Nowoczesne metody kształtowania wizerunku przedsiębiorstwa. Opracowanie: Szymon Lach
Czym jest wizerunek przedsiębiorstwa? Wizerunek oznacza najczęściej obraz, podobiznę, symbol, wyobrażenie. Stanowi zbiór przekonań, myśli i wyrażeń danego podmiotu (osoby lub grupy) o jakimś obiekcie (firmie, produkcie, marce, miejscu, osobie). Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Czym jest wizerunek przedsiębiorstwa? Ten stworzony obraz może być prawdziwy lub fałszywy oraz może wynikać zarówno z własnego doświadczenia, jak i ze słyszanych pogłosek. Zależy od tęsknot, życzeń, obaw, doświadczeń i przesądów człowieka. Obraz wizerunku obejmuje wszystkie rzeczy widzialne, postrzegane świadomie lub nieświadomie przez otoczenie. Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Rodzaje wizerunku przedsiębiorstwa Dwa najważniejsze rodzaje wizerunku każdego przedsiębiorstwa: Zewnętrzny WEWNĘTRZNY Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Wizerunek zewnętrzny Elementy kształtujące wizerunek zewnętrzny przedsiębiorstwa: Tożsamość przedsiębiorstwa Reputacja firmy Oferta usługowa Otoczenie fizyczne/środowisko Personel pierwszego kontaktu Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Nowoczesne narzędzia kształtowania wizerunku zewnętrznego STORYTELLING W storytellingu nie chodzi o samo przekazywanie opowieści, a o interaktywność i refleksje, które opowieść jest w stanie pobudzić. Niejednokrotnie zastępują one rozumowanie i logikę Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Nowoczesne narzędzia kształtowania wizerunku zewnętrznego Opowieścią można bawić się jak zdalnie sterowanym samochodzikiem. Konstruując wielopoziomowe metafory, stosując zasady upraszczania, używając języka perswazji lub czystego (w zależności od formy komunikatu i rodzaju nośnika) czy wykorzystując archetypiczne motywy. Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Nowoczesne narzędzia kształtowania wizerunku zewnętrznego Rodzaje historii: „Kim jestem” („Who I Am” Stories) – historie opisujące/przybliżające człowieka, produkt, markę. Nakierowane są na ukazywanie, śledzenie rozwoju, aspektów ewolucji, przemiany (kim byłem w przeszłości, kim jestem dziś). Historie tego typu mówią też o drobnych błędach, porażkach i wnioskach, które z nich wyciągnęliśmy. Podkreślają również cechy ukazujące ludzką twarz firmy, prezesa. Warto tu wykorzystać kadrowanie, czyli jeden element skonstruować jako główny, inne kreślić jako poboczne. Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Nowoczesne narzędzia kształtowania wizerunku zewnętrznego Rodzaje historii „Dlaczego jestem tutaj” („Why I Am Here” Stories) – mają na celu pokazanie idei, pomysłu, związków przyczynowo-skutkowych, rozwiązań czy podejmowanych działań. Ich zadaniem jest budowanie zaufania u odbiorców. Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Nowoczesne narzędzia kształtowania wizerunku zewnętrznego Rodzaje historii „Wizja” („The Vision” Story) – opowieści tego typu mają stymulować kreatywność, inspirować do działania, wcielania w życie nowych pomysłów. Niosą ze sobą ogromny ładunek emocjonalny. Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Nowoczesne narzędzia kształtowania wizerunku zewnętrznego Rodzaje historii „Uczące” („Teaching” Stories) – nakreślają zagadnienie, gromadzą przykłady pozwalające lepiej zrozumieć, powiązać elementy danej historii i zapamiętać wybrany element. Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Nowoczesne narzędzia kształtowania wizerunku zewnętrznego Rodzaje historii „Wartości w akcji” („Values-in-Action” Stories) – służą zobrazowaniu pewnych abstrakcyjnych idei czy wartości, które często odbierane są niejednoznacznie, interpretowane różnie przez różne osoby lub niedookreślone. Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Nowoczesne narzędzia kształtowania wizerunku zewnętrznego Rodzaje historii „Wiem o czym myślisz” („I Know What You Are Thinking” Stories) – te historie pomagają zidentyfikować obiekcje drugiej osoby (często niewerbalizowane) oraz dają możliwość zmierzenia się z nimi, są podstawą do dyskusji o wątpliwościach. Dają też sposobności do wyrażenia szacunku co do odmiennego punktu widzenia. Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Nowoczesne narzędzia kształtowania wizerunku zewnętrznego Promcja eventowa Eventy inne niż koncerty, promocje itp. Bezpośredni kontakt z potencjalnym Klientem Wyjście naprzeciw Klientowi (dosłownie) Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Wizerunek wewnętrzny przedsiębiorstwa zarządzanie procesem komunikacji, relacje wewnętrzne, poziom motywacji pracowników, wizerunek zarządu, styl i system zarządzania, Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Wizerunek wewnętrzny przedsiębiorstwa atmosfera w miejscu pracy, warunki rozwoju pracowników, działania integracyjne, warunki pracy, system identyfikacji pracowników dobry wizerunek zewnętrzny Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Błędna komunikacja w organizacji Błędna organizacja w pracy Niewłaściwe wykonywanie zadań Konflikty między pracownikami Pesymistyczne nastawienie do pracy Niska wydajność pracownika Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Istota komunikacji Zastanów się ! Czy to wszystkie elementy komunikacji ? A może jest coś jeszcze … TAK? czy NIE? Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH, Bydgoszcz 2010 Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Istota komunikacji Kodowanie Czynność realizowana przez ludzki mózg, polegająca na przypisaniu poszczególnym słowom, konkretnych, zrozumiałych dla nadawcy znaczeń. Słowo „ręcznik” Znaczenie – grubszy materiał, służący do wycierania mokrego ciała Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH, Bydgoszcz 2010 Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Istota komunikacji Dekodowanie Proces, realizowany również przez ludzki mózg polegający na nadawaniu poszczególnym słowom znaczeń uważanych za słuszne przez odbiorcę komunikatu Słowo „ręcznik” Znaczenie – niewielki kawałek materiału służący do wycierania wyłącznie twarzy i rąk. Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Kodowanie = dekodowanie ! Istota komunikacji Kodowanie = dekodowanie ! Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Zadanie dla Ciebie Intencja Słowo Interpretacja Mowa ciała + głos 1 2 3 4 Intencja Słowo Interpretacja Mowa ciała + głos Umieść elementy widoczne z prawej strony w piramidzie zaczynając od tego, który Twoim zdaniem ma najmniejsze znaczenie w procesie komunikacji, a kończąc na tym, który w Twoim przekonaniu jest najbardziej istotny w komunikacji. Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH, Bydgoszcz 2010 Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Mój podział Oto mój podział elementów komunikacji. Słowo Mowa ciała + głos Intencja Interpretacja Oto mój podział elementów komunikacji. Sprawdź, czy dokonałeś podziału tak samo. Jeśli NIE, dlaczego Twoim zdaniem powinno być inaczej? PODYSKUTUJ! Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH, Bydgoszcz 2010 Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Wizerunek przedsiębiorstwa a kultura pracowników Savoir-vivre pochodzi z języka francuskiego i składa się z dwóch czasowników posiadających formę bezokolicznika. Savoir oznacza wiedzieć, natomiast vivre oznacza żyć, dlatego też Savoir-vivre możemy przetłumaczyć na słowo o znaczeniu: „Sztuka życia” . Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Wizerunek przedsiębiorstwa a kultura pracowników Podstawowe i najbardziej ogólne zasady Savoir Vivre to: Uśmiech Uprzejmość Życzliwość Punktualność Dyskrecja Lojalność grzeczność Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Wizerunek przedsiębiorstwa a kultura pracowników Wizytówka stanowi obraz osoby wręczającej, Wizytówka NIGDY nie powinna być formą materiału reklamowego LOGO Dane firmowe Dane osoby Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Wizerunek przedsiębiorstwa a kultura pracowników Najczęściej wymiana wizytówek następuje na koniec rozmowy, jednak podczas spotkań typu biznes mixer wręcza się je zazwyczaj na wstępie; Można poprosić kogoś o jego wizytówkę dopiero wtedy, kiedy wcześniej samemu się własną wręczyło; Nie wypada prosić o wizytówkę osobę stojącą w hierarchii służbowej wyżej. Im wyższa pozycja zawodowa, tym rzadziej rozdawane są wizytówki; Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Wizerunek przedsiębiorstwa a kultura pracowników Otrzymaną wizytówkę należy najpierw przeczytać, można powiedzieć kilka słów na temat osoby, która ją wręcza lub samej wizytówki. Potem można ją schować, przy czym nie należy wkładać jej do kieszeni ani portfela. Można ją włożyć do służbowego notesu lub odłożyć na stół; Nowo poznanej osobie należy dać tylko jedną wizytówkę; Dopiski powinno się robić na wierzchu wizytówki, na odwrocie można skończyć. Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Wizerunek przedsiębiorstwa a kultura pracowników należy unikać ubiorów, które za dużo odsłaniają lub pozostawiają zbyt dużo pola dla wyobraźni; im mniej dodatków, tym lepiej. strój powinien być zawsze dostosowany do sylwetki osoby, która go nosi, jej cech zewnętrznych, wieku, a także okoliczności. każda kobieta w firmie powinna zawsze mieć zakryte ramiona, również w upalne letnie dni. Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Wizerunek przedsiębiorstwa a kultura pracowników Ważne są stonowane kolory, eleganckie buty zakrywające pięty i palce, spódnica powinna kończyć się lekko przed kolanem, mały dekolt u bluzki. Niedopuszczalne są krzykliwe barwy lakieru do paznokci u kobiet, u panów zawsze powinna być ogolona broda i zadbane włosy. Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Wizerunek przedsiębiorstwa a kultura pracowników Konieczne jest noszenie rajstop , niezależnie od pory roku wszelkie dodatki oraz makijaż powinny być dyskretne. Równie ważny jak strój są wszelkie akcesoria i przybory (aktówka, pióro, notatnik, wizytownik) wykorzystywane podczas spotkań biznesowych. Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Wizerunek przedsiębiorstwa a kultura pracowników W trakcie spotkania należy telefon wyłączyć lub ściszyć, pozostawiając jedynie wibracje. Telefon należy odbierać tylko wtedy, kiedy można porozmawiać. Szczególnie nietaktowne jest odbieranie telefonu i trzymanie rozmówcy na linii, podczas gdy prowadzimy inną rozmowę przez drugi telefon 3. Jeśli telefon zadzwoni w trakcie jakiejś uroczystości firmowej, rozmawiać należy krótko, ściszonym głosem, jeżeli to możliwe, najlepiej jest wyjść na zewnątrz. Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
Wizerunek przedsiębiorstwa a kultura pracowników Dzwonek telefonu nie powinien irytować współpracowników. Nie powinno się odbierać cudzej, nawet służbowej, "komórki", chyba że właściciel nas do tego upoważnił. Jeśli ktoś dzwoni na nasz prywatny telefon, nie musimy się przedstawiać, gdy na służbowy - tak. Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Szymon Lach Akademia Przemawiania GOLDEN SPEECH 2013