Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Psychologia Zarządzania
Administracja publiczna
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Teorie kształtujące administrację w państwach europejskich
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
SOCJOLOGIA EKONOMICZNA
Podstawy metodologiczne ekonomii
Podstawowa analiza rynku
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Ekonomia a socjologia; istota „nowej gospodarki”
Rola państwa w gospodarce
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Hubert Wiligórski.
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Ekonomia a Ekonomia Polityczna
Administracja publiczna
Z wyobraźnią socjologiczną o Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej
Podstawy socjologii- wykład VI
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Kultura organizacyjna
KULTURA ORGANIZACYJNA
Samorząd terytorialny
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
Jowanka Jakubek-Lalik Wydział prawa i administracji
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
Koncepcja modernizacji
Instytut Spraw Publicznych
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
o roli państwa w gospodarce
WSPÓŁCZESNE SYSTEMY POLITYCZNE A ŻYCIE GOSPODARCZE
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Dlaczego warto lobbować w UE ? NEMO Consulting.
Pojęcie instytucji społecznej
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Harmonia i ład społeczny
Naczelne zasady Kontytucji
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
RODZINA.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Grupy interesu a kapitał społeczny
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
SOCJOLOGIA WYKŁAD VI ZNACZENIE WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJI
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Zagadnienia wstępne. Przedmiot i zarys programu wykładu (WDS )
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Czynniki strukturotwórcze
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Społeczeństwo stowarzyszeń (instytucja, organizacja, „biurokracja”) (WDS 2008/2009 nr 15)

Społeczeństwo stowarzyszeń (instytucje, organizacje, „biurokracja”) (WDS 2008/2009 nr 15) 1. Powtórzenie i przykład: jeszcze raz o mniejszościach narodowych w Polsce: problemy definiowania pojęcia „mniejszość narodowa” („mniejszość etniczna”); historia kraju (narodu) a specyfika kulturowa mniejszości narodowych; współczesne znaczenie problematyki mniejszości narodowych; omówienie wybranych grup mniejszościowych w Polsce: Niemcy i Ślązacy; Ukraińcy, Łemkowie, Ormianie, Rosjanie; Tatarzy; Romowie (Cyganie).

Społeczeństwo stowarzyszeń (instytucje, organizacje, „biurokracja”) (WDS 2008/2009 nr 15) 2. Instytucja społeczna – (institutio, institutum): zasady i reguły społeczne („ograniczenia”), które kontrolują i czynią przewidywalny świat naszych społecznych interakcji; instytucja może być rozumiana jako: podstawa porządku społecznego: powtarzalne i utrwalone sposoby zachowania, które są „na zewnątrz” nas oraz niezależne od naszej woli („role-oczekiwania”, mechanizm kontroli społecznej–Talcott Parsons); typ (-y) działalności podejmowanej w celu zaspokojenia potrzeb jednostek i całych zbiorowości: „instytucja społeczna” w rozumieniu Bronisława Malinowskiego; całkowite „urządzenie” życia jednostek lub zbiorowości: instytucje totalne (Erving Goffman).

3. Typy instytucji społecznych: Społeczeństwo stowarzyszeń (instytucje, organizacje, „biurokracja”) (WDS 2008/2009 nr 15) 3. Typy instytucji społecznych: pokrewieństwa („pierwotna struktura społeczna”): związane z procesem reprodukcji i socjalizacji; polityczne: regulują stosunki władzy, organizują polityczną strukturę społeczeństwa prawo i system środków przymusu; gospodarcze (produkcja, dystrybucja i konsumpcja dóbr, usług i kapitału); społecznej stratyfikacji (zróżnicowania społecznego): zasady dystrybucji pozycji społecznych i dostępu do nagród /społecznych zasobów; ekspresyjno – integracyjne: wychowawcze i edukacyjne, wykraczają poza podstawowe potrzeby (sztuka, religia itp.); formalne (sformalizowane) i nie formalne (nie sformalizowane); instytucje a kultura społeczeństwa.

4. Sporne problemy w analizie instytucji: Społeczeństwo stowarzyszeń (instytucje, organizacje, „biurokracja”) (WDS 2008/2009 nr 15) 4. Sporne problemy w analizie instytucji: czy są funkcjonalne (pozytywne) czy dysfunkcjonalne (negatywne) dla społeczeństwa (systemu) i dla nas (ludzi)?; czy tworzą ład i porządek, czy też rodzą nowe nierówności społeczne?: dystrybucja dóbr w społeczeństwie oraz wyzwanie utrzymania „równowagi” systemu; czy są „zewnętrzne” wobec nas, czy też stanowią naszą „własność?: na ile je możemy zmieniać?; uniwersalność instytucji, a jednocześnie ich duża różnorodność kulturowa oraz historyczna instytucji; czy instytucje są barierą dla rozwoju, czy są jego istotnym elementem?: zmiany instytucjonalne (różnorodność instytucjonalna jako wskaźnik rozwoju społecznego).

Społeczeństwo stowarzyszeń (instytucje, organizacje, „biurokracja”) (WDS 2008/2009 nr 15) 5. „Nowy instytucjonalizm” (jedna z głównych orientacji teoretycznych w socjologii i naukach społecznych): rozumienie instytucji jako „reguł gry”: kształtują one z jednej strony określone zachowania aktorów, zaś z drugiej nadają im określone ramy i redukują niepewność do działań innych. aspekty instytucji: poznawcze, kulturowe oraz „czynna” strategia aktora (aktorów); związek z koncepcjami racjonalnego wyboru (od indywidualnych interesów do zbiorowych) oraz analizami historyczno-porównawczymi („zależność od szlaku”, kapitał społeczny itp.); instytucje są zjawiskiem dynamicznym, przechodzą przez różne szczeble ukształtowania (stopnie dojrzałości) aż do pełnego jej „zakorzenienia” w danym systemie (czyli „instytucjonalizacji”).

