TEORIA I METODYKA GRY W PiłkĘ NożnĄ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
Studia stacjonarne i niestacjonarne
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wnioski grupy III Jak organizować efektywną pracę edukacyjną w zespole klasowym z uczniem z zaburzeniami zachowania?
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Otwarte formy nauczania
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
Model treści nauczania
Opracował J. Stryjkowski
Scenariusz lekcji piłki siatkowej.
Scenariusz lekcji pływania.
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Dr doc. Krzysztof Skalik
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
ale (a może przede wszystkim)
Obszar nr 2. Wychowanie Fizyczne, alternatywne formy realizacji zajęć
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Obszar nr 2. Wychowanie Fizyczne , alternatywne formy realizacji zajęć
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
PROGRAM PRZEDMIOTU KIERUNKOWEGO W KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO TRYB, ROK STUDIÓW STACJONARNE, I ROK, SEMESTR II Wykład nr 2 WROCŁAW 2015.
TEORIA I METODYKA GRY W PIŁKĘ NOŻNĄ
TENIS ZIEMNY – ZDROWY STYL ŻYCIA Innowacja pedagogiczna
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
Program finansowany przez: Realizator Programu:. Program rozszerzenia zakresu działania samorządu lokalnego poprzez współfinansowanie projektu MultiSport.
Indywidualizacja treningu jako podstawowe zadanie OSPR Wojciech Nowiński Program dofinansowania ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w roku 2015.
Scenariusz lekcji doskonalenia pływania.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
DEBATA O STANIE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO SPORTOWY OKR Ą G Ł Y STÓ Ł.
Organizacja pobytu Studentów podczas realizacji praktyki pedagogicznej
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Adam Grabowski.  Dobór ć wiczeń pozwalających na realizację tematu (zgodnego z programem nauczania)  Zastosowanie metod aktywizujących, jako czynnika.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
PROGRAM „Szkolny Klub Sportowy”
TEORIA I METODYKA GRY W PIŁKĘ NOŻNĄ
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Studia stacjonarne i niestacjonarne
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
TEORIA I METODYKA GRY W PiłkĘ NożnĄ
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Projekty zrealizowane w ZS1
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
INDYWIDUALIZACJA NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I – III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH DOBRY START PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA W JORDANOWIE ŚLĄSKIM.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

TEORIA I METODYKA GRY W PiłkĘ NożnĄ Dr Jarosław Nosal Dr Tadeusz Rzepa Zespół Piłki Ręcznej i Nożnej Katedra Zespołowych Gier Sportowych TEORIA I METODYKA GRY W PiłkĘ NożnĄ PROGRAM PRZEDMIOTU KIERUNKOWEGO W KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO TRYB, ROK STUDIÓW STACJONARNE, I ROK, SEMESTR II WROCŁAW 2011

Przygotowanie studenta do wykorzystania gry w piłkę nożną jako środka wspierającego rozwój psychofizyczny ucznia wyposażenie studenta w zasób wiedzy i umiejętności z zakresu PIŁKI NOŻNEJ pozwalających na prowadzeniE ZAJĘĆ w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponad-gimnazjalnych INSPIROWANIE studentów DO REFLEKSYJNEGO i kreatywnego wykorzystania różnych sportowych gier piłkarskich w edukacji człowieka funkcjonującego w zmiennym środowisku szkolnym i pozaszkolnym Doskonalenie metodycznych umiejętności nauczycielskich podczas prowadzenia zajęć z zespołowych gier sportowych. CELE KSZTAŁCENIA

OBSZARY KSZTAŁCENIA WIEDZA UMIEJĘTNOŚCI POSTAWA KOMPETENCJE WIEDZA NAUCZYCIELA O GRZE SPORTOWEJ * WIEDZA O GRZE I JEJ UCZESTNIKACH * WIEDZA O PRZEPISACH GRY * WIEDZA O METODYCE NAUCZANIA czynności ruchowych występujących podczas gry W PIŁKĘ NOŻNĄ * WIEDZA o wartościach Gier I ZABAW Z PIŁKĄ w ROZWIJANIU ZDOLNOŚCI OSOBNICZYCH UCZNIA (MOTORYCZNych, UMYSŁOWych, RUCHOWych, EMOCJONALNO-MOTYWACYJNych, PROSPOŁECZNych) OBSZARY KSZTAŁCENIA WIEDZA UMIEJĘTNOŚCI POSTAWA KOMPETENCJE

