Skuteczność systemu - kryteria oceny Jacek Węglarczyk

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA

PROGRAM WYKŁADU WSTĘP ORGANIZACJA PRODUKCJI STEROWANIE PRODUKCJĄ
Audity Opracował: Tomasz Greber
Norma modelowa ISO 9001.
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
ZASADY AUDITOWANIA PLANOWANIE AUDITU
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
10 błędów / wg E. Cochran’a /
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Definicja rachunkowości zarządczej
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
CENTRUM TECHNOLOGII PRÓŻNI
Adam Walicki - 30 września 2010
Norma PN-EN ISO 9001 Wymagania.
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Starostwie Powiatowym w Hajnówce.
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Audity i certyfikacja systemu zarządzania jakością
Zarządzanie jakością projektu
Zadania gospodarki smarowniczej w przedsiębiorstwie przemysłowym
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
SYSTEM JAKOŚCI Audit wewnętrzny
opracowała: Dominika Jach-Adamczewska
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Propozycja standardów efektywnościowych OWES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES Kraków, 10 października 2012 r.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Niezbędne działania dostosowujące organizacje do planowanych zmian wynikających z nowej wersji normy ISO14001 Maciej Kostrzanowski - PFISO14000-INEM Polska.
Przewidywany harmonogram dostosowania do zmian akredytowanej certyfikacji wg ISO 14001:2015 Barbara Zengel Warszawa, r.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Audit wewnętrzny – proces oceny zgodności systemu z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2009.
Ocena projektów inwestycyjnych
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
KOSZTY JAKOŚCI Zofia Zymonik
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ wg ISO 9001 : 2000
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Modele zarządzania jakością
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
System ocen pracowników
Standard świadczenia usług za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
1 Zarządzania ryzykiem.  Audyty, audity i kontrole Pod koniec każdego roku trzeba przygotować:  plany audytu wewnętrznego,  plany kontroli, wykonywanych.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Przywódcza rola kierownictwa w Zarządzaniu Nieruchomościami
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
Zapis prezentacji:

Skuteczność systemu - kryteria oceny Jacek Węglarczyk

Pojęcie skuteczności Skuteczność to pozytywnie oceniana zgodność wyniku z celem. / T. Pszczonowski / Skuteczność to stopień, w jakim zaplanowane działania są realizowane i planowane wyniki osiągane. / ISO 9000 : 2000 /

Parametryzowanie celów Aby cel mógł podlegać ocenie / .. skuteczności .. /, z założenia musi odznaczać się następującymi cechami : Precyzyjność – aby można jednoznacznie określić, czy został osiągnięty Wymierność – aby można było zmierzyć stopień osiągnięcia Hierarchizacja – wskazanie celów głównych i podrzędnych Zrozumiałość – aby znany był pożądany wynik Realność – przy dostępnych zasobach Dostępność – przełożenie operacyjne, odpowiedzialność i zakomunikowanie. Skuteczność można określać procentowo lub zero-jedynkowo, zależnie od sformułowania celu.

Zasady prowadzenia oceny Planowanie procesu oceny Prowadzenie oceny dla różnych elementów systemu i/lub firmy Metodyka dostosowana do elementu ocenianego Przyjęcie właściwych kryteriów Sposoby wykorzystania wyników

Planowanie procesu oceny Ocena operacyjna / bieżąca / OO prowadzona w procesach i na stanowisku pracy – zwykle zgodnie z planem jakości lub nadzoru ; wymaga stosowania prostych i łatwo mierzalnych wskaźników / np. zużycie surowców czy energii, ilość odpadów, poziom hałasu / Ocena strategiczna / okresowa / OS prowadzona na szczeblu firmy / systemu lub procesu – metodyka zbliżona do zasad rachunkowości zarządczej ; wskaźniki syntetyczne, dające możliwość określenia tendencji i wytycznych / np. surowco - czy energochłonność, wypadkowość, koszty korzystania ze środowiska /

Dla obu rodzajów ocen stosuje się zależnie od przedmiotu oceny, przyjętych kryteriów oraz przewidywanego sposobu wykorzystania wyników różne metody / metodyki / oceny.

Przedmioty oceny Działania – oceniane na stanowisku pracy ; zwykle w sposób rutynowy lub za pomocą prostego pomiaru / OO / ; oceniane na szczeblu procesu za pomocą wskaźników / wartości uśrednionych, porównawczo itp. / OO ~ OS / Procesy – oceniane przez właściciela lub grupę kierującą ; okresowo za pomocą syntetycznych lecz praktycznych wskaźników / OO / ; oceniane na szczeblu firmy / systemu w większym odstępie czasu za pomocą wybranych – zwykle dla całej organizacji – wskaźników / OS /

jest najważniejszą kategorią / ISO 9000 p. 2.8.1 /. Procesy … Z systemowego punktu widzenia ocena procesów jest najważniejszą kategorią / ISO 9000 p. 2.8.1 /. Jest to szczególnie ważne dla auditorów. Pytania : 1. Czy proces zidentyfikowano i opisano ? 2. Czy przypisano odpowiedzialność ? 3. Czy wdrożono i utrzymuje się procedury ? 4. Czy proces jest skuteczny ? Dobry auditor do dwu / i wynikowo trzeciego / pytań doda słowo „ … właściwie … ” ; odpowiedź na czwarte pytanie jest treścią szkolenia.

