Partnerskie Projekty Szkół Aspekty merytoryczne Raportu Końcowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OASE elektroniczny system składania wniosków w Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży.
Advertisements

WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
INSTRUKCJA NABORU ELEKTRONICZNEGO
Procedury współpracy gimnazjów z Biurem Projektu e-Akademia Przyszłości. Warszawa r.
Wizyty Studyjne Zasady udziału w wizytach studyjnych w roku szkolnym /20 10 Materiały informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja.
Partnerskie Projekty Szkół
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS konkurs 2010 Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Program Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Europejska Baza Produktów (European Shared Treasure)
Raporty Postępów Program Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Partnerskie Projekty Szkół - raporty merytoryczne.
C omenius Partnerskie Projekty Szkół Zadania koordynatora oraz organizacja mobilności Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Zasady ubiegania się o grant na wizyty studyjne krok po kroku.
Nowości w programie Comenius C omenius Regio Partnerskie Projekty Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wizyty Studyjne Zasady udziału w wizytach studyjnych w roku szkolnym /20 10 Materiały informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja.
Rola koordynatora projektu
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Asystentura Comeniusa Program Comenius.
Program Grundtvig Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Asystentury Grundtviga część finansowa.
Program Leonardo da Vinci
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego PEFS - Instrukcja Zagraniczna mobilność
Instrukcja USOSweb Wersja: Opracował: Sebastian Sieńko Moduł sprawdzianów.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
Program Comenius Asystentura Comeniusa Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Urszula Grzyb Regionalne Centrum Informacji dla Naukowców Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Centrum Transferu Technologii Politechnika.

STAŻE Z MOŻLIWOŚCIĄ WYPŁATY STYPENDIUM STAŻOWEGO PRAKTYCZNY PORADNIK, CZYLI CO ZROBIĆ ŻEBY DOSTAĆ SIĘ NA STAŻ?
Program edukacyjny „Dzień przedsiębiorczości” Działania szkoły na platformie programu.
REKRUTACJA DO KLAS PIERWSZYCH NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
Kłanino r. Gabriela Albertin – Koordynator Projektu
PREZENTUJE:. DROGA DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Przedstawiają: Danusia Madzia Grażynka Darek Agusia.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Poznajemy zawody w miejscu pracy.
LOGO Powiatowy Urząd Pracy w Siedlcach ul. Kazimierza Pułaskiego 19/21, Siedlce CENISZ SWÓJ CZAS? NIE CHCESZ STAĆ W KOLEJKACH? ZAREJESTRUJ SIĘ PRZEZ.
GENERATOR WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE. Generator wniosków o dofinansowanie umożliwia przygotowywanie i edycję wniosków o dofinansowanie. Jest to pierwszy.
Instrukcja Rejestracja do I edycji Gimnazjalnej Olimpiady Wiedzy o Społeczeństwie Instrukcja
Erasmusplus.org.pl/power Zagraniczna mobilność studentów niepełnosprawnych i znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej projekt finansowany ze środków.
Zasady przygotowania dokumentów dla uczniów i przedsiębiorców 4-tygodniowe płatne staże wakacyjne dla uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych realizowane w.
Szkoła Przyjazna dla Sprawiedliwego Handlu Procedura uzyskania tytułu.
Spotkanie informacyjne dot. konkursu nr POWR IP /16 Ogólne informacje o konkursie.
Przedstawienie Regulaminu Konkursu na projekt edukacyjny promujący aktywne uczestnictwo rodziców w realizacji programu edukacyjnego pt.”Trzymaj Formę!”
Kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych w obszarach związanych z potrzebami epidemiologiczno- demograficznymi – System SOWA Dorota Ludorowska.
Uruchomienie systemu kdpw_otc - rozwiązania techniczne 20 września 2012 r.
Generator wniosków o dofinansowanie LSI MAKS2 Elbląg,
Na rok szkolny 2016/2017. Zarządzenia nr 6 z dnia 27 stycznia 2016 r. w sprawie rekrutacji uczniów do publicznych szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny.
Końcowy raport z postępu realizacji projektu. 2 Wzór raportu końcowego formularz zgodny ze wzorem na stronie na początku należy zaznaczyć OS kokres sprawozdawczy.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
PRZEWODNIK. ODZNAKA JAKOŚCI ETWINNING Odznaka Jakości jest przyznawana najciekawszym, kreatywnym i innowacyjnym projektom eTwinning i wskazuje osiągnięcie.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Praca metodą projektu edukacyjnego
Ideas Loading Program grantowy
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
PREZENTUJE: Wydział Edukacji i Spraw Społecznych Starostwa Powiatowego
PREZENTUJE: Wydział Edukacji i Spraw Społecznych Starostwa Powiatowego
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Specjalność Handel zagraniczny
Przewodnik stażysty.
Beneficjenci projektów finansowanych w ramach PO WER
Systemy internetowe do obsługi projektów
Podpis elektroniczny – załóż profil zaufany
Specjalność Handel Zagraniczny
Zapis prezentacji:

