MODUŁ: WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Znaki informacyjne.
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
uczyć się języka angielskiego
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
“Niesamoistny opóźniony rozwój mowy
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Klasyfikacja systemów
Dojrzałość szkolna dziecka
W-III. (27/28. II. 03) Tajemnice mózgu: zróżnicowanie PRAWA - LEWA
Technika Mikroprocesorowa 1
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Wskazówki konkursowe.
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Zasady efektywnego uczenia się
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
czyli szkolenie dla tych, co nie mają czasu
Wskazówki konkursowe.
Przygotowanie dziecka do szkoły
I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
1.
Aktywne przetwarzanie informacji
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń sieci liczące dr Kamila Barylska.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Jak uczyć uczniów… zgodnie z nowoczesną wiedzą
Nowoczesne techniki uczenia się
Nowoczesne techniki uczenia się
Dojrzałość szkolna dziecka
Motywacja do nauki. na początek nowego roku szkolnego.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Techniki pracy umysłowej Rodzice jako nauczyciele (Na podstawie książek Zbigniewa Brześkiewicza, Tony Buzana)
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Wspomaganie procesu efektywnego uczenia się
Zapis prezentacji:

MODUŁ: WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ KURS KWALIFIKACYJNY Z ZAKRESU PRZYGOTOWANIA PEDAGOGICZNEGO MODUŁ: WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wlkp. Prowadzenie: Dorota Maciejewska WYKŁAD – 4 godz. KURS PEDAGOGICZNY KWALIFIKACYJNY WYBRANE ZAGADNIENIA PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ  

Ponieważ: Umiejętność szybkiego i efektywnego uczenia – staje się jedną z ważniejszych umiejętności współczesnego człowieka.

PRZYSWAJANIE WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI A zatem o uczeniu się mówimy wtedy, gdy człowiek przyswaja sobie jakąś wiedzę i umiejętności. PRZYSWAJANIE WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI

UTRWALANIE DOSWIADCZEŃ A zatem o uczeniu się mówimy, gdy utrwalamy doświadczenia własne, co powoduje zmiany w zachowaniu. UTRWALANIE DOSWIADCZEŃ ZMIANA ZACHOWAŃ

to celowa aktywność człowieka, ukierunkowana na przyswajanie wiedzy Uczenie się to celowa aktywność człowieka, ukierunkowana na przyswajanie wiedzy i umiejętności Zbigniew Pietrasiński

polegają na wystąpieniu nowych elementów Uczenie się to proces prowadzący do zmian w zachowaniu się osobnika, zachodzą one na podłożu indywidualnego doświadczenia i odznaczają się trwałością lub polegają na wystąpieniu nowych elementów Ziemowit Włodarski

EFEKTYWNOŚĆ PROCESU UCZENIA SIĘ ZALEŻY OD:     WŁAŚCIWOŚCI JAKOŚCI SYTUACJI PREDYSPOZYCJI EDUKACYJNEJ TWORZONEJ UCZĄCEGO SIĘ PRZEZ NAUCZAJĄCEGO   UCZEŃ NAUCZYCIEL  

SUPERŁĄCZENIE EDUKACYJNE STYL UCZENIA SIĘ ODBIÓR ZROZUMIENIE INFORMACJI ZAPAMIĘTANIE Z OTOCZENIA PRZECHOWYWANIE INFORMACJI SYSTEM REPREZENTACJI DOMINUJĄCA PÓŁKULA SENSORYCZNEJ MÓZGOWA

STYLE UCZENIA SIĘ 1. WZROKOWCY 2. SŁUCHOWCY 3. KINESTETYCY – DOTYKOWCY

W przeciętnej klasie znajduje się po równo (po 1/3) uczniów posiadających jeden z trzech dominujących systemów sensorycznych

Uczeń przełączy swój kanał sensoryczny pod pewnymi warunkami: kiedy sytuacja jest względnie bezpieczna budzącą zainteresowanie

