Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Juan Pablo Concari Anzuola
Kontrola jakości wykonywanych napraw i remontów.
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA

Wprowadzenie do tematyki jakości Opracował: Tomasz Greber
Analiza ryzyka projektu
Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna ISO
JAKOŚĆ & Metody Jej Pomiaru
JAKOŚĆ PRODUKTU - USŁUGI
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Norma modelowa ISO 9001.
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
10 błędów / wg E. Cochran’a /
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Węgiel jako wyrób Jacek Węglarczyk.
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Czym jest zarządzanie operacyjne
Kontrola jakości.
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
CENTRUM TECHNOLOGII PRÓŻNI
Adam Walicki - 30 września 2010
Norma PN-EN ISO 9001 Wymagania.
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Zarządzanie jakością projektu
Szkolenia, Coaching, PR.
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Zasady nowego podejścia do normalizacji i harmonizacji technicznej Przedmiotem harmonizacji są wyłącznie przepisy związane z bezpieczeństwem, zdrowiem.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Recykling wybranych grup odpadów - projekt
Doskonalenie podstawą sukcesu organizacji Doskonalenie podstawą sukcesu organizacji Prof. nadzw. PG Dr hab. inż. Piotr Grudowski Politechnika Gdańska Wydział.
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Proces tworzenia oprogramowania Proces tworzenia oprogramowania jest zbiorem czynności i związanych z nimi wyników, które prowadzą do powstania produktu.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Cel wykładu Podstawy zarządzania jakością (Elektronika) (prowadzący: prof.nadzw.dr hab.Zofia Zymonik) Zdobycie przez studenta podstawowych umiejętności.
Korekcja, działania korygujące, działania zapobiegawcze
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
PKJPA Program Kontroli Jakości Pracy Ankieterów Funkcjonowanie i znaczenie standardów realizacji na rynku badawczym
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
JAKOŚĆ wg ISO 9000 … taki, który spełnia zamierzony cel  niedrogi  zapala bez problemu  niezawodny  tani w utrzymaniu  mocny i trwały  łatwy w.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
7/1/ Projektowanie Aplikacji Komputerowych Piotr Górczyński Cykl życia systemu.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
1 Dodatkowe slajdy prof.nadzw.dr hab. Zofia Zymonik (Koszty jakości)
Zarządzanie Procesami mgr Natalia Płomińska. Dziesięć kroków doskonalenia procesów (Page 2010)  1. Sporządź listę procesów  2. Wybierz proces i przygotuj.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Raport z audytu systemu logistycznego i łańcucha dostaw Firmy X Grudzień 2014 Firma X chce zwiększyć udział w rynku, a bazą konkurencji na której opiera.
Przywódcza rola kierownictwa w Zarządzaniu Nieruchomościami
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
Zapis prezentacji:

Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk

Ujęcie tradycyjne Wyrób zostaje zaprojektowany, następnie wykonany i sprzedawany ; jakość wyrobu sprawdzana jest w trakcie eksploatacji. Planowanie Wykonanie Sprzedaż

1. Zaplanuj – to co masz do Ujęcie wg cyklu PDCA zrobienia / weź pod uwagę standard 2. Wykonaj – to co zapla- nowałeś 3. Sprawdź – czy to, co wyko- nałeś jest zgodne z tym, co zaplanowałeś 4. Zareaguj – skoryguj ewent. niezgodność lub ulepsz PLAN DO ACT CHECK

Cykl PDCA zwany również cyklem Shewharta / 1929 / lub częściej kołem Deminga. Celem działań projakościowych w organizacji jest … takie zaprojektowanie produktu, aby mógł on spełnić określony zestaw wymagań. Wg Deminga najważniejszy jest standard czyli precyzyjne zdefiniowanie specyfikacji wyrobu oraz określenie kroków niezbędnych do jego wykonania.

Największe problemy wiążą się z działaniami w elemencie 3 – Sprawdź Kontroler jakości / auditor / jako wróg Wpływanie przez wykonawców na decyzje kontrolerów Sprawdzanie wyrobu dopiero w końcowych etapach procesu. W rezultacie : Wykrycie błędu nie bywa jednoznaczne z jego ujawnieniem Trudno określić, w której operacji popełniono błąd Nieznane jest więc miejsce powstania błędu.

Joseph Juran / 1951 / zaproponował dwa nowe założenia / uzupełnienia / do cyklu PDCA. Pracownik powinien wiedzieć, dla kogo wykonuje swoje zadania i komu przekazuje wyrób po wykonaniu swoich prac. Najważniejszy jest klient, jego wymagania i oczekiwania.