Partnerskie Projekty Szkół Aspekty merytoryczne Raportu Końcowego Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu „Uczenie się przez całe życie” Partnerskie Projekty Szkół Aspekty merytoryczne Raportu Końcowego

RAPORT KOŃCOWY Raport końcowy – struktura (do 30 września 2011) Punkt E. Część A: dotyczy projektu partnerskiego jako całości - z uwzględnieniem zadań wszystkich partnerów; ZA JEJ PRZYGOTOWANIE ODPOWIADA CAŁA GRUPA Punkt F. Część B: dotyczy Państwa organizacji - działań zrealizowanych lokalnie oraz mobilności; WYPEŁNIANA INDYWIDUALNIE PRZEZ KAŻDĄ PLACÓWKĘ ODPOWIEDZI NA PYTANIA W RAPORCIE MAJĄ FORMĘ OPISÓW (PYTANIA OTWARTE), DANYCH SZCZEGÓŁOWYCH Z ELEMENTAMI OPISOWYMI, a także WYBORU WSKAZANYCH ODPOWIEDZI Z MENU ROZWIJANEGO PROGRAM COMENIUS

RAPORT KOŃCOWY Raport końcowy – struktura od 2010 r. jest generowany w postaci eForm – formularza elektronicznego, indywidualnie dla każdego projektu – każdy formularz ma swój nr ID i Numer kontrolny: Formularz raportu, uzupełniony danymi z formularza wniosku, zarejestrowany jest na serwerze Komisji Europejskiej. Narodowa Agencja przesyła beneficjentom link internetowy do indywidualnego formularza raportu na serwerze Komisji. Szkoły realizujące projekt w latach 2008-2010 otrzymały od nas link do swojego raportu drogą elektroniczną na początku sierpnia 2010. Instrukcja obsługi formularza raportu eForms od strony technicznej znajduje się na ww. stronie http://eforms.llp.org.pl/ w zakładce „Jak wypełnić i złożyć wniosek”. PROGRAM COMENIUS

Jak zapisywać wprowadzone dane na formularzu raportu końcowego? Raport końcowy – struktura RAPORT KOŃCOWY Jak zapisywać wprowadzone dane na formularzu raportu końcowego? Wypełnienie i zapisanie formularza jest możliwe na własnym komputerze (nie jest do tego potrzebne połączenie z Internetem). Na każdej ze stron znajdą Państwo klawisz „zatwierdź” – naciśnięcie go spowoduje sprawdzenie technicznej poprawności danych, ale nie jest jednoznaczne z przesłaniem raportu. Tu także nie jest potrzebne połączenie z Internetem. Zapisany na dysku raport zachowuje się jak zwykły dokument – dlatego warto co jakiś czas zapisywać go za pomocą polecenia „zapisz” w menu „plik”. W ten sposób, wprowadzone w dokumencie zmiany nie ulegną przypadkowemu usunięciu. PROGRAM COMENIUS

