ORGAN administracji publicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Administracja i prawo administracyjne
Advertisements

ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne ćwiczenia
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
WOJEWÓDZKA KONFERENCJA SZKOLENIOWA DLA STAROSTÓW, PREZYDENTÓW,
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Ustrój sądów administracyjnych
Administracja publiczna
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Administracja publiczna i wybrane aspekty prawa administracyjnego
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Warszawa, r. Spotkanie Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi Powołanie Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
PO REFORMIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
BEZPIECZEŃSTWO PAŃSTWA KOMPETENCJE I ZADANIA ORGANÓW ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ I SAMORZĄDOWEJ W OBRONIE NARODOWEJ Maciej Milczanowski.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Przygotowała Iwona Dyś
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Organizacja prawna administracji. Ciąg dalszy.
ORGANIZACJA PRAWNA ADMINISTRACJI
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
MODEL WEBEROWSKI we współczesnej administracji
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
UST test 1.3; test 1.6; test 1.9.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Przygotowała Iwona Dyś - Branicka Grupa 2,9 I NSP
UST 3.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Ustrój samorządu terytorialnego zajęcia 3
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Temat prezentacji 1. Podmiot administracji publicznej/organ administracji publicznej/urząd w administracji publicznej. 2. Monokratyczne a kolegialne organy.
1.Zależność między organem danej jednostki samorządu terytorialnego. 2.Odwołanie a rozwiązanie organu stanowiącego i kontrolnego jednostki samorządu terytorialnego.
1. Porozumienie jako forma przekazywania zadań i kompetencji w administracji publicznej. 2. Władze jednostek samorządu terytorialnego. 3. Zakres podmiotowy.
II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Status Prawny pracowników administracji publicznej
Sądy Administracyjne w Polsce
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Prawo administracyjne
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

ORGAN administracji publicznej Człowiek lub grupa ludzi (w przypadku organu kolegialnego) znajdujący się w strukturze organizacyjnej PAŃSTWA lub SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO powołany w celu realizacji norm prawa administracyjnego ze skutkami właściwymi temu prawu działający w granicach przyznanych mu przez prawo kompetencji 1

Atrybuty organu kolegialnego decyduje dłużej decyduje odważniej uzasadnienie społeczne mniejsze ryzyko korupcji trend ograniczania

Organy naczelne Właściwość terytorialna obejmuje obszar całego państwa Powoływane przez Prezydenta Zwierzchnie wobec pozostałych organów administracji rządowej

Organy centralne Właściwość terytorialna obejmuje obszar całego państwa Nie wchodzą w skład Rządu Podlegają organom naczelnym

ORGAN – znaczenie ustrojowe (w znaczeniu ustaw USG, USP i USW) Rozdział 3. u.s.p. Władze powiatu Art. 8. 1. Mieszkańcy powiatu podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym – poprzez wybory i referendum powiatowe – lub za pośrednictwem organów powiatu. 2. Organami powiatu są: rada powiatu; zarząd powiatu.

ORGAN – znaczenie procesowe Art. 5 par. 2 pkt. 6 KPA (…) ilekroć w ustawie jest mowa o: organach jednostek samorządu terytorialnego — rozumie się przez to ORGANY gminy, powiatu, województwa, związków gmin, związków powiatów, wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę, marszałka województwa kierowników służb, inspekcji i straży działających w imieniu wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty lub marszałka województwa, a ponadto samorządowe kolegia odwoławcze.

Zespolenie ORGANU na poziomie wojewódzkim (rządowym) - 14 powiatowym (samorządowym) - 4 Osobowe – zwierzchnik ma wpływ na obsadę najważniejszych stanowisk Kompetencyjne – zwierzchnik może przejąć część kompetencji podległej służby Organizacyjne – włączenie podlegających służb pod zwierzchnictwo wojewody/starosty i do stosownych regulaminów/statutów urzędu zwierzchniego Finansowe – włączenie budżetu danej służby/jednostki do budżetu organu zwierzchniego

ADMINISTRACJA ZESPOLONA w województwie Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego Dolnośląski Kurator Oświaty Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa Dolnośląski Wojewódzki Lekarz Weterynarii Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny Dolnośląski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny Dolnośląski Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej Dolnośląski Komendant Wojewódzki Policji Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego

ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej ORGANY Art. 10 państwowy wojewódzki inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w województwie (np. art. 10 ust. 1 pkt 2); państwowy powiatowy inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w powiecie (np. art. 10 ust. 1 pkt 3); państwowy graniczny inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w województwie (np. art. 10 ust. 1 pkt 4);

ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej ZESPOLENIE OSOBOWE Art. 11 Państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego i jego zastępcę powołuje i odwołuje wojewoda za zgodą Głównego Inspektora Sanitarnego. 2. Państwowego granicznego inspektora sanitarnego i jego zastępcę powołuje i odwołuje Główny Inspektor Sanitarny za zgodą wojewody właściwego ze względu na siedzibę państwowego granicznego inspektora sanitarnego. 3. Państwowego powiatowego inspektora sanitarnego i jego zastępcę powołuje i odwołuje starosta za zgodą państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego

ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej: ZESPOLENIE KOMPETENCYJNE Art. 12a. 3. Właściwy państwowy powiatowy inspektor sanitarny oraz państwowy wojewódzki inspektor sanitarny przedstawiają przynajmniej raz w roku odpowiednio radzie powiatu albo sejmikowi województwa informację o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu albo województwa. 3a. W związku z przedłożoną informacją, o której mowa w ust. 3, radzie powiatu i sejmikowi województwa służy prawo występowania, w drodze uchwały, z wnioskami o podjęcie działań przez właściwy organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej w celu zapewnienia należytego stanu bezpieczeństwa sanitarnego. 3b. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w przypadkach bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa sanitarnego na terenie gminy, a w szczególności zagrożenia życia lub zdrowia ludzi, może wystąpić do właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego z wnioskiem o podjęcie działań zmierzających do usunięcia tego zagrożenia.

ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej ZESPOLENIE ORGANIZACYJNE art. 10 UST. 4 Państwowy wojewódzki, państwowy powiatowy i państwowy graniczny inspektor sanitarny kierują działalnością odpowiednio wojewódzkiej, powiatowej i granicznej stacji sanitarno-epidemiologicznej. Z powyższego przepisu wynika: BRAK ZESPOLENIA ORGANIZACYJNEGO

ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej ZESPOLENIE FINANSOWE Art. 10 państwowy wojewódzki inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w województwie (np. art. 10 ust. 1 pkt 2); państwowy powiatowy inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w powiecie (np. art. 10 ust. 1 pkt 3); państwowy graniczny inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w województwie (np. art. 10 ust. 1 pkt 4); 13

„JEDNOSTKA” w administracji Jednostka samorządu terytorialnego – OS.PR. G / P /W Jednostka pomocnicza gminy – BRAK OS.PR. Art. 5. 1. Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa oraz dzielnice, osiedla i inne. Jednostką pomocniczą może być również położone na terenie gminy miasto Jednostka organizacyjna – wyposażona w OS.PR. lub nie samorządową jednostką organizacyjną jest jednostka organizacyjna utworzona przez jednostkę samorządu terytorial­nego (gminę, powiat albo samorząd województwa) w celu wykonywania jej za­dań. Art. 9 USG (Art. 6 ust. 1 USP oraz art. 8 USW): „gminną jednostką organizacyjną” będzie jednostka utworzona przez gminę w celu realiza­cji zadań gminy

Decentralizacja & Dekoncentracja sposób przekazania kompetencji w dekoncentracji kompetencje przekazuje ustawa lub organ zwierzchni w decentralizacji kompetencje przekazywane w drodze ustawy sposób realizacji kompetencji w decentralizacji brak podporządkowania w dekoncentracji hierarchiczne podporządkowanie sposób nadzoru

Dekoncentracja Przeniesienie kompetencji na organ niższego stopnia lub równorzędny dokonane w drodze aktu normatywnego będącego ustawą lub aktem organu przenoszącego z zachowaniem nadrzędności hierarchicznej organów zwierzchnich.

Dekoncentracja terytorialna / resortowa Dekoncentracja RESORTOWA: ma miejsce na poziomie organizacyjnym Np. ministrowie – Prezes RM decyduje o ilości ministrów, więc dokonuje dekoncentracji resortowej na szczeblu centralnym dekoncentracja TERENOWA – tworzenie odpowiedników organów centralnych w terenie skutkiem jest szczeblowość administracji rządowej konieczność zdekoncentrowania dla sprawnego wykonywania zadań

Hierarchiczne podporządkowanie jednostronna zależność organu niższego od wyższego lub podmiotu podległego od zwierzchniego składająca się z 2 elementów: zależności osobowej zależności służbowej (możliwość wydawania poleceń służbowych przez organ wyższy organowi niższemu).