Badania opinii publicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
D-Link Technology Trend Wyniki badania
Advertisements

Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
D-Link Technology Trend Zakupy online Grudzień, 2007.
Urządzenia elektroniczne i Internet w domach Polaków
Dermokosmetyki Wyniki badania TNS OBOP dla DOZ.pl.
D-Link Technology Trend sprzęt komputerowy i internet w gospodarstwach domowych Wyniki badania.
Społeczności w Internecie
1 Opinie i preferencje polityczne przedsiębiorców Raport z ilościowych badań telefonicznych Sopot, październik 2006.
Źródło: Smoke Free Partnership (2006) Lifting the smokescreen
Jak prawidłowo publikować wyniki badań? Mgr Magdalena Szpunar.
Wyniki badania TNS OBOP
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Przedstawicielstwo KE 10 lipiec Gdyby w najbliższą niedzielę jeszcze raz miało się odbyć głosowanie (referendum) w sprawie przystąpienia Polski.
Standardowy Eurobarometr 68 / jesień 2007 – TNS Opinion & Social Eurobarometr 68 / JESIEŃ 2007 / GŁÓWNE WYNIKI: POLSKA EUROBAROMETR 68 OPINIA PUBLICZNA.
CO POLACY MY Ś L Ą O DEMOKRACJI NA BIA Ł ORUSI? Warszawa, marzec 2007 Przygotowanie: Paweł Ogrodziński, Mariusz Toniszewski,
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Raport z badania ilościowego CATI wśród liderów komunikacji Kwiecień 2006 Autor: Olga Wagner Koordynacja:
Raport z badania Capibus
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Paradoks partycypacji wyborczej
Racjonalność wyborcy a paradoks partycypacji
Racjonalność wyborcy a paradoks partycypacji Znaczenie instrumentalnej motywacji dla wyjaśnienia absencji wyborczej w 2005 roku i wysokiej frekwencji dwa.
Badanie potrzeb i opinii społeczeństwa
Festiwal Nauki 2009 Prezentacja wyników badań Autor: Olga Wagner Koordynacja: Kuba Antoszewski.
1. Zwyczaje zakupowe Polaków Metodologia badania 3 Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
1. Zwyczaje zakupowe Polaków Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2009 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny.
2 ZACHOWANIA ZAKUPOWE POLAKÓW W 2007 ROKU 3 UOGÓLNIENIE WYNIKÓW 61% respondentów deklaruje, że w ich gospodarstwie domowym to Panie domu są odpowiedzialne.
ZWYCZAJE ZAKUPOWE POLAKÓW W 2005
Naukowiec i nauka – obraz społeczny Wyniki badań CAPIBUS
Doświadczenia związane z karami fizycznymi Raport z badania Data badania: 11 – 18 września 2008 Przygotowane dla: Fundacji Dzieci Niczyje Autor: Agata.
MIESZKAŃCY O SWOIM MIEŚCIE Wykorzystanie badań opinii w tworzeniu i prowadzeniu działań promocyjnych 1.
RAPORT KRAJOWY POLSKA Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
BARIERY WG. WAŁBRZYSKICH PRZEDSIĘBIORCÓW Wałbrzych, marzec 2011 roku SONDAŻ BIZNESU.
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów.
Problemy wychowawcze dzieci
Opieka rodzicielska Wyniki badania dla Fundacji Rodzin Adopcyjnych.
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Wybrane wyniki badań Listopad 2004.
Radcy prawni o projekcie ustawy o zawodzie adwokata Wyniki badania TNS OBOP na zlecenie Krajowej Rady Radców Prawnych.
Etyka dziennikarska czy niewiedza?
AKTYWNI DLA PRZYSZŁOŚCI! DEBATA W RAMACH XX EDYCJI SEJMU DZIECI I M Ł ODZIE Ż Y.
Aktywny Młody Przemyślanin- Wybory parlamentarne debata.
Wyniki ankiety ,,Twój głos, Twój Europejski wybór- ankieta dotycząca udziału w wyborach do Parlamentu”
Sondaż preferencji wyborczych październik 2014 r..
Polacy o Powstaniu Warszawskim
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WSRÓD MIESZKAŃCÓW GMINY KRASNE W DNIU 19 MARCA.
Wizerunki polityków. Zmiana postrzegania premier Kopacz po expose 1-5 października 2014 roku.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
CO TO SĄ WYBORY ?.
" Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?".
P1: Jaki jest obecnie odsetek zwolenników partii X w populacji uprawnionych do głosowania (w elektoracie) Pytania i odpowiedzi P2: Czy w porównaniu z ubiegłym.
Komentarz do raportu Henryk Banaszak Zakład Statystyki, Demografii i Socjologii Matematycznej przetargów na badania sondażowe z roku 2014.
Henryk Banaszak Zakład Statystyki, Demografii i Socjologii Matematycznej Henryk Banaszak Zakład Statystyki, Demografii i Socjologii Matematycznej.
P1: Jaki jest obecnie odsetek zwolenników partii X w populacji uprawnionych do głosowania (w elektoracie) Pytania i odpowiedzi P2: Czy w porównaniu z ubiegłym.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
1. Zwyczaje zakupowe Polaków Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny.
Pomiar został przeprowadzony w dniach lipca 2015 roku metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie Polaków liczącej N=1053 osób dobranych z panelu Ariadna.
Wiarygodność obietnic 29 czerwca – 2 lipca 2015 roku.
Postawy Polaków względem przyjmowania imigrantów Styczeń 2016.
Jest to zasada, według której „jeden człowiek to jeden głos”.  równość formalna – każdy wyborca dysponuje taką samą ilością głosów  równość.
Modele zachowań wyborczych
WYBORCZY PIERWSZY RAZ Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród licealistów z okazji Światowego Dnia Wyborów w 2010 roku prezentację przygotował mgr Paweł Raźny.
STRES ZAWODOWY W SĄDACH POWSZECHNYCH I JEGO SKUTKI ZDROWOTNE.
A.M. Zarzycka. Zapotrzebowanie na informacje o rynkach zagranicznych 1) Faza wchodzenia na rynki zagraniczne 2) Faza kształtowania programów marketingowych.
Sondaże wyborcze Źródło informacji i wpływu. Sondaże jako badania opinii publicznej USA, Instytut Gallupa 1936 r. Polska l. 50, l. 80. CBOS, PBS, TNS.
OCHRONA PRAW WIERZYCIELI W KONTEKŚCIE POŻYCZEK CHWILÓWKOWYCH Na podstawie wyników badań
Badania ruchu turystycznego w województwie śląskim.
Głos Polaków w sprawie wina
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Projekt „Postawmy na komunikację”
Zapis prezentacji:

