TARNOGÓRSKO - BYTOMSKICH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sprawozdanie z realizacji akcji prozdrowotnej
Advertisements

Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Zamki średniowieczne na Górnym Śląsku Uczestnicy : Szkolne Koło Miłośników Historii Zespołu Szkół nr 1 – Gimnazjum nr 5 w Siemianowicach Śląskich Opiekun:
Uczestnicy projektu: uczniowie klasy II gimnazjum Nauczyciel prowadzący: Magdalena Terpiłowska 1 MOJA SZKOŁA – DAWNIEJ I DZIŚ Gimnazjum Specjalne Nr 5.
Matematyka ciekawa, ciekawsza…
KWASY W MEDYCYNIE Nauczyciel: mgr Monika Kosmala Uczestnicy:
Kleider machen Leute Zespół Oświatowy w Liniewie
Koordynator projektu: Uczestnicy: Agnieszka Domańska klasa Ib
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
JEM ZDROWO PROJEKT EDUKACYJNY W RAMACH PROGRAMU SZKOŁA Z KLASĄ 2.0
W poszukiwaniu ewolucji…
Co słychać Panie Darwinie?
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Starorzecze Rzeki Łeby – wartość przyrodnicza naszego regionu.
opracowanie Rafał Pastwa Spis treściopis projektuprace uczniów Dzień Bezpiecznego Internetu 2012 Zakończ pokaz.
Sprawozdanie z projektu edukacyjnego
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Ośrodek Działań Ekologicznych Źródła
Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla uczniów klas I odbyły się w okresie od września do listopada 2006r. i objęły 138 uczestników czyli 5 klas I. Ponadto.
SZKOŁA BLISKA MEMU SERCU
Wykorzystanie pracowni otrzymanej z funduszy EFS.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
SZKOŁA GIMNAZJUM NR 8 BYTOM
W program Szkoła z klasą 2.0 wprowadziła nas nasza wychowawczyni p. K. Gasiorkiewicz, która jest koordynatorem tej akcji w naszej szkole. Na godzinie.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
TARGI
Sprawozdanie z realizacji obchodów DBI 2014
Ocenianie Kształtujące
Szkoła Współpracy.
Wirtualny portret Ukraińców mieszkających na Ziemi Wałeckiej
Prezentacja projektu "Co Obrócić?" Nauczyciel: Monika Konofał
środowisko przyrodnicze i zagospodarowanie turystyczne szczytu
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Publicznego Gimnazjum we Wróblewie
Źródła energii na świecie
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
“Szkoła w procentach”.
Cyberstrach ma wielkie oczy
ZDROWY STYL ODŻYWIANIA W SZKOLE
LOGO Szkoła Współpracy. SZKOLNY PLAN AKTYWNEJ WSPÓŁPRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 W SANOKU ROK SZKOLNY 2014/2015, 2015/2016.
Zespół Szkół im. Anieli hr. Potulickiej w Wojnowie
Sprawozdanie z realizacji projektu edukacyjnego:
Prawdziwy przyjaciel lasu
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Tworzywa sztuczne wokół nas
Fundacja Pokonać Alergię Chcemy rozwijać projekt Ala nie ma kota... Twój głos może nam w tym pomóc.
Łączność pokoleń w sieci. Tylko z TIK!. Początek – szkolna debata Podczas debaty szkolnej uczniowie zaproponowali jeden z punktów kodeksu, który brzmiał:
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Prawa człowieka i ich ochrona w Polsce Alicja Kopczyńska
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
KLASA III c SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4 W LUBANIU. W ramach realizacji projektu podzieleni zostaliśmy na sześć grup zadaniowych. PTAKI SSAKI OWADY RYBY OPIEKUNOWIE.
Prezentacja o festiwalach nauki w naszej szkole. „Z nieba wzięte” Festiwal pod tym tytułem odbył się dnia r. Jego głównym tematem były tajemnice.
PROJEKT SZKOŁY Z KLASĄ „RADY NA NASZE ODPADY”.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Poznajemy zawody w miejscu pracy.
W naszej szkole odbył się konkurs pt. „Mój ulubiony nauczyciel”. Uczniowie tworzyli rymowanki, wierszyki oraz portrety nauczycieli pracujących w S.P. 154.
1a Aleksandra Natanek Natalia Rymarz 2a Karolina Święs Emila Witek Martyna Bińkowska 2b Arek Głowacki Natalia Dębska Artur Szewczyk Nauczyciel prowadzący.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Ocenianie Kształtujące
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Praca metodą projektu edukacyjnego
Filmoteka szkolna akcja – się działo
Szkoła Podstawowa nr 1 Twórcze umysły im. Wojska Polskiego w Żywcu
KOMÓRKA Web Quest przeznaczony jest dla uczniów gimnazjów. Jego celem jest zwiększenie zainteresowania uczniów biologią i pozyskiwaniem nowych informacji.
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

