Za działanie Osi 4 Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa na poziomie województwa odpowiedzialny jest samorząd województwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Advertisements

1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
ZAŁOŻENIA OSI PRIORYTETOWEJ 4
OŚ PRIORYTETOWA 4 ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ OBSZARÓW ZALEŻNYCH
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
STAN WDROŻENIA OSI 4 PO RYBY :
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
L OKALNA G RUPA R YBACKA R YBACKA B RAĆ M IERZEI L OKALNA G RUPA R YBACKA R YBACKA B RAĆ M IERZEI.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
SŁOWIŃSKA GRUPA RYBACKA Ustka ul. Ks. Kard. St. Wyszyńskiego 3 tel ;
LGR Kaszuby.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
ZAKRES OSI PRIORYTETOWEJ IV Programu Operacyjnego Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich
ZAŁOŻENIA OSI PRIORYTETOWEJ 4 Programu Operacyjnego Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Warszawa, 14 listopada 2007 r.
Plan Odnowy Miejscowości
Formy prawne Lokalnych Grup Działania tworzonych w ramach Pilotażowego Programu Leader+ Adam Futymski.
PO RYBY. Konkursy 2011 Lista podpisanych umów Rodzaj operacji: Wzmocnienie konkurencyjności i utrzymanie atrakcyjności obszarów zależnych od rybactwa-
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
CEL I ZASADY DZIAŁANIA KOMITETU - METODYKA OCENY WNIOSKÓW, ODWOŁANIA Stowarzyszenie LGR Obra – Warta Ewa Walkowska.
SPOTKANIA AKTYWIZUJĄCE DLA MIESZKAŃCÓW OBSZARU BRUSY - CHOJNICE – CZERSK – KOŚCIERZYNA – LIPNICA – STARA KISZEWA MAJ/CZERWIEC 2011.
Operacje powinny realizować cele Strategii oraz wpisywać się w jej założenia, być z nią zgodne, spójne.
Wytłumaczenie logiki doboru kryteriów wyboru operacji, jako narzędzia kreowania kierunków rozwoju. Warsztaty dla beneficjentów działań i Programu.
Darłowo, 3 listopada 2011 r.. 7. PLAN BUDŻETU LSROR (przed zmianą)
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Wniosek o dofinansowanie w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem operacji polegających na funkcjonowaniu LGR oraz nabywaniu.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Oś priorytetowa 4 Europejskiego Funduszu Rybackiego Gdzie jesteśmy
CZĘŚĆ 3 PROCEDURA UBIEGANIA SIĘ O ŚRODKI PRZEZ LGR MÒRÉNKA.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego Departament Rolnictwa i Modernizacji Terenów Wiejskich OŚ PRIORYTETOWA 4. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ OBSZARÓW ZALEŻNYCH.
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
PROW LEADER Wybrane zapisy z ustawy o wspieraniu obszarów wiejskich …: Lokalna grupa działania działa jako stowarzyszenie posiadające osobowość
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Regionalny Program Operacyjny
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
- Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki. Plan prezentacji: Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki  Wsparcie przygotowawcze  Warunki udziału.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
2 Inicjatywa LEADER w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Program Operacyjny RYBY Gmina Szczecinek 16 czerwca 2015 rok.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Lokalna Grupa Działania „Zielone Bieszczady”
1 LEADER na Mazowszu w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Szkolenie dla Wnioskodawców
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
LOKALNA STRATEGIA ROZWOJU LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA „PARTNERSTWO W ROZWOJU” NA LATA GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
Umowa o przyznaniu pomocy
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego Poddziałanie : Dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Szkolenie dla Wnioskodawców
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
Wsparcie kosztów bieżących i aktywizacji
Podejście Leader w latach :
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Za działanie Osi 4 Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa na poziomie województwa odpowiedzialny jest samorząd województwa.