Jak złożyć raport końcowy? struktura RAPORT KOŃCOWY Jak złożyć raport końcowy? Aby złożyć już wypełniony formularz, konieczne jest połączenie z Internetem i wcześniejsze zatwierdzenie całości (sprawdzenie, czy wszystkie wymagane pola na wszystkich stronach raportu są wypełnione i czy spełniają wymogi techniczne). Dopiero wtedy możliwe jest „złożenie raportu on-line” (należy kliknąć odpowiednie pole formularza) i jego wydruk (znowu, za pomocą klawisza dostępnego w formularzu). W przypadku raportu beneficjent nie otrzymuje odrębnego dokumentu potwierdzenia wysyłki, potwierdzenie wysyłki jest integralną częścią formularza (raportu). Poprawnie wypełniony eform - raport powinien być zachowany do przyszłego użytku. PROGRAM COMENIUS

Raport końcowy – struktura RAPORT KOŃCOWY Raport należy złożyć drogą elektroniczną, a następnie wydrukować i przesłać na adres Narodowej Agencji. Kompletny raport powinien być podpisany i podstemplowany przez dyrektora szkoły oraz prawnego/prawnych, reprezentanta/reprezentantów szkoły/placówki – przedstawicieli Organu Prowadzącego. Prosimy o przesłanie wyłącznie samego wypełnionego formularza raportu, bez dodatkowych dokumentów i innych materiałów, w tym produktów projektu. PROGRAM COMENIUS

Formularz Raportu Końcowego Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu „Uczenie się przez całe życie” Formularz Raportu Końcowego

UWAGA !!! PROGRAM COMENIUS miejsca podświetlone na czerwono w punktach od A do D są wypełnione przez NA danymi z bazy elektronicznej LLPlink PROGRAM COMENIUS

Formularz Raportu Końcowego PROGRAM COMENIUS

UWAGA !!! PROGRAM COMENIUS W raporcie, w części „D. Identyfikacja partnerów” zostali uwzględnieni także partnerzy, którym nie zostało przyznane dofinansowanie w rezultacie selekcji w roku 2008. Jest to błąd techniczny oprogramowania Komisji Europejskiej, który prosimy zignorować i dalsze części raportu wypełniać tylko w odniesieniu do partnerów, którzy otrzymali dofinansowanie na realizację projektu. PROGRAM COMENIUS

Formularz Raportu Końcowego W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości danych dot. Państwa szkoły/placówki (np. dane adresowe, osoba kontaktowa, reprezentant prawny), prosimy o dołączenie do przesyłanego raportu odpowiedniego oświadczenia, w którym będą zawarte prawidłowe dane. Oświadczenie musi być podpisane przez prawnego reprezentanta Państwa szkoły/placówki (zgodnie z podpisami złożonymi w Raporcie Końcowym). Prosimy także o wprowadzenie poprawnych danych na wydruku formularza oraz podpisanie się przy wprowadzonych zmianach przez osoby uprawnione do reprezentowania szkoły/placówki. PROGRAM COMENIUS

Formularz Raportu Końcowego Formularz Raportu Końcowego powinien być wypełniony w języku polskim, Pola podświetlone na kolor czerwony należy wypełnić obowiązkowo, Pola podświetlone na kolor żółty nie są obowiązkowe, natomiast zachęcamy do ich wypełnienia. PROGRAM COMENIUS

PROGRAM COMENIUS UWAGA !!! Proszę stosować się do instrukcji autorów raportu – w pytaniu E.1 chodzi o streszczenie w języku roboczym. Jeśli jest nim język angielski, można je dodatkowo wkleić w miejscu na tłumaczenie. W tym miejscu proszę nie udzielać odpowiedzi w języku polskim, chyba, ze jest on językiem komunikacji projektu. PROGRAM COMENIUS

UWAGA !!! PROGRAM COMENIUS Rezultat jest wynikiem działania, a w przypadku Partnerskich Projektów Szkół – wspólny rezultat jest wynikiem różnorodnych działań podejmowanych przez szkoły partnerskie. PROGRAM COMENIUS

