INFORMACJA I PROMOCJA PROJEKTÓW W RAMACH RPO WP NA LATA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Norweski Mechanizm Finansowy
Advertisements

Szkolenie dla beneficjentów dotacji
Przypomnienie podstawowych zasad oznakowania projektów w ramach POKL
Człowiek – najlepsza inwestycja
w zakresie działań informacyjno - promocyjnych
Wymogi dotyczące promocji projektów dofinansowanych ze środków
W RAMACH PROGRAMU WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ
PROMOCJA W RAMACH PROGRAMU WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ
W RAMACH PROGRAMU WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ
Oznakowanie projektów
BIURO ZARZĄDZANIA FUNDUSZAMI EUROPEJSKIMI ŚWIĘTOKRZYSKIEGO URZĘDU WOJEWÓDZKIEGO Oddział Integracji Europejskiej, Współpracy z Zagranicą i Promocji „Zasady.
Znakowanie tablic informacyjnych,
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Informacji i Promocji Warszawa, 28 czerwca 2007 r. Wytyczne w zakresie informacji i promocji.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO.
Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce Promocja projektu -obowiązujące zasady, planowane działania, rola Partnerów Kraków, 26 sierpnia 2010 r.
Jak promować projekty współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Promocja unijnego źródła dofinansowania projektów.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Obowiązki beneficjenta związane z informacją i promocją ZPORR Jan Masłyk Kierownik Referatu.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Narodowa Strategia Spójności
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Patrycja Drzał Pracownik Działu Priorytetów RPO nr 3, 4, 9 oraz ZPORR
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Legnica, 24 czerwca 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 9-10 października.
Kontrola beneficjentów działanie 6.1
1 PROMOCJA W RAMACH PROGRAMU WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ RZECZPOSPOLITA POLSKA – REPUBLIKA SŁOWACKA 2007 – najczęstsze błędy Szkolenie współfinansowane.
W RAMACH PROGRAMU WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ
Informacja i promocja Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
-zadania i obowiązki projektodawców
Wytyczne dla beneficjentów RPO WD
Wytyczne dla beneficjentów RPO WD
Obowiązki beneficjentów
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Obowiązki beneficjenta związane z informacją i promocją ZPORR Jan Masłyk Kierownik Referatu.
Zielona Góra, 13 listopada 2008r.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Alpejsko-Karpacki Most Współpracy
Człowiek najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Zasady promocji projektów realizowanych w ramach Programu IW INTERREG III A Czechy – Polska Bielsko - Biała, 10 marca 2006 r. Szkolenie finansowane ze.
NIEZBĘDNIK DLA BENEFICJENTÓW LGD STOBRAWSKI ZIELONY SZLAK prow
„Alpy Karpatom” 2011 – 2016 Szkolenie dla beneficjentów dotacji Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu.
03 czerwca 2015 r. Obowiązki beneficjenta w ramach promocji i informacji w trakcie realizacji projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Unia Europejska Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1 Podstawa prawna: Obowi.
11 grudnia 2015 Obowiązki beneficjenta w ramach promocji i informacji w trakcie realizacji projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Informacja i promocja Agnieszka Srokosz, WST PWT PL-SK.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Promocja i informacja Poznań, r.. Podstawy prawne Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego.
Polskie Towarzystwo Wspierania Osób z Nieswoistymi Zapaleniami Jelita "J-elita" Księga znaku logotypu.
Fundusz Wsparcia Inicjatyw Lokalnych, Międzyregionalnych i Transgranicznych w Euroregionie Niemen Szkolenie dla beneficjentów w zakresie promocji i informacji.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
„Promocja projektu w ramach Działania 6.4 PO IG” Szkolenie współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Oznaczanie i promocja projektów dofinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata Regionalny Program.
Księgi wizualizacji znaku PROW
Wsparcie dotacyjne w ramach
Szkolenie dla partnerów KSOW
System Identyfikacji Wizualnej dla Gminy Osiecznica wykonanej w ramach X Konferencji Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich Kliczków, luty 2008.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Nowa karta wizualizacji
spotkanie informacyjne
ZMIANA ZASAD OZNACZANIA PROJEKTÓW
IDENTYFIKACJA WIZUALNA PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI
ZMIANA ZASAD OZNACZANIA PROJEKTÓW
Zapis prezentacji:

INFORMACJA I PROMOCJA PROJEKTÓW W RAMACH RPO WP NA LATA 2007-2013 WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE INFORMACJA I PROMOCJA PROJEKTÓW W RAMACH RPO WP NA LATA 2007-2013 Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego 4,5 czerwca 2009 roku

WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE PLAN PREZENTACJI Z czego wynika obowiązek prowadzenia działań informacyjnych i promocyjnych ? Jak oznaczać wizualnie realizowane projekty/działania?

DZIAŁAŃ INFORMACYJNYCH I PROMOCYJNYCH WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE PODSTAWY PRAWNE UE DZIAŁAŃ INFORMACYJNYCH I PROMOCYJNYCH

PODSTAWY PRAWNE UE (1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006: Art. 69: WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE PODSTAWY PRAWNE UE (1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006: Art. 69: Państwa członkowskie i IZ PO dostarczają informacje na temat operacji i programów oraz zapewniają ich promocję. Informacje takie kierują do obywateli UE i beneficjentów w celu podkreślenia roli Wspólnoty i zapewnienia przejrzystości pomocy funduszy. IZ PO jest odpowiedzialna za promocję zgodnie z przepisami wykonawczymi do niniejszego rozporządzenia.

PODSTAWY PRAWNE UE (2) 2.Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1828/2006: WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE PODSTAWY PRAWNE UE (2) 2.Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1828/2006: Rozdział II, artykuły 2-10: W celu zagwarantowania, że informacje dotrą do wszystkich zainteresowanych stron, a także w celu zachowania przejrzystości, określono minimalną treść działań informacyjnych i promocyjnych.

WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE PODSTAWY PRAWNE UE (3) Obowiązki beneficjentów w zakresie działań informacyjnych i promocyjnych skierowanych do opinii publicznej wynikają z artykułów 8 – 9 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 odnośnie obowiązków informacyjnych i promocyjnych stosowanych przez Państwa Członkowskie.

WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Cel informacji i promocji   Celem działań informacyjnych i promocyjnych prowadzonych przez beneficjentów jest: Zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat udziału środków Unii Europejskiej w projektach realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013

Działania informacyjne i promocyjne dla realizowanych projektów WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Działania informacyjne i promocyjne dla realizowanych projektów   Materiały informacyjne i promocyjne (tablice informacyjne i pamiątkowe, plakietki informacyjne oraz broszury, ulotki, plakaty, materiały prasowe, gadżety itp.) dotyczące projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 powinny zawierać obowiązujący zestaw znaków graficznych zawartych w Wytycznych IZ RPO WP na lata 2007-2013 dla beneficjentów w zakresie informacji i promocji tj.: - logo Narodowej Strategii Spójności 2007 – 2013 w formie znaku programu regionalnego, - emblemat Unii Europejskiej, - herb województwa podkarpackiego.

c.d. Działania informacyjne i promocyjne dla realizowanych projektów WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE c.d. Działania informacyjne i promocyjne dla realizowanych projektów Zgodnie z Księgą Identyfikacji Wizualnej Narodowej Strategii Spójności, w zestawieniach z innymi znakami znak Narodowej Strategii Spójności znajduje się zawsze z lewej strony, znak Unii Europejskiej z prawej strony. W przestrzeni pomiędzy wymienionymi znakami w przypadku Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 umieszcza się herb województwa podkarpackiego.

c.d. Działania informacyjne i promocyjne dla realizowanych projektów WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE c.d. Działania informacyjne i promocyjne dla realizowanych projektów Materiały informacyjne i promocyjne dotyczące projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 skierowane do opinii publicznej, zgodnie z rozporządzeniem Komisji(WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r., powinny zawierać odniesienie do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

WYTYCZNE W ZAKRESIE INFORMACJI I PROMOCJI(1) Komunikacja wizualna 2004-2006- Niespójny system identyfikacji wizualnej działań: Chaos Brak spójności