Zawsze kiedy to uczeń musi się dostroić do nauczyciela ponosi pewne koszty

DRUGI ELEMENT SUPER-ŁĄCZENIA EDUKACYJNEGO CZYLI SPECYFIKA DZIAŁANIA OBU PÓŁKUL MÓZGOWYCH Mózg to półtora kilograma galaretki, z czego zaledwie 13 dekagramów to białko, a reszta to woda i trochę tłuszczu

ZRÓŻNICOWANIE FUNKCJI PÓŁKUL MÓZGOWYCH WEDŁUG C.HANNAFORDA

PÓŁKULA LEWA PRAWA artystyczna naukowa obraz zaczyna od fragmentu malowanie język niewerbalny całość myślenie intuicyjne muzyka sztuka spontaniczność informacje analogowe (porównywanie, wyobrażenia) synteza (od całości do szczegółu) wyobraźnia zwraca uwagę na podobieństwa myślenie równoczesne myślenie o kilku rzeczach naraz teraźniejszość doświadczenia naukowa zaczyna od fragmentu myślenie logiczne język (pisanie, mowa, czytanie) informacje cyfrowe (liczby, znaki, słowa) ukierunkowane na strukturę (reguły) analiza (od szczegółu do ogółu) pamięć operacyjna kolejność działania kontrola uczuć przyszłość szczegóły technika

Tradycyjna szkoła jest lewo półkulowa Preferowani uczniowie to ci, których cechuje: dobre posługiwanie się językiem, logiczne i abstrakcyjne myślenie, naukowa ciekawość – wyrażana pytaniem dlaczego zdolność do analizy

PRZYSTOSOWANIE INSTRUKCJI PRZEZ NAUCZYCIELA DO STYLU UCZENIA SIĘ UCZNIA Ricki Linksman „W jaki sposób szybko się uczyć”

Przechowywanie skutków uczenia – uczenie się a pamięć

Rodzaje pamięci natychmiastową (do kilku sekund) Ze względu na czas trwania pamięć dzielimy na: natychmiastową (do kilku sekund) krótkotrwałą (do kilku minut) długotrwałą (dni, tygodnie, lata)

wzrokowej (operator filmowy) słuchowej (muzyk) Rodzaje pamięci Możemy też mówić o pamięci: wzrokowej (operator filmowy) słuchowej (muzyk) kinestetycznej (tancerz)

Zapamiętujesz lepiej Kiedy informacja jest według Ciebie interesująca, pasjonująca łatwa do zrozumienia zaskakująca, niezwykła lub wyolbrzymiona kolorowa powtarzana wielokrotnie zabawna, upiorna lub nawet grubiańska pamiętamy lepiej rzeczy które dzieją się na początku i końcu

Dobieraj metody prowadzenia lekcji aby były: polisensoryczne (angażujące wszystkie zmysły: wzrok słuch, dotyk, ruch) obupółkulowe (angażujące jeżyk, logikę, intuicję, wyobraźnię, emocje, rytm, ruch) w odpowiednim stanie aktywacji (integracja, skupienie, relaks)

jak wskazuje Simonedes – Jeśli chcemy, zapamiętać listę przedmiotów albo kolejne punkty długiej mowy jak wskazuje Simonedes – najpierw dysponować dokładnym wyobrażeniem przestrzeni, podzielonej na odrębne małe miejsca, dysponując takim planem przestrzeni lokujemy wyobrażenia kolejnych przedmiotów do zapamiętania w poszczególnych jego miejscach

MNEMOTECHNIKA ŁAŃCUCHÓW SKOJARZENIOWYCH

DOKONYWANIE SKOJARZEŃ czyli asocjacji, to uruchomienie strumienia myśli i wyobrażeń nie skierowanych na jakiś cel czy zadanie

KRZYWA ZAPOMINANIA H. EBBINGHAUSA

DYNAMIKA ZAPOMINANIA zapamiętany materiał % 90 80 70 60 opowiadanie 50 40 30 20 opis 10 14 dni 1 miesiąc 3 miesiące

Najwięcej zapominamy zaraz po wyuczeniu się, później każdy następny tydzień miesiąc przynoszą coraz bardziej znikome ubytki pozostałej wiedzy.