Pytanie zadane na forum Comeniusa do pkt. E.2.: Raport Końcowy – Struktura RAPORT KOŃCOWY Pytanie zadane na forum Comeniusa do pkt. E.2.: „Jeśli chodzi o pkt. E.2. czyli rezultaty współpracy: -w naszym przypadku to m.in. książka kucharska, która jest wydana w 4 językach, a w formularzu nie ma możliwości wybrania aż tylu, 3 to maksymalna ilość, co mam zrobić w tej sytuacji?” Odpowiedź: Proszę wybrać tyle języków, ile jest to możliwe. PROGRAM COMENIUS

Pytanie zadane na forum Comeniusa do pkt. E.2.: Raport Końcowy – Struktura RAPORT KOŃCOWY Pytanie zadane na forum Comeniusa do pkt. E.2.: „Nie mam pojęcia co wpisać w rubrykach albo jak je rozumieć: źródło, wydawca, zasięg i prawa autorskie? Co w przypadku takich rezultatów jak wystawienie jasełek czy prace plastyczne uczniów?” Odpowiedź: Jeśli chodzi o wypełnienie rubryk to proszę wypełnić te pola, które odnoszą się do danego produktu: w przypadku jasełek nie ma wydawcy - w tym miejscu mogą Państwo wpisać „nie dotyczy”. W pytaniu o źródło, proszę ewentualnie (znowu – jeśli dotyczy) podać adres strony internetowej, na której można znaleźć dany produkt. W przypadku broszury czy książki kucharskiej w polu „wydawca” mogą Państwo wpisać szkołę lub „nie dotyczy”. Zasięg – lokalny, krajowy lub europejski. W przypadku prac plastycznych wykonanych przez uczniów, to oni są oczywiście ich autorami. Jeśli chodzi o prawa autorskie, od Państwa zależy, czy chcą Państwo chronić swoją własność intelektualną, czy dopuszczacie ewentualne wykorzystanie rezultatów Państwa pracy przez osoby trzecie. PROGRAM COMENIUS

Pytanie zadane na forum Comeniusa do pkt. E.2.: Raport Końcowy – Struktura RAPORT KOŃCOWY Pytanie zadane na forum Comeniusa do pkt. E.2.: „Naszym kolejnym rezultatem jest prezentacja multimedialna, a w rubryce "użyte media" nie ma niczego co można do tej kategorii dopasować. Jestem też totalnie zagubiona jeśli chodzi o obszary tematyczne i edukacyjne. Bo np. w przypadku gdy naszym produktem jest strona internetowa to jaki to obszar edukacyjny?” Odpowiedź: Odpowiedź na to pytanie zależy od sposobu, w jaki upowszechniają Państwo dany produkt – jeśli prezentacja jest dostępna w Internecie, proszę zaznaczyć opcję „strona internetowa”, jeśli została jednorazowo wygłoszona – „ustny”, jeśli przesyłają ją Państwo w formie wirtualnej do partnerów – „sieć” itd. PROGRAM COMENIUS

pojęcie “europejska wartość dodana” w punkcie E3? Raport Końcowy – Struktura Co oznacza pojęcie “europejska wartość dodana” w punkcie E3? Europejska wartość dodana to wszystko, czego w projekcie nie udałoby się osiągnąć bez udziału partnerów zagranicznych. Do czego w projekcie przyczynił się zasięg europejski, jak współpraca międzynarodowa wpłynęła na jego realizację, jak zmieniła uczestników? Jak wykorzystali Państwo możliwość wymiany doświadczeń, metod pedagogicznych, praktycznej nauki języków obcych? PROGRAM COMENIUS

UWAGA !!! PROGRAM COMENIUS W punkcie F1.1 proszę wpisać faktyczną liczbę osób, która jeździła na wyjazdy. W punkcie F.6 podać trzeba konkretną liczbę osób, które wyjechały na każdy wyjazd, wówczas w F6.1 zsumuje się liczba wszystkich osób. PROGRAM COMENIUS

PROGRAM COMENIUS UWAGA !!! W punkcie F.2. należy wpisać działania, które dotyczą Państwa placówki. W rubryce „Zaangażowane osoby” nie należy wpisywać imion i nazwisk. PROGRAM COMENIUS