WYTYCZNE W ZAKRESIE INFORMACJI I PROMOCJI (2) Komunikacja wizualna 2007-2013- Spójny system identyfikacji wizualnej działań:

Rodzaje działań promocyjnych WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Rodzaje działań promocyjnych Wybór konkretnych narzędzi promocji określonego projektu należy do beneficjenta, chyba że zawarta umowa o dofinansowanie precyzuje obowiązkowe formy promocji. Zastosowanie właściwej formy promocji winno uwzględniać wartość oraz rodzaj i charakter przedsięwzięcia. Beneficjent jest zobowiązany do stosowania tablic informacyjnych oraz pamiątkowych zgodnie z zapisami art. 8 Rozporządzenia WE 1828/2006 oraz niniejszymi Wytycznymi. Wskazane jest również stosowanie innych rodzajów działań promocyjnych spośród opisanych poniżej.

KOMUNIKACJA WIZUALNA (1) WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE KOMUNIKACJA WIZUALNA (1) Przykłady materiału promocyjnego Elementy wizualizacji - tablice informacyjne, -  tablice pamiątkowe, - plakietki informacyjne, - Korespondencja prowadzona w sprawach projektu z wykonawcami projektów oraz z instytucjami zaangażowanymi we wdrażanie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007– 2013, - w miarę możliwości dokumentacja przetargowa, - umowy z pracownikami zatrudnionymi w ramach projektu lub opisy stanowisk takich pracowników, -ogłoszenia o wyborze wykonawcy w ramach projektów, - materiały konferencyjne, szkoleniowe, materiały multimedialne, broszur y i ulotki Materiały zawierają obowiązkowo: Znak graficzny NSS - Program Regionalny Flaga Unii Europejskiej Odwołanie słowne do Unii Europejskiej Odwołanie słowne do właściwego funduszu (pełna nazwa) 5. Logo/herb województwa Informacja o współfinansowaniu projektu

KOMUNIKACJA WIZUALNA (2) WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE KOMUNIKACJA WIZUALNA (2) Przykłady materiału promocyjnego Elementy wizualizacji -materiały prasowe, - strony internetowe zawierające informacje o projektach realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013, - urządzenia i sprzęt zakupiony w ramach projektu, oraz pozostałe instrumenty stosowane przy realizacji projektu, dla których nie określono specyficznych wymagań w niniejszych wytycznych. Materiały zawierają obowiązkowo: Znak graficzny NSS - Program Regionalny Flaga Unii Europejskiej Odwołanie słowne do Unii Europejskiej Odwołanie słowne do właściwego funduszu (pełna nazwa) 5. Logo/herb województwa Informacja o współfinansowaniu projektu

KOMUNIKACJA WIZUALNA (3) WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE KOMUNIKACJA WIZUALNA (3) Z zamieszczenia wymienionych oznaczeń można zrezygnować jedynie wówczas, gdy obiektywnie nie ma możliwości ich zastosowania, np. gdy w danej sytuacji obowiązują gotowe formularze, narzucone przez podmiot zewnętrzny lub gdy dokumenty wystawiają zewnętrzne podmioty. Prowadząc działania promocyjne i informacyjne, beneficjent informuje w sposób wyraźny o fakcie, że realizowany projekt został wybrany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oraz o tym, że projekt współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, podając równocześnie wartość wkładu Unii Europejskiej.

Wzór tablicy informacyjnej/pamiątkowej   Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej (opcjonalnie – oraz budżetu Państwa/Samorządu Województwa Podkarpackiego) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 {Tytuł projektu} Całkowita wartość projektu Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Nazwa beneficjenta Strona internetowa beneficjenta www.rpo.podkarpackie.pl   WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Beneficjent umieszcza na stałe, w widocznym miejscu tablicę pamiątkową, 6 miesięcy od zakończenia realizacji projektu.