Cele Programu: wzmocnienie konkurencyjności obszarów zależnych od rybactwa; restrukturyzacja i reorientacji działalności gospodarczej; podnoszenie wartości produktów rybactwa; wspieranie infrastruktury drobnego rybactwa i turystycznej; wspieranie usług na rzecz społeczności lokalnej; ochrona środowiska; regeneracja i rozwój miejscowości i obiektów leżących nad jeziorami i stawami; przywracanie potencjału produkcyjnego rybactwa po klęskach żywiołowych; promowanie współpracy międzyregionalnej i międzynarodowej. 2

Cele zawarte w lokalnej strategii rozwoju obszarów rybackich (LSROR) będą realizowane przez lokalną grupę rybacką (LGR) 3

Uruchomienie programu: zawiązanie LGR (stowarzyszenie); opracowanie LSROR przez LGR; przedstawienie w wyznaczonym terminie LSROR w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo wybiera LSROR oraz LGR do ich realizacji zgodnie z pozycją w rankingu; warunkiem kwalifikacyjnym jest uzyskanie minimum 60% maksymalnej liczby punktów za LSROR oraz LGR; Ministerstwo podpisuje z wybranymi grupami rybackimi umowy na realizację LSROR; 4

potencjalni beneficjenci składają w siedzibach LGR-ów wnioski o przyznanie pomocy na realizację projektów zgodnych z LSROR w wyznaczonych przez grupę terminach; powołany przez LGR komitet dokonuje oceny i wyboru projektów do realizacji; LGR przekazuje instytucji pośredniczącej (Urząd Marszałkowski) rankingowe listy wybranych projektów; Urząd Marszałkowski dokonuje ich oceny i zawiera z beneficjentami umowy na dofinansowanie projektu; kieruje do ARiMR zapotrzebowanie na środki finansowe i wnioski o dokonanie płatności; ARiMR przesyła beneficjentom należne środki pieniężne. 5

Kryteria wyboru LGR: 1. struktura LGR (maksymalnie 22 pkt): a) liczba członków LGR ogółem: poniżej 20 – 0 pkt, – 1 pkt, 30 – 49 – 2 pkt, 50 i więcej – 3 pkt; b) liczba gmin wchodzących w skład LGR: poniżej 3 – 0 pkt, 3 – 1pkt, 4 – 3 pkt, 5-6 – 5 pkt, 7 i więcej – 7 pkt; 6

c) liczba członków LGR prowadzących działalność w sektorze rybackim do 5 – 0 pkt, – 1 pkt, – 2 pkt, – 3 pkt, powyżej 30 – 4 pkt; d) reprezentatywność składu komitetu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funsuszu Rybackiego, zwanej dalej ustawą, w odniesieniu do składu LGR, z zastrzeżeniem że ponad połowa głosów w komitecie należy do osób zatrudnionych w sektorze rybackim lub do osób prawnych, których działalność związana jest z rybactwem (maksymalnie 8 pkt): w skład komitetu wchodzi co najmniej jeden mieszkaniec każdej gminy wchodzącej w skład LGR – 2 pkt; w skład komitetu wchodzi co najmniej trzech przedstawicieli sektora publicznego – 2 pkt; w skład komitetu wchodzi co najmniej trzech przedstawicieli sektora społecznego– 2 pkt; co najmniej 75% składu komitetu stanowią osoby zameldowane na obszarze objętym LSROR – 2 pkt; 7

2. liczba osób zamieszkujących obszar objęty LSROR (maksymalnie 4 pkt): od 10 tys. do 15 tys. – 0 pkt, powyżej 15 tys. – 25 tys. – 1 pkt, powyżej 25 tys. – 50 tys. – 2 pkt, powyżej 50 tys. – 100 tys. – 3 pkt; 3. liczba osób zatrudnionych w sektorze rybackim ustalona zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia na obszarze objętym realizacją LSROR (maksymalnie 10 pkt): poniżej 19 – 0 pkt; 20 – 39 – 2 pkt, 40 – 59 – 4 pkt, 60 – 79 – 6 pkt, 80 – 99 – 8 pkt, powyżej 100 – 10 pkt, 8

4. gęstość zaludnienia obszaru objętego LSROR (maksymalnie 7 pkt): poniżej 50 osób/km² - 7 pkt, od 50 do 75 osób/km² - 5 pkt, powyżej 75 do 110 osób/km² - 3 pkt, powyżej 110 do 150 os/km² - 1 pkt, powyżej 150 osób/km² - 0 pkt. 5. Potencjał administracyjny LGR ( maksymalnie 2 pkt): LGR posiada biuro pozwalające na sprawne wykonywanie zadań związanych z wdrażaniem LSROR – 1 pkt, biuro LGR zatrudnia personel gwarantujący profesjonalną obsługę organów LGR i interesantów – 1 pkt, 9

