Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZSP Sulechów i ZSP Kościan ID grupy:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok, r. KONFERENCJA.
Advertisements

Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Kobiety w biznesie dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek
zarządzanie produkcją
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
DANE INFORMACYJNE MGP Nazwa szkół: II LO w Stargardzie Szczecińskim
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Czym jest zarządzanie operacyjne
Podstawy wiedzy ekonomicznej
Normy praktyki zawodowej
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
P O P Y T , P O D A Ż.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Zarządzanie 1. Zarządzanie
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Zarządzanie projektami
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Agata Blady, Komunikado PR,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Problemy rynku pracy..
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
1.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie ID grupy: 97_75_p_G2
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Tadeusza Kościuszki w Świebodzinie
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu CSR- Corporate Social Responsibility
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Usługi informacyjne i doradcze Punktu Konsultacyjnego Krajowego Systemu Usług Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Sprawiedliwy Handel (Fair trade) – międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych.
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Prawo pracy.
Zasady etyki prawniczej
Niezależność i pluralizm mediów
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Etyka biznesu. Implementacja. Instrumenty implementacyjne Projekty edukacyjne Dobrowolne zobowiązania w ramach CSR Komisje etyczne i kodeksy etyczne Audyt.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Zasada lojalności.
Zasada lojalności.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZSP Sulechów i ZSP Kościan ID grupy: 97/55_P_G1 , 97/45_P_G1 Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: ETYCZNA FIRMA Semestr/rok szkolny: Sem. 4 rok szkolny 2011/2012

Pojęcie etyki Etyka jedna z dziedzin filozofii, ukazująca różnice pomiędzy dobrem a złem. Słowo to wywodzi się z greckiego "ethos" i oznaczało "zwyczaj", "obyczaj". Pierwszy użył go Arystoteles podczas prowadzenia badań nad życiem i zachowaniem człowieka. Etyka traktowana była jako nauka o naturze człowieka, jego działaniach i motywach jego zachowań.

Etyka w biznesie Etyka w biznesie zajmuje się oceną oraz stworzeniem standardów moralnych, potrzebnych w konkretnej dziedzinie gospodarczej. Ma ona dosyć długą historię i jest specyficzną odmianą aspektu badawczego etyki. Koncentruje się na działaniu człowieka w sferze biznesowej, nie zajmując się pozostałymi sferami jego życia.

Etyka w biznesie Etyka w biznesie posługuje się następującymi pojęciami: sprawiedliwość, uczciwość, prawda, słuszność.

Sprawiedliwość – "uczciwe, prawe postępowanie" Sprawiedliwość – "uczciwe, prawe postępowanie". Jedno z podstawowych pojęć etycznych i prawnych, oznaczające cechę przypisywaną jednostkom (osoba sprawiedliwa), działaniom (sprawiedliwe postępowanie) czy instytucjom społecznym (sprawiedliwe prawa, sprawiedliwy ustrój, sprawiedliwy wyrok), wiązaną najczęściej z odpowiednim rozdziałem dóbr lub bezstronnością. Uczciwość, zachowywanie uznanych norm moralnych, rzetelność w ich spełnianiu, prawość; określa zarówno konkretne postępowanie w danych okolicznościach, jak i trwałą cechę charakteru.

Słuszność – zgodność z jakimiś wzorcami. Prawda – cecha wypowiadanych zdań określająca ich zgodność z rzeczywistością. W mowie potocznej oraz w logice tradycyjnej prawda to stwierdzenie czegoś, co miało faktycznie miejsce lub stwierdzenie niewystępowania czegoś, co faktycznie nie miało miejsca. Słuszność – zgodność z jakimiś wzorcami. Człowiek mądry broni swej słuszności spokojnie i bez gniewu. Gdy głupiec ma słuszność, broni jej wrzaskiem, gdy jej nie ma – sypie obelgami. Jednym z fałszywych mitów jest powtarzane bezmyślnie przekonanie, że słuszne jest to, co uznaje większość. Kto zbyt często ma słuszność, ma dużo wrogów. Liczba jednostek opowiadających się za jakimś twierdzeniem nie decyduje o jego słuszności.

