Andrzej Cieślak Zakład Bezpieczeństwa Procesowego i Ekologicznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Platforma Informacji Medycznych
S. Potempski, Instytut Energii Atomowej, MANHAZ
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Analiza ryzyka projektu
TECHNIKI, DOWODY, PRZEBIEG BADANIA ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Częste błędy w ocenie ryzyka zawodowego
Andrzej Cieślak Zakład Bezpieczeństwa Procesowego i Ekologicznego
Administracja zintegrowanych systemów zarządzania
Normy praktyki zawodowej
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
S. Potempski Instytut Energii Atomowej, Centrum Doskonałości MANHAZ
Zarządzanie projektami
ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA
System ułatwiający zarządzanie Jednostką
oraz ocena ryzyka Piotr Czerwczak
BCMS czyli……… 1.
Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z rozporządzenia REACH
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Zarządzanie ryzykiem.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Cel kursu Koszty jakości (prowadzący prof. nadzw. dr hab
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
niezawodności Z problemem jakości systemów informacyjnych wiąże się problem zapewnienia odpowiedniej niezawodności ich działania.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
System Zarządzania BHP
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działania.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
Cel pracy Celem pracy jest rozpoznanie i scharakteryzowanie … oraz opracowanie rozwiązań …
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Grzegorz Strączkowski. „podstawowe urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa’’ Źródło Encyklopedia PWN.
Metoda weryfikacji zakresu wdrożenia standardu ISO w przedsiębiorstwach Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja Termin i.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
Zapis prezentacji:

Analiza standardów bezpieczeństwa w systemowym zarządzaniu ryzykiem awarii w przemyśle spożywczym Andrzej Cieślak - cieslak@wipos.p.lodz.pl Zakład Bezpieczeństwa Procesowego i Ekologicznego Wydział Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska Politechniki Łódzkiej Konferencja naukowo-techniczna „Bezpieczeństwo produkcji w przemyśle spożywczym Awarie i zagrożenia. Systemy kontroli i monitoringu” Wrocław, 28 - 29 listopada 2007

Cel prezentacji Przedstawienie propozycji metodycznego podejścia do analiz standardów bezpieczeństwa w zakładach zagrożonych awaryjnymi uwolnieniami niebezpiecznych substancji.

Standardy bezpieczeństwa Przez standardy bezpieczeństwa rozumie się ustalone rozwiązania organizacyjne i techniczne oraz kompetencje i zachowania człowieka, które spełniają kryteria poprawności w odniesieniu do zapobiegania stratom.

Cel analiz standardów bezpieczeństwa Zebranie syntetycznych informacji nt.obowiązujących w firmie standardów bezpieczeństwa dla potrzeb: identyfikacji zagrożeń, odpowiedniej organizacji działań i ich nadzorowania, utrzymywania wymaganego stanu zasobów, oceny stanu bezpieczeństwa.

Zainteresowane strony Syntetyczne informacje nt.obowiązujących w firmie standardów bezpieczeństwa są w szczególności przydatne: analitykom bezpieczeństwa, kierownictwu operacyjnemu instalacji, auditorom systemu zarządzania bezpieczeństwem, osobom sprawującym nadzór nad bezpieczeństwem zakładów i uprawnionym do jego oceny.

Ukierunkowanie metodyczne analiz standardów bezpieczeństwa Proponowana metodyka służy do: identyfikacji obowiązujących standardów bezpieczeństwa, określenia charakterystyk standardów, ustalenia dodatkowych informacji nt. standardów - w kontekście potrzeb zarządzania na rzecz zapobiegania stratom.

Charakterystyczne etapy zadaniowe analizy standardów bezpieczeństwa 1. Zidentyfikowanie obowiązujących standardów na podstawie: - dokumentacji odnoszącej się do problematyki bezpieczeństwa, - przeglądów technicznych instalacji. 2. Scharakteryzowanie zidentyfikowanych standardów ze względu na ich: - naturę, - aspekt w zarządzaniu, - rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa. 3. Ustalenie działań odpowiadających za respektowanie poszczególnych standardów bezpieczeństwa oraz określenie potencjalnych przyczyn niespełnienia każdego zidentyfikowanego standardu. 4. Wskazanie powiązania niespełnienia standardu z czynnikami kształtującymi poziom ryzyka procesowego: - częstością zdarzeń awaryjnych, - wielkością ich skutków.

