Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Norma i patologia w życiu religijnym
Advertisements

B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Łukasz Domagała – Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT
Liberalizm.
Konstruktywizm.
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
Podstawy socjologii: wykład IV
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Edukacja a różnica kulturowa.
JAKI JEST CEL MOJEGO DZIAŁANIA W AZS? JAKI JEST CEL DZIAŁANIA MOJEGO KLUBU? DLACZEGO AZS A NIE INNA ORGANIZACJA? KTÓRY Z CELÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI JEST.
Muzułmanie na trenie Wrocławia i Dolnego Śląska
Eliza Kowal Uniwersytet Wrocławski MISH
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
Fundamenty kultury europejskiej
Jan Szomburg Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Gdańsk, r. Dialog i partnerstwo dla rozwoju Pomorza.
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
SŁOWO BOŻE W ŻYCIU I MISJI KOŚCIOŁA SYNOD BISKUPÓW RZYM
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
…– myślę o najbliższych
Polska w Programach Ramowych UE
WARSZTATY GRUNDTVIG „Improvement of the Environmental Communication of Migrants” Oerlinghausen września 2009 r.
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Wsparcie dla rozwoju technologii
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Międzynarodowe stosunki kulturalne
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Ekspozycja symboli religijnych w budynkach publicznych w Polsce stan aktualny i przyszły Dr Michał Zawiślak Katedra Prawa Wyznaniowego Katolicki Uniwersytet.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Agnieszka Kwiatkowska (UW) Zieloni reprezentacja nowych ruchów społecznych na polskiej scenie politycznej.
Reformacja w XVI w. To jest temat Mapa z XVI w..
Wstęp do filozofii Wykład nr 3 (JW) Światopogląd, ideologia, sztuka.
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
Damian Cieśla.  Identyfikacja kulturowa;  Identyfikacja etniczna;  Identyfikacja religijna;  Wg prawa Izraela – osoba, która ma ortodoksyjną żydowską.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Zagadnienia wstępne. Przedmiot i zarys programu wykładu (WDS )
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Lokalne inicjatywy integracji społecznej oparte na wolontariacie Dr Izabela Książkiewicz.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Warsztat konsultacyjny
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Kościół Jezusa Chrystusa
„ W sferze sacrum. Rola sztuki religijnej w kulturze”.
Abyście się wzajemnie miłowali,
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2008/2009 nr 12)

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2008/2009 nr 12) 1. Przykład: „Znaczenie religii w życiu Polaków” (CBOS, 2006): auto-deklaracje religijności; wartość religii w życiu codziennym Polaków; istota niektórych obrzędów religijnych; przemiany społecznego znaczenia religii (proces sekularyzacji w społecznej świadomości). dwa procesy: instytucjonalizacja i „prywatyzacja” religii: „prywatyzacja” religii - czyli wiara dla siebie, indywidualna, prywatna, subiektywna, „niewidoczna”, odłączona w dużym stopniu od instytucji religijnych; instytucjonalizacja religii - rola wartości religijnych w życiu publicznym: państwo, polityka i religia (kościół).

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2008/2009 nr 12) 2. Socjologiczne rozumienie religii:   · trudności w socjologicznej definicji „religii” - dlaczego?: wpływ doświadczenia zachodniego chrześcijaństwa a odmienność innych kultur - religii; wiara a struktury instytucjonalne. Emil Durkheim (1912): podział na „sacrum” (to, co nadprzyrodzone) i „profanum” (to, co zwyczajne i codzienne) oraz rytuały (formy kontaktu ze sferą świętości); religia jako „system wierzeń i rytuałów dotyczących obszaru świętości”. Joachim Wach (1898-1955) religia jako doświadczenie sacrum; Zofia Zdybicka – religia to dziedzina „poznania opartego na źródłach nadprzyrodzonych (wiara) i działania ludzkiego skierowanego ku rzeczywistości transcendentnej”.

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2008/2009 nr 12) 3. Różnorodność religii (ze względu na treść wiary): nadnaturalizm (wiara w zjawiska nadprzyrodzone wokół nas); animizm (witalizm – wiara w duchy istniejące wokół nas i odpowiedzialne za określone sfery życia); teizm (greckie θεoς theos – bóg) wiara w istnienie Boga/bogów, ingerujących w losy świata, który jest ich dziełem – główne podziały: panteizm (utożsamienie Boga z naturą); politeizm; monoteizm; ateizm - zaprzeczenie istnienia Boga/bogów. idealizm transcendentny (religia świecka); główne podziały religijne świata (schemat).

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2008/2009 nr 12) 4. Formy organizacji zbiorowości religijnych: kościół (struktura trwała, biurokratyczna, zintegrowana ze społeczeństwem, utrzymująca, że jest jedyną drogą do „prawdy” religijnej) - kościoły: episkopalny; prezebiteriański; kongregacyjny. sekta (niewielka i izolowana, odłącza się od uznanego kościoła, przywództwo oparte na charyzmie; potoczne użycie słowa „sekta”); wyznanie (duża sekta, dostosowana do społeczeństwa, akceptująca pluralizm religijny); kult (luźna i otwarta organizacja religijna); „kościół elektroniczny” (kulty audytoryjne). nowe ruchy religijne (problemy nazewnictwa i definiowania).

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2008/2009 nr 12) 5. Nowe ruchy religijne: nazewnictwo i charakter społeczny: sekta, nowe religie, religie nietradycyjne, ruchy parareligijne itp. socjologiczny charakter „nowego ruchu religijnego”: izolacja od otoczenia, niezależność, charyzmatyczne przywództwo, silna wewnętrzna integracja grupy, lojalność członków; typy nowych ruchów religijnych: ruchy afirmujące świat (np. ruch New Age); ruchy odrzucające świat (tzw. destrukcyjne”); ruchy przystosowawcze. regulacje prawne a nowe ruchy religijne.

