Projekt reformy programowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli
„Sześciolatek w szkole”
Bezpieczeństwo publiczne-edukacja dla służb mundurowych.
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Ministerstwo Edukacji Narodowej
X Liceum OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
Ulotka informacyjna dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Szkoła dla 6-latka 6.
Reforma edukacji Zmiana programowa
Co dalej gimnazjalisto?
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Zasady konstruowania programów projakościowych
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Minister Edukacji Narodowej EDUKACJA SKUTECZNA PRZYJAZNA I NOWOCZESNA.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Oferta szkoleniowa Ośrodka rok szkolny 2009/10 semestr letni Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Diagnoza edukacyjna pomaga uczyć efektywniej
OFERTA EDUKACYJNA na rok szkolny 2011/12 I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Głubczycach.
szkół ponadgimnazjalnych
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
Podstawa programowa nauczania fizyki:
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
1 KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH ORAZ ORGANÓW PROWADZĄCYCH WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO sierpień 2008 Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Co uczeń gimnazjum i jego rodzic powinni wiedzieć o nauczaniu w szkole ponadgimnazjalnej od 1 września 2012 r.? Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli.
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Nowa podstawa programowa.
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Efektywne nauczanie matematyki w świetle reformy programowej i egzaminacyjnej VI Konferencja regionalna „Matematyka, fizyka i chemia w szkole i na studiach”
PODNIESIENIE JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONYCH W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA SZEŚCIOLATEK W SZKOLE.
Informacje dla kandydatów do klas pierwszych X LO
NOWY WYMIAR NAUKI Gimnazjum Informatyczne pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2016/17 klasa I 2017/18 klasa II 2018/19 klasa III MATURA.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
„Sześciolatek w szkole”
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Reforma oświaty – od 1 września 2017
„Sześciolatek w szkole”
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2018/19 klasa I 2019/20 klasa II 2020/21 klasa III MATURA.
Zapis prezentacji:

Projekt reformy programowej Wybrane zagadnienia Opracowanie na podstawie wybranych dokumentów reformy oświatowej Zbigniew Łuczka, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim

Główne cele reformy programowej Skuteczniejsze wyrównywanie szans edukacyjnych (lepszy dostęp najmłodszych dzieci do edukacji) Poprawa efektów kształcenia na dwóch ostatnich etapach edukacyjnych (gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna) Podniesienie rangi nauczania języków obcych Wdrożenie elastycznego modelu kształcenia, lepiej dopasowanego do potrzeb indywidualnych i zdolności uczniów

Poprawa efektów kształcenia Reforma zakłada poprawę efektów kształcenia poprzez: złączenie programowe gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, aby: unowocześnić program szkoły, uniknąć powtórzeń treści programowych i w ten sposób racjonalnie zagospodarować okres nauki zindywidualizować proces kształcenia w zależności od zainteresowań ucznia (np.wprowadzić dodatkowe zajęcia uzupełniające wiedzę ucznia z dziedzin, które nie są objęte kształceniem rozszerzonym) - pogłębione kształcenie (w szkołach kończących się maturą) w zakresie wybranych przedmiotów w celu lepszego przygotowania do nauki na wyższych uczelniach

Jak poprawić jakość polskiej edukacji czerwiec 2008 Proces kształcenia Efekty kształcenia Efekty kształcenia Jak uzyskać lepszą jakość edukacji? precyzyjny opis efektów kształcenia odpowiednie kształcenie i doskonalenie nauczycieli większa autonomia szkół w kreowaniu procesu kształcenia nadzór pedagogiczny skoncentrowany na efektach pracy szkoły włączenie rodziców w podnoszenie jakości kształcenia 4

Jak poprawić jakość polskiej edukacji czerwiec 2008 Proces kształcenia Efekty kształcenia Jak uzyskać lepszą jakość edukacji? precyzyjny opis efektów kształcenia odpowiednie kształcenie i doskonalenie nauczycieli większa autonomia szkół w kreowaniu procesu kształcenia nadzór pedagogiczny skoncentrowany na efektach pracy szkoły włączenie rodziców w podnoszenie jakości kształcenia Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego: Opis wymagań, jakie ma spełniać przeciętnie uzdolniony uczeń na koniec każdego etapu kształcenia 5

Wymagania ogólne i wymagania szczegółowe Matematyka Wymagania ogólne: Modelowanie matematyczne Wymagania szczegółowe: Stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania praktycznych problemów, na przykład oblicza odsetki dla lokaty rocznej 6