Charakterystyka standardów bezpieczeństwa 2.1. Jaka jest natura danego standardu? Czy chodzi o: - określony, pożądany stan któregoś z zasobów? - prawidłowo realizowaną czynność / proces? 2.2. Jakiego aspektu zarządzania dotyczy dany standard? Czy biorąc pod uwagę skutki jego oddziaływania mamy do czynienia ze sprawą o charakterze:  technicznym?  organizacyjnym?  ludzkim? 2.3. Jaka jest rola danego standardu w zapewnieniu bezpieczeństwa? Czy odnosi się on do funkcji: I. zapobiegania awarii? II. powstrzymywania krytycznego rozwoju scenariusza awaryjnego? III. ratowania ludzi i majątku?

Przykładowa analiza standardów bezpieczeństwa Przykładowa analiza standardów bezpieczeństwa odnosi się do niżej przytoczonego przepisu, który obowiązuje podczas prowadzenia prac konserwacyjnych przy pompie typu PJM w chłodni amoniakalnej. “Przy czyszczeniu filtra pompy amoniakalnej należy zaworami dokonać odcięcia układu pompowego od instalacji, odgazować go i odpowietrzyć (przez około 4 godziny). Sprawdzić skuteczność odcięcia przed podjęciem dalszych czynności konserwacyjnych. Przy demontażu obudowy filtra, dekiel obudowy pozostawić na dwóch przeciwległych śrubach odkręcając całkowicie dwie pozostałe”.

Zidentyfikowane standardy bezpieczeństwa S1. Zakomunikowany sposób postępowania przed podjęciem czyszczenia filtra pompy. S2. Odcinanie zaworami układu pompowego od instalacji, odgazowanie go i odpowietrzenie (przez około 4 godziny) przy czyszczeniu filtra pompy amoniakalnej. Sprawdzanie skuteczności odcięcia przed podjęciem dalszych czynności konserwacyjnych. Pozostawianie dekla obudowy filtra, przy demontażu jego obudowy, na dwóch przeciwległych śrubach - odkręcając dwie pozostałe S3. Układ pompowy pozbawiony amoniaku w stopniu zagrażającym pracownikom i otoczeniu firmy a zarazem asekurowany na okoliczność nieskutecznego odcięcia zaworami od instalacji zawierającej amoniak.

Zapis przykładowej analizy standardów bezpieczeństwa

Uwagi końcowe Prowadząc analizę standardów bezpieczeństwa według proponowanej procedury należy mieć świadomość pożytków wynikających z realizacji poszczególnych etapów zadaniowych dla zainteresowanych stron. Zaproponowane podejście analityczne może być zastosowane do standardów dotyczących wszelkich aspektów bezpieczeństwa. Posługiwanie się analizą standardów bezpieczeństwa zwiększa wiarygodność systemowego zarządzania bezpieczeństwem z pozycji instytucji ubezpieczeniowych i bankowych.

Dziękuję Państwu za uwagę!

Schemat ideowy sytuacji zagrożenia

Pożytki. Zidentyfikowanie obowiązujących standardów pomaga uporządkować odniesienia kontrolne do wszystkich działań związanych z utrzymaniem bezpieczeństwa w zakładzie. Określenie natury standardów pomaga wskazać odpowiedni sposób monitorowania (nadzoru) bezpieczeństwa w zakładzie. Ustalenie do jakich aspektów w zarządzaniu odnoszą się standardy bezpieczeństwa pomaga przypisać odpowiedzialności za sprawy bezpieczeństwa w zakładzie. Ustalenie roli danego standardu w zapewnieniu bezpieczeństwa pomaga przy doskonaleniu alokacji środków bezpieczeństwa w zakładzie. Ustalenie powiązania niespełnienia standardu z czynnikami kształtującymi poziom ryzyka jest pomocne w zarządzaniu ryzykiem. Określenie potencjalnych przyczyn niespełnienia standardu pomaga dobrać odpowiednie środki zapobiegawcze.