Pytanie zadane na forum Comeniusa do pkt. F.2.: Raport Końcowy – Struktura RAPORT KOŃCOWY Pytanie zadane na forum Comeniusa do pkt. F.2.: „Jeśli w punkcie F2 (działania partnerskie) wymieniamy stworzenie raportu postępów to który to typ działania? Raport (DISS05) czy (Raport PR01)?” Odpowiedź: Raport i inne działania oznaczone DISS05 odnoszą się do upowszechniania efektów Państwa projektu (ang. Dissemination), raport oznaczony PR01 (ang. Product) dotyczy produktów powstałych w toku realizacji projektu: raportów z sytuacji w danym kraju, studiów porównawczych, nowych programów edukacyjnych itp. Raport postępów to Państwa zobowiązanie wobec NA, trudno go zakwalifikować do którejkolwiek z ww. kategorii. Dlatego najbardziej odpowiednim wydaje się być oznaczenie DISS. PROGRAM COMENIUS

Przykład wypełnienia pkt. F.2.: Raport Końcowy – Struktura RAPORT KOŃCOWY Przykład wypełnienia pkt. F.2.: W harmonogramie działań we wniosku i umowie o dofinansowanie, zobowiązywali się Państwo m.in. do przygotowania prezentacji na temat polskich zwyczajów bożonarodzeniowych. Żeby ją przygotować, uczniowie Państwa szkoły spotykali się kilkakrotnie i, pod opieką nauczyciela, wspólnie opracowywali kolejne slajdy i omawiali sposób ich prezentacji. Prezentacja została później przedstawiona podczas spotkania partnerskiego w jednym z krajów uczestniczących w projekcie, a następnie – razem z prezentacjami pozostałych partnerów – została włączona do wielojęzycznego przewodnika po obyczajach bożonarodzeniowych, wydanego na płycie CD. PROGRAM COMENIUS

Raport Końcowy – Struktura RAPORT KOŃCOWY Odpowiedź: Praca uczniów Państwa szkoły nad polską prezentacją, to w rubryce F.2, działanie typu: Wzrost wiedzy uczestników w danej dziedzinie i temacie (METH01) lub, jeśli np. w grupie były dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a celem Państwa projektu i prac nad prezentacją jest stworzenie im dobrych warunków do nauki, zaznaczają Państwo: Wsparcie dla uczniów mających trudności w uczeniu się (INTGR02). Jeśli pracowali Państwo nad prezentacją wspólnie z partnerami podczas jednego ze spotkań roboczych – np. podczas wspólnych warsztatów, w tabeli F2 jako typ działania wpisują Państwo np. Dialog międzykulturowy i współpraca (EUCO03) lub Wykorzystanie obserwacji i analizy do aktualizowania i doskonalenia strategii/metod nauczania (RES01). PROGRAM COMENIUS

Raport Końcowy – Struktura RAPORT KOŃCOWY UWAGA!!! Wspólna praca nad prezentacją może być opisana zarówno jako działanie, jak i rezultat – jeśli przeprowadzili Państwo warsztaty z uczniami, w rubrykach E.2 i F.2 wpiszą Państwo Warsztat (EVENT11). Data wymagana w rubryce E.2 będzie datą zakończenia działania tego samego typu, rozpoczętego w dniu, o który pytamy w rubryce F.2. PROGRAM COMENIUS

UWAGA !!! PROGRAM COMENIUS Punkt F3 dotyczy długofalowych skutków realizacji projektu. W tym miejscu warto sobie odpowiedzieć na pytanie, co pod wpływem projektu zmieniło się w Państwa szkole, w dzieciach, nauczycielach, w społeczności lokalnej. Warto opisać konkretne przykłady tych zmian. PROGRAM COMENIUS

PROGRAM COMENIUS UWAGA !!! W punkcie F6 należy opisać szczegółowo zrealizowane mobilności. W przypadku pojawiania się partnerów, którzy nie uzyskali dofinansowania proszę o uwzględnienie tej informacji w osobnym oświadczeniu. Jest to błąd techniczny oprogramowania Komisji Europejskiej. NA dokona korekty w bazie, z której dane zostały uwzględnione w formularzu Raportu Końcowego. PROGRAM COMENIUS

