Absencja uczniowska w szkole –

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń trudny.
Advertisements

Dziecko na wagarach Leniwe, niedopilnowane czy przestraszone?
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
Absencja uczniowska w szkole - pilotaż 5 listopada 2007r. VIII LO w Łodzi Temat: Wdrażanie rozwiązań – wymiana doświadczeń. Opracowanie narzędzia do monitoringu.
Absencja uczniów.
UCZNIOWIE, RODZICE, NAUCZYCIELE
Gimnazjum 44 w Łodzi ul. Deotymy 1
VIII LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE ŁÓDŹ
- zaktywizowanie współpracy -zapoznanie rodziców z podstawami prawnymi regulującymi obowiązki rodziców wobec uczących się dzieci -uświadomienie rodzicom.
Wnioski grupy III Jak organizować efektywną pracę edukacyjną w zespole klasowym z uczniem z zaburzeniami zachowania?
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
PILOTAŻ W RAMACH PROGRAMU PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZEŃ ZE SPECYFICZNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Prezentacja funkcjonalności dziennika e-klasa
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2010/2011 Gimnazjum Publiczne nr 2 w Solcu Kujawskim Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób , aby uczniowie.
Szkoła wspomaga wychowanie
Prezentacja funkcjonalności dziennika e-klasa Moduł Wychowawcy ZAPRASZAMY!
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Problemy wychowawcze szkoły
i bezpieczeństwa uczniów
PEDAGOG SZKOLNY.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Aktualizacja: To nowoczesny i prosty w obsłudze system kontroli frekwencji i ocen uczniów. Dzięki niemu każdy rodzic ma bieżący dostęp z dowolnego.
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Badanie frekwencji w klasach zasadniczych w ZSZ w Wieliczce.
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
Absencja szkolna. Poruszane zagadnienia:
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
PROGRAM WYCHOWAWCZY GIMNAZJUM W BIAŁYM KOŚCIELE rok szkolny 2014/2015 Dziecko żyjące w tolerancji nabiera cierpliwości Dziecko zachęcane uczy się wiary.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Ewaluacja Sierpień 2014 Zespół Szkół w Kowalewie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Praca metodą projektu edukacyjnego
STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 4
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Zadania pedagoga szkolnego
Szkoła Promująca Zdrowie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Absencja uczniowska w szkole – Jak zapobiegać i radzić sobie z problemem?

I. PLANOWANIE PRACY SZKOŁY Cel: podniesienie jakości pracy szkoły poprzez skupienie działań szkoły związanych z przepadaniem lekcji do określonych okresów roku szkolnego podniesienie dyscypliny frekwencyjnej uczniów ułatwienie planowania lekcji, prac klasowych, projektów, wycieczek wyeliminowanie przyczyn opuszczania przez uczniów lekcji leżących po stronie szkoły

KROKI Przygotowanie kalendarza - wolne dni, ferie, zakończenie roku, matury, dni do odpracowania. Naniesienie na kalendarz stałych imprez związanych z tradycją szkoły Dopasowanie terminów imprez Naniesienie na plan terminów posiedzeń rad pedagogicznych, spotkań z rodzicami oraz wystawienia ocen Zamalowanie na ulubiony kolor tygodni „pustych” i ustalenie ich jako NIENARUSZALNE. W tych tygodniach nie można organizować żadnych wyjść. Zaakceptowanie przez radę pedagogiczną ustaleń zawartych w planie.

ROK SZKOLNY 2007/2008

Dlaczego nie opuszczam lekcji?

II. MOTYWOWANIE Jeden uczeń szkoły ze 100% frekwencją ma prawo uczestniczyć w bezpłatnym kursie prawa jazdy.

KRYTERIA DODATKOWE Ma najwyższą średnią ocen spośród uczniów ze 100% frekwencją nie mniejszą niż 4,0 Nie stwierdzono u niego żadnych nałogów

EFEKTY

III. DIAGNOZOWANIE ABSENCJI Cel: podniesienie skuteczności oddziaływań wychowawczych poprzez wdrożenie prostego narzędzia do analizowania przyczyn nieobecności uczniówprzez wychowawców określenie i wdrożenie adekwatnego sposobu reagowania na absencję ucznia (procedury postępowania) w zależności od jej stwierdzonej przyczyny

KROKI Szkoła: przeszkolenie wychowawców w zakresie rozpoznawania przyczyn absencji, adekwatnego reagowania na nie i korzystania z przyjętych narzędzi Wychowawca zebranie wszelkich dostępnych obserwacji na temat ucznia opuszczającego zajęcia wypełnienie karty dopasowanie właściwej procedury postępowania realizacja procedury

Dlaczego opuszczam lekcje?

