Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EUROPEJSKIE UGRUPOWANIE WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Seminarium
Ministerstwo Gospodarki i Pracy 1 POMOC PUBLICZNA w przedsięwzięciach współfinansowanych z funduszy strukturalnych.
System nawigacji satelitarnej
Ministerstwo Gospodarki
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Pomoc publiczna w sektorze odpadowym a PPP/koncesja
Stanowisko UE w kwestii finansowania nadawców publicznych
Departament Wsparcia Programów Infrastrukturalnych MRR
Pomoc Państwa i Fundusze Strukturalne w Polsce DG Polityki Regionalnej.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Filary w strukturze UE dr Edyta Martini.
Zasady działania Wspólnoty
POMOC PUBLICZNA w projektach Life+ Zespół ds. Pomocy Publicznej, NFOŚiGW.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Unia Europejska po 1990 roku Michał Jasiulewicz
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Pomoc horyzontalna na zatrudnienie Rozporządzenie nr 2204/2002 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 TWE w odniesieniu do pomocy na zatrudnienie.
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Wsparcie projektów realizowanych w ramach działania 2.1 POIiŚ
Departament Wdrażania RPO Pomoc publiczna w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007 – 2013 Toruń, 12 maja – 10.
MERCOSUR-Wspólny Rynek Ameryki Południowej
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego.
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
2009 Pomoc finansowa na tworzenie i rozwój infrastruktury turystyki kongresowej i targowej Monika Borowska Warszawa, r.
POLITYKA RÓWNOŚCI PŁCI I EFS
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej IX Priorytet PO IiŚ, Działanie 9.2 Efektywna dystrybucja energii.
Komisja europejska.
SYSTEM ODSYŁANIA SPRAW MIEDZY KOMISJĄ EUROPEJSKĄ A ORGANAMI OCHRONY KONKURENCJI PAŃSTW CZŁONKOWSKICH JAKO ELEMENT WSPÓŁPRACY ORGANÓW KRAJOWYCH I UNIJNYCH.
RADY PRACOWNIKÓW nowy aktor dialogu społecznego
Zasady działania Unii Europejskiej
Regionalny Program Operacyjny
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Opole, 1 grudnia 2006 r. Rozwój regionalny – wykorzystanie funduszy unijnych w województwie opolskim (stan na r.) Urząd Marszałkowski Województwa.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Kartele cenowe - nielegalne porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego 1 Przedstawienie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata Karina Bedrunka.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Fundusze Europejskie.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
POMOC PUBLICZNA w działaniu 8.3 RPO WP Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
POMOC PUBLICZNA dla projektów realizowanych w ramach Poddziałania RPO WP – Efektywność energetyczna – Mechanizm ZIT – wsparcie dotacyjne.
Departament Polityki Regionalnej Pomoc publiczna w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007 – 2013 Toruń, 9 –
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Mój region w Europie Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie inwestycji przedsiębiorstw.
Materiał opracowany przez: Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich. Instytucja Zarządzająca PROW – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. „Europejski.
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Konkurencja a polityka konkurencji
Prawo gospodarcze Unii Europejskiej
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Procesy decyzyjne i instytucje UE
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
spotkanie informacyjne
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Zapis prezentacji:

Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej

Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej

3 Art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego WE: Wszelka pomoc przyznawana przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna ze wspólnym rynkiem w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi.

4 Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej Zasady wynikające z art. 87 ust. 1 TWE: Transfer środków publicznych, Korzyść ekonomiczna, Selektywność, Wpływ na konkurencję i wymianę handlową

5 Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej Art. 87 ust. 2 TWE: Zgodna ze wspólnym rynkiem jest: pomoc o charakterze socjalnym przyznawana indywidualnym konsumentom, pod warunkiem, że jest przyznawana bez dyskryminacji związanej z pochodzeniem produktów, pomoc mająca na celu naprawienie szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi zdarzeniami nadzwyczajnymi, pomoc przyznawana gospodarce niektórych regionów Republiki Federalnej Niemiec dotkniętych podziałem Niemiec, w zakresie, w jakim jest niezbędna do skompensowania niekorzystnych skutków gospodarczych spowodowanych tym podziałem.

6 Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej Art. 87 ust. 3 TWE: Za zgodną ze wspólnym rynkiem może zostać uznana: pomoc przeznaczona na sprzyjanie rozwojowi gospodarczemu regionów, w których poziom życia jest nienormalnie niski lub regionów, w których istnieje poważny stan niedostatecznego zatrudnienia; pomoc przeznaczona na wspieranie realizacji ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania lub mająca na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce Państwa Członkowskiego;

7 Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej Art. 87 ust. 3 TWE (c.d.) : Za zgodną ze wspólnym rynkiem może zostać uznana: pomoc przeznaczona na ułatwianie rozwoju niektórych działań gospodarczych lub niektórych regionów gospodarczych, o ile nie zmienia warunków wymiany handlowej w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem; pomoc przeznaczona na wspieranie kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego, o ile nie zmienia warunków wymiany handlowej i konkurencji we Wspólnocie w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem; inne kategorie pomocy, jakie Rada może określić decyzją, stanowiąc większością kwalifikowaną, na wniosek Komisji.