Badania opinii publicznej Magdalena Szpunar

Badania opinii publicznej Pierwsze systematyczne badania opinii publicznej – Instytut Gallupa 1936 Dzięki nim dowiadujemy się dlaczego badani mają takie, a nie inne opinie o kimś lub o czymś Wiodące instytuty badawcze w Polsce: TNS OBOP, SMG/KRC, CBOS, Pentor, PBS DGA

Wpływ sondaży na zachowania wyborcze przenosimy głosy na prowadzącego w sondażach przenosimy głosy na przegrywającego w sondażach przenosimy głosy na partię, której poparcie szybko rośnie („efekt rozpędu”) głosujemy taktycznie lub strategicznie w momencie, gdy nie chcemy oddać głosu na preferowaną partię, ale głosujemy tak by przyczynić się do najbardziej preferowanego rozkładu sił

Słabe strony sondaży wg. G. Sartoriego słabością (nie wyrażają stanowiska, z którym mocno się utożsamiamy) ulotnością (opnie mogą się zmieniać na przestrzeni niewielu dni) przypadkowością (często są wypowiedziane, aby cokolwiek powiedzieć) efektem odbicia (powtarzanie opinii zasłyszanych w mediach)

Możliwości manipulacji sondażami i sposoby ich minimalizacji – stanowisko OFBOR pomiar preferencji politycznych, jeśli jest przedstawiany jako reprezentatywny dla ogółu wyborców, powinien być prowadzony na próbie reprezentatywnej, techniką wywiadów ankieterskich w domu respondenta. Badania innymi technikami (np. telefoniczne czy na ulicy) nie mogą być prezentowane w sposób sugerujący, że mają te same walory reprezentatywności, co badanie na próbie reprezentatywnej. prezentacja wyników badania preferencji politycznych powinna uwzględniać informacje o odsetku osób, które nie zamierzają brać udziału w wyborach oraz osób o niesprecyzowanych preferencjach wyborczych.

Możliwości manipulacji sondażami i sposoby ich minimalizacji – stanowisko OFBOR prezentacji wyników sondaży w mediach powinna towarzyszyć metryczka badania zawierająca: nazwę instytucji badawczej,  określenie badanej populacji, liczebność zrealizowanej próby i metodę jej doboru, termin zebrania danych, metodę zbierania danych, dokładne sformułowanie pytania. wskazane jest, by wyniki sondaży prezentowane publicznie opatrzone były kompetentnym komentarzem socjologicznym czy politologicznym, wskazującym na ich trend i kontekst, a także na możliwe przyczyny i skutki postaw i opinii zmierzonych w badaniu.

Ocena prawdziwości rezultatów badań opinii publicznej Źródło: CBOS, Polacy o sondażach, BS/43/2006

Ocena wiarygodności odpowiedzi respondentów Źródło: TNS OBOP, Polacy o znaczeniu badań opinii publicznej, 2001

Kiedy wyborca odczuwa dysonans? 1. Wyborca nie przeżywa dysonansu w sytuacji, gdy popiera on określonego kandydata i oczekuje, że odniesie on sukces w wyborach jeśli dodatkowo potwierdzają to wyniki bieżących sondaży, wówczas nowe informacje w żadne sposób nie wpływają na zachowanie wyborcy jeśli sondaże wskazują, że nasz faworyt ma w rzeczywistości wyższe notowania, niż nam się wydawało, pojawia się tendencja do oceny rezultatów badań jako nietrafnych; mimo to preferencje i oczekiwania nie zmieniają się 2. Wyborca przeżywa dysonans w sytuacji, gdy popiera określonego kandydata, ale ocenia jego szanse na zwycięstwo jako nikłe jeśli dodatkowo potwierdzają to wyniki bieżących sondaży, wówczas starając się osiągnąć spójność będzie dostosowywał swoje preferencje do oczekiwań i potwierdzających je informacji jeśli sondaże wskazują, że nasz faworyt ma w rzeczywistości wyższe notowania, niż nam się wydawało, pojawia się tendencja do dostosowywania oczekiwań do preferencji i potwierdzających je informacji