Możemy wyróżnić trzy główne rodzaje etyki ogólnej, które wyznaczają różne nurty etyki biznesu. Po pierwsze etyka deontologiczna, inaczej etyka obowiązku cnót. Dlatego właśnie w etyce biznesu rozpatrujemy moralność ludzi z punktu widzenia obowiązku, w formie rozkazów i nakazów. Za podstawę postępowania etycznego i jego uzasadnienia przyjmuje się rozkazy i nakazy, jako podstawowe formy regulowania dążeń ludzkich. Zatem bycie moralnym w biznesie polega na tym, że przestrzegamy podstawowych zasad zawodu przez nas wykonywanego, np. przemysłowca cechuje pracowitość, oszczędność, wytrwałość itp.

Możemy wyróżnić trzy główne rodzaje etyki ogólnej, które wyznaczają różne nurty etyki biznesu. Drugim nurtem etyki ogólnej, który znacząco wpływa na etykę biznesu jest etyka aksjologiczna, czyli etyka wartości interesów. Akceptowane są tutaj koncepcje powołania człowieka do samorealizacji, autokracji, realizowania się w wybranym przez siebie zawodzie. Jest to etyka zorientowana na skuteczne osiągnięcia celów i optymalizacji działalności.

Możemy wyróżnić trzy główne rodzaje etyki ogólnej, które wyznaczają różne nurty etyki biznesu. Trzeci nurt to etyka odpowiedzialności i sumienia. Jest ona uzupełnieniem dwóch pierwszych rodzajów etyki. Jest ona nastawiona na wartości osobowe opierające się na doświadczeniach, cudzej i własnej godności oraz na surowych stosunkach do każdego partnera jako człowieka i do pracy jako relacji międzyludzkich

Cele etyki biznesu rozważa zagadnienie ponoszenia odpowiedzialności moralnej przez przedsiębiorstwa oraz przez jednostki w nich działające, ukróca działania niepożądane w organizacjach, jest fundamentem relacji między biznesowych, rozpatruje problem odpowiedzialności pracowniczej i korporacyjnej,

CO SKŁADA SIĘ NA PROGRAM ETYCZNY FIRMY? wskazanie wartości wspólnych sformułowanie wizji i misji firmy określenie standardów etycznych i zawodowych opracowanie kodeksu etycznego opracowanie podręcznika standardów zawodowych opracowanie programu kształcenia etycznego utworzenie stanowiska (komórki) ds. etyki promowanie zachowania etycznego monitorowanie przestrzegania norm etycznych oraz standardów zawodowych utworzenie etycznej infolinii okresowe przeprowadzanie audytu etycznego

ZASADY ETYCZNEGO DZIAŁANIA FIRMA - KONSUMENT Przedsiębiorstwo będzie dostarczać produkty i usługi wartościowe, dobrej jakości, solidnie wykonane i bezpieczne w użytkowaniu. Będzie oferowało produkty zgodnie z narodowymi i międzynarodowymi standardami, lub, w przypadku ich braku, przeprowadzi stosowne testy bezpieczeństwa. Nie będzie świadomie podawać niepełnych informacji oraz wprowadzających w błąd opisów dotyczących oferowanych usług i produktów. Nie będzie świadomie ukrywać szkodliwego działania produktów. W przedsięwzięciach reklamowych i innych formach przekazu firma będzie unikać podawania nieprawdziwych, przesadzonych lub niepełnych informacji.

ZASADY ETYCZNEGO DZIAŁANIA FIRMA - KONSUMENT Dla zapewnienia pełnej satysfakcji klientów przedsiębiorstwo będzie zapewniać wysoki standard usług serwisowych. Pracownicy przedsiębiorstwa nie powinni dawać klientom pieniędzy ani prezentów, które mogą być traktowane jako korzyści materialne. Firma będzie unikać praktyk, zmierzających do zwiększenia sprzedaży przez jakiekolwiek przedsięwzięcia marketingowe niezgodne z prawem. Firma będzie utrzymywać w tajemnicy zastrzeżone informacje uzyskane od klienta.

