Szymon Syp, LL.M. Doradztwo prawne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

Odpowiedzialność członków zarządu spółki za naruszenia praw własności intelektualnej Piotr Zięcik, adwokat.
Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
Katowice, dnia 2 października 2012 roku
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
Klasyfikacja product placement w Unii Europejskiej i USA
Zakaz prowadzenia reklamy ukryta problemy z produkt placement
zarządzanie produkcją
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Ochrona danych osobowych
Czym jest zarządzanie operacyjne
Gospodarka światowa.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
NARUSZENIE WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
dr Alicja Adamczak Prezes Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej
Budujemy rynek przejrzystego obrotu gospodarczego InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej S.A. I Część Kongresu Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Internet 2006: rozwój e-commerce
Spam w Europie i w Polsce
Wsparcie w zakresie efektywnego zarządzania własnością intelektualną w przedsiębiorstwie Własność intelektualna jako narzędzie zwiększania innowacyjności.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Wzmacnianie ochrony praw własności intelektualnej i przemysłowej
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Odwrócony łańcuch dystrybucji
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Polish legislation on enforcing plant variety rights
Ochrona własności intelektualnej w przepisach polskich Nowe regulacje prawne dla eksporterów do USA Piotr Marczuk Dyrektor ds Polityki Korporacyjnej.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie ID grupy: 97_75_p_G2
Asseco Poland S.A. dla banków spółdzielczych
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Quo Vadis ? 50 lat kodeksu cywilnego
Wsparcie dla rozwoju technologii
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Prawo ochrony konsumentów
Przestępstwa i wykroczenia hazardowe
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Dobre praktyki deklaracji marketingowych w świetle raportu Komisji Europejskiej Katarzyna Łubińska Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków.
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Ochrona własności intelektualnej a rozwój przedsiębiorczości dr hab. Adam Grzegorczyk Kielce,
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
T. Skoczny, D. Aziewicz Ochrona wolnej i uczciwej konkurencji Wykład monograficzny WZ UW Warszawa 2013.
T. Skoczny Zwalczanie nieuczciwej konkurencji
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Konkurencja a polityka konkurencji
Biuro eksportowe w Tureckiej Izbie Gospodarczej
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Wzór projektowy Przedmiot: Ochrona Własności Intelektualnej
Publiczne prawo konkurencji
Publiczne prawo konkurencji
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
/arrksa/ ul. Wyszyńskiego Kutno
Zapis prezentacji:

Szymon Syp, LL.M. Doradztwo prawne 12 czerwca 2013 r. Warszawa, Krajowa Izba Gospodarcza NOWE REGULACJE PRAWNE DOTYCZĄCE IT ORAZ NOWE PODEJŚCIE W EGZEKWOWANIU PRAWA W USA A PERSPEKTYWA POLSKA Szymon Syp, LL.M. Doradztwo prawne „Własność intelektualna i własność przemysłowa. Naruszenie własności intelektualnej, a czyn nieuczciwej konkurencji i globalne wojny patentowe – perspektywa europejska i amerykańska”

Agenda Wprowadzenie Handel międzynarodowy a IT System zwalczania nieuczciwej konkurencji w USA w zakresie IT Ochrona IT w świetle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji Podsumowanie & Postulaty

Wprowadzenie

Wprowadzenie “When competitors use stolen software, it hurts the ability of law-abiding businesses that pay fair value for their software to compete.” Bob Ferguson – prokurator generalny stanu Waszyngton

Handel międzynarodowy a IT

Regulacje prawne a ochrona IT w skali światowej - rygorystyczne egzekwowanie przepisów dotyczących zwalczania nieuczciwej konkurencji w zakresie IT w USA może wpłynąć na wprowadzenie przez inne jurysydykcje podobnych bądż tożsamych przepisów prawnych (ergo na szerszą konwergencję systemów prawnych w zakresie ochrony IT i jej relacji do nieuczciwego konkurowania) - wprowadzenie nowych przepisów może w krótkim okresie pozytywnie wpłynąć na surowsze przestrzeganie prawa własności intelektualnej (zwłaszcza w zakresie IT) przez eksporterów towarów do USA oraz eliminację stosowania przez nich nieuczciwych praktyk handlowych (biznesowych) - skutkiem „nowego podejścia” w USA może być wyrównywanie szans konkurujących ze sobą przedsiębiorstw, zachęcanie do wdrażania innowacyjności i promowania odpowiedzialnych praktyk biznesowych

