Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Modele obsługi finansowo-księgowej Szklarska Poręba 14 czerwca 2012 r.
Główne modele obsługi Rozproszony obsługa usytuowana w szkołach Scentralizowany obsługa wykonywana przez jednostkę obsługi (ZEAS itp.,art. 5 ust. 9 ustawy o systemie oświaty) występują warianty z wieloma jednostkami obsługi Mieszany część szkół funkcjonuje w systemie rozproszonym, a część w scentralizowanym Scentralizowany wieloszczeblowy wiele jednostek obsługi, których praca jest koordynowana przez specjalny zespół
Zalety systemu rozproszonego z punktu widzenia dyrektora jednostki oświatowej Służby finansowe pod ręką Możliwość zlecania tym służbom wielu zadań dodatkowych (w tym takich, za które odpowiada dyrektor) Bezproblemowy przepływ informacji Dobra kontrola poziomu wydatków Brak konieczności dostarczania dokumentów poza siedzibę jednostki
Zalety systemu rozproszonego z punktu widzenia organu prowadzącego Nie ma uzależnienia wielu jednostek oświatowych od jednej jednostki obsługi
Wady systemu rozproszonego z punktu widzenia dyrektora Problemy z zapewnieniem ciągłości pracy w wypadku nieobecności pracowników Trudności przy weryfikacji kompetencji zatrudnianych pracowników Umiarkowana szybkość reakcji na zmiany przepisów Umiarkowane ryzyko naruszenia dyscypliny finansowej Konieczność zapewnienia pomieszczeń, sprzętu i oprogramowania
Wady systemu rozproszonego z punktu widzenia organu prowadzącego Często wyższe koszty obsługi finansowo-księgowej Trudności w uzyskaniu danych finansowych w jednolitej formie Niejednolitość ksiąg rachunkowych i podstawowych dokumentów Częsta różnorodność systemów informatycznych Trudności we wdrażaniu nowych rozwiązań Trudności kontaktów ze służbami finansowymi
Zalety systemu scentralizowanego z punktu widzenia dyrektora jednostki oświatowej Nie ma problemu absencji pracowników i zapewnienia ciągłości ich pracy Szybka reakcja na zmiany przepisów Mniejsze prawdopodobieństwo błędów prawnych (większa suma doświadczeń pracowników jednostki obsługi, większy zakres prac) Brak konieczności zatrudniania pracowników i zapewnienia im pomieszczeń, sprzętu i oprogramowania
Zalety systemu scentralizowanego z punktu widzenia organu prowadzącego Często niższy koszt obsługi finansowo-księgowej Jednolite księgi, dokumenty, jedna polityka rachunkowości Łatwość uzyskiwania informacji w jednolitej formie, łatwość dostępu do służb finansowych Łatwiejsze wdrażanie zmian, korygowanie błędów itp. Jednolity system informatyczny
Wady systemu scentralizowanego z punktu widzenia dyrektora jednostki oświatowej Utrudniony dostęp do służb finansowych Utrudniona możliwość zlecania prac dodatkowych Konieczność stosowania się do centralnych zasad obiegu dokumentów i dostarczania ich poza siedzibę jednostki Brak (częściowy) uprawnień do dysponowania kontem bankowym
Wady systemu scentralizowanego z punktu widzenia organu prowadzącego Uzależnienie od jednej jednostki obsługi
Dodatkowe funkcje centralnych jednostek obsługi Funkcje wydziału edukacji Zadania inwestycyjne Obsługa jednostek gminnych spoza oświaty