6. kwalifikacje i doświadczenie członków komitetu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy (maksymalnie 4 pkt): co najmniej 1/3 składu komitetu posiada udokumentowaną wiedzę z zakresu osi priorytetowej 4 programu operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich uzyskaną w trakcie szkoleń zorganizowanych przez upoważniony przez Instytucję Zarządzającą podmiot – 2 pkt, co najmniej 1/3 składu decyzyjnego posiada udokumentowane doświadczenie w zakresie realizacji inicjatyw o podobnym charakterze, wykorzystującym podejście oddolne i partnerstwo trójsektorowe – 2 pkt, 10

Kryteria oceny lokalnej strategii rozwoju obszarów rybackich (LSROR) 1. zakładane cele LSROR i środki służące do ich osiągnięcia (maksymalnie 6 pkt): związek i spójność wskazanych w LSROR celów z uwarunkowaniami lokalnymi – 2 pkt. przyjęte wskaźniki realizacji LSROR są mierzalne i możliwe do weryfikacji – 2 pkt, przyjęte wskaźniki realizacji LSROR są adekwatne do założonych celów LSROR – 2 pkt. 2. operacje planowane do wsparcia w ramach LSROR (maksymalnie 12 pkt): wszystkie planowane operacje przyczynią się do utrzymania istniejących lub tworzenia nowych miejsc pracy w sektorze rybackim na obszarze objętym LSROR – 2 pkt, planowane operacje związane są z wykorzystaniem i pielęgnowaniem tradycji sektora rybackiego na obszarze objętym LSROR – 2 pkt, planowane operacje będą miały pozytywny wpływ na stan środowiska naturalnego – 2 pkt, bezpośrednim beneficjentem planowanych operacji będą osoby związane z rybactwem – 2 pkt, planowane operacje pozwolą na minimalizację zaniku sektora rybackiego na obszarze objętym LSROR, bądź pozwolą łagodzić skutki takiego zaniku – 2 pkt; planowane operacje spowodują poprawę jakości życia na obszarze objętym LSROR – 2 pkt. 3. udział społeczności lokalnej w przygotowaniu LSROR (maksymalnie 2 pkt): LSROR zawiera informacje o spotkaniach, warsztatach, wywiadach, sondażach i innych działaniach umożliwiających społeczności lokalnej udział w przygotowaniu LSROR – 1 pkt, LSROR zawiera informacje wskazujące na udział przedstawicieli sektora rybactwa w przygotowaniu LSROR – 1 pkt; 11

4. opisanie procesu wdrażania LSROR, (maksymalnie 2 pkt): LGR podejmie działania zapewniające szerokie upowszechnienie informacji dotyczących procesu wdrażania LSROR – 1 pkt, LGR podejmie działania aktywizujące społeczność lokalną i zapewniające jej udział we wdrażaniu strategii, ze szczególnym uwzględnieniem środowisk związanych z sektorem rybackim – 1 pkt, 5. metodologia ewaluacji własnej LGR i oceny procesu wdrażania LSROR (maksymalnie 3 pkt): zaproponowana metodologia przeprowadzenia ewaluacji własnej jest powiązana z oceną: - funkcjonowania LGR – 1 pkt. - realizacji budżetu i celów określonych w LSROR – 1 pkt, w LSROR przedstawiono sposób wykorzystania informacji uzyskanych z ewaluacji własnej do usprawnienia działalności LGR – 1 pkt; 6. budżet LSROR wraz z harmonogramem jego realizacji (maksymalnie 4 pkt): proponowany budżet zapewnienia systematyczną i ciągłą realizację LSROR – 2 pkt, budżet jest adekwatny do zakładanych celów LSROR – 2 pkt; 7. komplementarność LSROR w stosunku do działań i projektów planowanych do realizacji na obszarze objętym strategią w ramach innych programów i projektów, w tym do działań realizowanych przez lokalne grupy działania w ramach ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich – 1 pkt 12

Dziękuję za uwagę 13