OBSZARY KSZTAŁCENIA WIEDZA UMIEJĘTNOŚCI POSTAWA KOMPETENCJE UMIEJĘTNOŚCI NAUCZYCIELA W realizacji LEKCJI GIER SPORTOWYCH * UMIEJĘTNOŚĆ ORGANIZOWANIA ZAJĘĆ Z GIER - WYBÓR MIEJSCA ZAJĘĆ, - WYKORZYSTANIE POMOCY DYDAKTYCZNYCH, - ZAPEWNIENIE BEZPIECZEŃSTWA, - PODZIAŁ I ROZMIESZCZENIE UCZNIÓW, - EFEKTYWNOŚĆ WYKORZYSTANIA CZASU LEKCJI * UMIEJĘTNOŚĆ DIAGNOZOWANIA SPRAWNOŚCI UKIERUNKOWANEJ UCZNIA * UMIEJĘTNOŚĆ NAUCZANIA I DOSKONALENIA CZYNNOŚCI RUCHOWYCH SKŁADAJĄCYCH SIĘ NA GRĘ, SZCZEGÓLNIE: - PLANOWANIA METODYKI NAUCZANIA I DOSKONALENIA CZYNNOŚCI RUCHOWYCH - POKAZU I DEMONSTRACJI PODCZAS NAUCZANIA I DOSKONALENIA CZYNNOŚCI - PRZEKAZU INFORMACJI PODCZAS LEKCI NAUCZANIA I DOSKONALENIA CZYNNOŚCI - KONTROLI I KOREKTY PODCZAS NAUCZANIA I DOSKONALENIA CZYNNOŚCI * UMIEJĘTNOŚĆ SĘDZIOWANIA ZAWODÓW SPORTOWYCH * UMIEJĘTNOŚĆ ORGANIZACJI TURNIEJU GIER SPORTOWYCH POSTAWA NAUCZYCIELA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO NA LEKCJI GRY SPORTOWEJ * KULTURY OSOBISTEJ NAUCZYCIELA GIER SPORTOWYCH(np. ubiór, KOMUNIKACJA) * samodoskonalenia i czynnego uczestnictwa w kulturze fizycznej * współpracy nauczyciel - uczeń OBSZARY KSZTAŁCENIA WIEDZA UMIEJĘTNOŚCI POSTAWA KOMPETENCJE

METODYCZNO-ORGANIZACYJNE KOMPETENCJE NAUCZYCIELA GIER SPORTOWYCH METODYCZNO-ORGANIZACYJNE *Przygotowanie miejsca realizacji lekcji – ćwiczeń *Dobór, ustawienie i wykorzystanie pomocy dydaktycznych *Podział i rozmieszczenie grup ćwiczebnych *Zapewnienie warunków bezpieczeństwa podczas ćwiczeń *Efektywne wykorzystanie czasu lekcji

MERYTORYCZNO - METODYCZNE *Właściwy dobór ćwiczeń do tematu lekcji – ćwiczenia wynikające z gry *Dostosowanie trudności ćwiczeń do sprawności uczestników, i związana z tym umiejętność modyfikacji ćwiczeń w trakcie trwania lekcji *Dobór ćwiczeń gier i zabaw, które są atrakcyjne dla ćwiczących *Zachowywanie zasad metodycznych nauczania gry sportowej ( w ruchu, ze sprzętem charakterystycznym dla danej gry, zgodnie z przepisami, z przeciwnikiem, zgodnie z kierunkiem przemieszczania się graczy z piłką i bez piłki itp..) *Stopniowanie skali trudności w nauczaniu ( od łatwych rozwiązań do trudnych) *Właściwe natężenie wysiłku podczas lekcji (krzywa natężenia) *Stosowanie podczas lekcji odpowiednich form i metod nauczania lub doskonalenia czynności występujących w grze * Kontrola jakości wykonywanych ćwiczeń KOMPETENCJE NAUCZYCIELA GIER SPORTOWYCH

(KOMUNIKACJA WERBALNA I NIEWERBALNA) SPOŁECZNO - KULTUROWE (KOMUNIKACJA WERBALNA I NIEWERBALNA) Komunikacja nauczyciela z uczniem w aspekcie *Uświadomienia uczniom celu i zadań lekcji *Ustawienia się do ucznia lub grupy uczniów podczas przekazu informacji * Kontroli i korekty wykonywanych przez uczniów ćwiczeń *Omówienia i demonstracji nauczanej czynności przez nauczyciela lub osobę wyznaczoną *Treści komunikatów co mówić – informacje merytoryczne – wskazówki metodyczne, jak mówić – informacje emocjonalno – motywacyjne, kiedy mówić – korekta błędów, pochwała osiąganych celów KOMPETENCJE NAUCZYCIELA GIER SPORTOWYCH