Istota wpływu nowego podejścia amerykańskiego wymiaru sprawiedliwości oraz nowych regulacji prawnych na polskie przedsiębiorstwa BSA - całkowita wartość handlowa kradzieży IT wynosi 63,4 miliardów USD, a gdyby USA obniżyły poziom piractwa o 10% w okresie dwóch najbliższych lat, wówczas produkt krajowy brutto (PKB) wzrósłby o 52 mld USD Trwająca ignorancja w zakresie zarządzania oprogramowaniem oraz wykorzystywania sprzętu komputerowego w polskich przedsiębiorstwach planujących prowadzenie działalności gospodarczej w USA może poważnie wpłynąć nie tylko na zmniejszenie ich konkurencyjności na arenie międzynarodowej względem zagranicznych konkurentów, ale przede wszystkim uniemożliwić zdobycie nowego rynku zbytu w USA Dla aktualnych eksporterów do USA wspomniana ignorancja może doprowadzić do rzeczywistych strat biznesowych oraz zakończyć relacje z partnerami z USA, nie wspominając o negatywnych skutkach marketingowych i finansowych

Wymiana handlowa na linii Polska - USA Procentowy udział polskiego eksportu do USA w zestawieniu z całościowym polskim eksportem w handlu zagranicznym w styczniu 2013 r. wyniósł ok. 2%.

System zwalczania nieuczciwej konkurencji w USA w zakresie IT

Geneza problemu

Prawo federalne a ochrona IT Federal Trade Commission Act z 1914 r. Na mocy tej ustawy została utworzona specjalna instytucja administracyjna pod nazwą Federalna Komisja ds. Handlu wyposażona w szereg uprawnień: zaskarżania nieuczciwych metod konkurencji (ang. unfair methods of competition) w handlu lub wywierających wpływ na handel, nieuczciwych lub oszukańczych działań lub praktyk (ang. unfair or deceptive acts or practices) handlowych lub wpływających na handel. FTC przysługują w tym względzie wyłączne kompetencje

Prawo federalne a ochrona IT Październik 2011 r. 39 stanowych prokuratorów generalnych wystosowało oficjalne pismo do FTC, w którym: 1) poinformowało o planach szerszego wykorzystywana prawa stanowego i egzekwowania jego norm prawnych względem producentów, którzy prowadzą działalność gospodarczą przy nielegalnym użyciu IT, a tym samym nieuczciwie konkurują z producentami zlokalizowanymi we właściwych stanach, oraz 2) zwróciło się z prośbą do FTC o szersze wykorzystywanie przez nią uprawnień w zakresie egzekwowania prawa w ramach Rozdziału 5 Ustawy o Federalnej Komisji ds. Handlu, podjęcia działań w celu rozwiązywania problemu piractwa dotyczącego oprogramowania i egzekwowania praw własności intelektualnej).

Prawo stanowe a ochrona IT Co najmniej 17 amerykańskich stanów posiada tzw. Małe Ustawy o Federalnej Komisji ds. Handlu, które są wzorowane na Rozdziale 5 Ustawy o Federalnej Komisji ds. Handlu i zakazują nieuczciwych metod konkurencji oraz nieuczciwych lub oszukańczych działań lub praktyk handlowych lub wpływających na handel. Kamieniem milowym w zakresie wykorzystywania Małych Ustaw o FTC w zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w zakresie IT mogą okazać się działania podejmowane przez prokuratora generalnego stanu Kalifornia Kamalę D. Harris, która w dniu 24 stycznia 2013 r. wystąpiła z pozwami przeciwko dwóm międzynarodowym producentom odzieży i ich podmiotom powiązanym (z Chin oraz Indii).

Prawo stanowe a ochrona IT Prokurator generalny zarzuca międzynarodowym producentom odzieży, którzy nie uiszczają opłat licencyjnych za oprogramowanie, że uzyskują znaczącą przewagę kosztową w działalności niskomarżowej (ang. critical short-term advantage … in an industry charactarized by very thin margins), jaką jest produkcja odzieży, jej wysyłka oraz sprzedaż. Oprogramowanie oraz IT są kluczowe w sektorze odzieżowym i używane w procesie wytwarzania ubrań. Sam sektor daje zaś zatrudnienie 58 tys. ludzi w Kalifornii (według stanu na 2011 r.) oraz dochód liczący przeszło 5 mld USD rokrocznie (począwszy od 1990 r.). Co więcej, takie nieuczciwe działanie przez zagraniczne podmioty powoduje, że amerykańskie przedsiębiorstwa wytwarzające oprogramowanie w procesie projektowania odzieży niejednokrotnie są zniechęcane i rezygnują z innowacji i rozwoju oprogramowania, bowiem są świadome, że zagraniczne przedsiębiorstwa będą w sposób nielegalny (piracki) używać takie oprogramowanie oraz odmawiać uiszczania opłat licencyjnych. W konsekwencji pozbawi je to znaczących dochodów z działalności produkcyjnej.

