Partnerstwo publiczno - prywatne PPP Dr Michał Kania Partnerstwo publiczno - prywatne
PPP I. Wprowadzenie
PPP Partnerstwo publiczno – prywatne Sensu largo Każdego rodzaju współpraca sektora publicznego i prywatnego, mającą na celu realizację szeroko pojętego dobra publicznego lub też współpracę partnerską przy realizacji stosunkowo dużych projektów, które mają na celu wykonywanie zadań użyteczności publicznej.
PPP 1. Ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi. 2. Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. 3. Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 roku o partnerstwie publiczno – prywatnym.
Definicja Komisji Europejskiej PPP Definicja Komisji Europejskiej Partnerstwem publiczno-prywatnym są wszelkie formy kooperacji pomiędzy władzami publicznymi a światem biznesu, których celem jest zapewnienie środków finansowych, budowy, odbudowy, zarządzania albo utrzymania infrastruktury bądź dostarczanie usług. Również doktryna wypracowała definicje PPP.
Conseil canadien des societes publiques-privees PPP Conseil canadien des societes publiques-privees Za partnerstwo publiczno-prywatne można uznać przedsięwzięcie realizowane przez sektor publiczny i prywatny, opierające się na najwydatniejszym wykorzystaniu wiedzy i praktycznych umiejętności każdego z partnerów, najsprawniej realizujące jasno określone potrzeby i cele publiczne, opierając się na najefektywniejszym wykorzystaniu zasobów każdego z partnerów, podziale ryzyka gospodarczego związanego ze wspólnie realizowanym przedsięwzięciem i kompensacji poniesionych nakładów zgodnie z przyjęta przez partnerów metodą.
PPP (i) Partnerstwo publiczno-prywatne jest formą długoterminowej współpracy podmiotów sektora prywatnego i publicznego w celu realizacji zadań publicznych przez podmioty prywatne lub z ich udziałem.
PPP (ii) Głównym zadaniem współpracy jest osiągnięcie obopólnych korzyści, a kluczową cechą jest jej ukierunkowanie na realizację zarówno celów komercyjnych, jak i społecznych danego przedsięwzięcia
PPP KORZYŚCI (i) umożliwia wykorzystanie wiedzy i umiejętności podmiotów prywatnych, tym samym stanowi uzupełnienie i wymianę doświadczeń, jakimi w danej dziedzinie dysponuje sektor publiczny
PPP KORZYŚCI (ii) umożliwia rozbudowę i poprawia jakość świadczonych usług publicznych przy ograniczonej konieczności zadłużania się sektora publicznego
PPP KORZYŚCI (iii) zapewnia kompleksowość, która oznacza, iż prywatny partner staje się długoletnim dostawcą usług a nie tylko wykonawcą inwestycji
PPP KORZYŚCI (iiii) charakteryzuje się efektywnym podziałem ryzyk (odpowiedzialności) czyli każdy z partnerów robi to, co potrafi zrobić lepiej
PPP ZAGROŻENIA Wadliwa realizacja umowy może powodować zagrożenie interesu publicznego
Partnerstwo publiczno-prywatne w praktyce PPP II. Partnerstwo publiczno-prywatne w praktyce
PPP PRZYKŁADY Obwodnica drogowa w Atenach, Kolejka łącząca centrum Sztokholmu z lotniskiem, Oczyszczalnia ścieków w Dublinie.
PPP Wartość i liczba zrealizowanych projektów PPP w latach 1994-2007 (w mld EUR)
PPP Wartość projektów PPP z podziałem na regiony w latach 1994-2007 (w mld EUR)
PPP Wartość projektów PPP w latach 1994-2007 w poszczególnych sektorach (w mld EUR)
PPP KANADA
PPP SINGAPUR
REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIEC PPP REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIEC
PPP U S A
PPP POLSKA
PPP
PPP
PPP
PPP III. Partnerstwo jako forma działania administracji publicznej
PPP
PPP
PPP
POJĘCIE REGLAMENTACJI PPP POJĘCIE REGLAMENTACJI
Geneza ustawy o partnerstwie publiczno – PPP IV. Geneza ustawy o partnerstwie publiczno – prywatnym w Polsce
PPP Głównym celem wprowadzenia ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym do polskiego porządku prawnego miało być pobudzenie inwestycji sektora publicznego przez stworzenie optymalnych ram prawnych dla przedsięwzięć publicznych z udziałem partnerów prywatnych oraz usunięcie przeszkód, które w systemie prawnym powodowały, że przedsięwzięcia PPP były obarczone dużym ryzykiem dla obydwu stron.
PPP Głównym celem jest wymuszenie rzeczywistego realizowania partnerstwa publiczno-prywatnego w praktyce
PPP V. Stan de lege lata
o partnerstwie publiczno-prywatnym PPP USTAWA z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym
PPP Ustawa określa zasady współpracy podmiotu publicznego i partnera prywatnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
PPP Przedmiotem partnerstwa publiczno-prywatnego jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym.
PPP budowę lub remont obiektu budowlanego, świadczenie usług, wykonanie dzieła, w szczególności wyposażenie składnika majątkowego w urządzenia podwyższające jego wartość lub użyteczność inne świadczenie połączone z utrzymaniem lub zarządzaniem składnikiem majątkowym, który jest wykorzystywany do realizacji przedsięwzięcia publiczno-prywatnego lub jest z nim związany
PPP PARTNER PUBLICZNY jednostkę sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, inną, niż określona w lit. a, osobę prawną, utworzoną w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa w tym przepisie oraz w lit. a, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot: finansują ją w ponad 50 % lub posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego, związki podmiotów, o których mowa w lit. a i b;
PPP PARTNER PRYWATNY przedsiębiorca przedsiębiorca zagraniczny
PPP PARTNER PRYWATNY Najkorzystniejszą jest oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans wynagrodzenia i innych kryteriów odnoszących się do przedsięwzięcia.