NAUCZYCIEL GIER SPORTOWYCH WIEDZA UMIEJETNOŚCI POSTAWY KOMPETENCJE SZKOŁA PODSTAWOWA * SZKOŁA GIMNAZJALNA * SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA * AMATORSKIE KLUBY SPORTOWE * UCZNIOWSKIE KLUBY SPORTOWE * TRENER OSIEDLOWY * ORGANIZACJE SPORTOWE (ZWIĄZKI, TOWARZYSTWA, ITP.) * ORGANIZACJE POZASPORTOWE (OŚRODKI WYCHOWAWCZE, WYPOCZYNKOWE, ITP.) ZAWODOWE MOŻLIWOŚCI ZATRUDNIENIA NAUCZYCIEL GIER SPORTOWYCH WIEDZA UMIEJETNOŚCI POSTAWY KOMPETENCJE  

TEMAT 1: Charakterystyka Gier w piłkę nożną i mini piłkę nożną TEMAT 1: Charakterystyka Gier w piłkę nożną i mini piłkę nożną. zagadnienia: * ORGANIZACJA ZAJĘĆ (kryteria zaliczenia, bhp) * pojęciowa identyfikacja gry w piłkę nożną (definicja gry, atak, obrona) * warunki przebiegu gry w piłkę nożną i mini piłkę nożną ( pole gry, liczba graczy, sprzęt sportowy, czas gry,) * PIŁKA NOŻNA W SZKOLE I KLUBIE SPORTOWYM (egalitarność – elitarność, cele zajęć z uczniem w szkole i sportowcem w klubie SPORTOWYM) * PIŁKA NOŻNA W POLSCE I NA ŚWIECIE zadania do zrealizowania przez studentów: * GENEZA GRY W PIŁKĘ NOŻNĄ * zdefiniuj grę w piłkę nożną * zapoznaj się z PRZEPISAMI gry w piłę nożną i mini piłkę nożną * udział w grze w mini piłkę nożną I PIŁKĘ NOŻNĄ 11-OSOBOWĄ pytania i zadania kontrolne * scharakteryzuj różnice I PODOBIEŃSTWA PIŁKI NOŻNEJ REALIZOWANEJ W SZKOLE I KLUBIE SPORTOWYM * wymień osiągnięcia polskiej reprezentacji na arenie międzynarodowe * przedstaw różnicę w sygnalizacji sędziowskiej dotyczącej piłki nożnej w stosunku do mini piłki nożnej LITERATURA podstawowa 1, 5, 23, 26 uzupełniająca 14, 22, 25 TREŚCI KSZTAŁCENIA TEMAT ZAGADNIENIA ZADANIA DO ZRELIZOWANIA PRZEZ STUDENTÓW PYTANIA I ZADANIA KONTROLNE LITERATURA  

TEMAT 2: poznajemy CZYNNOŚCI główne PODCZAS GRY W Piłkę NOŻNĄ TEMAT 2: poznajemy CZYNNOŚCI główne PODCZAS GRY W Piłkę NOŻNĄ. zagadnienia: * istota gry sportowej - atakowanie * zdobywanie punktów podczas gry w piłkę nożną * kryteria podziału uderzeń piłki do bramki * przepisy gry i sygnalizacja sędziowska zadania do zrealizowania przez studentów: *przedstaw na czym polega atak w piłce nożnej * dokonaj podziału uderzeń piłki do bramki * przygotuj się do zademonstrowania czynności ruchowych prowadzących do zdobycia punktów *przygotuj się do testu wielokrotnego wyboru z przepisów gry w piłkę nożną pytania i zadania kontrolne * scharakteryzuj rodzaje uderzeń piłki do bramki występujące podczas gry w piłkę nożną * zademonstruj sygnalizację stałych fragmentów gry LITERATURA podstawowa 5, 17, 23 uzupełniająca 14, 16, 19, 28 TREŚCI KSZTAŁCENIA TEMAT ZAGADNIENIA ZADANIA DO ZRELIZOWANIA PRZEZ STUDENTÓW PYTANIA I ZADANIA KONTROLNE LITERATURA  