WNIOSEK ! Im wcześniej przystępuje się do powtarzania, tym mniej trzeba czasu i wysiłku, aby odświeżyć wyuczony materiał i osiągnąć stopień trwałego zapamiętania. Pierwsza powtórka powinna nastąpić możliwie jak najszybciej, dwie następne w ciągu dwóch pierwszych tygodni.

PRAKTYCZNE WNIOSKI ! Dokonaj selekcji materiału do powtórzenia, wybierając to co Twoim zdaniem jest najważniejsze. Nie jest bowiem możliwe, aby powtarzać całość materiału, jeśli jest on bardzo obszerny.

PRAKTYCZNE WNIOSKI ! Zaplanuj przynajmniej dwie powtórki najważniejszej części materiału w ciągu pierwszego tygodnia od momentu wprowadzenia nowych informacji. Zaplanuj kolejną powtórkę w drugim tygodniu od momentu wprowadzenia nowego materiału.

ZAPOMINASZ gdy: nie słuchasz lub nie skupiasz się nie powtarzasz przerobionego materiału wystarczająco dużo razy niezbyt dokładnie rozumiesz jesteś w stanie zmęczenia, zatroskania lub zestresowania

ZAPAMIĘTYWANIE Pojemność pamięci nie zależy od ogólnej liczby informacji, lecz od liczby wyodrębnionych i zakończonych części – ich ilość waha się od 5 do 9 elementów

EFEKTYWNOŚĆ UCZENIA SIĘ A INDYWIDUALNE CECHY UCZNIÓW MOTYWACJA SPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA

MOTYWACJA To ogół procesów w systemie nerwowym, które: - wywołują aktywność ukierunkowują ją selekcjonują bodźce sygnalizują satysfakcję albo jej brak

NA CO MASZ W TEJ CHWILI OCHOTĘ ? (TAK NAPRAWDĘ)

Czy to, na co masz ochotę jest tym, co w tej chwili robisz? TAK A. Robisz więc w tej chwili to co zaspokaja Twoją potrzebę NIE B. Co sprawia, że mimo iż masz ochotę na coś innego siedzisz tutaj?

MOTYWACJA POJAWIA SIĘ Z DWÓCH POWODÓW w związku z koniecznością zaspokojenia podstawowych potrzeb człowieka w związku z realizacją zadań, które sobie sami stawiamy lub też narzucane są nam przez innych

MOTYWOWANIE UCZNIÓW DO WYSIŁKU INTELEKTUALNEGO POPRZEZ DYSPOZYCJE WEWNĘTRZNE

RODZAJE DYSPOZYCJI WEWNĘTRZNYCH Ciekawość poznawcza Potrzeba osiągnięć Potrzeba naprawiania Motywacja immanentna - samoistna Motyw kontroli poznawczej Motyw obcowania z wartościami Motyw ekspresji i komunikowania się

PROCESY POZNAWCZE wrażenia analiza spostrzeżenia synteza CZYNNOŚCI POZNAWCZE OPERACJE MYŚLOWE PAMIĘĆ UWAGA wrażenia analiza spostrzeżenia synteza obserwacja porównywanie wyobraźnia uogólnianie abstrahowanie

PODSUMOWANIE Najważniejszym skutkiem procesu uczenia się powinno być to, że wszystko czego się nauczyliśmy możemy zastosować praktycznie w codziennym życiu Czy tak jest w naszej szkole?

PODSUMOWANIE Każdy uczeń ma swój styl ucznia się związany z systemem reprezentacji sensorycznej i pracą dominującej półkuli mózgowej. Pamięć, która służy do przechowywania skutków procesu uczenia się jest zawodna, chociażby ze względu na proces zapominania opisany przez H. Ebbinghausa.

PODSUMOWANIE Można usprawnić proces zapamiętywania stosując mnemotechniki zapamiętywania i powstrzymać proces zapominania powtarzając informacje Efektywność uczenia się zależy od motywacji ucznia i sprawności jego procesów poznawczych - na obie grupy tych czynników może mieć wpływ nauczyciel