6. Organizacje formalne (grupy formalne): organizacja a instytucja; Społeczeństwo stowarzyszeń (instytucje, organizacje, „biurokracja”) (WDS 2008/2009 nr 15) 6. Organizacje formalne (grupy formalne): organizacja a instytucja; organizacja jako celowa grupa formalna (sformalizowana): organizacja jest zbiorowością ról, a nie zbiorowością osób; cechy organizacji formalnej: powołana do realizacji konkretnego celu; posiada sformalizowaną strukturę; obowiązuje sztywny i przejrzysty podział pracy; widać wyraźnie wyodrębnione ośrodki władzy; dokonuje się wymiana personelu; w organizacji dominują „stosunki rzeczowe”. organizacje (instytucje) a kontrola społeczna.

Społeczeństwo stowarzyszeń (instytucje, organizacje, „biurokracja”) (WDS 2008/2009 nr 15) 7. Socjologia Maxa Webera (1864 – 1920): wpływ Webera na socjologię współczesną, jego biografia (stawanie się socjologiem, przedstawiciel socjologii historycznej); socjologia jako nauka: winna się zajmować przyczynami zjawisk społecznych, a poprzez ich interpretację dążyć do zrozumienia świata społecznego; powinna być ona wolna od wartościowania. ważne pojęcia Webera: „rozumienie” (verstehen), przyczynowość, racjonalność, typy idealne; typ idealny (jako badawcze narzędzie heurystyczne): abstrakcyjny model skonstruowany z cech istotnych danego zjawiska społecznego, który w „czystej” postaci nigdzie nie występuje. zróżnicowanie typów idealnych: historyczny (rynek kapitalistyczny), socjologiczny (biurokracja), działanie (działanie w afekcie), strukturalny (typy panowania).

Społeczeństwo stowarzyszeń (instytucje, organizacje, „biurokracja”) (WDS 2008/2009 nr 15) 8. Pojęcie (typ idealny)„biurokracji” w socjologii Maxa Webera; biurokracja a problem charakteru władzy (charyzmatyczna, tradycyjna, legalna); „biurokracja” jako ważny aspekt procesu „racjonalizacji” życia społecznego (na Zachodzie): jest ona przykładem „żelaznej klatki” racjonalizacji ogarniającej wszystkie instytucje publiczne i życie społeczne; „biurokracja” Webera wiąże się zarówno z porządkiem społecznym w ogóle, jak i jest przykładem specyficznym typem organizacji/instytucji społecznej; czy nie ma alternatywy wobec biurokracji?: rola polityki w kierowaniu biurokracją; politycy a biurokracja (etyka odpowiedzialności i etyka przekonań).

Społeczeństwo stowarzyszeń (instytucje, organizacje, „biurokracja”) (WDS 2008/2009 nr 15) 9. Biurokracja – „typ idealny” - cechy: hierarchiczna organizacja urzędu; reguły postępowania mają charakter zasad technicznych lub norm prawnych; urzędnicy są pracownikami najemnymi i zajmują stanowiska stosownie do swoich kwalifikacji; sprawowanie urzędu jedynie ze względu na określone normy (obiektywizm) i kompetencje; określony zakres kompetencji urzędników; ciągłość sprawowania funkcji; oddzielenie urzędników od własności środków produkcji i administrowania; formułowanie i dokumentowanie decyzji na piśmie (archiwizacja).

Społeczeństwo stowarzyszeń (instytucje, organizacje, „biurokracja”) (WDS 2008/2009 nr 15) 10. Dyskusja na temat pojęcia „biurokracji”: zalety biurokracji: sprawna, skuteczna, bezstronna; utrwala tendencje egalitarne w społeczeństwie i jest sprawiedliwa (formalistyczna bezosobowość); przyczynia się do upowszechniania w społeczeństwie wartości fachowości i wiedzy. wady biurokracji: przepisy rodzą przepisy („samo-obsługiwanie” się biurokracji); nieprecyzyjność języka biurokracji (problem interpretacji); „podwójne życie instytucji” (klientelizm, nieformalne układy itp.). trudności z wdrażaniem innowacji; brak społecznej kontroli („przemieszczenie się celów”); podział między „profesjonalistami” i „urzędnikami” w biurokracji.

11. Współczesne wyzwania wobec typowej „biurokracji”: Społeczeństwo stowarzyszeń (instytucje, organizacje, „biurokracja”) (WDS 2008/2009 nr 15) 11. Współczesne wyzwania wobec typowej „biurokracji”: decentralizacja państwa i rozwój samorządności terytorialnej; odchodzenie od rozdziału państwa, gospodarki i społeczeństwa (partnerstwo publiczno – prywatne); globalizacja gospodarki; gospodarka oparta na wiedzy; rosnący nacisk na prawa jednostki i rozwój organizacji pozarządowych; wzrastająca roli mass-mediów i opinii publicznej.

Społeczeństwo stowarzyszeń (instytucje, organizacje, „biurokracja”) (WDS 2008/2009 nr 15) (cdn. 11) co zamiast „biurokracji”?: kwestia płci (kobiety na stanowiskach kierowniczych); model japoński: proces decyzyjny przebiega od dołu do góry; mniejsza specjalizacja pracy; bezpieczeństwo zatrudnienia i praca zespołowa; połączenie pracy zawodowej z życiem prywatnym. pojawienie się wartości i kompetencji „zarządzania”: zarządzanie publiczne; zarządzanie „zasobami” ludzkimi; kultura korporacyjna. techniki informatyczne a „organizacje sieciowe” (organizacja po-nowoczesna).