TEMAT 3: poznajemy Metodykę nauczania uderzania piłki do bramki zagadnienia: *rola rozgrzewki w piłce nożnej *NAUCZANIE UDERZENIA piłki DO BRAMKI * stopniowanie trudności w nauczaniu wybranej czynności z gry (bez przeciwnika, z przeciwnikiem biernym, z przeciwnikiem aktywnym, gra w zmniejszonym składzie liczebnym, gra szkolna) * kompetencje METODYCZNO-organizacyjne - Przygotowanie miejsca realizacji lekcji, dobór pomocy dydaktycznych zadania do zrealizowania przez studentów: * ZAPOZNAJ SIĘ Z ZASADAMI METODYCZNYMI WYSTĘPUJĄCYMI PODCZAS PROWADZENIA LEKCJI Z GIER SPORTOWYCH wg. DR SZYMAŃSKIEGO * przygotuj się do dyskusji na temat form DYDAKTYCZNYCH stosowanych na lekcji wychowania fizycznego z gier sportowych: - zabawowa, ścisła, zadaniowa, - fragmentów gry, - gier: uproszczonej, szkolnej, właściwej * przygotuj zestaw 5 ćwiczeń nauczających uderzania piłki do bramki wewnętrzną częścią stopy w formie ścisłej pytania i zadania kontrolne * opisz zasadę stopniowania trudności ćwiczeń w nauczaniu wybranej czynności z gry LITERATURA PODSTAWOWA 2, 7, 21, 28 UZUPEŁNIAJĄCA 4, 7, 8, TREŚCI KSZTAŁCENIA TEMAT ZAGADNIENIA ZADANIA DO ZRELIZOWANIA PRZEZ STUDENTÓW PYTANIA I ZADANIA KONTROLNE LITERATURA  

TEMAT 4: poznajemy Metodykę nauczania CZYNNOŚCI POMOCNICZych WYSTĘPUJĄcych w piłce nożnej poprzez formy gier zagadnienia: * Indywidualne zdobywanie pola gry podczas ataku z piłką * kryteria podziału rodzajów prowadzenia i przyjęcia piłki * specyfika rozgrzewki w piłce nożnej *kompetencje METODYCZNO - organizacyjne nauczyciela gier sportowych zadania do zrealizowania przez studentów: * przygotuj zestaw ćwiczeń charakterystycznych dla rozgrzewki piłkarskiej * przygotuj po dwa przykłady nauczania PRZYJĘC PIŁKI w formie fragmentów gry, oraz uproszczonych gier szkolnych – zadaniowych pytania i zadania kontrolne * wymień sposoby prowadzenia i przyjęcia piłki podczas gry w piłkę nożną * Przedstaw cele rozgrzewki * scharakteryzuj kompetencje METODYCZNO – organizacyjne nauczyciela gier sportowych LITERATURA POSTAWOWA 2, 5, 7,28 UZUPEŁNIAJĄCA 30, 31 TREŚCI KSZTAŁCENIA TEMAT ZAGADNIENIA ZADANIA DO ZRELIZOWANIA PRZEZ STUDENTÓW PYTANIA I ZADANIA KONTROLNE LITERATURA  

TEMAT 5: poznajemy Metodykę NAUCZANIA prowadzenia piłki zagadnienia: TEMAT 5: poznajemy Metodykę NAUCZANIA prowadzenia piłki zagadnienia: * nauczanie prowadzenia piłki * ZASADY PROWADZENIA PIŁKI * CHARAKTERYSTYKA PROWADZENIA PIŁKI BEZ PRZECIWNIKA * CHARAKTERYSTYKA PROWADZENIA PIŁKI W OBECNOŚCI PRZECIWNIKA(DRYBLING) * kompetencje merytorycznO-METODYCZNE – rola nauczyciela podczas wykonywania ćwiczeń przez ucznia zadania do zrealizowania przez studentów: * PRZYGOTUJ SCENARIUSZ ROZGRZEWKI UKIERUNKOWANEJ NA NAUCZANIE PROWADZENIA PIŁKI, W FORMie ZABAWY I WSPÓŁZAWODNICTWA * przygotuj po dwa przykłady nauczania prowadzenia piłki poprzez wykorzystanie formy zabawowej oraz zadaniowej W CZEŚCI GŁÓWNEJ lekcji wychowania fizycznego pytania i zadania kontrolne * scharakteryzuj sposoby prowadzenia piłki w obecności przeciwnika * wymień kompetencje merytorycznO - METODYCZNE nauczyciela gier sportowych LITERATURA PODSTAWOWA 3, 7, 17, 28 UZUPELNIAJĄCA 27, 30, 31 TREŚCI KSZTAŁCENIA TEMAT ZAGADNIENIA ZADANIA DO ZRELIZOWANIA PRZEZ STUDENTÓW PYTANIA I ZADANIA KONTROLNE LITERATURA  

