prowadzenie: Dorota Maciejewska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Norma i patologia w życiu religijnym
Advertisements

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
SEKTY RELIGIJNE.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
UDZIAŁ MŁODZIEŻY W GRUPACH DESTRUKTYWNYCH
opracowała: Dorota Maciejewska
PRZEMOC W RYTUAŁACH INICJACJI SZKOLNEJ
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE
Dojrzałość szkolna dziecka
Prezentacja multimedialna
Zarządzanie strategiczne
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Uzależnienia a rozwój dziecka
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Definicja kultury organizacyjnej
STOP – przemocy i agresji
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Wiedza o społeczeństwie
Ewolucja kulturowa XX a wychowanie
Bezpieczeństwo w szkole
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Czym jest dla nas tolerancja?
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Pojęcie instytucji społecznej
Zaangażowanie uczniów w demokrację i samorządność szkolną, czyli nauka demokracji i obywatelskiego działania Projekt Marcina Kaczmarka i Michała Wieczorka.
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
RODZINA.
Publiczna Szkoła Podstawowa w Ochli. Obecnie dzieci często siadają samotnie w domu przed komputerami i nie nawiązują osobistych kontaktów pozalekcyjnych.
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Sekty – zagrożenie współczesnego świata
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Dr Dominika Łęcka SZANSĄ LUB ZAGROŻENIEM DLA WYCHOWANIA SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Skuteczne grono pedagogiczne: kiedy mamy szanse wygrywać z przemocą? Tomasz Wojciechowski.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
POZNANIE SPOSOBÓW ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W GRUPIE
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Typowe cechy działalności sekt
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Procedury bezpieczeństwa
Zapis prezentacji:

prowadzenie: Dorota Maciejewska KURS KWALIFIKACYJNY Z ZAKRESU PRZYGOTOWANIA PEDAGOGICZNEGO UDZIAŁ MŁODZIEŻY W GRUPACH DESTRUKTYWNYCH prowadzenie: Dorota Maciejewska

Schemat porządkujący pojęcia Nowy ruch religijny Grupa destruktywna Sekta Grupa subkulturowa

NOWY RUCH RELIGIJNY Grupa religijna, która powstała w drugiej połowie XX wieku czyli moment powstania grupy decyduje o zakwalifikowaniu jej do tej kategorii

SEKTA Grupa , która powstała poprzez oderwanie się od któregoś z wielkich kościołów panujących czyli sposób powstania grupy decyduje o zakwalifikowaniu jej do tej kategorii

GRUPA SUBKULTUROWA Grupa charakteryzująca się autonomicznym układem norm, wartości i wzorców zachowań odmiennych od standardów obowiązujących ogół społeczeństwa.

Grupa szkodliwa społecznie, GRUPA DESTRUKTYWNA Grupa szkodliwa społecznie, w której uczestnictwo doprowadza do destrukcyjnych zmian w osobowości .

DESTRUKTYWNE sekty i nowe ruchy religijne po czym je rozpoznamy?

WYZNACZNIKI DESTRUKTYWNOŚCI GRUPY struktura piramidy władzy i finansów, negatywny stosunek do świata zewnętrznego, autorytarny lider fasadowość – działalność parawanowa, stosowanie technik kontroli umysłu, obciążony język, częsta zmiana nazwy, negatywna ocena przez byłych wyznawców i ich rodziny, niejasna przeszłość.

FASADOWOŚĆ DZIAŁALNOŚĆ PARAWANOWA podszywanie się pod instytucje i organizacje cieszące się zaufaniem społecznym

Struktura organizacyjna sekty PIRAMIDA GURU ELITA WIZYTÓWKI MIĘSO SEKTY proces kontroli umysłu

Negatywny stosunek do świata ( w metaforze bezludnej wyspy) Sekta jest wyspą dobra na oceanie zła tego świata

AUTORYTARNA WŁADZA LIDERA GRUPY

STOSOWANIE TECHNIK KONTROLI UMYSŁU psychomanipulacji doświadczenie z kartami

Dlaczego możliwe jest stosowanie różnych technik psychologicznych wobec ludzi? a) Ulegamy, ponieważ mamy utrwalone wzorce reakcji, czyli, że wykonujemy ciągi działań, zachowań (jak rytuały), powtarzając je z każdym razem w niezmienionej postaci i kolejności. b) Ulegamy, ponieważ są sposoby automatycznego włączania w nas zachowań i reakcji przez innych przy pomocy odpowiednich wyzwalaczy.

SOCJOTECHNIKI UŻYWANE DO PSYCHOMANIPULACJI W SEKTACH Praca własna uczestników  

CO SZCZEGÓLNIE POWINNO NAS ZANIEPOKOIĆ W FUNKCJONOWANIU DANEJ GRUPY?

PODSUMOWANIE Podział na dobry świat grupy i zły świat poza nią, Grupa ma strukturę piramidy władzy i finansów, Są pytania, których w grupie nie wolno zadawać, Cały czas w grupie jest zagospodarowany, Lider jest identyfikowany z Bogiem.

UDZIAŁ MŁODZIEŻY W GRUPACH PODKULTUROWYCH

PODKULTURA/ SUBKULTURA to autonomiczny układ norm, wartości i wzorców zachowań oraz ról społecznych wytworzony przez społeczność jakiejś grupy, którego istotną cechą jest odmienność od norm, wartości i wzorców zachowań oraz standardów obowiązujących ogół społeczeństwa E. Bielicki i A. Jawłowska

PODKULTURA SUBKULTURA NORMY, WARTOŚCI WZORY, ROLE SPOŁ. REGULATORY ZACHOWAŃ SPOŁ. ODMIENNOŚĆ OD OGÓLNIE PRZYJĘTYCH STANDARDÓW

FORMOWANIE SIĘ GRUP PODKULTUROWYCH nieformalne podkultury powstałe samorzutnie pozytywne poza przyzwoleniem podkultury społecznym negatywne dla zdemoralizowanych

SYMPTOMY NEGATYWNEJ GRUPY PODKULTUROWEJ zachowania niszczycielskie, zachowania krzywdzące, naruszanie standardów szkolnych, zachowania agresywne, Przemoc, wandalizm (mściwy – z odwetu, zabawowy, złośliwy – z gniewu i frustracji), specyficzne, zwulgaryzowane słownictwo, obraźliwe symbole, czyny karalne – przestępstwa, nadużywanie alkoholu, środków odurzających.

PRZYCZYNY PRZYNALEŻNOŚCI DO GRUP SUBKULTUROWYCH Przyczyny przynależności do negatywnych grup subkulturowych – zebranie informacji od uczestników

PRZYCZYNY PRZYNALEŻNOŚCI DO GRUP SUBKULTUROWYCH Pustka społeczna i emocjonalna. Przenoszenie zachowań ze świata dorosłych. Brak pomocy w sytuacjach kryzysowych. Samotność i poczucie alienacji. Niezaspokojenie podstawowych potrzeb psychicznych.

CO DAJE CZŁOWIEKOWI PRZYNALEZNOŚĆ DO GRUPY? 1. Grupowe myślenie, dające poczucie bezpieczeństwa i siły. 2. Różnego rodzaju wsparcie. 3. Możliwość porównania się z innymi i otrzymania pozytywnej oceny społecznej.

PODSUMOWANIE podkulturowe grupy młodzieżowe dzielimy na pozytywne i negatywne, grupy podkulturowe, negatywne naruszają porządek moralny i prawny, młodzież wybiera negatywne grupy podkulturowe z określonych przyczyn, poszukiwanie grupy odniesienia jest naturalną potrzebą rozwojową.