Dedykowane stanowe ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w zakresie IT Waszyngton, Luizjana – nowe ustawy dedykowane zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w zakresie IT Istotą nowych aktów prawnych jest uznanie za czyn nieuczciwej konkurencji – wykorzystywania skradzionego lub przywłaszczonego IT w procesie wytwarzania towarów sprzedawanych lub oferowanych do sprzedaży w tych stanach, ergo w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Termin „skradziona lub przywłaszczona” technologia informatyczna jest definiowany jako sprzęt lub oprogramowanie, które dany podmiot nabył, przywłaszczył sobie lub używał bezprawnie. UCA ma na celu wyrównanie szans konkurujących ze sobą przedsiębiorstw i zapewnić odpowiednie środki prawne przedsiębiorstwom świadomym praw własności i legalnie korzystających z zasobów IT względem przedsiębiorców, którzy IT kradną bądź przywłaszczają.

Dedykowane stanowe ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w zakresie IT – przykład egzekwowania Wymiana korespondencji przez waszyngtońskiego prokuratora generalnego z jednym z czołowych producentów samolotów na świecie – spółką Embraer doprowadziła do prawnego compliance w zakresie używanego przez Embraer oprogramowania. Podkreślić należy, że spółka Embraer dostosowała się do nowych amerykańskich przepisów przed podjęciem przez prokuratora generalnego stanu Waszyngton jakichkolwiek środków prawnych na podstawie UCA. Skuteczna okazała się tylko argumentacja wyrażona w wystosowanej korespondencji.

Ochrona IT w świetle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Klauzula generalna a stypizowane czyny nieuczciwej konkurencji Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta (tzw. klauzula generalna) Stypizowane czyny nieuczciwej konkurencji zostały określonej w art. 3 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, który precyzuje, że czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności: wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy, naśladownictwo produktów, pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do rynku, przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, a także nieuczciwa lub zakazana reklama oraz organizowanie systemu sprzedaży lawinowej.

Korzystanie w sposób nielegalny z IT jako cnk? Korzystanie w sposób nielegalny z IT może być kwalifikowane w świetle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jako czyn nieuczciwej konkurencji przy czym należałoby odwołać się do art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Postulaty de lege ferenda Wykorzystywanie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przez przedsiębiorców nielegalnego oprogramowania (lub szerzej IT) – jako stypizowany czyn nieuczciwej konkurencji - w tym kontekście konieczna byłaby nowelizacja art. 3 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Co ważne, zaproponowane nowe rozwiązanie chroniłoby przedsiębiorstwa działające w Polsce i legalnie wykorzystujące IT, przed nieuczciwą konkurencją wynikającą z bezprawnego wykorzystywania IT przez zagraniczne przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą w Polsce (lub eksporterów towarów do Polski). Postulat legislacyjny wpisywałby się w nurt, zapoczątkowany w USA, który ma na celu szerszą ochronę IT. Ochrona ta przysługiwałaby nie tylko producentowi oprogramowania czy IT, ale konkurentowi przedsiębiorcy, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w sposób nieuprawniony wykorzystuje IT.

Podsumowanie & wnioski

Podsumowanie (1) W Polsce istnieje szeroka gama przepisów prawnych, które pozwalają na ochronę uprawnionych z tytułu IT (2) Możliwe jest sformułowanie typu cnk na podstawie uznk polegającego na wykorzystywaniu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przez przedsiębiorstwa nielegalnego oprogramowania (IT)

Podsumowanie (3) Wydaje się pożądane z punktu widzenia polskich przedsiębiorstw znowelizowanie uznk i wprowadzenie typu cnk polegającego na wykorzystywaniu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przez przedsiębiorstwa nielegalnego oprogramowania (IT) (4) Proponowana regulacja mogłaby stanowić narzędzie w rękach polskich przedsięborstw w walce z przedsiębiorstwami krajowym i zagranicznymi, które często posługują się nielegalnymi składnikami działalności wytwórczej (np. nielegalnym oprogramowaniem)

Szymon Syp T. +48 694 104 204 @: szymonsyp@gmail.com Dziękuję za uwagę! Szymon Syp T. +48 694 104 204 @: szymonsyp@gmail.com