TEMAT 6: DIAGNOZA SPRAWNOŚCI ukierunkowanej z zakresu gry w piłkę nożną zagadnienia: * ocena umiejętności i sprawności studenta(ucznia) – test sprawności ukierunkowanej. * kompetencje merytorycznO - METODYCZNE nauczyciela gier sportowych zadania do zrealizowania przez studentów: * scharakteryzuj pojęcia : SPRAWNOŚĆ UCZNIA - ogólna, - ukierunkowana, - specjalna) * przygotuj pisemnie PRÓBY OCENY SPRAWNOŚCI UKIERUNKOWANEJ UCZNIA W ZAKRESIE: - UDERZENIA PIŁKI DO BRAMKI, - PROWADZENIA PIŁKI, - PRZYJMOWANIA PIŁKI * przygotuj się do testu oceny sprawności ukierunkowanej studenta – ucznia. pytania i zadania kontrolne * JAKĄ ROLE PEŁNI DIAGNOZA UMIEJETNOŚCI UCZNIA * czym się różni próba od testu, oceny sprawności ukierunkowanej * CO NAZYWAMY SPRAWNOŚCIĄ UKIERUNKOWANĄ * jaki rodzaj sprawności występuje podczas gry ucznia LITERATURA PODSTAWOWA 13, 16, 18 UZUPEŁNIAJĄCA 14, 32 TREŚCI KSZTAŁCENIA TEMAT ZAGADNIENIA ZADANIA DO ZRELIZOWANIA PRZEZ STUDENTÓW PYTANIA I ZADANIA KONTROLNE LITERATURA  

TEMAT 7: poznajemy METODYKę NAUCZANIA PODAŃ PIŁKI zagadnienia: TEMAT 7: poznajemy METODYKę NAUCZANIA PODAŃ PIŁKI zagadnienia: * grupowe zdobywanie pola gry w piłce nożnej * kryteria podziału rodzajów podań podczas gry w piłkę nożną * NAUCZANIE PODAŃ PIŁKI * KOMPETENCJE MERYTORYCZNO-METODYCZNE - właściwy dobór ćwiczeń do tematu lekcji * praktyczna umiejętność sędziowania zawodów sportowych zadania do zrealizowania przez studentów: * przygotuj zestaw pięciu ćwiczeń zachowując zasadę stopniowania trudności w nauczaniu podań piłki prostym podbiciem * przygotuj rozgrzewkę z elementami współpracy dwójkowej wykorzystując formę zabawową * przygotuj się do sędziowania zawodów sportowych pytania i zadania kontrolne * wymień rodzaje podań występujące podczas gry w piłę nożną * określ znaczenie stosowania formy zabawowej w lekcji nauczającej czynności składających się na grę w piłkę nożną * określ na czym polega właściwy dobór ćwiczeń do tematu lekcji przez nauczyciela LITERATURA podstawowa 4, 7 28 uzupełniająca 6, 7, 31 TREŚCI KSZTAŁCENIA TEMAT ZAGADNIENIA ZADANIA DO ZRELIZOWANIA PRZEZ STUDENTÓW PYTANIA I ZADANIA KONTROLNE LITERATURA  

TEMAT 8: poznajemy METODYKę nauczania CZYNNOŚCI GŁÓWNYCH WYSTĘPUJĄCYCH PODCZAS GRY W OBRONIE W PIŁCE NOŻNEJ zagadnienia: * istota zespołowej gry sportowej – OBRONA * kryteria podziału SPOSOBÓW ZDOBYWANIA PŁKI * RODZAJE OBRONY * NAUCZANIE ZDOBYWANIA PIŁKI poprzez wyprzedzenie przeciwnika * kompetencje SPOŁECZNO-KULTUROWE nauczyciela gier sportowych - UŚWIADOMIENIE UCZNIOM CELÓW I ZADAŃ LEKCJI zadania do zrealizowania przez studentów: * przeprowadź rozgrzewkę wykorzystując formę ŚCISŁĄ * przygotuj zestaw pięciu ćwiczeń W FORMIE ŚCISŁEJ dla części głównej lekcji nauczającej, INDYWIDUALNEJ UMIEJĘTNOŚCI ZDOBYWANIA PIŁKI POPRZEZ WYPRZEDZENIE pytania i zadania kontrolne * WYMIEŃ INDYWIDUALNE SPOSOBY ZDOBYWANIA PIŁKI PODCZAS GRY W PIŁKĘ NOŻNĄ * OKREŚL RODZAJE OBRONY WYSTĘPUJĄCE W GRZE W PIŁKĘ NOŻNĄ * WYMIEŃ KOMPETENCJE SPOŁECZNO-KULTUROWE NAUCZYCIELA GIER SPORTOWYCH LITERATURA podstawowa 7, 14, 28, UZUPEŁNIJACA 4, 30, 31 TREŚCI KSZTAŁCENIA TEMAT ZAGADNIENIA ZADANIA DO ZRELIZOWANIA PRZEZ STUDENTÓW PYTANIA I ZADANIA KONTROLNE LITERATURA  