Przedsiębiorstwo nie powinno: świadomie podawać niepełnych informacji, wprowadzać w błąd opisów dotyczących oferowanych usług i produktów, świadomie ukrywać szkodliwego działania produktów, unikać podawania nieprawdziwych, przesadzonych lub niepełnych informacji w przedsięwzięciach reklamowych, pracownicy przedsiębiorstwa nie powinni dawać klientom pieniędzy ani prezentów, które mogą być traktowane jako korzyści materialne.

Firma powinna: Kształtować świadomość społeczną w zakresie etycznego prowadzenia biznesu. Budować relacje społeczne oparte na zaufaniu i wzajemnym poszanowaniu. Dokładać wszelkich starań, aby zadbać o środowisko, planując własną działalność gospodarczą. Zwiększać inwestycje w zasoby ludzkie, ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy. Przyczyniać się do tworzenia wartości społecznej, poprzez oddziaływanie w kierunku zrównoważonego rozwoju. Publikować tylko kompletne, rzeczowe, prawdziwe, zrozumiałe, odnoszące się do aktualnych wydarzeń, informacje dotyczące firmy. Szanować zawodową niezależność dziennikarzy i mediów. Uczciwość i rzetelność - TAK! Kłamstwa i manipulacje - NIE! 

Etyczna firma a opinia publiczna: Stosowanie w praktyce zasad społecznie odpowiedzialnego biznesu, nawet bez konieczności ponoszenia kosztów, przynosi długoterminowe korzyści, pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku i reputacji firmy, niezbędnych w umocnieniu jej pozycji rynkowej.

Etyczna firma a inna firma: prowadzenie polityki marketingowej tak aby nie umniejszać przy tym innym firmom (konkurencyjnym) prowadzenie polityki zgodnej z aktami prawnymi (do spraw konkurencji) zakaz tworzenia filmów, reklam, dokumentów, raportów czy dokumentów prasowych zestawiających swój produkt z innym (realnym i konkurencyjnym) produktem zakaz jakiegokolwiek publicznego oczerniania innych firm

Działania nieetyczne Działania etyczne Wyróżnienie swojego produktu spośród innych (np. poprzez jego ulepszenie, zaoferowanie dodatkowych usług towarzyszących) Tworzenie powiązań z klientami (wykorzystywanie przyjaźni i znajomości lub nawet poprzez dywersyfikację pionową, czyli pozyskiwanie udziałów w firmie klienta) Tworzenie nowych, nietypowych kanałów dystrybucji Formułowanie fałszywych, negatywnych opinii na temat innych firm Oferowanie produktów po niższej cenie poprzez rezygnację z części marży lub obniżanie kosztów produkcji Silna perswazja Stosowanie tzw „head huntingu”, czyli „polowania” na dobrych pracowników (realizowane często poprzez podkupywanie pracowników innym firmom)

Etyczna firma a pracownik Przestrzeganie prawa do stosownego, odpowiednio wysokiego ekwiwalentu pieniężnego przysługującego za wykonaną pracę Prawo do zatrudnienia w warunkach bezpiecznych, higienicznych i godnych Możliwość swobodnego wyboru miejsca pracy Prawo do płatnego urlopu, do ustawowo wolnych od pracy dni oraz do innych, określonych odrębnymi przepisami, możliwości wzięcia dnia wolnego. Zapoznanie pracownika z zakresem jego obowiązków Sprawiedliwe i konsekwentne ocenianie pracownika Obowiązek skutecznego przeciwdziałania lobbingu w miejscu pracy . Możliwość dostępu dla każdego pracownika do regulaminu oraz tekstów obowiązujących w danym miejscu pracy