TARNOGÓRSKO - BYTOMSKICH TAJEMNICE NIETOPERZY PODZIEMI TARNOGÓRSKO - BYTOMSKICH Ewa Topolska – Sowa nauczyciel biologii 26 uczniów klas I-III pracowało w grupach: 1) O podziemiach… - 3 uczennice 2) Hibernacja… - 4 uczennice 3) Nietoperze… - 4 uczniów 4) Biologia… - 6 uczniów 5) Opracowania… - 7 uczniów 6) Mity i legendy. - 2 uczennice

Cele projektu: uczniowie znają wartości przyrodnicze Podziemi Tarnogórsko-Bytomskich. uczniowie znają budowę i biologię nietoperzy uczniowie potrafią wytłumaczyć zjawisko i potrzebę hibernacji wśród zwierząt oraz echolokację u nietoperzy uczniowie wiedzą jakie gatunki nietoperzy żyją w Polsce i potrafią wskazać które z nich hibernują w tarnogórskich podziemiach wyszukują mity i legendy dotyczące nietoperzy . potrafią omówić zagrożenia czyhające na nietoperze i wiedzą jak je ograniczyć uczniowie wiedzą jak przeprowadzić wywiad uczniowie potrafią posługiwać się następującymi programami komputerowymi: Publisher, Photoshop, Gimp, PowerPoint, Monie Maker zebrane i opracowane informacje prezentują w programie PowerPoint, w postaci blogów, strony internetowej biuletynu przyrodniczego oraz w formie zapisów dźwiękowych

Celem głównym projektu było zebranie i opracowanie informacji na temat nietoperzy, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków hibernujących w Podziemiach Tarnogórsko-Bytomskich. Wybrane tematy projektu przybliżyły uczniom, nie tylko cykl życiowy nietoperzy, ale również cechy gatunkowe, ciekawostki z ich życia oraz rozpowszechnione, zresztą niesłusznie różne mity. Uczniowie dowiedzieli się co zagraża nietoperzom w naszym regionie i jak oni mogą przyczynić się do ochrony tych ssaków. Podjęli też próby przekona swoich kolegów, rodziców, że nietoperze to pożyteczne organizmy, a zła ich reputacja wśród ludności to MIT. Uczniowie nauczyli się gromadzić, selekcjonować, opracowywać i prezentować zdobytą wiedzę. Zdobyli nowe oraz udoskonalili posiadane umiejętności wykorzystywania programów i narzędzi komputerowych.

