Procesy poznawcze cd Uwaga.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
TRADYCYJNE METODY PLANOWANIA I ORGANIZACJI PROCESÓW PRODUKCYJNYCH
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Roman Dolata Teoretyczne Podstawy Wychowania
ELEKTROWNIE.
Funkcjonowanie układu oddechowego w procesie pracy
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy
Temat nr 10: System przerwań
Aby ortografia nie była trudna…
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Napięcie emocjonalne i stres
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
SIEĆ P2P 1. Definicja sieci równouprawnionej. To taka sieć, która składa się z komputerów o takim samym priorytecie ważności, a każdy z nich może pełnić.
Podstawy programowania
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
CECHY DOBREGO SPRZEDAWCY
Zasada działania komputera
Budowa systemu komputerowego
Teoria społecznego uczenia się
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Przygotowały: Monika Meyer Agnieszka Stacherzak
Psychologia w zarządzaniu
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
MAKRA 1.
No to ogieñ .
Aktywne przetwarzanie informacji
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
CECHY MOTORYCZNE.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Trening metodą Warnkego
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
Temperament – czyli trudny świat emocji
Metody sprawnego uczenia się.
Uwaga Michał Białek.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Pętle – instrukcje powtórzeń
PROCESY SPAJANIA Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Zarządzanie projektami
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Testy jednostkowe. „Test jednostkowy (unit test) to fragment kodu, który sprawdza inny fragment kodu”
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Szybkość i rząd reakcji chemicznej
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
LUDZIE POPEŁNIAJĄ BŁĘDY
KOBIETA I MĘŻCZYNA OBDAROWANI SOBĄ CZY SKAZANI NA SIEBIE?
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Zarządzanie projektami
Co chcieliśmy osiągnąć?
Psychologia w zarządzaniu
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Procesy poznawcze cd Uwaga

Definicja uwagi Uwaga to zdolność do koncentracji na jednym zadaniu pomimo działania bodźców dystrakcyjnych Pozwala dokładniej rejestrować pewne aspekty otoczenia Umożliwia uczenie się Pozwala na szybkie reagowanie

Uwaga jest mechanizmem, dzięki któremu: spostrzegamy tylko część bodźców docierających do organów zmysłowych, przypominamy tylko część informacji zakodowanych w pamięci, uruchamiamy tylko jeden z wielu możliwych procesów myślenia i wykonujemy tylko jedną z wielu możliwych do wykonania reakcji. E. Nęcka (2000)

Właściwości bodźca przyciągające uwagę Cechy pozwalające na łatwe wyodrębnienie bodźca: wyrazistość, intensywność, nowość Kontekst, w jakim występuje bodziec

Podzielność uwagi Czy można robić dwie rzeczy od razu? Obserwacje potoczne: Napoleon potrafił pisać dwa listy równocześnie. Ludzie czytają gazety i słuchają muzyki Uwaga może działać w sposób elastyczny – możliwe jest poświęcanie większej uwagi albo czytaniu gazety lub słuchaniu muzyki

Teoria uwagi Kahnemana (1973) Uwagę można interpretować jako wysiłek umysłowy. Jest ona formą energii psychicznej, którą można wykorzystać do realizacji różnych celów Pewne formy aktywności wymagają większego wysiłku psychicznego Energia potrzebna w przetwarzaniu informacji może wzrastać lub obniżać się pod wpływem innych czynników, takich jak poziom pobudzenia W tym samym czasie można wykonywać różne działania przy założeniu, że suma zaangażowanej w nie energii nie przekracza całkowitych zasobów dostępnych jednostce

Teoria Kahnemana – alokacja zasobów Kluczową rolę odgrywa polityka alokacji zasobów uwagi. Decyduje ona o tym, na czym zostanie skupiona uwaga Ognisko uwagi może zostać przeniesione z jednego działania na inne działanie Możliwe są następujące układy wyników w wypadku dwóch zadań A może zakłócać B, podczas gdy A pozostaje nietknięte lub odwrotnie Zarówno A jak i B mogą zostać zakłócone B może być całkowicie zablokowane, podczas gdy A jest nietknięte, albo na odwrót

Przetwarzanie automatyczne i kontrolowane (Schneider, Shiffrin) Nie angażuje świadomości Małe zapotrzebowanie na zasoby uwagi Ma charakter równoległy Duża szybkość Zadania dobrze znane i łatwe Wykorzystuje proste procesy poznawcze Angażuje świadomość Duże zapotrzebowanie na zasoby uwagi Ma charakter sekwencyjny Mała szybkość Zadania nowe i o dużym stopniu trudności Wykorzystuje złożone procesy poznawcze

Błędy typowe dla procesów automatycznych Ześlizg: rozpoczęcie czynności rutynowej powoduje ześlizg i kontrolę przejmują procesy automatyczne Ominięcia: przerwanie czynności rutynowej powoduje pominięcie pozostałych faz Perseweracje: powtarzanie części lub całości procedury Błąd opisu: wewnętrzny opis planowanego działania prowadzi do wykonania go na złym obiekcie Błędy zależne od danych: informacja sensoryczna przejmuje kontrolę nad przebiegiem działania planowanego Błędy asocjacyjne: silne skojarzenia wyzwalają złą czynność rutynową Brak aktywacji do zakończenia czynności: idziemy do innego pokoju, zapominając po co

Efekt Stroopa Interferencja między dwoma cechami bodźca Wskazuje, że ludzie potrafią zatrzymać reakcję nawykową Muszą ją zablokować, co wymaga czasu i wysiłku W miarę upływu czasu jest ono wykonywane coraz lepiej – szybciej i z mniejszą ilością błędów