Rachunek kosztów planowanych – zagadnienia podstawowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marcin Otorowski Paulina Berdysz grupa 243
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
PLANOWANIE JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
BUDOWA MODELU EKONOMETRYCZNEGO
Badania operacyjne. Wykład 1
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Klasyfikacja kosztów do celów kontroli.
Rachunkowość zarządcza – wykład 2
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Definicja rachunkowości zarządczej
Definicje operacji.
OPIS PLANU FINANSOWEGO
NewConnect Growth Indicator (NCGIndicator) Wskaźnik koniunktury spółek z rynku NewConnect Zespół pod kierunkiem Prof. dr hab. Marii Sierpińskiej Wyższa.
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Planowanie i realizacja inwestycji z elementami zarządzania
Rachunek kosztów zmiennych
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Produkujesz, sprzedajesz, zarządzasz? Zyskaj przewagę! Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław, 10 czerwca 2008 Kontrola i analiza procesów biznesowych Mateusz.
Metodyki zarządzania projektami
CYKL ROZWOJU PROJEKTU INWESTYCYJNEGO
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
Formuły cenowe.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Podstawowe wartości ekonomiczne
Analiza ekonomiczno – finansowa
Wskaźniki monitorujące zarządzanie finansami
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Wykład nr 1 Klasyfikacja kosztów w przedsiębiorstwie
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Działalność gospodarcza: przychody i koszty
System Informowania Kierownictwa – nowoczesne narzędzie wspomagające uzyskanie przewagi konkurencyjnej Piotr Bączek – Project.
D. Ciołek EKONOMETRIA – wykład 5
Koncepcja zakładu naukowego ZARZĄDZANIE FINANSAMI.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Metody oceny opłacalności projektów inwestycyjnych
RACHUNKOWOŚĆ WEDŁUG OŚRODKÓW ODPOWIEDZIALNOŚCI
RACHUNKOWOŚĆ WEDŁUG OŚRODKÓW ODPOWIEDZIALNOŚCI
WYBÓR WARIANTU TECHNOLOGICZNEGO
PRÓG RENTOWNOŚCI – BEP (Break- Even- Point)
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Referaty do PFP Rodzaje przedsiębiorstw podział przeds. wg rodzaju działalności, wielkości, celu, formy prawnej, struktury organizacyjnej, relacji.
Dr Krzysztof Jonas.  Pozostała działalność operacyjna – nie stanowi zasadniczego segmentu działalności ale stanowi skutek jej podejmowania.  Pozostałe.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
BIZNES PLAN część II © Aleksander Kusak X.2015.
Dr hab. Ewa Hellich, prof. SGH Instytut Rachunkowości
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Dodatkowy przykład przedsięwzięcia biznesowego Produkcja 1
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Prezentacja biznesplanu
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Prezentacja biznesplanu
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Prezentacja biznesplanu
Zapis prezentacji:

Rachunek kosztów planowanych – zagadnienia podstawowe Wykład 11.05.2007 Ewa Pastor

Podstawowe definicje Planowanie działalności to proces polegający na: Określeniu celów całości przedsiębiorstwa Podejmowaniu decyzji w sprawie wyboru najbardziej skutecznych środków do realizacji zadań – strategia firmy Upewnienie się że przy realizacji strategii środki przedsiębiorstwa będą efektywnie wykorzystane

Definicja budżetu Budżet jest kwantytatywnym wyrażeniem planu działania, mającym zastosowanie i koordynację. Budżet jest sporządzany przez zarządzających dla całej jednostki gospodarczej oraz jej podmiotów wewnętrznych. Roczny budżet całego przedsiębiorstwa jest podsumowaniem finansowych przewidywań zawartych we wszystkich szczegółowych budżetach. Odzwierciedla on wyniki planowanych decyzji operacyjnych i finansowych kierowników!!

Stosowanie budżetów. Stosując budżety musimy zastosować następujący cykl postępowania: Sformułować plan Kontrolować i koordynować zgodność przebiegu z planem Ocenić odchylenia od planu Podjąć działania korekcyjne Ponownie przedstawić lub zmienić plan.

Celami planowania budżetów zajmują się : Planowanie strategiczne inaczej długofalowe tu podejmowane są główne decyzje całości budżetowania w przedsiębiorstwie. Planowanie operacyjne (bieżące, krótkookresowe), gdzie cele musza być wyrażanie sprecyzowane. Są one na ogół wyrażone wartościowo ( budżety ilościowe są wielkościami uzupełniającymi. Planowanie operacyjne to inaczej proces budżetowania rocznego.

