Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Advertisements

METODA WERONIKI SHERBORNE.
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
NeuroDevelopmental Treatment
Metoda kierowanego nauczania
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Dojrzałość szkolna dziecka
KANONY DOGOTERAPII.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
„DEVELOPMENTAL MOVEMENT”
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
logopedyczny-prezentacja
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
ZAJĘCIA MUZYCZNO – RUCHOWE DLA DZIECI.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Malowanie spontaniczne
Program przeznaczony jest dla dziewcząt z klas I – VI. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez cały rok szkolny Wtorek godzina
Prezentacja multimedialna
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Metoda Ruchu Rozwijającego
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Przedszkole Samorządowe w Gdowie współpraca z Rodzicami”
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
REALIZACJA PROGRAMU ZAJĘĆ PROWADZONYCH METODĄ RUCHU ROZWIJAJĄCEGO W
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ DZIECI THE SOCIETY OF THE FRIENDS OF CHILDREN 95 LAT Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Morągu w trosce o zdrowie dzieci, młodzieży.
Zajęcia Integracyjne. Aktywność jest warunkiem prawidłowego rozwoju każdego człowieka, ponadto umożliwia prowadzenie twórczego życia.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
METODA DOBREGO STARTU.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 1 ul. Wrocławska Gostyń Opracowana przez Radę Pedagogiczną oraz Radę Rodziców i zatwierdzona do realizacji.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Logopedia w szkole.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Urząd Miasta Łodzi Wydział Spraw Społecznych Zespół ds. Osób Niepełnosprawnych.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 4 (dla Dzieci Niesłyszących) Łódź ul. Krzywickiego 20
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Środowiskowy Dom Samopomocy w Łęcznej
Zajęcia taneczne w Przedszkolu Miejskim nr 4
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
- Razem możemy tak wiele!
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Augustowie – dobre praktyki 1.
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Zapis prezentacji:

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne Dr Elżbieta Talik Katedra Psychologii Klinicznej KUL Psychologia Kliniczna Dzieci i Młodzieży Stowarzyszenie JESTEM Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Weronika Sherborne (1922-1990) Nauczycielka wychowania fizycznego, tańca i ruchu; fizjoterapeutka Lata 60 – system ćwiczeń (zabaw relacyjnych) nazwanych Developmental Movement for Children Metoda Ruchu Rozwijającego (MRR)

Główne idee MRR Posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju dziecka i terapii jego zaburzeń „Baraszkowanie” Założenie o jedności rozwoju psychomotorycznego

Rodzaje ruchów w MRR Ruch prowadzący do poznania własnego ciała Ruch kształtujący związki jednostki z otoczeniem fizycznym Ruch wiodący do wytworzenia się związku z drugim człowiekiem Ruch prowadzący do współdziałania w grupie Ruch kreatywny.

Poznanie własnego ciała Poznanie ciała i kontrola nad jego ruchami Ukształtowanie własnej tożsamości (wyodrębnienie ‘ja’ od otoczenia) Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa

Związek osoby z otoczeniem Wykształcenie orientacji w przestrzeni w celu wytworzenia związku między człowiekiem i tym, co go otacza Poczucie bezpieczeństwa, stabilności

Związek z drugim człowiekiem (grupą) 3 kategorie ruchów: Ruch ‘z’ jeden partner aktywny, drugi bierny aktywny rozumie potrzeby partnera, bierny wyraża całkowite zaufanie do osoby aktywnej

Związek z drugim człowiekiem (grupą) 2. Ruch ‘przeciwko’ Jedna osoba wykazuje siłę, przewagę; druga jest uległa (wymiana ról) Bez agresji, rywalizacji, wyłaniania zwycięzców czy przegranych

Związek z drugim człowiekiem (grupą) 3. Ruch ‘razem’ Jednakowe zaangażowanie obu partnerów Wytworzenie harmonii, równowagi, wzajemnego zaufania, współpracy

Podstawowe zasady MRR Uczestniczenie w zajęciach jest dobrowolne. Każdy ćwiczący wykonuje zadania na swój sposób. W czasie zajęć ściśle przestrzegaj praw osoby do swobodnej, jasnej decyzji (do mówienia „tak” i „nie”). Nie krytykuj.

Podstawowe zasady MRR 5. Chwal nie tyle za efekt, co za starania i wysiłek, a także za każde nowe osiągnięcie. 6. Unikaj stwarzania sytuacji rywalizacyjnych. 7. Stosuj różnorodne ćwiczenia, zamieniaj role.

OCENIANIE w MRR Ocena ma charakter opisowy i dotyczy takich przejawów zachowania dziecka jak: zdolność koncentracji na zadaniu, rodzaj i sposób wyrażania emocji, umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi osobami, umiejętność zmiany zachowań w zależności od rodzaju zajęć, umiejętność uczestniczenia w zabawie.

Zastosowanie MRR Metoda uniwersalna: Terapeutyczna: dla dzieci upośledzonych w rozwoju autystycznych z wczesnym mózgowym porażeniem dziecięcym dla dzieci przejawiających zaburzenia w zakresie sfery emocjonalnej i społecznej dzieci głuchych i niewidomych dla dzieci mających trudności w czytaniu i pisaniu dla dzieci jąkających się.

Zastosowanie MRR Metoda wspomagająca rozwój – a więc stymulująca go, wyrównująca opóźnienia rozwojowe - w pracy z dziećmi przebywającymi w instytucjach wychowania zbiorowego

Zastosowanie MRR Metoda profilaktyczna – zapobiegająca powstawaniu zaburzeń u dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną, szkolną; w zajęciach integracyjnych klasę szkolną, w przygotowaniu rodzin adopcyjnych i zastępczych, w przytowaniu młodych małżeństw do pełnienia roli rodziców.

Zastosowanie MRR Metoda relaksacyjna – w zajęciach odprężająco - relaksacyjnych w trakcie zajęć szkolnych lub przedszkolnych, zajęciach relaksacyjnych dla rodziców

Korzyści stosowania MRR poczucia bezpieczeństwa, rozluźnienia, relaksu, rozładowania napięcia „dawania” i „brania” akceptacji samego siebie poczucia siły i własnej wartości bliskiego kontaktu z innymi ludźmi satysfakcji związanej z wysiłkiem fizycznym mobilizacji do pokonywania trudności, do sprawdzania się w trudnej sytuacji poznania swojego ciała odkrywania własnych możliwości

Korzyści stosowania MRR odczucia energii własnej i energii drugiego człowieka zaufania do siebie i innych doznawania przyjemności, radości, zabawy bliskości fizycznej drugiego człowieka więzi z grupą akceptacji swojego ciała spontaniczności pewności siebie poczucia partnerstwa

Zasady organizacji zajęć MRR Zajęcia grupowe: 6-14 dzieci, w zbliżonym wieku; każdy ma swojego partnera (rodzic, inne dziecko) Systematyczność: raz w tygodniu; ok. 1 godz. Warunki lokalowe: przestrzeń, odpowiednie podłoże (parkiet) Warunki podmiotowe: strój sportowy, bez obuwia