PPP PARTNER PRYWATNY Kryteriami oceny ofert są: 1) podział zadań i ryzyk związanych z przedsięwzięciem pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym; 2) terminy i wysokość przewidywanych płatności lub innych świadczeń podmiotu publicznego, jeżeli są one planowane.
PPP PARTNER PRYWATNY Kryteriami oceny ofert mogą być również w szczególności: 1) podział dochodów pochodzących z przedsięwzięcia pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym; 2) stosunek wkładu własnego podmiotu publicznego do wkładu partnera prywatnego; 3) efektywność realizacji przedsięwzięcia, w tym efektywność wykorzystania składników majątkowych; 4) kryteria odnoszące się bezpośrednio do przedmiotu przedsięwzięcia, w szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, poziom oferowanych technologii, koszt utrzymania, serwis
PPP UMOWA Przez umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym partner prywatny zobowiązuje się do realizacji przedsięwzięcia za wynagrodzeniem oraz poniesienia w całości albo w części wydatków na jego realizację lub poniesienia ich przez osobę trzecią, a podmiot publiczny zobowiązuje się do współdziałania w osiągnięciu celu przedsięwzięcia, w szczególności poprzez wniesienie wkładu własnego.
PPP UMOWA Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym określa skutki nienależytego wykonania i niewykonania zobowiązania, w szczególności kary umowne lub obniżenie wynagrodzenia partnera prywatnego lub spółki, o której mowa w art. 14 ust. 1.
PPP UMOWA Podmiot publiczny ma prawo do bieżącej kontroli realizacji przedsięwzięcia przez partnera prywatnego. Zasady i szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli określa umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym
PPP UMOWA Zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym w stosunku do treści oferty na podstawie której dokonano wyboru partnera prywatnego, chyba że konieczność wprowadzenia takich zmian wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy. Zmiana umowy dokonana z naruszeniem ust. 1 jest nieważna.
PPP UMOWA Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym może przewidywać, że w celu jej wykonania podmiot publiczny i partner prywatny zawiążą spółkę kapitałową, spółkę komandytową lub komandytowo-akcyjną. Podmiot publiczny nie może być komplementariuszem.
PPP UMOWA Umowa o PPP na gruncie ustawy z 28 lipca 2005 roku
PPP UMOWA Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym określa w szczególności: 1) cel i przedmiot przedsięwzięcia oraz harmonogram jego realizacji; 2) łączną wartość środków przewidzianych na realizację w całości przedsięwzięcia będącego przedmiotem umowy, niezależnie od źródła ich pochodzenia; 3) zobowiązanie partnera prywatnego do poniesienia w całości albo w części nakładów na realizację przedsięwzięcia lub zapewnienie poniesienia tych nakładów przez osoby trzecie; 4) zobowiązania podmiotu publicznego, w tym wielkość, zasady i terminy wnoszenia wkładu własnego, jeżeli wkład taki jest przewidywany, a także zasady dysponowania tym wkładem;
PPP UMOWA 5) normy jakościowe, wymagania i standardy stosowane przy realizacji przedsięwzięcia; 6) uprawnienia podmiotu publicznego w zakresie bieżącej kontroli realizacji przedsięwzięcia przez partnera prywatnego lub spółkę, o której mowa w art. 19 ust. 1, oraz zasady okresowego przeprowadzania przez strony wspólnej oceny realizacji przedsięwzięcia wraz z ustaleniami realizacyjnymi
UMOWA PPP 7) czas, na jaki umowa została zawarta, oraz warunki przedłużenia lub skrócenia okresu obowiązywania umowy, a także warunki i sposób jej rozwiązania przed upływem terminu, na jaki została zawarta, oraz zasady rozliczeń i odszkodowań w takim przypadku; 8) warunki i procedurę zmiany umowy oraz zmiany zakresu przedsięwzięcia, jeżeli taka możliwość była przewidziana w specyfikacji wyboru partnera prywatnego; 9) formy, wysokość i zasady ustalania i przekazywania wynagrodzenia partnera prywatnego;
UMOWA PPP 10) podział ryzyk związanych z realizacją przedsięwzięcia; 11) zasady i zakres ubezpieczeń realizowanego przedsięwzięcia, a także dodatkowe gwarancje i umowy oraz zobowiązania stron w tym przedmiocie; 12) tryb i zasady rozstrzygania sporów wynikłych na tle umowy; 13) postanowienia dotyczące zawiązania spółki, o której mowa w art. 19 ust. 1 – w przypadku gdy strony postanowią zawiązać tę spółkę.
PPP SPÓŁKA Cel i przedmiot działalności spółki nie może wykraczać poza zakres określony umową o partnerstwie publiczno-prywatnym. Prawa z należących do Skarbu Państwa udziałów lub akcji w spółce wykonuje organ administracji rządowej, który zawiązał spółkę jako podmiot publiczny.
PPP SPÓŁKA Zgody wszystkich wspólników albo akcjonariuszy spółki wymaga zbycie lub obciążenie: 1) nieruchomości; 2) przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
PPP Podsumowanie.