, • posuwanie się do poświadczenia nieprawdy w celu usprawiedliwienia nieobecności dziecka w szkole, • brak kontaktów rodziców ze szkołą (wychowaw-cą), • nie interesowanie się sytuacją dziecka w szkole.

Skutki (następstwa) wagarowania Braki wiedzy. Prawdopodobieństwo nie przejścia do następnej klasy. Możliwość nie ukończenia szkoły. Braki wiedzy mogą doprowadzić do: nie zdania matury, nie dostania się na studia, kłopotów podczas studiowania. „Uzależnienie” się od wagarowania – opuszczanie lekcji bez wyraźnej przyczyny. Wyrobienie sobie lekceważącego stosunku do obowiązków.

Konsekwencje wagarów dla rodziców utrata zaufania rodziców, trudniejsze relacje rodziców z wychowawcą i nauczycielami swojego dziecka, dodatkowe koszty związane z nadrobieniem braków w wiadomościach, pojawienie się niepokoju o dalszą edukację dziecka, wewnętrzne poczucie winy dotyczące błędów i zaniedbań wychowawczych.

Wielu uczniów nie ma świadomości tego, że nauka jest sposobem budowania swojej przyszłości Uważają, że młodość to przede wszystkim czas na zabawę. Ta krótkowzroczność jest w dużej mierze związana z postrzeganiem wagarowania jako czegoś dobrego.

W wyniku spotkania rodzic: lepiej zrozumie przyczyny wagarowania dziecka, pozna skutki i zagrożenia wynikające z wagaro-wania, uświadomi sobie współodpowiedzialność za powstanie tego zjawiska, nawiąże bardziej konstruktywną współpracę ze szkołą.

Serdecznie dziękuję Rodzicom za przybycie i udział w spotkaniu. Zapraszam do dyskusji na poruszone tematy.