e-Portfolio
RECEPTA? Faktycznie zacząć tworzyć środowisko uczenia się z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi (np. www, blogi, wiki, programy dźwiękowe, rysunkowe, mapy, elektroniczne zadania, komunikatory). Stwarzać warunki do komunikacji pomiędzy uczniem i nauczycielem na płaszczyźnie merytorycznej (stawiania pytań, formułowania problemów …, obecnie w szkole dyskurs nie istnieje!, poza pytaniami o usprawiedliwienie nieobecności,…, e-dziennik sprawę jeszcze bardziej uprości albo skomplikuje). Pomyśleć o ePortfolio ucznia czyli nie o jego stopniach, (które nic nie mówią), a o tym, jak się rozwinął, gdzie powinien otrzymać wsparcie, jakie są jego plany …. >>
ePortfolio >>
Portfolio jako proces Portfolio robocze (working), Portfolio refleksyjne (reflective), Portfolio strukturalne (connected), Portfolio prezentacyjne (presentation) >>
1. (e)Portfolio robocze Budowa – praca nad jego tworzeniem Kolekcjonowanie artefaktów >>
2. (e)Portfolio refleksyjne Autoewaluacja Samorozwój CO? (mam) NO TO CO? (z tego wynika) – cele, wnioski) CO TERAZ? (czynić dalej) >>
3. (e)Portfolio strukturalne Zależności między elementami Ścieżki Szukanie powiązań i zastosowań >>
4. (e)Portfolio prezentacyjne Odbiorca CV Informacja zwrotna Ocena jakości i efektywności Wzajemna ocena >>
Zawartość ePortfolio (1) Strona tytułowa Cele (praca – nauka – poszukiwania ect.) Lista ukończonych kursów, seminariów, konferencji (bez ocen) Edukacyjne resume (bez danych osobistych) Kompetencje – dowody (z kursów, szkoleń, pracy zawodowej,…) Refleksja (dział uporządkowany wg poziomu rozwoju rosnąco, 300-1000 słów) Osiągnięcia zawodowe (plakat, książka, przegląd, artykuł,…) >>
Zawartość ePortfolio (2) Wykaz dla uczniów: Sprawy do rozważenia podczas projektowania własnego ePortfolio: Kto jest Twoim odbiorcą? Co zamierzasz zobrazować, pokazać za pomocą artefaktów? Jakie kompetencje chcesz podkreślić? Jakie materiały mogą pomóc nakreślić tak obraz? >>
Zawartość ePortfolio (3) Wykaz dla uczniów: Sprawy do rozważenia podczas projektowania własnego ePortfolio Jak możesz je fizycznie pokazać materiały? Jak chcesz zaprojektować swoje ePortfolio? Jak możesz ujednolicić wygląd swojego ePortfolio? Czy łatwo się po nim poruszać (nawigacja)? Czy sprawia profesjonalne wrażenie? Czy chcesz załączyć informacje kontaktowe; jeżeli tak, to jakie? Czy znasz problematykę prawną (prywatność, etc.)? >>
ePortfolio jako przykład (metody pracy? oceniania?) Co takiego ma ePortfolio…. ….czego nie ma tradycyjny proces dydaktyczny Wzmocnienia motywacji do uczenia się, Głęboka refleksja nad swoimi mocnymi i słabymi stronami. Samodzielna praca ucznia – kształtowanie umiejętności ważnych społecznie. >>
Czy ePortfolio jest dla studentów? Dla studenta: jako przyszłego nauczyciela pracującego z uczniowskimi ePortfolio, jako przyszłego nauczyciela planującego swój rozwój, zawodowy – teczka awansu TO WłAŚNIE JEST portfolio!!!, jako studenta wybierającego studia uzupełniające, jako przyszłego uczestnika rynku pracy - CV jest portfolio zawodowym >>
PLE + e-dziennik = e-portfolio PLE każdy uczeń już właściwie ma: - z dostępnego oprogramowania i narzędzi. Dokąd zmierzamy? - e-dziennik jako element środowiska uczenia się na platformie - wykorzystanie dostępnego darmowego środowiska. >>
Poglądy i opinie 17-letnia uczennica ujęła to tak: „Wykonać zadanie dobrze i na czas – o to przecież chodzi, prawda? Efekty, a nie bierna obecność na lekcjach, praca ucznia mierzona wynikami i osiągnięciami, a nie ilością godzin, które przesiedzę w klasie.” Data dodania: 2009-06-17 16:20:07 „Nowe narzędzia TI są fajne, choć i webquest mógłby być ciekawy, ale chyba nasza młodzież jeszcze do tego nie dorosła - mogę się mylić”. >>
Dziękuję >>