Narzędzia i programy komputerowe oraz internetowe wykorzystywane w projekcie. wyszukiwarki internetowe – do wyszukiwania informacji o nietoperzach program PowerPoint - opracowanie prezentacji Office Publisher - opracowanie biuletynu Gackopolitan, dyplomów i zaproszenia Photoshop - logo i obróbka zdjęć Monie Maker - film z sondy ulicznej i z dokumentacji przeprowadzonych działań Gimp - znaczek KOCHAMY NIETOPERZE Flehs - animacja echolokacji szablon strony www do zamieszczenia opracowań Grafika Smart Art do opracowania schematu podziału nietoperzy na podrzędy blog: http://hibernacja-wsrod- zwierzat22.blog.onet.pl/ blog: http://nietoperze-naszymi-przyjaciolmi.blog.onet.pl/

Podział na zespoły uczniowskie Uczniowie pracowali w sześciu grupach zadaniowych: GRUPA NR 1 – Wartość przyrodnicza Podziemi (3 osoby) GRUPA NR 2 – Hibernacja wśród zwierząt (2 osoby) GRUPA NR 3 – Nietoperze Polski (4osoby) GRUPA NR 4 – Biologia i ochrona nietoperzy (6 osób) GRUPA NR 5 – Wywiady, scenariusze, spotkania, redagowanie artykułów (9 osób) GRUPA NR 6 – Mity i legendy (2 osoby)

Podział ról w zespołach Uczniowie indywidualnie bądź w grupach, najczęściej dwuosobowych wyszukiwali informacje. Na spotkaniach konsultacyjnych omawiali zgromadzony materiał i dokonywali wyboru najistotniejszych wiadomości. Sami zdecydowali kto w grupie opracuje prezentacje, a kto informacje do biuletynu. W grupie drugiej i czwartej, uczennice prowadziły blogi według własnego pomysłu, bez interwencji nauczyciela i kolegów. Grupa I: Większość materiału przygotowała Zosia, gdyż koleżanki wyjechały do sanatorium. Grupa II: W grupie pracowały osoby z różnych klas, dlatego na początku pracy tak podzielono zadania aby nie wymagały wzajemnych uzgodnień, dopiero przed prezentacją ustalono sposób prezentacji. Grupa III: Jeden uczeń klasy III przygotowywał prezentację wszystkich gatunków nietoperzy, natomiast dziewczęta z klasy I zajęły się opracowaniem gazetek i artykułu do biuletynu.

Podział ról w zespołach Grupa IV: Uczennica klasy III opracowała wiadomości dotyczące budowy nietoperzy, a dziewczynki z klasy I biologię. Wspólnie wybrały informacje do prezentacji, natomiast opracowanie prezentacji powierzyli osobom z grupy V, które bardzo chciały zrobić coś w PowerPoint Grupa V: Tu zadania bardzo zróżnicowane, powstały więc podgrupy. Dwie dziewczyny z klasy II opracowały animację echolokacji i stronę www. Czwórka uczniów z klasy Ib większość zadań wykonała wspólnie (sonda, korekta artykułów do biuletynu, scenariusze wywiadów, spotkań) podobnie jak dziewczyny z klasy Ia (sonda, rozmowa z nietoperzem) Grupa VI: Jedna z dziewcząt opracowała artykuł, druga prezentację

Rola nauczyciela Zorganizowałam wolny wstęp do Kopalni Zabytkowej aby ocenić warunki hibernacji naszych nietoperzy. Ustaliłam spotkania z leśnikami, przewodnikiem i dr G. Kłysem. Nawiązałam kontakty e-mailowe z pracownikami PAN w Krakowie (p. Dominiką Miką i Katarzyną Kozakiewicz), dr Joanną Furmankiewicz z Instytutu Zoologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego i Markiem Kowalskim – Towarzystwo Przyrodnicze „Bocian”. Pozyskałam środki finansowe na nagrody dla uczniów biorących udział w konkursach „Sprzyjamy nietoperzom”. Koordynowałam pracę uczniów nad projektem i podczas przygotowań do publicznej prezentacji. Organizowałam zaplecze do pracy. Motywowałam uczniów. W czasie prezentacji dałam pole do popisu swoim uczniom (otworzyłam i zakończyłam prezentację)

