Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej
Janusz Żak Nie będzie Europy, jeśli nie będzie Europejczyków. Ale co ukształtuje Europejczyków, jeśli nie wychowanie? Twierdząc, że wszystko zależy od wychowania, twierdzimy, że wszystko zależy od wychowawców i od formacji, jaką otrzymują. O przyszłości zjednoczonej Europy decydują szkoły(...) Albowiem zanim się stworzy Europę, trzeba najpierw stworzyć to, co europejskie. A to dzieje się najpierw w głowie. ( Denis de Rougemont List otwarty do Europejczyków)
Janusz Żak Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności
Janusz Żak Wartościowych obywateli Przyszłych gospodarzy Polski i Europy
Janusz Żak 1.Planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się. 2.Skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach 3.Efektywne współdziałanie w zespole 4.Rozwiązywanie problemów w twórczy sposób. 5.Sprawne posługiwanie się technologią informacyjną.
Janusz Żak Cel główny : wychowanie Europejczyka 1. Świadomego własnych, narodowych korzeni 2.Kierującego się ideą respektowania praw człowieka 3.Świadomego i aktywnego obywatela- Europejczyka.
Janusz Żak CELE EDUKACJI EUROPEJSKIEJ przezwyciężenie uprzedzeń; akceptacja europejskiej różnorodności; otwartość wobec kultury; zachowanie kulturowej tożsamości; zdolność do koegzystencji z sąsiadami i osiągania kompromisu; działanie na rzecz pokoju w Europie; działanie na rzecz wolności, demokracji, praw człowieka, prawa i bezpieczeństwa ekonomicznego
Janusz Żak Korzyści dla ucznia 1.Przełamanie kompleksu niższości w stosunku do rówieśników z Europy Zachodniej. 2.Motywacja do nauki języków obcych. 3.Nabycie umiejętności pracy grupowej. 4.Nabycie umiejętności pracy z projektem. 5.Poczucie dumy bycia Polakiem. 6.Przygotowanie do aktywnej pracy społecznej. 7.Nabycie poczucia odpowiedzialności za siebie, kolegów, środowisko lokalne, Polskę i Europę.
Janusz Żak 1.Poszerzenie oferty edukacyjnej. 2.Wzrost jakości edukacji. 3.Promocja szkoły. 4.Doskonalenie umiejętności pracy zespołowej. 5.Polepszenie kontaktów z organem prowadzącym. 6.Realizacja priorytetów edukacyjnych Unii Europejskiej. 7.Ułatwienie prowadzenia procesu wychowawczego.
Janusz Żak 1.Przygotowanie przyszłych kadr. 2.Promocja regionu w Polsce i w Europie. 3.Wsparcie gminy w realizacji części współpracy edukacyjnej i międzynarodowej. 4.Poszerzenie kontaktów międzynarodowych i lokalnych.
Janusz Żak 1.Realizacja własnych zainteresowań. 2.Lepszy kontakt z uczniem. 3.Rozwój kompetencji dydaktycznych. 4.Umocnienie pozycji w szkole. 5.Ułatwienie realizacji ścieżki awansu zawodowego. 6.Wzrost satysfakcji z pracy.
Janusz Żak 1.Korzyści z prowadzenia edukacji europejskiej są wielorakie. 2.Edukacja europejska kształcie przede wszystkim cechy społeczne uczniów oraz ich umiejętności życia i działania wśród ludzi. 3.Wartości dydaktyczne i wychowawcze edukacji europejskiej są jeszcze mało docenienia przez władze centralne (MEN). 4.Realizacja treści europejskich pozwala najłatwiej na przejście ścieżki awansu zawodowego.