ZAKUP WSPÓŁFINANSOWANY Wzór plakietki informacyjnej   ZAKUP WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO (OPCJONALNIE – ORAZ Z BUDŻETU PAŃSTWA/SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO) W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA 2007 – 2013   WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE   ZAKUP WSPÓŁFINANSOWANY ZAKUP WSPÓŁFINANSOWANY

informacyjnych, pamiątkowych, WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Stosowanie tablic informacyjnych, pamiątkowych, plakietek informacyjnych 1. Budowa-remont dróg tablice powinny być zamontowane na początku i na końcu drogi. Zamiast dwóch tablic można zamontować jedną tablicę dwustronną (w przypadku odcinka lub każdego z odcinków drogi krótszych niż 5 km); 2. Budowa, remont, modernizacji całych budynków - tablice powinny być umieszczone na zewnątrz budynku – zaleca się umieszczenie tablicy przy głównym wejściu do budynku; 3.Modernizacja pomieszczeń lub części obiektu - tablica powinna znaleźć się w części, której dotyczy/dotyczył projekt; 4. W przypadku, gdy inwestycja obejmuje budowę kanalizacji na obszarze kilku gmin tablica powinna znajdować się w każdej gminie uczestniczącej w realizacji projektu;

informacyjnych, pamiątkowych, WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE c.d. Stosowanie tablic informacyjnych, pamiątkowych, plakietek informacyjnych 5.  Projekty rozproszone oraz sieciowe, np. projekty obejmujące wiele hot – spotów (otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi),- tablica powinna znajdować się w kilku miejscach inwestycji infrastrukturalnych, umożliwiających dostęp dla jak największej liczby osób; 6. Budynki oraz obszary objęte ochroną konserwatorską - tablice zaleca się umieścić w bezpośrednim sąsiedztwie danego obiektu w takim miejscu, które umożliwi dostęp do informacji jak największej liczbie osób; 7. Zakup sprzętu ruchomego - w widocznym miejscu zamieszczamy plakietkę informacyjną w formie np. naklejki. 8. W przypadku wszystkich pozostałych inwestycji, które nie zostały opisane, powinno zastosować się innego rodzaju oznaczenia, w taki sposób, by były one widoczne oraz aby nie było wątpliwości dotyczących źródeł finansowania realizowanego projektu.

Spotkania informacyjne WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Spotkania informacyjne Konferencje, seminaria, targi oraz wystawy, które dotyczą realizacji projektów współfinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 muszą zawierać w widocznym miejscu: 1)  logo Narodowej Strategii Spójności w formie znaku programu regionalnego, 2) emblemat Unii Europejskiej z napisem „Unia Europejska – Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego”, 3)  herb województwa podkarpackiego z podpisem "WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE", 4) napis "Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013",

c.d. Spotkania informacyjne WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE c.d. Spotkania informacyjne 5) w przypadku projektów współfinansowanych dodatkowo z budżetu Państwa lub budżetu Samorządu Województwa Podkarpackiego, do powyższego opisu należy odpowiednio dodać: „oraz z budżetu Państwa", „oraz z budżetu Samorządu Województwa Podkarpackiego", 6) opis projektu tj. rodzaj i tytuł operacji, wartość całkowita projektu oraz kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a także nazwa beneficjenta, 7) podawanie do publicznej wiadomości w przypadku spotkań współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej informacji o tym fakcie.

Zobowiązania beneficjenta dotyczące działań informacyjno-promocyjnych WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Zobowiązania beneficjenta dotyczące działań informacyjno-promocyjnych -zapewnienie informowania społeczeństwa o współfinansowaniu realizacji projektu przez Unię Europejską zgodnie z wymogami rozporządzenia Komisji nr 1828/2006 oraz wytycznymi i zaleceniami Instytucji Zarządzającej RPO WP, -wypełnianie obowiązków informacji i promocji w zakresie określonym we wniosku o dofinansowanie, -zamieszczenie o ile jest to możliwe w dokumentach i materiałach, które przygotowuje w związku z realizacją projektu, informacji o udziale Unii Europejskiej oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego we współfinansowaniu projektu oraz oznaczania dokumentów logo Unii Europejskiej, herbem województwa podkarpackiego oraz logo Narodowej Strategii Spójności na lata 2007 – 2013 w formie znaku programu regionalnego.

WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE c.d. Zobowiązania beneficjenta dotyczące działań informacyjno-promocyjnych informowanie drogą pisemną i elektroniczną( mailową) z 14 ­ dniowym wyprzedzeniem, Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 o rozpoczęciu funkcjonowania (inauguracji) zakończonego projektu. Informacje te należy przesłać na adres: Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Departament Rozwoju Regionalnego, Oddział informacji , promocji i szkoleń RPO, ul. Grunwaldzka 15, 35 – 959 Rzeszów, e-mail: info.rpo@podkarpackie.pl (NOWY ADRES!)

WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE c.d. Zobowiązania beneficjenta dotyczące działań informacyjno-promocyjnych Wszystkie wydarzenia związane z realizacją projektu, powinny zostać podane do wiadomości możliwie jak najszerszemu kręgowi odbiorców. Pożądane jest sporządzanie dokumentacji fotograficznej lub filmowej z każdego etapu realizacji projektu w sposób proporcjonalny do wartości projektu i udzielanej pomocy ze środków publicznych. Dokumentację dotyczącą działań informacyjnych promocyjnych podjętych w ramach promocji projektu, zgodnie z treścią umowy o dofinansowanie, należy przechowywać do 31 grudnia 2020 r.

Wymagania dotyczące znaków graficznych WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Wymagania dotyczące znaków graficznych Logo Unii Europejskiej Geometryczne przedstawienie symbolu Unii Europejskiej  Źródło: http://europa.eu.int/abc/symbols/emblem/graphics1_pl.htm

Reprodukcja jednobarwna emblematu Unii Europejskiej w kolorze czarnym WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Reprodukcja jednobarwna Jeżeli jedynym dostępnym kolorem jest czarny, prostokąt powinien posiadać czarną obwódkę, natomiast gwiazdy powinny być czarne na białym tle.   Reprodukcja jednobarwna emblematu Unii Europejskiej w kolorze czarnym Źródło: http://europa.eu/abc/symbols/emblem/graphics2 _pl. htm#monochrom

Reprodukcja jednobarwna emblematu Unii Europejskiej WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Reprodukcja jednobarwna emblematu Unii Europejskiej w kolorze niebieskim Źródło: http://europa.eu/abc/symbols/emblem/graphics2 _pl. htm#monochrom

Reprodukcja na kolorowym tle Reprodukcji emblematu najlepiej dokonywać na białym tle. Jeśli jest się zmuszonym do dokonania reprodukcji na kolorowym tle, należy najpierw umieścić wokół prostokąta biały pasek o szerokości równej 1/25 wysokości tego prostokąta. Reprodukcja emblematu Unii Europejskiej na kolorowym tle Źródło: http://europa.eu/abc/symbols/emblem/graphics2 _pl. htm#monochrom Szczegółowe zasady stosowania emblematu Unii Europejskiej dostępne są w załączniku I do rozporządzenia Komisji Europejskiej (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006r. oraz na stronie internetowej: http://europa.eu.int/abc/symbols/emblem/graphics1_pl.htm

Znak graficzny Narodowej Strategii Spójności Źródło: Narodowa Strategia Spójności, Księga Identyfikacji Wizualnej 2007

Wizualizacja znaku marki Forma podstawowa i uzupełniająca znaku marki jest zbudowana z zestawienia znaku graficznego z logotypem w ściśle określonych proporcjach. Możliwe jest stosowanie znaku graficznego bez logotypu. Logo Narodowej Strategii Spójności w formie znaku programu regionalnego Źródło: Narodowa Strategia Spójności, Księga Identyfikacji Wizualnej 2007

c.d. Wizualizacja znaku marki Logo Narodowej Strategii Spójności w formie znaku programu regionalnego – uzupełniające Źródło: Narodowa Strategia Spójności, Księga Identyfikacji Wizualnej 2007

Kolorystyka znaku http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/PROMOCJA.htm WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE    Kolorystyka znaku Kolorystyka jest niezmiernie istotnym czynnikiem kształtującym tożsamość i sposób postrzegania marki. Kolory znaku oraz elementów systemu identyfikacji powinny być jak najbardziej zbliżone do zestawu kolorów określonych w Księdze Identyfikacji Wizualnej Narodowej Strategii Spójności. http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/PROMOCJA.htm Na powyższej stronie dostępne jest również do pobrania logo Narodowej Strategii Spójności.

