PLANOWANIE I STEROWANIE DZIAŁALNOŚCIĄ PRZEDSIĘBIORSTWA ORGANIZACJA POTRZEBY Konsument ZASPOKOJENIE POTRZEB Konsument zarządzanie produkcją
zarządzanie produkcją KIEROWANIE Planowanie Przewodzenie Organizowanie Kontrolowanie zarządzanie produkcją
zarządzanie produkcją Plan działalności Cechy dobrego planu działalności przedsiębiorstwa Przejrzysty, jasny Zrozumiały Akceptowalny Modyfikowalny Zgodny z możliwościami organizacji Możliwy do kontrolowania Mobilizujący zarządzanie produkcją
zarządzanie produkcją Zadaniem systemu zarządzania działalnością podstawową jest ustalenie i osiąganie celów, wynikających z potrzeb konsumentów zarządzanie produkcją
i jeszcze dwa dodatkowe elementy zarządzanie produkcją Reguła zarządzania 5P 1 produkt i jeszcze dwa dodatkowe elementy 2 przedsiębiorstwo 3 procesy PROCEDURY 4 programy PAPIERKOWA ROBOTA 5 personel zarządzanie produkcją
Dobre systemy zarządzania powinny umożliwiać skuteczne: A Planowanie B Dokumentowanie C Mierzenie – badanie wskaźników D Porównywanie E Opisanie - raportowanie F Korygowanie zarządzanie produkcją
Sterowanie działalnością wytwórczą Główne zasady sterowania: Wyznaczenie czasu podjęcia odpowiednich działań Zakres działań koniecznych i możliwych do podjęcia Istnienie modelu weryfikującego (oceniającego) wykonywanie zadań Istnienie kryterium wyboru działania dającego duże prawdopodobieństwo osiągnięcia założonego celu zarządzanie produkcją
WARUNKI FUNKCJNOWANIA SYSTEMU STEROWANIA DZIAŁALNOŚCIĄ PODSTAWOWĄ Jasno zdefiniowany cel Możliwość wyboru środków realizacji zadań Przyjęcie zakresu dokładności pomiarów funkcjonowania systemu Odpowiednie wykorzystanie otrzymanych informacji Wnioski z przeprowadzonych porównań powinny być jak najszybciej wdrażane do systemu Raporty i informacje przekazywane przełożonym i podwładnym powinny być zrozumiałe czytelne i „pewne” Zminimalizowanie liczby poziomów przekazywania informacji zarządzanie produkcją
DZIAŁALNOŚĆ WYTWÓRCZA A DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA KLASYFIKACJA PRODUKTÓW A - „czysty” produkt B - produkt z usługami towarzyszącymi C - hybryda – produkt składający się w równej części z towarów i usług D - usługa podstawowa z towarzyszącymi jej produktami lub usługami E - „czysta” usługa zarządzanie produkcją
zarządzanie produkcją Usługa to działalność służąca zaspokajaniu potrzeb ludzkich, która nie znajduje żadnego ucieleśnienia w nowych dobrach materialnych zarządzanie produkcją
Najważniejsze cechy usług 1, Niematerialność Usługi nie mogą być magazynowane Nie można chronić usług przez patenty Nie można bezpośrednio pokazywać usług w ramach aktywizacji sprzedaży Trudno znaleźć podstawę do kształtowania ceny inną niż ceny konkurencyjne Trudno poddać próbie i wstępnej ocenie projekt usługi Często wartość usługi jest niemożliwa do oceny przez konsumenta przed jej zakupem zarządzanie produkcją
Najważniejsze cechy usług zarządzanie produkcją 2, Nierozdzielność usługi z osobą wykonawcy Wymagana jest obecność wykonawcy Ograniczona skala działalności Dominuje forma sprzedaży bezpośredniej Ocena nabywanej usługi zależy od umiejętności i kwalifikacji usługodawcy zarządzanie produkcją
Najważniejsze cechy usług zarządzanie produkcją 3, Nierozdzielność procesów wytwarzania i konsumpcji 4, Różnorodność 5, Nietrwałość 6, Niemożność nabycia praw własności zarządzanie produkcją
Jak określić jakość usług ? Jakość techniczna Jakość funkcjonalna zarządzanie produkcją
Produkcja dóbr materialnych i usług podobieństwa i różnice Podobieństwa w sferze zarządzania procesami wytwórczymi produktów materialnych i usług (zapasy, maszyny urządzenia). Należy przewidzieć potrzeby i przyjąć odpowiednią strategię zarządzania zapasami materiałowymi Należy zaplanować i pokierować zasobami ludzkimi. Należy zarządzać zasobami fizycznymi (wyposażeniem) Im bardziej niematerialny staje się produkt, tym mniej występuje podobieństw z powodu szczególnych cech środowiska usługowego?? zarządzanie produkcją
Produkcja dóbr materialnych i usług podobieństwa i różnice Zarówno o procesach produkcji wyrobów jak i usług można powiedzieć, że mają szczególne cechy, zależne od czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Jednym z wyzwań funkcji zarządzania działalnością podstawową jest dostosowanie ogólnych założeń produkcyjnych do konkretnych sytuacji zewnętrznych i wewnętrznych. zarządzanie produkcją
Produkcja dóbr materialnych i usług podobieństwa i różnice Różnice pomiędzy „czystym wytwarzaniem" a „czystym świadczeniem usług". KONCEPCJA „PIERWSZA LINIA / ZAPLECZE" Struktura bardzo często spotykana w działalności usługowej. Obecność klienta „na pierwszej linii" jest akceptowana (w niektórych wypadkach wręcz wymagana) ale „na zapleczu" klient pojawia się bardzo rzadko. Z punktu widzenia planowania obecność klienta na pierwszej linii jest uważana za „niszczącą". Zaplecze przypomina bardziej „fabrykę" ponieważ jest to bardziej stabilne i łatwe do przewidzenia środowisko, łatwiej można przygotowywać plany działalności, korzystając z metod planowania. zarządzanie produkcją
Produkcja dóbr materialnych i usług podobieństwa i różnice Obecność klienta podczas świadczenia usługi ma swoje złe i dobre strony. Klient może wspomagać proces świadczenia usług, na przykład wypełniając odpowiednie formularze w banku albo korzystając ze sklepów samoobsługowych. Z drugiej strony, istnieją również negatywne skutki obecności klienta. Będąc na miejscu, klient może bezpośrednio kontrolować jakość świadczonej usługi i jej przebieg. W procesie wytwarzania dużo łatwiej jest ustalić zakres odpowiedzialności. W procesie świadczenia usług często występuje połączenie z funkcjami marketingowymi. Tak na przykład, podczas wykonywania jednej operacji w banku, wyjmowania pieniędzy z konta, można zainteresować klienta innymi formami usług świadczonymi przez bank. zarządzanie produkcją