Źródła informacji dla dziennikarza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedmioty rozszerzone:
Advertisements

Tomasz Piechal redaktor prowadzący działu "Partnerstwo dla Kultury"
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 czwartek, 7 listopada 2013czwartek, 7 listopada 2013czwartek, 7 listopada 2013czwartek,
KOGO NIE MA W MEDIACH TEGO NIE MA WCALE.
Kryteria i tryb dokonywania okresowej oceny nauczycieli akademickich
Klasyfikacja źródeł informacji
Prezentacje.
Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Bezpieczeństwo państwa
Sztuka sieci czyli Net art
(na podstawie badań ankietowych)
Konsumpcja informacji
Książka w innym wymiarze
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
Czyli co możemy znaleźć w Pomorskiej Bibliotece Cyfrowej REGIONALNY PORTAL WIEDZY Biblioteka Główna Politechniki Gdańskiej Bożena Hakuć, Michał Kontek,
Autor: Adrianna Dzikielewska
Jak napisać dobry REPORTAŻ?
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Technologia informacyjna
SYTUACJA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W POLSCE
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Badania konsumenckie w zarządzaniu serialem telewizyjnym Paweł Nowicki Michał Kociankowski.
Pomysłodawca i założyciel
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
Itezone.pl Sp. z o.o. nr tel:
To zaskakujące, ale… … motorem do uruchomienia platformy internetowej są…. problemy finansowe!* * z którymi boryka się tak wiele klubów sportowych...
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Korzystanie z literatury
Techniki działań terrorystycznych kryteria zaliczenia
„Kraina Małych Odkrywców – Uniwersytet Dziecięcy”
Jak przygotować dobrą prezentacje???
Laboratorium z Probabilistyki sem. IV Wydział Transportu
Źródła informacji dla dziennikarza
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Gatunki dziennikarskie
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Problemy współczesnej młodzieży
OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI. Istnieje społeczne przyzwolenie na wydawanie pieniędzy na „dobre i potrzebne” kampanie informacyjne. Mówi się, że nieznajomość.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Inwestor w sieci Badanie w liczbach Paweł Piekarski, dyrektor zarządzający Instytutu Badań Pollster.
Przygotowanie uczniów do egzaminów zewnętrznych Przygotowanie do lekcji Zadawanie prac domowych wymagających użycia Internetu Prowadzenie lekcji.
DZIENNIKARSTWO MODOWE
„Brulion’51” Gazetka Samorządu Uczniowskiego Gimnazjum nr 51.
HISTORIA POLSKI W LEGENDACH
Spotkanie Kierunkowej Komisji ds. Jakości Kształcenia z przedstawicielami trójek studenckich z poszczególnych lat
Temat: Społeczeństwo i hierarchia społeczna.
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 „Choroby” informacyjne Paweł Perekietka.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Świat młodzieżowych fascynacji
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Sytuacja w polskich mediach zmieniła się szybko po 1989 roku, kiedy w Polsce zmieniła się sytuacja polityczna. Media przestały pełnić funkcję propagandową.
Przestrzeń i dystans interakcji
Etyka Patrycja Zalewska.
Jak napisać dobry REPORTAŻ ???. Reportaż To gatunek dziennikarsko-literacki Reportaż jest relacją z wydarzeń, których naocznym świadkiem był sam autor!
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
Przychodzi dziennikarz do redakcji. ...i myśli Albo tworzy!
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Tożsamość książki w kulturze informacji
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Wprowadzenie do laboratorium: Technologia informacyjna
FAQ: Zasady zaliczenia przedmiotu
Zapis prezentacji:

Źródła informacji dla dziennikarza Olga Kurek okurek@wsiz.rzeszow.pl Konsultacje: wtorki godz. 12:00-14:00 p. 6

Tematyka i formy zajęć Selekcja informacji – wstęp teoretyczny + ćwiczenie w tworzeniu ramówki serwisu Wartość informacji w Internecie – konkurs na bazie przeczytanego tekstu Wikipedia jako wiarygodne źródło informacji?– obejrzenie filmu dokumentalnego + dyskusja Zbieranie informacji w miejscu zdarzenia – gra/drama „Wielka kraksa” Tajemnica dziennikarska i ochrona źródła informacji – debata oxfordzka na bazie przeczytanych materiałów

Kryteria zaliczenia przedmiotu Kolokwium – 30p. (kolokwium uznaje się za zdane, jeśli student uzyska minimum 16p.) Projekt – 30p. Aktywność – 30p. Obecność – 10p. (jedna nieobecność bez wpływu na punktację) Punktacja: 0p.-50p. – 2,0 51p.-60p. – 3,0 61p.-70p. – 3,5 71p.80p. – 4,0 81p.-90p. – 4,5 91p.-100p. – 5,0

I) SELEKCJA INFORMACJI

Źródło: W prezentacji przedstawione są fragmenty rozdziału „Selekcja informacji”, z książki „Dziennikarstwo”, autorzy Marek Chyliński, Stephan Russ-Mohl, Warszawa 2008

SELEKCJA INFORMACJI SELEKCJA INFORMACJI – podstawą dobrego doboru informacji jest obserwowanie wydarzeń na bieżąco, „trzymanie ręki na pulsie” oraz korzystanie ze zróżnicowanych źródeł informacji.

Co decyduje o selekcji informacji?

Czynniki mające wpływ na wybór informacji Subiektywna ocena dziennikarza, jego zainteresowania, doświadczenia. Presja czasu, zbyt mała ilość osób w redakcji, za mało miejsca w wydaniu. Selekcja dokonana przez serwis wybranej agencji prasowej. Profil i polityka redakcji, narzucone prze wydawcę lub redaktora naczelnego, albo umowne zasady panujące wśród dziennikarzy. Czynnikiem o najmniejszym znaczeniu są oczekiwania odbiorcy, który przegrywa w konfrontacji z presją przełożonych i wymaganiami reklamodawców.