TEMAT 9: poznajemy METODYKę DOSKONALENIA CZYNNOŚCI GŁÓWNEJ GRY W OBRONIE - ZDOBYWANIe PIŁKI - REALIZOWANą W FORMie GIER UPROSZCZONYCH zagadnienia: * Indywidualne i grupowe sposoby zdobywania piłki * doskonalenie zdobywania piłki w grach uproszczonych * budowa lekcji zespołowych gier sportowych * kompetencje SPOŁECZNO-KULTUROWE nauczyciela gier sportowych – treści komunikatów w relacji nauczyciel - uczeń zadania do zrealizowania przez studentów: * przygotuj pięć gier uproszczonych od mniejszych do większych składów liczebnych, które można wykorzystać w doskonaleniu umiejętność zdobywania piłki * przeprowadź rozgrzewkę wykorzystując formę zabawową pytania i zadania kontrolne * określ rodzaje krycia przeciwnika * na czym polega grupowe zdobywanie piłki * przedstaw własną propozycję scenariusza lekcji z zespołowej gry sportowej LITERATURA PODSTAWOWA 4, 20, 31 UZUPEŁNIAJĄCA 28, 30 TREŚCI KSZTAŁCENIA TEMAT ZAGADNIENIA ZADANIA DO ZRELIZOWANIA PRZEZ STUDENTÓW PYTANIA I ZADANIA KONTROLNE LITERATURA  

Zajęcia prowadzone przez studentów TEMAT 10: nauczanie czynności głównych występujących podczas gry w ataku – zdobywanie bramki poprzez uderzenie piłki głową. Kontrola wiadomości. zagadnienia: * test wiadomości z teorii i metodyki gry w piłkę nożną z elementami przepisów gry * scenariusz i samodzielna realizacja lekcji nauczającej * weryfikacja kompetencji metodyczno – organizacyjnych studentów prowadzących zajęcia nauczające zadania do zrealizowania przez studentów: * przygotuj scenariusz lekcji wychowania fizycznego z zakresu gry w piłkę nożną - nauczający ucznia sportowca zdobywania bramki poprzez uderzenie piłki głową * przygotuj się do przeprowadzenia LEKCJI nauczającej Z GIER SPORTOWYCH - praca w grupach zadaniowych, które zrealizują poszczególne części lekcji - WSTĘPNĄ (ORGANIZACYJNO-PORZĄDKOWA, ROZGRZEWKA), GŁÓWNĄ i KOŃCOWĄ * w części końcowej zajęć ORGANIZACJA I SĘDZIOWANIE Gry w piłkę nożną przez studenta na ocenę pytania i zadania kontrolne * test wiadomości z teorii i metodyki gry w piłkę nożną * Kompetencje metodyczno – organizacyjne nauczyciela gier LITERATURA PODSTAWOWA 7, 28, 30, UZUPEŁNIJĄCA 31 TREŚCI KSZTAŁCENIA Zajęcia prowadzone przez studentów TEMAT ZAGADNIENIA ZADANIA DO ZRELIZOWANIA PRZEZ STUDENTÓW PYTANIA I ZADANIA KONTROLNE LITERATURA  

Zajęcia prowadzone przez studentów TEMAT 11: nauczanie czynności występujących podczas gry w ataku - zdobywanie pola gry i bramki poprzez drybling i uderzenie piłki w sytuacjach jeden przeciwko jednemu zagadnienia: * scenariusz i samodzielna realizacja lekcji nauczającej * weryfikacja kompetencji merytoryczno - metodycznych studentów prowadzących zajęcia nauczające zadania do zrealizowania przez studentów: * przygotuj scenariusz lekcji wychowania fizycznego z zakresu gry w piłkę nożną, nauczający DRYBLINGU I UDERZANIA PIŁKI DO BRAMKI, WYKORZYSTUJĄC DYNAMICZNE FRAGMENTY GRY ORAZ GRY UPROSZCZONE * przygotuj się do przeprowadzenia LEKCJI nauczającej Z GIER SPORTOWYCH - praca w grupach zadaniowych, które zrealizują poszczególne części lekcji - WSTĘPNĄ, GŁÓWNĄ i KOŃCOWĄ * w części końcowej zajęć ORGANIZACJA I SĘDZIOWANIE Gry w piłkę nożną przez studenta na ocenę pytania i zadania kontrolne * OMÓW KOMPETENCJE MERYTORyczno - metodyczne NAUCZYCIELA GIER SPORTOWYCH * PRZEDSTAW RÓŻNICE POMIĘDZY DYNAMICZNYM FRAGMENTEM GRY A GRĄ UPROSZCZONĄ W NAUCZANIU * WYMIEŃ CZYNNOŚCI INDYWIDUALNE GRACZA W ATAKU Z PIŁKĄ LITERATURA PODSTAWOWA 7, 28, 30, UZUPEŁNIJĄCA 31 TREŚCI KSZTAŁCENIA Zajęcia prowadzone przez studentów TEMAT ZAGADNIENIA ZADANIA DO ZRELIZOWANIA PRZEZ STUDENTÓW PYTANIA I ZADANIA KONTROLNE LITERATURA  