Warianty kolorystyczne znaku WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Warianty kolorystyczne znaku Warianty kolorystyczne znaku mają zastosowanie w tych obszarach komunikacji, gdzie wykorzystanie wersji pełno kolorowej jest niemożliwe ze względów technologicznych (na przykład tłoczenie, grawerunek itp.). Poniżej przedstawiono warianty znaku w odcieniach szarości oraz warianty achromatyczne. Logo Narodowej Strategii Spójności w odcieniach szarości Źródło: Narodowa Strategia Spójności, Księga Identyfikacji Wizualnej 2007

c.d. Warianty kolorystyczne znaku WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE c.d. Warianty kolorystyczne znaku Logo Narodowej Strategii Spójności w odcieniach szarości Źródło: Narodowa Strategia Spójności, Księga Identyfikacji Wizualnej 2007

WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Logo Narodowej Strategii Spójności - wariant achromatyczny, czarny, negatyw Źródło: Narodowa Strategia Spójności, Księga Identyfikacji Wizualnej 2007 System identyfikacji wizualnej dopuszcza stosowanie znaku w wariantach jednobarwnych monochromatycznych, ale tylko w obrębie kolorystyki przedstawionej w Księdze Identyfikacji Wizualnej. Szczegółowe wytyczne dotyczące stosowania znaku zawarto w Księdze Identyfikacji Wizualnej Narodowej Strategii Spójności dostępnej na stronie internetowej: http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/PROMOCJA.htm Na powyższej stronie dostępne jest również do pobrania logo Narodowej Strategii Spójności.

Herb województwa podkarpackiego WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Herb Województwa Podkarpackiego Wzór herbu Województwa Podkarpackiego został określony w drodze uchwały Sejmiku Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie nr XXI/212/2000 z dnia 28 sierpnia 2000r. w sprawie ustanowienia herbu Województwa Podkarpackiego. Herb województwa podkarpackiego Źródło: http://www.wrota.podkarpackie.pl/pl/wizytowka/barwy Uchwała wraz ze wzorem herbu do pobrania jest na stronie: http://www.si.podkarpackie.pl/Pliki/2008/XXI_212_2000_uchw_herb_woj_podk.pdf

WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE WIZAUALIZACJA W publikacjach promocyjnych zawierających opisane logotypy zabronione są następujące działania ingerujące w wygląd znaków: 1) pozbawianie logotypów jakichkolwiek elementów składowych wersji podstawowej, 2)  stosowanie innych kolorów i czcionek niż te wskazane w księgach znaku i dokumentacji herbu, 3)  umieszczanie znaków na agresywnym, wielobarwnym tle, 4)  zniekształcanie proporcji znaków przez ściąganie i rozciąganie, 5)  zmiana proporcji elementów znaków, 6)  nie należy używać skrótów UE, EFRR, NSS, gdyż nie są one powszechnie znane.

Wariant podstawowy w kolorze – układ poziomy Zestawienie znaków Wariant podstawowy w kolorze – układ poziomy WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE

Warianty uzupełniające w kolorze – układ poziomy Zestawienie znaków Warianty uzupełniające w kolorze – układ poziomy WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Wariant uzupełniający w kolorze – układ pionowy Zestawienie znaków Wariant uzupełniający w kolorze – układ pionowy WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Wariant podstawowy czarno-biały – układ poziomy Zestawienie znaków Wariant podstawowy czarno-biały – układ poziomy WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO

Warianty uzupełniające czarno-białe – układ poziomy Zestawienie znaków Warianty uzupełniające czarno-białe – układ poziomy WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Źródło: Opracowano na podstawie Księgi Identyfikacji Wizualnej Narodowej Strategii Spójności 2007/2008.

WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Dziękuję za uwagę Wioleta Zgłobicka-Gierut Oddział Informacji, Promocji i Szkoleń RPO Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Departament Rozwoju Regionalnego Oddział informacji, promocji i szkoleń RPO tel.: (17) 747 64 57, 747 64 58 fax.: (17) 747 64 27 e-mail: info.rpo@podkarpackie.pl Strona internetowa: www.rpo.podkarpackie.pl