Koordynowanie a kontrolowanie Ta funkcja ma za zadanie podporządkować cele środków odpowiedzialności tzw. celowi nadrzędnemu, czyli przedsiębiorstwu. Budżet odgrywa rolę przewodnika, dzięki któremu działania różnych części przedsiębiorstwa mogą być zespolone i skoordynowane w danym wspólnym planie. Celem budżetowania jest właśnie niwelowanie tych różnic dla wspólnego dobra całego firmy. A nie dla wycinka jego działalności.

Kontrolowanie Ta funkcja polega na porównaniu, na koniec przyjętych okresów (im krótszy okres czasu tym lepiej), rzeczywistych wielkości objętych budżetowaniem z budżetami w celu określenia tych pozycji, które w sposób znaczący odbiegają od budżetów, i ustalenia przyczyn takiej sytuacji.

Centra odpowiedzialności – narzędzie zarządzania przez budżety Definicja: Ośrodek odpowiedzialności można przedstawić jako segment organizacji gospodarczej, którego kierownik odpowiada za wykonanie przyjętych zadań zarówno rzeczowych jak i finansowych.

Rozróżnia się organizacje: Istotą jest to iż ranga ośrodków odpowiedzialności zależna jest od charakteru struktury organizacyjnej Rozróżnia się organizacje: 1.Scentralizowane (decyzje najwyższy szczebel) 2. Zdecentralizowane ( decyzje niższy szczebel) 3. Znajdujące się pomiędzy tymi ekstremami.

Pięć typów ośrodków odpowiedzialności: Ośrodki odpowiedzialności za koszty Za limit wydatków Za przychody Za zysk Za inwestowanie

Procedury sporządzenia budżetów Budżetowanie od zera tzn. szacowanie wielkości sprzedaży produkcji, kosztów, zysku, itd. Jakby działalność podejmowano po raz pierwszy Formuła przyrostowa tj. modyfikowanie na każdym szczeblu zarządzania wielkości ekonomicznych planu z ubiegłego okresu z uwzględnieniem ubiegłorocznych wyników i przewidywanych zmian.

Rodzaje budżetów Budżety stałe (sztywne) jest planem opracowanym przy założeniu jednego poziomu działalności czyli określonej wielkości produkcji i sprzedaży. Budżet zmienny jest systemem który uwzględnia skutki planowanych zmian rozmiarów produkcji.

Składniki systemu budżetów Budżet sprzedaży Budżet produkcji i zapasów Budżet robocizny bezpośredniej Budżet kosztów wydziałowych Budżet administracji i sprzedaży Budżet zasadniczy.

Rodzaje technik budżetowania kapitałowego Proces budżetowania kapitałowego jest związany z podejmowaniem decyzji i wyborem projektu inwestycyjnego do realizacji. Przy wykorzystaniu odpowiednich technik decyzję taką należy podjąć na podstawie właściwej analizy, przy wykorzystaniu analiz ilościowych wartościowych budżetowania.

Podział technik budżetowania kapitałowego – zagadnienia wstępne Najpopularniejszym podziałem technik budżetowania kapitałowego jest podział: ze względu na czynnik czasu. Dynamiczne budżetowanie kapitałowe uwzględnia zmiany w czasie, natomiast techniki nie uwzględniające czynnika czasu określane są jako statyczne (proste)

Na podstawie dotychczasowych doświadczeń można wskazać następujące techniki budżetowania kapitałowego: 1. Zaznajomienie się z założeniami polityki makroekonomicznej oraz mikroekonomicznej determinacji działania jednostki. 2. Określenie mocnych i słabych stron organizacji. 3. Zdefiniowanie czynników ograniczających wielkości produkcji lub sprzedaży. 4. Sporządzanie budżetu strategicznych stref działania jednostki oraz wstępne opracowanie budżetów pozostałych dziedzin organizacji.

CDN: 5. Negocjowanie budżetów z przełożonymi. 6. Koordynacja i weryfikacja budżetów. 7. Zatwierdzenie budżetów i ich realizacja. 8. Weryfikacja i analiza budżetów w trakcie realizacji. 9. Kontrola i ocena wykonania budżetów.

okres zwrotu nakładów inwestycyjnych, księgowa stopa zwrotu. Wśród najczęściej stosowanych prostych technik budżetowania kapitałowego znane są: okres zwrotu nakładów inwestycyjnych, księgowa stopa zwrotu. Spotykamy również metodę opartą jedynie na porównywaniu kosztów lub porównywaniu zysków.

Pytania sprawdzające Wyjaśnij poszczególne składniki systemu budżetowania Cele i korzyści płynące z budżetowania działalności jednostek gospodarczych. Jak sądzisz który z budżetów jak najkorzystniejszy dla przedsiębiorstwa. Wyjaśnij i przedstaw strukturę budżetów.

KONIEC Dziękuję za uwagę