Działania uczniów Uczniowie rozpoczęli pracę od zapoznania się z materiałami zamieszczonymi na płycie CD „Zwisaj z nietoperzami”. Następnie odbyli wycieczkę do podziemnego wyrobiska, aby ocenić warunki panujące w podziemiach. Myszkowanie po stronach www i dostępnych publikacjach to kolejny etap pracy. Pomagali znajomi, nauczyciele, eksperci. Pierwsze efekty było widać na szkolnych gazetkach. Redaktorzy i operatorzy wyruszyli w teren aby spotkać się z leśnikami, pasjonatami nietoperzy i znawcami podziemi. Najwięcej frajdy sprawiła uczniom sonda uliczna z której opracowano krótki film. Zainteresowanie projektem było duże, więc przeprowadzono konkurs szkolny „Sprzyjamy nietoperzom” w trzech kategoriach: plakat, prezentacja, komiks. Spotkanie z leśnikami przybliżyły uczniom życie nietoperzy w naszym regionie, przewodnik natomiast zrelacjonował im jak turyści reagują na widok tych tajemniczych stworzeń. Bardzo miło uczniowie wspominali rozmowę z panem Marcinem, który miał okazję liczyć te tajemnicze ssaki w naszych podziemiach. Na podstawie zebranych materiałów opracowali scenkę „rozmowa z nietoperzem”.

Działania uczniów „Co za ulga,…….. dzień bez mundurka” takie było pierwsze skojarzenie na ogłoszony przez uczestników projektu „Szarobury Dzień Nietoperza”. Większość uczniów przywdziała szare, czarne i brązowe bluzy, a uczestnicy projektu dodatkowo mieli dopięte znaczki KOCHAMY NIETOPERZE, aparat lotny, bądź uszy. W ten sposób chcieli zwrócić uwagę na potrzebę ochrony nietoperzy w tarnogórskich podziemiach. Przy redagowaniu gazetki „Gackopoltan” i montażu filmu z sondy ulicznej wskazówek udzielili zaproszeni na spotkania konsultacyjne starsi koledzy, absolwenci naszej szkoły. Uczniowie wykonali budki dla nietoperzy, jedną podarowali uczniom Szkoły Podstawowej nr 11, a pozostałe przekazali Nadleśnictwu.

Działania uczniów 30.04.2008 r. uczestnicy projektu mieli niepowtarzalną okazję gościć w naszej szkole wybitnego chiropterologa Pana Grzegorza Kłysa doktora Uniwersytetu Opolskiego. Nasz gość przedstawił uczniom dwie bardzo ciekawe prezentacje. Pierwsza dotyczyła charakterystyki nietoperzy żyjących w Polsce , a druga nawiązywała do prowadzonych badań. W czasie przerwy mogliśmy zobaczyć z bliska i dotknąć jednego z największych nietoperzy, borowca wielkiego. Jego futerko było tak miękkie i delikatne, że każdy z nas chciał go wziąć w ręce. Równie delikatne okazały się sieci służące do odłowów. Odwoływał się wielokrotnie do osobistych spotkań z tymi tajemniczymi ssakami.

Rezultaty pracy uczniów GACKOPOLITAN – biuletyn przyrodniczy opracowany w programie Publisher, zawiera 22- stronicową dokumentację pracy nad projektem.

Strona www.nietoperze.boo.pl

Blog: http://hibernacja-wsrod-zwierzat22.blog.onet.pl/ http://nietoperze-naszymi-przyjaciolmi.blog.onet.pl/ Słuchowiska: http://www.wrzuta.pl/audio/ljcgzdbuRb/hibernacja_w_swiecie_zwierzat http://www.wrzuta.pl/audio/rSyWTvBXhZ/tarnogorskie_podziemia

Dyplomy i zaproszenie

Opracowania w programie Mowie Maker i PowerPoint http://www.youtube.com/user/sovektg Pod tym adresem znajduje się dokumentacja zmagań podczas pracy nad projektem. Prezentację opracowała Justyna, uczennica klasy III. http://www.youtube.com/watch?v=8A5eCvXNGHE Pod tym adresem znajduje się relacja z sondy ulicznej. Materiał filmował Marcin, a zmontował Szymon w programie Mowie Maker. Trzy prezentacje w programie PowerPoint znajdują się na stronie www.nietoperze.boo.pl

