Miej uszy i oczy, serce i dusze szeroko otwarte

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI Z GŁĘBSZĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
Advertisements

Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Spowodowane trisomią chromosomów
PSYCHOLOG.
Osoba niepełnosprawna w urzędzie pracy
Zgodnie z definicją sformułowaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO): Osoba niepełnosprawna to osoba, u której istotne uszkodzenia i obniżenie sprawności.
Osoby niepełnosprawne fizycznie
Miej oczy i uszy, serce i duszę szeroko otwarte.
Metoda kierowanego nauczania
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
CHOROBY GENETYCZNE CZŁOWIEKA.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Przemyśl.
Kontakt: Skarżysko – Kamienna ul. Szkolna 15 / 16 Tel/ fax
Integracja w kształceniu zawodowym
RAZEM W NASZEJ SZKOLE.
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
SZLACHETNA PACZKA to ogólnopolska akcja świątecznej pomocy – realizowana od 2001 roku przez Stowarzyszenie WIOSNA. Głównym jej założeniem jest idea.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
MIŁOŚĆ W EPOCE ROMANTYZMU…
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Jak opiekować się osobami chorymi na raka?
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
SPRAWNI - NIEPEŁNOSPRAWNI
Choroby genetyczne.
Trzymaj formę... Trzymaj formę....
Niepełnosprawność intelektualna (upośledzenie umysłowe)
Dydaktyka ogólna.
Prezentacja multimedialna
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
Upośledzenie umysłowe
“Moje muzeum jest Twoim muzeum
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
Osoba niepełnosprawna
DOWN JESTEM PRZECIW.
Self – adwokaci, czyli rzecznicy własnych praw
ANOREKSJA.
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
Spotkanie zorganizowane dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym z klasy: II a (8 uczniów) oraz gościnnym udziałem.
Podstawy fizjologii i ergonomii pracy
Genetyczne aspekty upośledzenia umysłowego
ANALIZA ORZECZEŃ POD KĄTEM PRZYDATNOŚCI DO SIO Opracowała Hanna Ojcewicz.
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Żeby zdrowym być….
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU I ROZWOJU ZESPO Ł U SZKÓ Ł SPECJALNYCH W KWIDZYNIE.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
KOBIETA I MĘŻCZYNA OBDAROWANI SOBĄ CZY SKAZANI NA SIEBIE?
Dzielnica VI Miasta Krakowa Bronowice
SPRAWNI - NIEPEŁNOSPRAWNI
Fetal Alcohol Syndrome (FAS) Płodowy Zespół Alkoholowy
POJĘCIE ZDROWIA I CHOROBY
ŚWIATOWY DZIEŃ ZESPOŁU DOWNA
Zapis prezentacji:

Miej uszy i oczy, serce i dusze szeroko otwarte Miej uszy i oczy, serce i dusze szeroko otwarte! Osoby niepełnosprawne intelektualnie - dostrzegaj ich!

Upośledzenie umysłowe to zahamowanie lub upośledzenie rozwoju psychicznego, wrodzone albo bardzo wcześnie nabyte prowadzące często do zaburzeń w funkcjonowaniu społecznym. Niepełnosprawność intelektualna to inna nazwa upośledzenia umysłowego. Jest to stan – nie choroba.

Klasyfikacja upośledzenia umysłowego Stopień upośledzenie Iloraz inteligencji Pogranicze upośledzenia umysłowego 68-83 Upośledzenie umysłowe lekkie 52-67 Upośledzenie umysłowe umiarkowane 36-51 Upośledzenie umysłowe znaczne 20-35 Upośledzenie umysłowe głębokie 0-19

Osoby z upośledzeniem umysłowy lekkim charakteryzuje się: (w populacji upośledzonych umysłowo stanowią najliczniejszą grupę ok. 75%) myśleniem o charakterze konkretno-obrazkowym nietrwałością uwagi zwolnionym tempem pracy brakiem samodzielności, pomysłowości pamięcią mechaniczną wymagają specjalnego bodźca do pracy w postaci np. pochwały poprawmy formułowaniem zdań, ale posiadają ubogi zasób słownictwa ich rozwój umysłowy zatrzymuje się na poziomie 12-latka

Upośledzenie umysłowe umiarkowane i znaczne cechuje się: w wieku 4-5 lat zaczynają samodzielnie chodzić i wypowiadać pierwsze słowa nie przejawianiem inicjatywy dużymi trudnościami w koncentracji uwagi powolnością i niedokładnością spostrzeżeń wyuczeni potrafią samodzielnie ubierać się, ścielić łóżko, zrobić samodzielne, drobne zakupy itp. słabą trwałością uwagi i pamięci mowa jest bardzo prosta, ubogi zasób słownictwa