Przedmioty oceny System – oceniany okresowo przez Pełnomocnika ; zwykle na bazie auditów lub zapisów / OO / ; oceniany kompleksowo na przeglądzie / OS / wg wytycznych normy / p. 5.6 / Organizacja – tu należy się odwołać do definicji systemu / … część systemu zarządzania organizacji … / oraz ogólnych wytycznych doskonalenia ; ocena miejsca systemu w ramach organizacji musi potwierdzić jego skuteczność – p. wyżej oraz przydatność i adekwatność / OS – w ramach ogólnego kierowania firmą /

Metody oceny AUDIT PRZEGLĄD MONITORING - operacyjny / controlling / - strategiczny Monitoring operacyjny powinien być opisany w procedurach / innych dokumentach / ; monitoring strategiczny jest bardziej kwestią kompetencji Pełnomocnika i strategii ogólnej firmy.

Kilka / trudnych / uwag o audicie … Audit nie angażuje personelu, nie skłania do samo – doskonalenia Metodyka czy rutyna ? Często wnioski auditu są opisowe, co utrudnia oparcie się na faktach podczas ocen Jest to rodzaj gry między kontrolerem a kontrolowanym

Jaka metodyka … Działania – controlling, zapisy, - audit ? Procesy – monitoring, zapisy, audity, - przegląd ? System – audity, przegląd Organizacja – przegląd, działania kierownictwa

Kryteria oceny Istnieją pierwotne i wtórne źródła kreowania kryteriów oceny skuteczności procesów : Pierwotne – klienci, prawo, konkurencja Wtórne – wymagania techniczne oraz jakościowe Uwaga : dla procesów pomocniczych źródłem wymagań są potrzeby procesów głównych. / wg J. Szkody- PJ, 10.2002 /

Przykłady KLIENT Cena wyrobu Funkcjonalność i ergonomiczność Wadliwość i czas użytkowania Termin dostawy Zasady działania serwisu Koszty eksploatacji

Przykłady KONKURENCJA Elementy kryteriów klienta, spełniane przez konkurencję PRAWO Wymagania bezpieczeństwa Wymagania OŚ Wymagania identyfikacyjne Normy techniczne

Przykładowe kryteria oceny procesów pomocniczych Procesy szkolenia liczba pracowników zakwalifikowanych na szkolenia liczba zgłoszonych potrzeb szkoleniowych wymagane terminy szkoleń Procesy zarządzania zasobami ludzkimi liczba specjalistów niezbędnych do działania procesów wymagany poziom kompetencji pracownika ustalone terminy przyjęć pracowników Procesy zakupów wymagany poziom jakości surowców / usług terminowość dostaw wymagana ilość / optimum / Procesy utrzymania ruchu liczba potrzebnych napraw wielkość potrzeb energetycznych ustalone terminy realizacji zadań utrzymania ruchu

Kryteria oceny skuteczności przykłady wadliwość wyrobów, zapewnienie jakości funkcjonalnej, wymagania techniczne, ustalone terminy dostaw wyrobów, terminowość realizacji prac, zabezpieczenie procesów głównych w zakresie kompetencji personelu, doboru surowców, materiałów oraz zasobów infrastruktury.

Wykorzystanie wyników oceny Wyniki oceny można wykorzystać : Do polepszenia ogólnych wyników finansowych organizacji Do usprawnienia zarządzania całością organizacji lub procesem Do określenia kosztów jakości … jak również do zwiększenia efektywności systemu – co wynika z powyższego. cdn.

Przykład karty oceny realizacji celu Ww - 0,5 – 50 % wykonania ; 1,1 – 110 % itp. Wt - 1,0 – w terminie ; 1,25 – przed terminem ; 0,75 – po terminie Wf - 1,0 – 100 % wyk. funduszy ; 0,75 – przekroczenie ; 1,25 – mniejsze wykorz. Wo - 1,0 – przy udziale zaplanow. służb ; 0,75 – przy użyciu dodatkowych służb ; 1,25 – przy mniejszych nakładach ludzkich Lp Cel ogólny szczegółowy Ocena realizacji Wz = Ww + W t + W f + W o % wykona-nia - Ww Termino-wość – Wt % wyko-rzystania funduszy - Wf Ustalona odpowie- dzialność Wo 1 2 3 4 5 6 7

Nie jest możliwe podjęcie racjonalnych działań korygujących lub przedsięwzięć doskonalących bez rzetelnej oceny skuteczności.

Literatura Problemy jakości – autorzy : K. Lisiecka, E. Skrzypek, S. Tkaczyk, J. Pawlak, M. Szafrański, S. Zapłata, M. Siwek, J. Onyszczuk roczniki 2002 - 2006