Szum informacyjny… „… nadmiar informacji utrudniający wyodrębnienie informacji prawdziwych i istotnych”

Agenda setting – Show, McCombs Media wpływają w bardzo dużym stopniu na kształtowanie się opinii publicznej, ukierunkowując uwagę widzów na pewne wydarzenia, ignorując przy tym pozostałe.  Media może nie mówią nam jak mamy myśleć ale O CZYM MAMY MYŚLEĆ Wydarzenie staje się informacją dopiero wtedy, gdy dziennikarz podejmuje decyzję, że je opisze, opowie, przedstawi. Dlatego głównym zadaniem w tym zawodzie jest rzetelne selekcjonowanie docierających do dziennikarza wiadomości.

Faktoid… „…informacja traktowana jako prawdziwa tylko dlatego, że ukazała się w mediach” Np. widoczność muru chińskiego z kosmosu, czy słuchowisko „Wojna światów” Orsona Wellesa z 1938 roku, relacjonujące postępy fikcyjnej inwazji Marsjan na Ziemię.

Winfried Schulz – 6 kryteriów selekcji informacji: Czas. Aktualność – informacja, która jest już przestarzała, post factum, jest bez wartości. Czas trwania wydarzenia – punktowość wydarzenia odgrywa istotną rolę, częściej wybierane są informacje zamknięte, historie, które można opowiedzieć w całości. Ciągłość – „tematy na tapecie”, o których jest już mowa od pewnego czasu, te którymi odbiorcy mogli się już zainteresować np.: terroryzm, afery polityczne, choroba wściekłych krów, ptasia grypa, świńska grypa, sprawa Olewnika, katastrofa smoleńska, itp.

Winfried Schulz – 6 kryteriów selekcji informacji: 2. Bliskość. Bliskość geograficzno-przestrzenna – im bliżej tym ważniejsze wydarzenie. Często przytaczane równanie obrazuje brutalną rzeczywistość: 100 gwałtów w Tajwanie = 1 gwałt w np.: Warszawie Bliskość polityczna – stosunki polityczne między krajami, ich zależności i strefy wpływów determinują selekcję informacji, np.: Wiadomość z USA lub Ukrainy ważniejsza jest niż news z Turcji albo Indii. Bliskość kulturowa – wartość informacyjną mają związki kulturowe, religijne, naukowe, np.: Polaków bardziej interesują Niemcy i Anglicy niż wydarzenia w jeszcze niedawno „braterskich” krajach bloku wschodniego. Relewancja – mimo odległości geograficznej wartość informacji może być podyktowana tym, w jakim stopniu dotyczy ona odbiorców, np.: zamach na WTC, katastrofa elektrowni jądrowej Fukushima, tsunami w Taljandii, itp. = EMOCJE

Winfried Schulz – 6 kryteriów selekcji informacji: 3. Status. Odniesienie regionalne/narodowe – wartość informacji zależy od znaczenia regionu na arenie światowej np.: wydarzenia z Moskwy czy Waszyngtonu są ważniejsze niż z Madrytu lub Aten Wpływ postaci – jeśli sprawa dotyczy osoby rozpoznawalnej będzie miała większe znaczenie niż w przypadku szarego obywatela lub kogoś mniej znanego. np. afera rozporkowa Billa Clintona 4. Dynamika. Zaskoczenie – sensacja, kuriozum, odkrycie zawsze zwracają uwagę np.: zakaz całowania się na Uniwersytecie w Pekinie Struktura – wydarzenie jest mało złożone, nie trzeba poruszać wielu wątków, ma tylko kilku bohaterów np. sprawa Madzi z Sosnowca Intensywność – news musi się wyróżniać np.: pijany mąż bije żonę nie wzbudza takich emocji jak pijana żona bijąca męża

Winfried Schulz – 6 kryteriów selekcji informacji: 5. Walencja (ujednoznancznienie) Aspekt negatywny – katastrofa, śmierć, gwałt, morderstwo to tematy, które zawsze przyciągają uwagę. „Only bad news are good news.” Aspekt pozytywny – skrajnie pozytywne, budujące wydarzenia również mają wysoką wartość np.: obniżenie podatków, zawieszenie broni, odkrycie naukowe, itp. journalism of hope (idea Allena Neuhart’a), przykład: W dniu katastrofy samolotu wszystkie media informowały o 57 ofiarach śmiertelnych. „USA Today” kierowany przez Neuhart’a napisał: „Cud: 327osób przeżyło, 57 zginęło.”

Winfried Schulz – 6 kryteriów selekcji informacji: 6. Identyfikacja. Personalizacja – jeśli bohaterem historii jest człowiek staje się ona ciekawsza. Wiadomości na tematy abstrakcyjne, o polityce, gospodarce, itp., są dużo trudniejsze do opowiedzenia w ciekawy sposób. Etnocentryzm – chętniej wybierane są wiadomości z własnego kręgu kulturowego np.: katastrofa samolotu w Meksyku stanie się informacją pod warunkiem, że zginą w niej Polacy. Wartość uczuciowa – dobrze, emocjonalnie opowiedziana historia wzbudza większe zainteresowanie np.: dramatyczne losy bezdomnego psa mogą stać się chętniej czytaną informacją niż eksmisja kilku biednych rodzin. 7. Przetwarzalność na obraz – czynnik dodany ze względu na rozwój kultury „obrazkowej”. Przekaz musi być wizualizowany, potrzebna jest ilustracja, która wspiera, wzmacnia treść.