Zajęcia prowadzone przez studentów TEMAT 12: doskonalenie czynności występujących podczas gry w piłkę nożną poprzez grę w aspekcie możliwość pełnienia przez ucznia różnych ról i funkcji w zespole sportowym. Kontrola procesu dydaktycznego. zagadnienia: * SCENARIUSZ LEKCJI doskonalącej * gra w piłkę nożną w aspekcie pełnienia przez ucznia różnych ról i funkcji w grupie, zespole (bramkarz, obrońca, pomocnik, napastnik) * wartości wychowawcze gry sportowej – zasady fair play * test minimum sprawności ruchowej ukierunkowanej pozwalający nauczycielowi na swobodny pokaz i demonstrację * zaliczenie przedmiotu zadania do zrealizowania przez studentów: * przygotuj SCENARIUSZ lekcji z akcentem na gry szkolne w zmniejszonych składach liczebnych w których uczniowie ZAJMUJĄ RÓŻNE POZYCJE I PEŁNIĄ RÓŻNE FUNKCJE * PODCZAS PROWADZENIA LEKCJI POPRZEZ GRĘ podkreśl zasady „czystej gry * przedstaw katalog prac pisemnych przygotowywany na zajęcia z teorii i metodyki gry w piłkę nożną pytania i zadania kontrolne * co rozumiesz pod pojęciem zasad „czystej gry” * podaj pozycje, jakie w grze w piłkę nożna mogą zajmować uczniowie * test sprawności ukierunkowanej * poprawa testu wiadomości LITERATURA PODSTAWOWA pozycje od 1 do 34 TREŚCI KSZTAŁCENIA Zajęcia prowadzone przez studentów TEMAT ZAGADNIENIA ZADANIA DO ZRELIZOWANIA PRZEZ STUDENTÓW PYTANIA I ZADANIA KONTROLNE LITERATURA  

NAUCZYCIEL GIER SPORTOWYH WIEDZA UMIEJETNOŚCI POSTAWY KOMPETENCJE KRYTERIA ZALCZENIA PRZEDMIOTU *aktywne uczestnictwo w zajęciach *PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ(student ma obowiązek zapoznać się z tematyką i być przygotowanym na sprawdzenie jego wiedzy na podstawie zagadnień podanych w tematyce ćwiczeń) *POZYTYWNA OCENA Z TESTU wiadomości z przepisów gry * POZYTYWNA OCENA Z TESTU SPRAWNOŚCI UKIERUNKOWANEJ STUDENTA - UCZNIA * POZYTYWNA OCENA Z UMIEJęTNOŚCI SĘDZIOWANIA GRY W PIŁKĘ NOŻNĄ * POZYTYWNA OCENA Z PROWADZENIA LEKCJI * POZYTYWNA OCENA PISEMNEGO PRZYGOTOWANIA DO ZAJEĆ * SPRAWOZDANIE Z OBSERWACJI MECZU PIłKI NOŻNEJ KRYTERIA ZALICZENIA NAUCZYCIEL GIER SPORTOWYH WIEDZA UMIEJETNOŚCI POSTAWY KOMPETENCJE