Element 1 Każdy pracownik jest uważany za klienta przez poprzedzającego go pracownika Każdy pracownik uważa się za dostawcę w stosunku do kolejnego pracownika Tworzy się w ten sposób łańcuch powiązań klientów I dostawców wewnętrznych. Pracownik wie czego może wymagać od poprzednika – dostawcy i wie co zrobić, by spełnić wymagania następnego – klienta. W tej sytuacji zwiększa się prawdopodobieństwo wykrycia błędu i znalezienia jego przyczyny.

ciągłe doskonalenie procesu Każda operacja może być sprawdzona, a przyczyna błędu usunięta. Pracownik oprócz czynności wykonawczych spełnia również czynności kontrolne wobec stanowiska poprzedzającego. sprzężenie zwrotne wyrób – wykonanie wyrób – kontrola ciągłe doskonalenie procesu Stanowisko 1 Stanowisko 2

Jakość jest tworzona razem z produktem. Pracownicy – posiadający odpowiednie kompetencje – mogą zastąpić oddzielne działy kontroli jakości.

Element 2 Wymiary przydatności użytkowej produktu Jakość projektu eksploatacji Jakość wykonania wyrobu Wymiary przydatności użytkowej wyrobu Bezpieczeń- stwo użytkowania Dostępność wyrobu

Jakość projektu – stopień zgodności projektu z wymaganiami / oczekiwaniami / Klienta. Jakość wykonania – stopień zgodności wytworzonego produktu z przyjętym standardem. Dostępność - Możność ciągłego użytkowania wyrobu / - serwis /. Bezpieczeństwo użytkowania. Jakość eksploatacji – produkt może być wykorzystany do celów, do jakich będzie potrzebny. Trzy ostatnie parametry są zależne od percepcji klienta.

Założenia struktury systemu Koło Deminga Nadrzędność wymagań klienta Wyższość działań prewencyjnych nad kontrolnymi Pojęcie klienta wewnętrznego Wszystkie powyższe założenia mogą być spełnione w praktyce jedynie w strukturze procesowej.

MODEL systemu przyjęty w normie / dowolnej / ciągłe doskonalenie ZAANGAŻOWANIE KIEROWNICTWA ORAZ POLITYKA PRZEGLĄD ZARZĄDZANIA PLANOWANIE SPRAWDZANIE, DZIAŁANIA KORYGUJĄCE I ZAPOBIEGAWCZE WDRAŻANIE I FUNKCJONOWANIE

Zasada budowy mapy procesów Bez określenia wymagań klienta nie jest możliwe utworzenie racjonalnej mapy procesów ; nie jest też możliwe rozpoczęcie realizacji wyrobu. PROCESY Klient - wymagania Klient – satysfakcja

Działania prewencyjne pozwalają na zminimalizowanie lub całkowitą likwidację zjawiska wyrobu niezgodnego. KOSZTY Wyrób niezgodny to wyłącznie koszty CZAS Zakres DP

Klient wewnętrzny Zasadę działania obejmującą pojęcie jw. można zbudować jedynie w ramach określonej kultury organizacyjnej / p. kultura jakości /

Struktura - systemu ~ organizacyjna Ale … Tradycyjna struktura organizacyjna odzwierciedla jedynie funkcje w organizacji Struktura procesowa odzwierciedla cele organizacji i sposób ich realizacji Ale … Organizacja jest całością i wyodrębnienie procesów nie oznacza, że będą one realizowane i zarządzane w oderwaniu od całokształtu działania firmy.

Integracja – pierwszy krok Podejście ewolucyjne … przetłumaczenie ogólnych celów organizacji na cele procesowe – wykonane w dwu etapach. ETAP I – identyfikacja procesów głównych i ich miejsce na mapie procesów powinny odpowiadać celom określonym w wizji lub strategii organizacji. ETAP II - Cele jw. lub cele cząstkowe powinny stać się celami procesów – można tutaj zastosować zasady określone w metodzie „ zarządzanie przez cele ”.

Literatura 1. W.J.Latzko - 4 dni z dr. Demingiem WN-T, W-wa, 1998 2. L. Wasilewski – Japońskie techniki zarządzania itp. różne wydawnictwa 3. T. Zawistowski – Procesowe zarządzanie organizacją Problemy Jakości, 2001

Dziękuję za uwagę