Podstawy Pomocy Psychologicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Instytucje wspierające proces wychowawczy nauczyciela wychowawcy ośrodka wychowawczego Anna Ozga.
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna wspomaga szkołę w realizacji zadań wychowawczych Opracował zespół w składzie: Joanna Brzoskowska PP-P Nr 2 Gdańsk,
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Indywidualne nauczanie
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
PEDAGOG SZKOLNY.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z elementami terapii pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
psychologiczno –pedagogiczne
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Podstawy Pomocy Psychologicznej

Interwencja w środowisku edukacyjnym 1 Szczególny rodzaj wzajemnego oddziaływania osoby pomagającej i wspomaganej polegający na wspieraniu uczniów, wychowanków, ich rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów związanych z rozwojem dzieci i młodzieży, ich edukacją i wychowaniem; jak każdy inny rodzaj interwencji obejmuje: diagnozę, zbudowany na jej podstawie program korekcji, realizację działań korekcyjnych.

Interwencja w środowisku edukacyjnym 2 Uprawnione do udzielania pomocy osoby: OŚWIATA – psychologowie, pedagodzy, nauczyciele, wychowawcy, logopedzi, inni pracownicy (lekarze, doradcy zawodowi) ZDROWIE – PZP, Poradnie dla osób uzależnionych, psychologowie w szpitalach POMOC SPOŁECZNA – Poradnie Rodzinne, Ośrodki Interwencji Kryzysowej, Ośrodki Pomocy Społecznej, świetlice i kluby środowiskowe, ośrodki socjoterapii, Ośrodki adopcyjno- Opiekuńcze, Pogotowia Opiekuńcze SPRAWIEDLIWOŚĆ – sądy i kuratorzy, Rodzinne Ośrodki Diagnostyczno-Konsultacyjne, Zakłady Poprawcze ORGANIZACJE POZARZĄDOWE – poradnie i ośrodki adopcyjno- opiekuńcze, ośrodki profilaktyczno-terapeutyczne, placówki niepubliczne, telefony zaufania

Regulacje prawne Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r.) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 stycznia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. nr 13, poz. 109) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 stycznia 2001 r. w sprawie zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. nr 13, poz. 110) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. nr 11, poz.114)

Interwencja w środowisku edukacyjnym 3 Główne obszary pomocy psychologicznej: Pomoc rodzinie z małym dzieckiem Trudności szkolne Pomoc dzieciom zdolnym Pomoc dzieciom niepełnosprawnym – integracja Pomoc w wyborze zawodu Profilaktyka uzależnień i pomoc Profilaktyka zagrożeń patologiami społecznymi

Pomoc rodzinie z małym dzieckiem Programy wspierania rodziny – skierowane do młodych rodzin i par oczekujących na dziecko Programy dla rodzin przeżywających trudności w środowisku domowym, np. rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym - trening umiejętności rodzicielskich w kierunku poznania cech dziecka i znajdowania najlepszych sposobów postępowania Intensywna pomoc rodzinie w kryzysie – nakierowana na pomoc w utrzymaniu rodziny (cel: możliwość bezpiecznego pozostania w domu – umieszczenie dziecka poza rodziną i jego powrót do domu)

Trudności szkolne Dydaktyczne i wychowawcze Przyczyny Przejawy Możliwości psychofizyczne dziecka Środowisko rodzinne Środowisko szkolne Przejawy Brak osiągnięć w nauce Osiągnięcia nieadekwatne do możliwości Zaburzenia relacji społecznych Zaburzenia aktywności Zaburzenia emocjonalne Formy interwencji Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne Terapia logopedyczna Zajęcia socjoterapeutyczne Specyficzne trudności – trudności w uczeniu się czytania i pisania

Pomoc dzieciom zdolnym Charakterystyczne cechy sytuacji ucznia zdolnego Interwencja psychologiczna obejmuje: Diagnozę możliwości ucznia Diagnozę sytuacji wychowawczej Organizowanie pomocy dla ucznia, rodzica i nauczyciela Zapewnienie doradztwa wyboru kształcenia zawodowego Cele interwencji:

Pomoc dzieciom niepełnosprawnym – integracja Wychowanie i nuczanie integracyjne

Pomoc w wyborze zawodu Rozwijanie świadomości szans i możliwości oferowanych przez szkoły, zawody i miejsca pracy z uwzględnieniem wymagań, jakie stawiają przed kandydatami Rozwijanie świadomości własnych zdolności, umiejętności, kwalifikacji, potrzeb, wartości i zainteresowań w aspekcie życzeniowym i rzeczywistym Nauka procesu podejmowania decyzji, stylów decyzyjnych oraz uświadomienie konsekwencji wyborów Nauka radzenia sobie ze zmianą, rozwój umiejętności pozwalających na adaptację do zastanych warunków, a także wychodzenie naprzeciw nowym sytuacjom

Profilaktyka uzależnień i pomoc Czynnika ryzyka vs czynniki chroniące Poziomy profilaktyki (3) – kryteria: Adresat Cel Miejsce Forma interwencji Programy profilaktyczne: Informacyjno-edukacyjne Programy alternatyw Programy rówieśnicze

Profilaktyka zagrożeń patologiami społecznymi Wczesne rozpoznanie początków patologizacji społecznej dziecka Stosowanie interwencji kryzysowej wobec sprawcy przewinienia i jego ofiary Organizowanie lokalnych systemów pomocy i prewencji wobec dzieci i młodzieży zagrożonych patologiami społecznymi