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2008/2009 nr 12) 6. Typy religijności (osobiste związki z religią, stopniowalność religijności): przeżywana: związek emocjonalny z religią; rytualna: uczestnictwo w praktykach religijnych, modlitwach i obrzędach; intelektualna: znajomość doktryny; ideologiczna: zaangażowanie w system wartości danej religii; realizowana w życiu; religijność selektywna; socjologiczne korelaty religijności.

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2008/2009 nr 12) 7.  Funkcje religii: egzystencjalna: religia nadaje sens w życiu, podejmuje problemy życia i śmierci, odpowiada na główne pytania egzystencjalne; udziela wsparcia psychicznego: szczególnie w chwilach „trudnych”, pozwala przetrwać w trudnej i złożonej rzeczywistości. ; nadaje spójność społeczeństwu: poprzez tworzenie i narzucanie wspólnego systemu wartości (kultura), tworzy wspólnotę. kontrola społeczna: nakłada normy i stosuje sankcje, wiele norm prawnych i społecznych bezpośrednio lub pośrednio odwołuje się do przekonań religijnych. konserwatywna i konfliktowa.

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2008/2009 nr 12) 8. Sekularyzacja życia społecznego: sekularyzacja jako spadek znaczenia religii w życiu społecznym – wymiary sekularyzacji: spadek liczebności wyznawców religii instytucjonalnych (kościołów); spadek religijności (indywidualizacja życia religijnego); spadek znaczenia społecznego religii jako instytucji. dyskusja na temat sekularyzacji: etapy sekularyzacji”: „od-kościelnienie” (rozdział państwa i kościoła); zjawisko „wiary bez przynależności” (prywatyzacja religii); „samowystarczalny humanizm” (Charles Taylor). pytanie badawcze: jakich religii i kręgów geograficznych dotyczy sekularyzacja?

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2008/2009 nr 12) 9. Religia a zmiana społeczna: Max Weber „Etyka protestancka a duch kapitalizmu” (1906): religia jako bodziec i element zmiany społecznej; religia protestancka a powstawanie kapitalizmu. fundamentalizm religijny ( fundamentalizm to „tradycja, która się broni w sposób tradycyjny”): ścisłe przestrzeganie zasad tradycyjnej wiary i zwyczajów; powrót do tradycji (starej, „klasycznych” czasów). fundamentalizm a nowoczesność: czy to reakcja na współczesną racjonalizację życia społecznego i indywidualizację? fundamentalizm religijny w innych wyznaniach (islamski, chrześcijański itp.).

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2008/2009 nr 12) 10. Przyszłość religii: znaczenie społeczne i ludzkie religii (wartości religijnych); sakralizacja „profanum”: „kult ciała” ; „kult” pracy i konsumpcji; „kult” jednostki. „religijny” świat – czy sekularna Europa stanowi wyjątek na mapie „religizującego się” szybko świata?; fundamentalizm religijny, a w świecie - wojna kultur?; religia a społeczeństwo obywatelskie: religia a aktywność społeczna; instytucje religijne a samo-organizacja obywatelska.  

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2008/2009 nr 12) 11. Religia i religijność we współczesnym społeczeństwie polskim: struktura wyznaniowa społeczeństwa polskiego: jednolitość i zróżnicowanie; prawosławie, kościoły i wyznania protestanckie; Świadkowie Jehowy; wyznawcy islamu. inne wyznania religijne. instytucjonalizacja religii w Polsce powojennej (rola Kościoła katolickiego): dziedzictwo historyczne (zabory i okres międzywojenny); związek z tożsamością narodową („kościół ludu”); katolicyzm jako „religia obywatelska” (jako forma politycznej kontestacji i obrońca praw człowieka); poza-religijne funkcje kościoła.

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2008/2009 nr 12) · religia w Polsce po 1989 roku – zaskakująca stabilność: wysokie auto-deklaracja wiary; wysoki poziom praktyk religijnych; zróżnicowanie regionalne; porównanie do innych krajów; stabilność poziomu religijności w Polsce – dlaczego?: religia jako forma społecznej „kultury” (rytuału odświętności); silne więzy społeczne wynikające z raczej rzadkich zmian zamieszkania; dynamika bogacenia się - raczej powolna, przez co nie wpływa na jeszcze na zmiany religijności; pamięć o Janie Pawle II. dokonujące się obecnie zmiany – pokolenie JP2 a reszta społeczeństwa: selektywność wiary („prywatyzacja wiary”); de-instytucjonalizacja ideologicznego wymiaru religii.

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym ( WDS 2007/2008 nr 12) ·  religia w sferze publicznej po 1989 roku: stosunek do roli Kościoła katolickiego jako instytucji publicznej (poparcie na rzecz nie ingerowania Kościoła w życie publiczne kraju); zaufanie do Kościoła katolickiego (bardzo niskie na początku lat 90. XX wieku, a obecnie jest duże); silny związek z parafią; religijność a zmienne społeczne: płeć (religijne są bardziej kobiety); miejsce zamieszkania (bardziej religijnie są mieszkańcy wsi i małych miast); dochód i wykształcenie (im wyższe, tym raczej niższa religijność); region (województwo) - podkarpackie, małopolskie i opolskie są najbardziej religijnymi częściami kraju; religijność a aktywność publiczna (kapitał społeczny) – im wyższa religijność tym większy udział w wyborach lokalnych i krajowych oraz w stowarzyszeniach pozarządowych.