8 Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej Trzy główne kategorie pomocy wynikające z art. 87 ust. 3 TWE pomoc regionalna, pomoc horyzontalna, pomoc sektorowa.

9 Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej Zatwierdzanie pomocy publicznej (art. 88 ust. 3 TWE) Komisja jest informowana, w czasie odpowiednim do przedstawienia swych uwag, o wszelkich planach przyznania lub zmiany pomocy. Jeśli uznaje ona, że plan nie jest zgodny ze wspólnym rynkiem w rozumieniu artykułu 87, wszczyna bezzwłocznie procedurę zmiany pomocy lub jej zwrotu. Dane Państwo Członkowskie nie może wprowadzać w życie projektowanych środków dopóki procedura ta nie doprowadzi do wydania decyzji końcowej.

10 Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej Zwrot pomocy pomocy publicznej (art. 88 ust. 2 TWE) Jeśli Komisja stwierdzi, po wezwaniu zainteresowanych stron do przedstawienia uwag, że pomoc przyznana przez Państwo lub przy użyciu zasobów państwowych nie jest zgodna ze wspólnym rynkiem w rozumieniu artykułu 87, lub że pomoc ta jest nadużywana, decyduje o zniesieniu lub zmianie tej pomocy przez dane Państwo w terminie, który ona określa. Jeśli dane Państwo nie zastosuje się do tej decyzji w wyznaczonym terminie, Komisja lub każde inne zainteresowane Państwo może wnieść sprawę bezpośrednio do Trybunału Sprawiedliwości.

11 Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej Monitorowanie pomocy pomocy publicznej (art. 88 ust. 1 TWE) Komisja we współpracy z Państwami Członkowskimi stale bada systemy pomocy istniejące w tych Państwach. Proponuje im ona stosowne środki konieczne ze względu na stopniowy rozwój lub funkcjonowanie wspólnego rynku.

12 Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej Art. 89 TWE Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną na wniosek Komisji i po konsultacji z Parlamentem Europejskim, może wydać wszelkie właściwe rozporządzenia w celu zastosowania artykułów 87 i 88, a w szczególności może określić warunki stosowania artykułu 88 ustęp 3 i kategorie pomocy zwolnione z tej procedury.

13 Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej Art. 16 TWE Bez uszczerbku dla artykułów 73, 86 i 87 oraz zważywszy na miejsce, jakie usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym zajmują wśród wspólnych wartości Unii, jak również ich znaczenie we wspieraniu jej spójności społecznej i terytorialnej, Wspólnota i Państwa Członkowskie, każde w granicach swych kompetencji i w granicach stosowania niniejszego Traktatu, zapewniają, aby te usługi funkcjonowały na podstawie zasad i na warunkach, które pozwolą im wypełniać ich zadania.

14 Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej Art. 73 TWE Zgodna z niniejszym Traktatem jest pomoc, która odpowiada potrzebom koordynacji transportu lub stanowi zwrot za wykonanie pewnych świadczeń nierozerwalnie związanych z pojęciem usługi publicznej.

15 Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej Art. 86 TWE Państwa Członkowskie, w odniesieniu do przedsiębiorstw publicznych i przedsiębiorstw, którym przyznają prawa specjalne lub wyłączne, nie wprowadzają ani nie utrzymują żadnego środka sprzecznego z normami niniejszego Traktatu. Przedsiębiorstwa zobowiązane do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym lub mające charakter monopolu skarbowego podlegają normom niniejszego Traktatu, zwłaszcza regułom konkurencji, w granicach, w jakich ich stosowanie nie stanowi prawnej lub faktycznej przeszkody w wykonywaniu poszczególnych zadań im powierzonych. Rozwój handlu nie może być naruszony w sposób pozostający w sprzeczności z interesem Wspólnoty.

16 Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej Art. 32 TWE Wspólny rynek obejmuje rolnictwo i handel produktami rolnymi. Przez produkty rolne należy rozumieć płody ziemi, produkty pochodzące z hodowli i rybołówstwa, jak również produkty pierwszego przetworzenia, które pozostają w bezpośrednim związku z tymi produktami. Produkty rolne są wymienione na liście stanowiącej załącznik I do niniejszego Traktatu.

17 Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej Art. 296 TWE Postanowienia niniejszego Traktatu nie stanowią przeszkody w stosowaniu następujących reguł: żadne Państwo Członkowskie nie ma obowiązku udzielania informacji, których ujawnienie uznaje za sprzeczne z podstawowymi interesami jego bezpieczeństwa; każde Państwo Członkowskie może podejmować środki, jakie uważa za konieczne w celu ochrony podstawowych interesów jego bezpieczeństwa, a które odnoszą się do produkcji lub handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi; środki takie nie mogą negatywnie wpływać na warunki konkurencji na wspólnym rynku w odniesieniu do produktów, które nie są przeznaczone wyłącznie do celów wojskowych.

18 Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej Pojęcie przedsiębiorcy forma prawna podmiotu; cel prowadzenia działalności gospodarczej (orzeczenie z dnia 21 września 1999 r. w sprawie Albany C-67/96);