Podstawowe prawa i wolności człowieka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Konstytucyjny system organów państwowych Wykład I Zagadnienia wstępne - konstytucja Dr Krzysztof Wygoda.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Istota i przesłanki badań marketingowych
Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Zbigniew CHŁAP Stowarzyszenie Lekarze Nadziei
Prawa Człowieka Wykonał : Krzysztof Zajda I Ti.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Gałęzie prawa wewnętrznego
Podstawowe prawa i wolności człowieka
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Wiara czyni Wolnym.
Prawa Człowieka Arek Kosiński.
Prawa człowieka Burczy Sara.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Czy ksm-owicz to wolontariusz i w jaki sposób?
KATECHETA WOBEC POSTMODERNIZMU
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Życie nastolatka.
Krzysztof Gorlach Uniwersytet Jagielloński
…– myślę o najbliższych
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Klasa II LŚ; dziś jest ; do wakacji pozostało 104 dni Fot. Tła. Fotolia.com.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
TYDZ I EŃ WYCHOWANIA.
Błogosławiony Jan Paweł II o człowieku
GODNOŚĆ ISTOTY LUDZKIEJ
Kultura organizacyjna MSP
Jan Paweł II - Papież Wolności
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Naczelne zasady Kontytucji
25. Tworzenie dobra wspólnego chrześcijańskim obowiązkiem Dobro wspólne zakłada poszanowanie osoby ludzkiej domaga się dobrobytu społecznego i rozwoju.
4. Powołanie człowieka do życia w rodzinie
(Katechizm Kościoła katolickiego, 1795).
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Geneza systemu ochrony praw człowieka
Demokracja.
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
PRAWO ADMINISTRACYJNE
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
PRAWA dziecka.
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Etyka Patrycja Zalewska.
Prawa dziecka.
Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Prawa człowieka i system ich ochrony Koncepcje praw człowieka
Kodeks etyczny nauczyciela
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
Odpowiedzialność za uczucia
Odpowiedzialność jako wyzwanie edukacyjne
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
Zapis prezentacji:

Podstawowe prawa i wolności człowieka Wykład 1: Współczesny kontekst wolności

1. Wolność jako fundament życia społecznego Wolność pojęciem wieloznacznym Między dwoma biegunami: Godność osoby ludzkiej Odpowiedzialność Wolność jako „znak znasu” Pogadanki s. 8

1.1. Współczesny kontekst wolności 1.1.1. Formy ucisku i zniewolenia Ucisk wewnętrzny Zagubienie sensu życia Poczucie winy zmarnowanych szans Poddanie się pożądliwości ciała Zniewolenie dobrami materialnymi (konsumizm) Niemoc wobec własnych słabości nałogi

1.1. Współczesny kontekst wolności 1.1.1. Formy ucisku i zniewolenia b) Ucisk zewnętrzny (cecha wspólna brak poszanowania godności osoby ludzkiej) Współczesne formy niewolnictwa Ucisk polityczny Dominacja gospodarcza Brak wolności osobistej Monopol władzy politycznej Anarchia, terroryzm Tortury, zabójstwa, wygnania, zaginięcia

1.1. Współczesny kontekst wolności 1.1.2. Zafałszowania wolności cecha wspólna: powstają one na zasadzie redukcyjnej, jakiś aspekt wolności bierze się za jej pełnię Absolutyzacja rozwoju nauki i techniki Absolutyzacja wolności politycznej i społecznej Konsumpcjonizm Permisywizm Tortury, zabójstwa, wygnania, zaginięcia Determinizm Poszukiwanie wolności poza Bogiem

1.1. Współczesny kontekst wolności 1.1.3. Współczesne poszukiwania wolności praca wielu ludzi nad tym, by wolność służyła sprawie pokoju, by ta wolność zajęła należne sobie miejsce; wielu angażuje się w rewindykację wolności i jej obronę, a cechą charakterystyczną jest tu gotowość do wysiłku i ponosze­nia ofiar; demaskuje się dziś coraz to nowe zamachy na ludzką wol­ność w różnych dziedzinach życia; istotna tu jest także praca nad tworzeniem solidarności bez granic; liczy się także postawa młodzieży, szczególnie tych, którzy wierzą, że prawdziwie wolnym staje się tylko ten czło­wiek, który zabiega o taką samą wolność dla innych

Podstawowe prawa i wolności człowieka Wykład 2: Pojęcie i istota wolności

1.2. Pojęcie i istota wolności Słownika języka polskiego: bliskoznaczniki rzeczownika "wolność„: niezależność niezawisłość niepodległość suwerenność swoboda

1.2. Pojęcie i istota wolności Katechizm Kościoła Katolickiego: wolność to zakorzeniona w rozumie i woli możliwość działania lub niedziałania, czynienia tego lub czegoś innego, a więc podejmowania przez siebie dobrowolnych działań (nr 1731).

1.2. Pojęcie i istota wolności Wolność od wskazuje na uniezależnienie się od czynników ograniczających wolność. Wolność do podkreśla możliwość otwarcia i otwarcie się kogoś lub czegoś, co jest wolne, na inne dobra czy wartości, otwarcie, które jest chceniem, możliwością wyboru lub samym wyborem, wreszcie - decyzją, konstytuującą czyn.

1.2. Pojęcie i istota wolności Trzy elementy będące kresami obu relacji konstytuujących wolność: to, co jest niezależne i otwarte, czyli coś, co czegoś chce lub co wybiera (podmiot wolności); to, od czego to coś jest niezależne lub zależne (czynniki uniezależniające), to, na co to coś jest otwarte, a więc co może być przez to coś chciane i wybrane (przedmiot wolności) .

1.3. Wolność w życiu społecznym 1. Wolność zniewolona Determinizm Kolektywizm Totalizm

1.3. Wolność w życiu społecznym 2. Wolność egocentryczna (liberalno-indywidualistyczna) J. J. Rousseau F. Nietzsche J. P. Sartre Anarchizm i nihilizm

1.3. Wolność w życiu społecznym Cechy liberalnej koncepcji wolności: Egocentryzm Apersonalizm Naturalizm Relatywizm

1.3. Wolność w życiu społecznym 3. Wolność odpowiedzialna

1.3. Wolność w życiu społecznym 4. Wolność aksjologiczna