Działania wobec pracowników nieetyczne etyczne mobbing dyskryminacja brak zrozumienia nieumiejętność pracy w grupie nieliczenie się ze zdaniem innych pyszałkowatość rywalizacja doskonała współpraca chęć niesienia pomocy wspólne rozwiązywanie problemów umiejętność pracy w grupie życzliwość, uprzejmość tolerancja

Etyczna firma a państwo Firma dołoży wszelkich starań, aby być wrażliwym społecznie podmiotem gospodarczym, będzie służyć społeczności poprzez działalność korzystną dla firmy i społeczności oraz zapewnianie korzystnych możliwości zatrudnienia i dobrych warunków pracy. Przedsiębiorstwo będzie brało pod uwagę interesy całego otoczenia, starając się uwzględnić zarówno interes krajowy, Firma powinna wspierać w miarę możliwości społeczność lokalną. Ewentualne dotacje na cele charytatywne będą przyznawane w ramach zasad ustalonych przez właściciela. Działania firmy będą charakteryzować się pełnym poszanowaniem dla prawa, realizowanego przez demokratycznie powołane władze lokalne, regionalne i ogólnokrajowe. Firma nie będzie wspierać działalności politycznej opartej na krzewieniu nienawiści uprzedzeń oraz dyskryminacji wobec określonych grup lub osób.

KODEKS ETYCZNY FIRMY Poszanowanie godności. Działanie zgodne z prawem. Pełna i rzetelna informacja Oferowanie produktu i usług najwyższej jakości. Rzeczowa i prawdziwa reklama. Uczciwa polityka marketingowa wobec konkurencji. Uczciwa polityka kadrowa. Zakaz przyjmowania korzyści majątkowych w celu osiągnięcia prywatnych korzyści. Szanowanie niezależności mediów. Zrównoważony rozwój.

Zachowania nieetyczne Zatruwanie środowiska naturalnego. Nieuczciwa reklama. Dumping – ustalanie cen towarów poniżej granicy opłacalności w celu wyeliminowania z rynku mniejszych firm. Ukrywanie dochodów w celu niepłacenia podatków. „Kreatywna księgowość”. Oszukiwanie akcjonariuszy. Oszukiwanie pracowników;

Zachowania nieetyczne Dyskryminacja kobiet i mniejszości narodowych Zwalnianie pracowników bez wcześniejszego uprzedzenia Produkcja wyrobów niebezpiecznych Dbanie tylko o wyniki finansowe lobbing (wpływanie przez przedsiębiorców na tworzenie prawa oraz decyzje władz centralnych i lokalnych sprzedawanie produktów o obniżonej jakości jako pełnowartościowych fikcyjne obniżanie cen

UJEMNE STRONY ZACHOWAŃ NIEETYCZNYCH Partnerzy handlowi – przy nie zrealizowaniu obietnic czy warunków umowy kontrahent zrezygnuje ze współpracy z niewiarygodną firmą, może zwrócić się do firm konkurencyjnych Firmy konkurencyjne – w przypadku nieetycznego postępowania innego przedsiębiorstwa (nieuczciwa konkurencja) mogą: wystąpić na drogę prawną, wyeliminować taką firmę z rynku w porozumieniu z innymi firmami z branży. Pracownik – w przypadku zachowań nieetycznych straci zaufanie do zakładu pracy, co może spowodować jego odejście z firmy. Konsumenci – w przypadku nieuczciwości dotyczącej ceny lub jakości produktów i usług zmniejszy się liczba klientów, przychody i zysk

Ranking najbardziej etycznych firm 2011 Microsoft, eBay, H&M, Adidas i Pepsi znalazły się na liście najbardziej etycznych firm na świecie, którą co roku układa Ethisphere Institute. Wybrano 110 spółek, które m.in. przekazują najwięcej pieniędzy na cele charytatywne, a także dbają o wewnętrzne standardy i innowacyjne zarządzanie. W tym roku raport "Najbardziej etyczne firmy świata" wymienia 110 przedsiębiorstw z 3 tys. nominowanych. 36. z nich znalazło się w zestawieniu po raz pierwszy. Rekordowa liczba – bo aż 68 - pochodzi z USA.