Raport Końcowy – Struktura UWAGA !!! PROGRAM COMENIUS Raport w punkcie J powinien być podpisany przez: koordynatora i dyrektora szkoły (w miejscu podpis osoby kontaktowej) oraz prawnego/prawnych reprezentanta/reprezentantów szkoły/placówki – przedstawiciela Organu Prowadzącego. PROGRAM COMENIUS

Projekt zakończony – co dalej? Narodowa Agencja ma 45 dni na zatwierdzenie / odrzucenie raportu lub na zażądanie dodatkowej dokumentacji; Beneficjent ma 30 dni na uzupełnienie dokumentacji lub przesłanie nowego raportu - wezwanie do uzupełnienia dokumentacji wstrzymuje bieg terminu zatwierdzenia/odrzucenia raportu przez NA; Raport końcowy traktowany jest przez Narodową Agencję jako wniosek o wypłacenie drugiej raty (20%) kwoty dofinansowania (podobnie jak w przypadku pierwszej raty, druga rata wpływa na konto Organu Prowadzącego). W przypadku stwierdzenia niewłaściwej realizacji działań projektowych podczas kontroli beneficjenta przez Narodową Agencję, wypłata drugiej raty może zostać wstrzymana; w przypadku rażących nadużyć - beneficjent może zostać wezwany do zwrotu pierwszej raty dofinansowania. PROGRAM COMENIUS

Kontrole Narodowej Agencji Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu „Uczenie się przez całe życie” Kontrole Narodowej Agencji

Kontrole Narodowej Agencji jeśli podczas analizy raportów końcowych, pracownicy merytoryczni zauważą albo podejrzewają problemy w realizacji projektu, to odnotowują te przypadki; losowo wybrana próba umów finansowych zostaje poddana kontroli „zza biurka”; do kontroli „zza biurka” wymagane będą materiały potwierdzające zrealizowane działania i mobilności, w postaci oryginalnych dokumentów. PROGRAM COMENIUS

Na żądanie Narodowej Agencji, Kontrole Narodowej Agencji desk check („kontrola zza biurka”) – kontrola materiałów potwierdzających (np. produktów końcowych oraz – w przypadku mobilności – certyfikatów uczestnictwa, biletów) zrealizowanie projektu przez losowo wybranych beneficjentów. Na żądanie Narodowej Agencji, należy przesłać dokumenty poświadczające wyjazd i pobyt każdego z uczestników wyjazdu zagranicznego: bilety i karty pokładowe (jeśli dotyczy); zaświadczenie o uczestnictwie wydane przez organizatora wyjazdu (musi znaleźć się tam dokładna data pobytu, nazwiska osób uczestniczących); produkty końcowe powstałe w ramach projektu: materiały dydaktyczne, publikacje, płyty CD i DVD, filmy, scenariusze przedstawień itp. opracowane wspólnie z partnerami. PROGRAM COMENIUS

Kontrole Narodowej Agencji on the spot check („kontrola w siedzibie beneficjenta”) – ma na celu sprawdzenie realności, legalności i poprawności formalnej działań wspieranych przez fundusze UE: odbywa się w obecności dyrektora szkoły, koordynatora projektu, z możliwością indywidualnego kontaktu z uczniami i innymi nauczycielami pracującymi w projekcie, pracownik NA może dokonać analizy dokumentacji projektu (np. dziennika projektu, korespondencji z partnerami, dokumentacji, autoewaluacji, opisu zadań, raportów z wizyt zagranicznych), pracownik NA ma możliwość obejrzenia produktów powstałych w wyniku projektu, jeśli zachodzi taka potrzeba, pracownik NA kontaktuje się z władzami lokalnymi (organem prowadzącym szkołę i partnerami stowarzyszonymi). W przypadku zgłoszonych problemów związanych z realizacją projektu, Narodowa Agencja może także poddać beneficjentów kontroli specjalnej, która odbywa się w siedzibie beneficjenta i wiąże się z kontrolą wszystkich dokumentów związanych z realizacją projektu. PROGRAM COMENIUS

Dziękuję za uwagę Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu „Uczenie się przez całe życie” Dziękuję za uwagę