ORGAN administracji publicznej Człowiek lub grupa ludzi (w przypadku organu kolegialnego) znajdujący się w strukturze organizacyjnej PAŃSTWA lub SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO powołany w celu realizacji norm prawa administracyjnego ze skutkami właściwymi temu prawu działający w granicach przyznanych mu przez prawo kompetencji 1
Atrybuty organu kolegialnego decyduje dłużej decyduje odważniej uzasadnienie społeczne mniejsze ryzyko korupcji trend ograniczania
Organy naczelne Właściwość terytorialna obejmuje obszar całego państwa Powoływane przez Prezydenta Zwierzchnie wobec pozostałych organów administracji rządowej
Organy centralne Właściwość terytorialna obejmuje obszar całego państwa Nie wchodzą w skład Rządu Podlegają organom naczelnym
ORGAN – znaczenie ustrojowe (w znaczeniu ustaw USG, USP i USW) Rozdział 3. u.s.p. Władze powiatu Art. 8. 1. Mieszkańcy powiatu podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym – poprzez wybory i referendum powiatowe – lub za pośrednictwem organów powiatu. 2. Organami powiatu są: rada powiatu; zarząd powiatu.
ORGAN – znaczenie procesowe Art. 5 par. 2 pkt. 6 KPA (…) ilekroć w ustawie jest mowa o: organach jednostek samorządu terytorialnego — rozumie się przez to ORGANY gminy, powiatu, województwa, związków gmin, związków powiatów, wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę, marszałka województwa kierowników służb, inspekcji i straży działających w imieniu wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty lub marszałka województwa, a ponadto samorządowe kolegia odwoławcze.
Zespolenie ORGANU na poziomie wojewódzkim (rządowym) - 14 powiatowym (samorządowym) - 4 Osobowe – zwierzchnik ma wpływ na obsadę najważniejszych stanowisk Kompetencyjne – zwierzchnik może przejąć część kompetencji podległej służby Organizacyjne – włączenie podlegających służb pod zwierzchnictwo wojewody/starosty i do stosownych regulaminów/statutów urzędu zwierzchniego Finansowe – włączenie budżetu danej służby/jednostki do budżetu organu zwierzchniego
ADMINISTRACJA ZESPOLONA w województwie Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego Dolnośląski Kurator Oświaty Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa Dolnośląski Wojewódzki Lekarz Weterynarii Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny Dolnośląski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny Dolnośląski Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej Dolnośląski Komendant Wojewódzki Policji Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego
ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej ORGANY Art. 10 państwowy wojewódzki inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w województwie (np. art. 10 ust. 1 pkt 2); państwowy powiatowy inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w powiecie (np. art. 10 ust. 1 pkt 3); państwowy graniczny inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w województwie (np. art. 10 ust. 1 pkt 4);
ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej ZESPOLENIE OSOBOWE Art. 11 Państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego i jego zastępcę powołuje i odwołuje wojewoda za zgodą Głównego Inspektora Sanitarnego. 2. Państwowego granicznego inspektora sanitarnego i jego zastępcę powołuje i odwołuje Główny Inspektor Sanitarny za zgodą wojewody właściwego ze względu na siedzibę państwowego granicznego inspektora sanitarnego. 3. Państwowego powiatowego inspektora sanitarnego i jego zastępcę powołuje i odwołuje starosta za zgodą państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego
ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej: ZESPOLENIE KOMPETENCYJNE Art. 12a. 3. Właściwy państwowy powiatowy inspektor sanitarny oraz państwowy wojewódzki inspektor sanitarny przedstawiają przynajmniej raz w roku odpowiednio radzie powiatu albo sejmikowi województwa informację o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu albo województwa. 3a. W związku z przedłożoną informacją, o której mowa w ust. 3, radzie powiatu i sejmikowi województwa służy prawo występowania, w drodze uchwały, z wnioskami o podjęcie działań przez właściwy organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej w celu zapewnienia należytego stanu bezpieczeństwa sanitarnego. 3b. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w przypadkach bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa sanitarnego na terenie gminy, a w szczególności zagrożenia życia lub zdrowia ludzi, może wystąpić do właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego z wnioskiem o podjęcie działań zmierzających do usunięcia tego zagrożenia.
ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej ZESPOLENIE ORGANIZACYJNE art. 10 UST. 4 Państwowy wojewódzki, państwowy powiatowy i państwowy graniczny inspektor sanitarny kierują działalnością odpowiednio wojewódzkiej, powiatowej i granicznej stacji sanitarno-epidemiologicznej. Z powyższego przepisu wynika: BRAK ZESPOLENIA ORGANIZACYJNEGO
ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej ZESPOLENIE FINANSOWE Art. 10 państwowy wojewódzki inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w województwie (np. art. 10 ust. 1 pkt 2); państwowy powiatowy inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w powiecie (np. art. 10 ust. 1 pkt 3); państwowy graniczny inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w województwie (np. art. 10 ust. 1 pkt 4); 13
„JEDNOSTKA” w administracji Jednostka samorządu terytorialnego – OS.PR. G / P /W Jednostka pomocnicza gminy – BRAK OS.PR. Art. 5. 1. Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa oraz dzielnice, osiedla i inne. Jednostką pomocniczą może być również położone na terenie gminy miasto Jednostka organizacyjna – wyposażona w OS.PR. lub nie samorządową jednostką organizacyjną jest jednostka organizacyjna utworzona przez jednostkę samorządu terytorialnego (gminę, powiat albo samorząd województwa) w celu wykonywania jej zadań. Art. 9 USG (Art. 6 ust. 1 USP oraz art. 8 USW): „gminną jednostką organizacyjną” będzie jednostka utworzona przez gminę w celu realizacji zadań gminy
Decentralizacja & Dekoncentracja sposób przekazania kompetencji w dekoncentracji kompetencje przekazuje ustawa lub organ zwierzchni w decentralizacji kompetencje przekazywane w drodze ustawy sposób realizacji kompetencji w decentralizacji brak podporządkowania w dekoncentracji hierarchiczne podporządkowanie sposób nadzoru
Dekoncentracja Przeniesienie kompetencji na organ niższego stopnia lub równorzędny dokonane w drodze aktu normatywnego będącego ustawą lub aktem organu przenoszącego z zachowaniem nadrzędności hierarchicznej organów zwierzchnich.
Dekoncentracja terytorialna / resortowa Dekoncentracja RESORTOWA: ma miejsce na poziomie organizacyjnym Np. ministrowie – Prezes RM decyduje o ilości ministrów, więc dokonuje dekoncentracji resortowej na szczeblu centralnym dekoncentracja TERENOWA – tworzenie odpowiedników organów centralnych w terenie skutkiem jest szczeblowość administracji rządowej konieczność zdekoncentrowania dla sprawnego wykonywania zadań
Hierarchiczne podporządkowanie jednostronna zależność organu niższego od wyższego lub podmiotu podległego od zwierzchniego składająca się z 2 elementów: zależności osobowej zależności służbowej (możliwość wydawania poleceń służbowych przez organ wyższy organowi niższemu).