Charakterystyka osób z upośledzeniem głębokim: brak percepcji brak uwagi mimowolnej mowa bardzo zaburzona, na ogół osoby te nie mówią i nie rozumieją mowy potrafią wyrażać proste emocje zadowolenia i niezadowolenia mają częste wahania nastroju osoby te nie potrafią samodzielnie dbać o swoje potrzeby, bezpieczeństwo

Przyczyny powstawania upośledzenia umysłowego: zakażenie i zatrucia przebyte w czasie ciąży (np. alkoholizm, toksoplazmoza) zaburzenia przemiany, wzrostu lub odżywiania (awitaminoza i niedożywienie organizmu matki w czasie ciąży) urazy lub działania czynników fizycznych (urazy czaszki, wylewy śródczaszkowe) anomalie chromosomalne tj. zaburzenie i nieprawidłowości zachodzące w podziale komórek rozrodczych wcześniactwo brak podniet psychosocjalnych (kulturowych)

Kształcenie osób niepełnosprawnie intelektualnie przedszkola specjalne szkoły podstawowe specjalne gimnazja specjalne zasadnicze szkoły zawodowe specjalne szkoły życia

Warsztaty Terapii Zajęciowej Podstawową rolą warsztatów terapii zajęciowej jest rehabilitacja zawodowa, funkcjonalna i społeczna osób niepełnosprawnych intelektualnie. Ich zadaniem jest nauka podstawowych sprawności zawodowych i dotyczących życia codziennego oraz nauka współżycia w grupie społecznej. Ważnym elementem terapii jest podnoszenie poczucia własnej wartości uczestników dzięki tworzonym przez nich pracom i działaniom dla dobra całej grupy.

Najczęściej spotykane pracownie warsztatowe to ... krawiecka

gospodarcza

poligraficzna

stolarska

gastronomiczna

plastyczna

Zespół Downa

Osoba urodzona z zespołem Downa ma nadmierną ilość materiału genetycznego, wyposażona jest w dodatkowy chromosom 21. Wada ta wiąże się z upośledzeniem umysłowym. Dotąd nie zostały odkryte przyczyny występowania tych genetycznych zaburzeń.

Z prowadzonych badań wynika, że na 600 - 700 urodzeń jedno dziecko rodzi się zespołem Downa. Tuż po urodzeniu dziecka, lekarz pediatra szybko rozpoznaje cechy charakteryzujące tę wadę, do których należą: - skośnie ustawione oczka - krótki grzbiet nosa - małe i nisko położone małżowiny uszu - krótkie dłonie i stopy - wiotkość mięśni całego ciała (m.in. powodująca specyficzny chód)

Ciekawostki : kobiety z zespołem Downa mogą mieć dzieci, najczęściej rodzą zdrowe dzieci. Mężczyźnie zaś są niepłodni zespół Downa sporadycznie jest dziedziczny (2%) osoby z zespołem Downa przeżywają średnio 49 lat osoby z zespołem Downa często wykazują zdolność plastyczne, muzyczne częstość występowania zespołu Downa jest ok. 10 razy wyższa w grupie noworodków urodzonych przez kobiety powyżej 40. roku życia

Ważna jest każda chwila. Każdy moment Ważna jest każda chwila. Każdy moment. Dla takiego dziecka nie istnieje później ani zaraz. Jego prośby i marzenia - te większe i te malutkie - muszą być realizowane natychmiast. Bo to dzięki nim nasze życie ma sens. Zespół Downa jest nieuleczalny, ale można go "leczyć" miłością. Prawdziwa miłość jest uzdrawiająca. Zarówno rodziców, jak i dzieci. Jean Vanier, twórca wspólnot "Wiary i Światła", gdzie osoby upośledzone żyją wraz ze zdrowymi, powiedział, że "leczyć miłością to akceptować dziecko ze wszystkimi jego słabościami, ale jednocześnie - wierzyć w jego możliwości rozwoju. Wierzyć i uczynić wszystko, by rozwój mógł się dokonać. Zofia (Sonia) Matecka, matka dziewczynki z zespołem Downa.

Niepełnosprawność to nie kara za grzechy! To, że ktoś jest niepełnosprawny intelektualnie nie umniejsza jego godności! To, że ktoś jest niepełnosprawny nie oznacza, że jest głupi! To, że ktoś jest niewidomy nie zawsze oznacza, że kompletnie nic nie widzi! To, że ktoś jest niesłyszący nie oznacza, że jest głuchy jak pień! To, że ktoś jeździ na wózku nie oznacza, że jest nieporadny życiowo!

Najczęściej spotykane pracownie warsztatowe to ... krawiecka poligraficzna gastronomiczna stolarska plastyczna