NAUCZYCIEL GIER SPORTOWYCH WIEDZA UMIEJETNOŚCI POSTAWY KOMPETENCJE 1) Bergier J. (1994) Mini piłka nożna. Warszawa. 2) Bischops K., Gerards H-W. (1999) Piłka nożna – rozgrzewka. Marshal Polska. 3) Bondarowicz M. (1983) Forma zabawowa w nauczaniu sportowych gier zespołowych. Sport i Turystyka Warszawa. 4) Bondarowicz M.(1998) Zabawy w grach sportowych. W. S. i P Warszawa. 5) Deshors M. (1992) Piłka nożna, reguły, technika, trening. Bielsko Biała. 6) Ferenz K. (2003) Kompetencje wychowawcy w rzeczywistości szkolnej po reformie. [W] Wychowanie i kształcenie w zreformowanej szkole. Wrocław. 7) Hodań B., Żukowska Z.(1996) Nauczyciel wychowania fizycznego i jego społeczno – wychowawcze funkcje. AWF WARSZAWA. 8) Kapera Rudolf(1997) Piłka nożna trening dzieci. Sprint Warszawa. 9) Koszczyc T.(2001) Wychowanie fizyczne z piłką. Człowiek i ruch 1(3). AWF Wrocław. 10) McGinnis A.L. (1993) Sztuka motywacji. Vocatio Warszawa. 11) Mielniczuk M, Staniszewski T.(1999) Stare i nowe gry drużynowe. Warszawa. 12) Mroczyński Z.(1993) Sport i motywacja osiągnięć w akademickiej edukacji wychowania fizycznego. AWF Gdańsk. 13) Muszkieta R. (2004) Ocenianie osiągnięć uczniów przez nauczycieli wychowania fizycznego. PTNKF O/Poznań. 14) Naglak Z.(1994) Zespołowa gra sportowa. AWF Wrocław. 15) Naglak Z.(2001) Gry z piłką jako dyscypliny sportu. Człowiek i ruch 1(3). AWF Wrocław. 16) Naglak Z. (2005) Nauczanie i uczenie się wielopodmiotowej gry z piłką. T-1. Kształcenie gracza na wstępnym etapie. AWF Wrocław. 17) Nosal J, Paluszek K. [1997] Składowe nauczania i doskonalenia działań występujących podczas gry w piłkę nożną.[W] Piłka nożna – teoria i praktyka. Instytut W.F. i Sportu warszawskiej AWF w Białej Podlaskiej. 18) Nosal J. (1999) Poziomy kontroli i oceny sprawności zawodnika w przygotowaniu do gry w piłkę nożną. IWF, Gorzów Wlkp. 19) Nosal J. (2002) Podstawy edukacji szkoleniowo-wychowawczej dzieci i młodzieży piłkarskiej na Dolnym Śląsku. Dolnośląski Związek Piłki Nożnej we Wrocławiu.   LITERATURA NAUCZYCIEL GIER SPORTOWYCH WIEDZA UMIEJETNOŚCI POSTAWY KOMPETENCJE

NAUCZYCIEL GIER SPORTOWYCH WIEDZA UMIEJETNOŚCI POSTAWY KOMPETENCJE 20) Paluszek K. (2003) Nowoczesne nauczanie gry w piłkę nożną. Wyższa Szkoła Edukacja w Sporcie Warszawa. 21) Paluszek K.(2005) Wychowanie fizyczne a sport – implikacje dydaktyczne wynikające z różnic i sprzeczności. Dydaktyka wychowania fizycznego w świetle współczesnych potrzeb edukacyjnych nr 7. AWF Wrocław. 22) Panfil R. (2001) Gry z piłką jako zjawisko społeczne. Człowiek i ruch 1(3). AWF Wrocław. 23) Przepisy gry w piłkę nożną(2007) PZPN Warszawa 24) Raczek J.(1981) Rozwój wytrzymałości dzieci i młodzieży szkolnej. Sport i Turystyka Warszawa. 25) Rokita A., Rzepa T. (2002) Bawiąc – uczę się – piłki edukacyjne w kształceniu zintegrowanym. AWF Wrocław. 26) Rudnik J.(1997) Zespołowe gry sportowe. Szkolny Związek Sportowy. Warszawa 27) Rzepa T. (red.) (1999) Aktywność ruchowa z piłką w doskonaleniu wybranych właściwości osobowościowych ucznia. Metodyka ćwiczeń, zabaw i gier z piłką, AWF Wrocław 28) Sieniek Cz.(2005) Zasób ćwiczeń technicznych z zakresu koszykówki, piłki ręcznej, siatkówki i piłki nożnej dla celów dydaktycznych. wyd. Helvetica. 29) Sollveborn S. (1989) Stretching – ćwiczenia rozciągające. 30) Strończyński W., Stuła A. (1995) Gry i zabawy ruchowe w szkoleniu piłkarskim. AWF Poznań. 31) Talaga J.(1999) Atlas ćwiczeń piłkarskich. Ypsylon Warszawa 32) Talaga J.(2004) Sprawność fizyczna ogólna – testy. Zysk i S-ka Poznań. 33) Trześniowski R.(1972) Gry i zabawy ruchowe. Sport i Turystyka Warszawa. 34) ŻUKOWSKA Z.(1998) FAIR PLAY EDUKACYJNĄ SZANSĄ. FAIR PLAY JAKO WYZNACZNIK POSTAW ETYCZNYCH W SPORCIE. KULTURA FIZYCZNA 1/2.   LITERATURA C.D. NAUCZYCIEL GIER SPORTOWYCH WIEDZA UMIEJETNOŚCI POSTAWY KOMPETENCJE