JAK OCENIAĆ, BY WSPIERAĆ ROZWÓJ UCZNIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Jak oceniać, by wspierać rozwój ucznia
CZASOPISMA POPULARNONAUKOWE –
Jak motywować uczniów do nauki?
im. Króla Jana III Sobieskiego
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Ocenianie kształtujące
Janina Grzecznowska Gorzów Wlkp. marzec 2013.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
ocenianie, które pomaga się uczyć
ocenianie, które pomaga się uczyć
Indywidualizacja pracy w działaniach edukacyjnych świetlicy szkolnej
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Konferencja dla nauczycieli języka polskiego r. Program I Indywidualny rozwój ucznia a praktyka szkolna. 1. Indywidualny rozwój ucznia zadaniem.
Ocenianie kształtujące
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Ocenianie Kształtujące
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Program szkoleń animatorów przedsięwzięć edukacyjnych w szkołach podstawowych.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
„Sześcioletni uczeń – motywacja do działania”
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
Obserwacja wybranych uczniów
Ocenianie Kształtujące
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Jakie zmiany reforma przynosi w zakresie oceniania bieżącego?
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Kurs - OK zeszyt.
Motywowanie ucznia do aktywnego uczestniczenia w procesie dydaktycznym 1. Dlaczego należy podjąć trud szukania nowych sposobów na aktywizowanie uczniów?
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Ocenianie Kształtujące
Praca metodą projektu edukacyjnego
EDUKACJA I KLASA OCENA WSPIERAJĄCA - cele, kryteria
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Obserwacja wybranych uczniów
Co chcieliśmy osiągnąć?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Kurs – OK zeszyt.
Zapis prezentacji:

JAK OCENIAĆ, BY WSPIERAĆ ROZWÓJ UCZNIA KONFERENCJA 2011.08.26 JAK OCENIAĆ, BY WSPIERAĆ ROZWÓJ UCZNIA Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli KONFERENCJA 2011.08.26 Jak oceniać, by wspierać rozwój ucznia PLAN PREZENTACJI: Wstęp Atmosfera w szkole Zajęcia edukacyjne Ocenianie ucznia Współpraca w szkole Współpraca z rodzicami Podsumowanie Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli KONFERENCJA 2011.08.26 WSTĘP Ocenianie kształtujące: Centrum Edukacji Obywatelskiej od 2003 roku angażuje się w promowanie oceniania kształtującego w Polsce. Strona internetowa: www.ceo.org.pl. Przykłady praktyki zostały przeniesione z doświadczeń Wielkiej Brytanii. Od 2002 roku wzrasta zainteresowanie ocenianiem kształtującym w Europie i USA. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli KONFERENCJA 2011.08.26 WSTĘP Ocenianie kształtujące: Jest innym sposobem oceniania ucznia i różni się od tradycyjnego oceniania (sumującego). Służy poprawie procesu uczenia. Informuje ucznia i pomaga mu w uczeniu się. Dzięki niemu uczniowie mogą wziąć odpowiedzialność za swoją naukę (współcześnie uczymy się przez całe swoje życie). Nie wymaga zmian w programie nauczania. Nie polega na wprowadzaniu wielu technik nauczania do warsztatu pracy ale na zmianie organizacji procesu. Powinno być zaakceptowane przez nauczyciela, jak i przez jego uczniów. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli KONFERENCJA 2011.08.26 WSTĘP Ocenianie kształtujące: Wymaga akceptacji i współpracy rodziców. Ogranicza ocenę sumującą (stopnie szkolne). Wprowadza informację zwrotną na temat postępów ucznia. Daje możliwość współpracy z innymi nauczycielami i dyrektorem szkoły. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli KONFERENCJA 2011.08.26 ATMOSFERA W SZKOLE Ocenianie kształtujące: Sprzyja uczeniu się i tworzeniu dobrego klimatu do uczenia. Motywuje uczniów do nauki. Sprzyja uczeniu się bez rywalizacji. Sprzyja porównywaniu osiągnięć w aspekcie poszczególnych uczniów. Pomaga docenić pracę ucznia przez wypowiedzenie pochwały. Nie pozwala porównywać pracy uczniów ze sobą. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli KONFERENCJA 2011.08.26 ATMOSFERA W SZKOLE Ocenianie kształtujące: Pozwala na kształtowanie świadomości ucznia w zakresie oceniania. Umożliwia zmianę roli nauczyciela w procesie nauczania i oceniania. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli KONFERENCJA 2011.08.26 ZAJĘCIA EDUKACYJNE Działania nauczyciela stosującego OK: Określenie celów lekcji w języku ucznia. Ustalenie kryteriów oceniania z uczniami, czyli co będzie brane pod uwagę przy ocenianiu ucznia – NaCoBeZU. Rozróżnianie funkcji oceny tradycyjnej (sumującej) i kształtującej. 4. Określenie celów lekcji w języku nauczyciela. Współpraca z uczniami i rodzicami, dbałość o atmosferę uczenia. 6. Formułowanie pytań kluczowych. 7. Zadawanie pytań angażujących ucznia w lekcje. 8. Stosowanie informacji zwrotnej. 9. Wprowadzenie samooceny ucznia i oceny koleżeńskiej Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli KONFERENCJA 2011.08.26 ZAJĘCIA EDUKACYJNE Określanie celów lekcji w trzech etapach: Ustalenie celów. Przedstawienie i uświadomienie uczniom czego i po co się uczą. Sprawdzenie, czego uczniowie się nauczyli. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli KONFERENCJA 2011.08.26 ZAJĘCIA EDUKACYJNE Na co będę zwracać uwagę - NaCoBeZU: Kryteria oceny, które zostają przedstawione uczniom przed wykonaniem zadania. Informacja o tym, co będzie podlegało ocenianiu. Informacja o tym, czym uczniowie będą się zajmować na lekcji. Poziom (lepszy) przygotowania ucznia do zajęć. Świadomość realizowania zadań. WIEM ZNAM POTRAFIĘ Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli KONFERENCJA 2011.08.26 ZAJĘCIA EDUKACYJNE Konspekt lekcji: Data Klasa Temat Związek z wcześniejszymi elementami wiedzy Cele lekcji stworzone przez nauczyciela Cele lekcji stworzone w języku ucznia „Na co będę zwracał uwagę” – „nacobezu” – propozycja prof. Jana Potworowskiego – kryteria oceniania. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli KONFERENCJA 2011.08.26 ZAJĘCIA EDUKACYJNE Konspekt lekcji: Przebieg lekcji Metody i aktywność uczniów Sprawdzenie, czy cel został osiągnięty Kluczowe pytania dla uczniów Przykłady informacji zwrotnej Notatka i ćwiczenia Zadanie domowe Środki dydaktyczne Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli KONFERENCJA 2011.08.26 OCENIANIE UCZNIA Po ustaleniu celów lekcji następuje określenie „nacobezu” lub kryteriów oceniania. „Nacobezu” dotyczy lekcji i określenia zagadnień, które będą brane pod uwagę w celu określenia poziomu i sposobu osiągania celów lekcji. „Nacobezu” powinno być określane przed sprawdzianem czy pracą domową. Uczniowie będą wiedzieli, czego mają się nauczyć i w jaki sposób. Dzięki „nacobezu” następuje zawarcie umowy określającej, co będzie podlegało ocenie. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli KONFERENCJA 2011.08.26 OCENIANIE UCZNIA Jest zawarciem umowy z uczniem, który wie czego się ma nauczyć, a nauczycielem, który zobowiązuje się do oceny tego, co zostało ustalone. Kryteria oceniania nie służą tylko do sprawdzenia wiedzy ucznia, lecz przede wszystkim informują go, czego i w jaki sposób ma się nauczyć. Kryteria oceniania powinny być jasno i konkretnie sformułowane. „Nacobezu” w pracy domowej i sprawdzianie ułatwia pracę uczniom i nauczycielom. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli KONFERENCJA 2011.08.26 OCENIANIE UCZNIA Porównanie oceny sumujące i kształtującej: Ocena sumująca: Podsumowanie wiedzy i umiejętności, czyli ustalenie oceny w skali stopni szkolnych. Ocena kształtująca: Uświadomienie uczniom, co zrobili dobrze a co źle i jak mogą to poprawić (informacja zwrotna). Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Pogłębiona wiedza – pokaż, że rozumiesz. KONFERENCJA 2011.08.26 TWORZENIE PYTAŃ KLUCZOWYCH Pogłębiona wiedza – pokaż, że rozumiesz. Zastosowanie – wywnioskuj, zastosuj. Analiza – podziel i zbadaj. Synteza – połącz, skomponuj. Ewaluacja – oceń, co o tym myślisz. Wiedza – przypomnij. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Przykładowe pytanie kluczowe KONFERENCJA 2011.08.26 TWORZENIE PYTAŃ KLUCZOWYCH Temat Przykładowe pytanie kluczowe Utrwalenie z działu metabolizm (anabolizm i katabolizm) – LO Wyjaśnij, czy w naszym uśmiechu jest promyk słońca? Budowa i funkcja układu oddechowego, – gimnazjum Wyjaśnij, jaką drogę i w jakim celu w tlen i dwutlenek węgla pokonuje w organizmie człowieka? Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Wydłużenie czasu oczekiwania na odpowiedź ucznia. KONFERENCJA 2011.08.26 TECHNIKI ZADAWANIA PYTAŃ Wydłużenie czasu oczekiwania na odpowiedź ucznia. Kierowanie pytań do wszystkich uczniów, a nie tylko aktywnych. Poszukiwanie odpowiedzi na pytania (indywidualnie lub grupowo). Niestosowanie kar za błędne odpowiedzi. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Wyszczególnienie i zwrócenie uwagi na dobre elementy pracy ucznia. KONFERENCJA 2011.08.26 EFEKTYWNA INFORMACJA ZWROTNA Wyszczególnienie i zwrócenie uwagi na dobre elementy pracy ucznia. Wyróżnienie i odnotowanie, co uczeń powinien poprawić. Udzielenie wskazówek do konkretnej sprawdzonej pracy. Wyznaczenie kierunku pracy ucznia. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

OCENA KOLEŻEŃSKA I SAMOOCENA KONFERENCJA 2011.08.26 OCENA KOLEŻEŃSKA I SAMOOCENA Ocena koleżeńska: Ustalenie kryteriów oceniania (co oceniam?). Udzielenie informacji zwrotnej (co i jak komunikuję?). Samoocena ucznia: Co już umiem? Nad czym muszę jeszcze popracować? Co powinienem zmienić? Postanowienia na przyszłość. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli KONFERENCJA 2011.08.26 WSPÓŁPRACA W SZKOLE Pozwala wprowadzać współdziałanie w obrębie zespołów nauczycieli, rady pedagogicznej oraz dyrektora szkoły . Jest to działanie innowacyjne. Jest inspiracją do opracowania nowych tematów i pomysłów, starych zagadnień w nowej formie. Pozwala na osiąganie wyższych wyników. Jest zmianą dającą większą satysfakcję z pracy, zwiększającą rolę nauczyciela w procesie uczenia się. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI KONFERENCJA 2011.08.26 WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI Ważnym pytaniem ze strony rodziców powinno być: Czego się nauczyłeś? a nie jaką otrzymałeś ocenę? Jeżeli rodzice zainteresują się nie tylko wynikami w nauce swoich dzieci (ocena sumująca), a przede wszystkim dowiedzą się czego ich dzieci uczą się i czego doświadczają w szkole. Metoda współpracy z rodzicami pomoże w osiągnięciu założeń oceniania kształtującego. Zamiast oceny uczniowie najczęściej otrzymają komentarz ze strony nauczyciela wskazujący co osiągnął uczeń a nad czym musi popracować (szczególnie mającego trudności w nauce). Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 091 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI KONFERENCJA 2011.08.26 WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI 5. Jeśli rodzice zapoznają się z komentarzem/informacją zwrotną od nauczyciela, mogą pomóc dziecku w poprawie. 6. Precyzyjne komentarze nauczyciela mogą przekonać rodziców do oceniania kształtującego . 7. Zaistnieje relacja „uczeń–nauczyciel–rodzic”. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli KONFERENCJA 2011.08.26 PODSUMOWANIE Ocenianie kształtujące: Poprawia wyniki nauczania. Podnosi wyniki testów, egzaminów zewnętrznych. Aktywizuje uczniów, czyni ich świadomymi procesu nauczania. Nauczyciel określa i wskazuje uczniom, czego mogą się nauczyć lub nad czym muszą jeszcze popracować. Pomaga w rozwoju ucznia mającego trudności w nauce, pozwala „wyrównać szanse”. Motywuje do nauki uczniów z trudnościami. Występuje w trakcie procesu edukacyjnego (nauczania), a ocena tradycyjna (sumująca) występuje na koniec tego procesu. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli KONFERENCJA 2011.08.26 PODSUMOWANIE Ocenianie kształtujące: Poprawia relacje pomiędzy nauczycielem i uczniami. Pozwala wykształcić u uczniów odpowiedzialność za własną naukę. 3. Umożliwia tworzenie odpowiedzi na pytania: co udało się w procesie kształcenia, a co wymaga zmiany. 4. Pozwala pracować zespołowo nauczycielom. Zostało wprowadzone przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w 2003 roku. Jest pewną zmianą w sposobie uczenia się i relacji pomiędzy nauczycielami a uczniami. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli KONFERENCJA 2011.08.26 LITERATURA Danuta Sterna, Ocenianie kształtujące w praktyce z przykładami z kursu internetowego Akademii Szkoły uczącej się, CEO, Warszawa 2008. 2. Paul Black, Christine Harrison, Clare Lee, Bethan Marshall, Dylan Wiliam, Jak oceniać, aby uczyć?, CEO, Warszawa 2006. 3. Merrill Harmin, Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki?, CEO, Warszawa 2008. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-26