Publiczna prezentacja projektu Efekty swojej pracy uczniowie zaprezentowali czterokrotnie: 8.05.08 r. dla uczniów biorących udział w międzyszkolnym turnieju "Tęgie głowy" w ramach IV Tarnogórskiej Wiosny Naukowej 12.05.08 r. dla zarządu powiatowego oddziału LOP w siedzibie organizacji 15.05.08 r. dla uczniów klasy I b i uczestników konkursu "Sprzyjamy nietoperzom" w obecności p. dyrektor 16. 05. 08 r. dla uczniów klas VI Szkoły Podstawowej nr 11 Każda z tych prezentacji miała inny wymiar i prelegentów, tak aby każdy mógł zaprezentować się publicznie.

Prezentację rozpoczęto słuchowiskiem o Podziemiach Tarnogórsko - Bytomskich, następnie przedstawiono trzy prezentacje w programie PowerPoint: "Nietoperze, ssaki o ciekawej biologii i fascynującej budowie" , "Mity i legendy" oraz "Gatunki nietoperzy". Prezentacjom towarzyszyły scenki rodzajowe i animacja echolokacji. Zagrożenia i ochronę naszych nietoperzy przedstawiono metodą metaplanu (jak jest, jak być powinno, co możemy zrobić dla naszych nietoperzy aby były u nas bezpieczne). Uczniowie odtworzyli również filmy z sondy ulicznej i z pracy nad projektem. Agnieszka i Patrycja zaprosiły do obejrzenia swoich blogów: http://nietoperze-naszymi-przyjaciolmi.blog.onet.pl/ http://hibernacja-wsrod-zwierzat22.blog.onet.pl/ i strony internetowej: www.nietoperze.boo.pl. Nasi goście mieli okazję zapoznać się z różnymi rodzajami budek, które wykonali samodzielnie lub z pomocą rodziców. Na zakończenie pochwalili się "Gackopolitanem.

Czego nauczyli się uczniowie? Aga: Przy robieniu prezentacji o nietoperzach, zrozumiałam, że człowiek bardzo im zagraża. Nie wiedziałam, że w moim otoczeniu żyją te ssaki, a ja im tak bardzo przeszkadzam… Dowiedziała się też, co mogę zrobić dla ich dobra. Kasia: Trzeba szanować zwierzęta. Adam: PowerPoint już mnie nie zaskoczy Aga: Pisząc bloga dużo się nauczyłam o hibernacji. Szymon: Nic! Żartuje oczywiście. Coś tam zapamiętałem (aż taki „betonik” nie jestem). Magda: Nauczyłam się, że nie należy się bać nietoperzy. Sandra i Patrycja: Nie będziemy już oceniać zwierząt po wyglądzie. Sylwia: Jak napisać artykuł. Marcin: wiem na czym polega obróbka zdjęć.

Co ja zyskałam realizując projekt? Praca metodą projektu zbliżyła mnie do moich uczniów. Lepiej poznałam ich zainteresowania i możliwości. Nauczyłam się skrupulatnej oceny pracy uczniów. Publisher nie jest już mi obcy, choć wszystkich możliwości tego programu na pewno nie poznałam. Przyznaję, że jest on cenną pomocą dla nauczyciela. Polubiłam montaż zdjęć w Movie Maker. Projekt dostarczył mi dużo stresu i dodatkowej pracy przy pisaniu sprawozdań. Przyznaję, to było bardzo męczące. Lubię poznawać, uczyć się nowych rozwiązań, kocham kreatywność uczniów, to mnie mobilizuje i dzięki temu przetrwałam w kursie. Pewnie będzie kolejny projekt i biuletyn. Nie będę już pracować w tak dużym zespole, o ile już - to tylko na poziomie klasy.