RODZAJE ABSENCJI Sytuacje, które należy odróżnić od siebie: wagary odmowa chodzenia do szkoły wycofanie ze szkoły opuszczanie lekcji

WAGARY mają miejsce zwykle od czasu do czasu łączą się z innymi przejawami postaw antyspołecznych rzadko wiążą się z objawami lęku są ukrywane przed rodzicami czasem mają charakter grupowy

WAGARY- PROCEDURA powiadomienie rodziców (wychowawca) zaproszenie rodziców na rozmowę (wychowawca) zawarcie kontraktu z uczniem (wychowawca) umowa z rodzicami o przepływie informacji (wychowawca) monitorowanie realizacji kontraktu (wychowawca)

ODMOWA CHODZENIA DO SZKOŁY utrzymuje się tygodniami lub miesiącami rodzice są świadomi problemu dzieci często pozostają w domu dotyczy pilnych i uzdolnionych uczniów często łączy się z wytrąceniem z równowagi emocjonalnej- np. lękiem, napadami złości, rozpaczą czasem jest efektem fobii szkolnej brak poważnych zaburzeń w funkcjonowaniu społecznym dziecka przyczyny niekoniecznie związane ze szkolą (np. syndrom lęku przed rozstaniem z rodzicami) w USA i Wlk. Brytanii do 2% populacji

ODMOWA- PROCEDURA szczegółowa analiza każdej sytuacji (pedagog) wywiad (pedagog) oceny ucznia z punktu widzenia ważnych osób (pedagog) samoobserwacja ucznia (pedagog) ocena dynamiki rodziny (pedagog+ wychowawca) sporządzenie diagnozy zaproszenie rodziców na rozmowę (pedagog+ wychowawca) postępowanie zgodnie z planem korekcyjnym (pedagog+ wychowawca) monitorowanie realizacji ustaleń (wychowawca)

WYCOFANIE SIĘ ZE SZKOŁY powód- nieodpowiedzialność rodziców ucznia rodzice przejawiają bezradność w stosunku do dziecka i/lub brak zainteresowania nim

WYCOFANIE - PROCEDURA zaproszenie rodziców do szkoły (dyrektor) powiadomienie o niewypełnianiu przez ucznia obowiązku szkolnego (dyrektor) administracyjna procedura sądowa

OPUSZCZANIE LEKCJI uczniowie opuszczają lekcje określonych przedmiotów często pozostają na terenie szkoły szukają różnych pretekstów w tle mogą być: słabe oceny, wymagania, którym nie mogą sprostać, konflikt z nauczycielem

OPUSZCZANIE LEKCJI- PROCEDURA rozmowa z uczniem (wychowawca) wywiad z nauczycielem przedmiotowym (wychowawca) zawarcie kontraktu z uczniem (wychowawca, stroną może być nauczyciel przedmiotowy) monitorowanie realizacji kontraktu (wychowawca)

FRAGMENT PRZYKŁADOWA KARTA DO NAUCZYCIELSKIEJ DIAGNOZY PRZYCZYN ABSENCJI UCZNIA Objawy Rodzice są świadomi problemu Uczniowie starają się ukryć problem Zachowania antyspołeczne Sygnały problemów emocjonalnych Uczniowie przebywają w szkole Uczniowie przebywają w domu ODMOWA WYCOFANIE WAGARY OPUSZCZANIE Bardzo charakterystyczne Zdarza się

FRAGMENT PRZYKŁADOWA KARTA DO NAUCZYCIELSKIEJ DIAGNOZY PRZYCZYN ABSENCJI UCZNIA Objawy Ciągłe okresy nieobecności Nieobecność od czasu do czasu Brak problemów wychowawczych w szkole Kryzys rodzinny (np. choroba w domu) Brak kontaktu z uczniem Nadmierna lękliwość i przygnębienie ODMOWA WYCOFANIE WAGARY OPUSZCZANIE Bardzo charakterystyczne Zdarza się

Uczeń, który w szkole czuje się dobrze, który oprócz niepowodzeń ma też powodzenia, który kogoś lubi i sam jest lubiany - nie tak łatwo ucieka z lekcji jak ten, który niczego dobrego nigdy nie zaznał i nie spodziewa się zaznać, który w szkole jest nikim, tak że jego nieobecności może nikt nie zauważyć, nikomu go nie zabraknie i nikt o niego nie zapyta.