Co nowego w podstawie programowej czerwiec 2008 Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum, technikum,… Płynny start szkolny diagnoza dojrzałości dziecka i wsparcie decyzji rodziców łagodne przejście od metodyki przedszkolnej do szkolnej opieka świetlicowa jak w przedszkolu, przy wsparciu nauczycieli plastyki, muzyki, wf … 7

Co nowego w podstawie programowej czerwiec 2008 Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum, technikum,… 8

Co nowego w podstawie programowej czerwiec 2008 Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum, technikum,… język polski, 2 języki obce, matematyka, wf 2-3 wybrane przedmioty maturalne na poziomie rozszerzonym z dużą liczbą godzin blok zajęć przyrodniczych lub humanistycznych, dopełniających wybór ucznia inne zajęcia do wyboru zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne wychowanie fizyczne z ofertą zajęć sportowych lub rekreacyjnych do wyboru od pierwszej klasy obowiązkowa nauka języka obcego rzetelne 4-letnie kształcenie ogólne z podstawowych dziedzin akademickich dwa języki obce, w tym jeden kontynuowany do wyboru: zajęcia artystyczne, techniczne, sportowe nauczanie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii 9

Nauczanie języków obcych czerwiec 2008 Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum, technikum,… Pierwszy język obcy Drugi język obcy albo Pierwszy język obcy Trzeci język Drugi język obcy 10

Od kiedy? Od września 2009 roku: w pierwszej klasie szkoły podstawowej (zamiast zerówek pojawią się miejsca edukacji przedszkolnej) – do szkół pójdą sześciolatki i siedmiolatki w pierwszej klasie gimnazjum W latach kolejnych w klasach programowo wyższych

Organizacja procesu kształcenia III etap edukacyjny – gimnazjum 4 godziny w cyklu kształcenia IV etap edukacyjny – liceum Kierunki: politechniczne oraz ścisłe kierunki uniwersyteckie, przyrodnicze i medyczne klasa 1 – 2 godziny – nauczanie przedmiotowe zamykające cykl kształcenia ogólnego rozpoczęty w gimnazjum klasa 2 – 4 godziny – nauczanie w zakresie rozszerzonym klasa 3 – 4 godziny – nauczanie w zakresie rozszerzonym Kierunki: społeczne i ekonomiczne, humanistyczne klasa 1 – 1 lub 2 godziny – nauczanie przedmiotowe zamykające cykl kształcenia ogólnego rozpoczęty w gimnazjum

Materiał kształcenia w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych – etap II (przyroda) Stany skupienia wody Drobinowy model budowy materii Dyfuzja w gazach i w cieczach Rozszerzalność cieplna gazów, cieczy i ciał stałych Powietrze, ciśnienie atmosferyczne Pomiary temperatury Masa ciał Przewodnictwo cieplne Źródła dźwięku, rozchodzenie się dźwięków Prędkości rozchodzenia się dźwięku i światła Zjawiska elektryczne (elektryzowanie się ciał, źródła prądu, obwody elektryczne, skutki przepływu prądu) Oddziaływanie magnesów Rozchodzenie się światła Ruch i siły w przyrodzie

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów – etap III Cele kształcenia – wymagania ogólne Treści nauczania i umiejętności – wymagania szczegółowe z działów: Ruch prostoliniowy i siły Energia Właściwości materii Elektryczność Magnetyzm Ruch drgający i fale Światło Ponadto opisano: wymagania przekrojowe wymagania doświadczalne zadania szkoły

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadgimnazjalnych – etap IV, poziom podstawowy Cele kształcenia – wymagania ogólne Treści nauczania i umiejętności – wymagania szczegółowe z działów: Grawitacja i elementy astronomii Fizyka atomowa Fizyka jądrowa Ponadto opisano: zadania szkoły

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadgimnazjalnych – etap IV, poziom rozszerzony Cele kształcenia – wymagania ogólne Treści nauczania i umiejętności – wymagania szczegółowe z działów: Ruch punktu materialnego Mechanika bryły sztywnej Energia mechaniczna Grawitacja Termodynamika Ruch harmoniczny i fale mechaniczne Pole elektryczne Prąd stały Magnetyzm, indukcja magnetyczna Fale elektromagnetyczne i optyka Fizyka atomowa i kwanty promieniowania elektromagnetycznego Ponadto opisano: wymagania przekrojowe wymagania doświadczalne zadania szkoły