opracowanie: dr Wojciech M. BANASIEWICZ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zarządzanie logistyczne
Advertisements

Istota i przesłanki badań marketingowych
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
LOGISTYKA LOGISTYCZNY ŁAŃCUCH DOSTAW
zarządzanie produkcją
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Specjalność Zarządzanie logistyczne Kierunek: L O G I S T Y K A.
Sesja czwarta B Zarządzanie zapasami.
Katedra Logistyki i Transportu
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
P O P Y T , P O D A Ż.
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Wprowadzenie do mikroekonomii
Technik ekonomista.
Tworzenie sieci dostaw Katedra Logistyki i Transportu
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Rynek usług medycznych
ZARZĄDZANIE LOGISTYKĄ
TECHNIK LOGISTYK "Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić.
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Operacyjne sterowanie produkcją
„Nie ma nic łatwiejszego niż być zajętym i nic trudniejszego niż być efektywnym” R. Alec Mackenzie.
Model łańcucha wartości
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Wykład 3 Dr Agnieszka Tubis.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Funkcje podstawowe Produkcja Działalność przedprodukcyjna
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
LOGISTYKA PRODUKCJI 2009/2010.
Przedmiotem logistyki produkcji jest
LOGISTYKA: sterowanie procesami przepływu wszelkich zasobów (materiałów, informacji, surowców, wyrobów gotowych, pracowników itd.) w ramach przedsiębiorstwa,
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Logistyk.
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Fizyczna dystrybucja.
Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.
Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
II stopień - Logistyka Specjalność: Zarządzanie Łańcuchem Dostaw.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Raport z audytu systemu logistycznego i łańcucha dostaw Firmy X Grudzień 2014 Firma X chce zwiększyć udział w rynku, a bazą konkurencji na której opiera.
Zarządzanie produkcją – różne określenia
LOGISTYKA KRAJOWA I MIĘDZYNARODOWA
Zarządzanie produkcją – różne określenia
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
Co to jest logistyka? Logistyka jest terminem opisuj ą cym wszelkie dzia ł ania zwi ą zane z : procesem planowania, organizowania, realizowania, kontrolowania.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

opracowanie: dr Wojciech M. BANASIEWICZ ŁAŃCUCH LOGISTYCZNY opracowanie: dr Wojciech M. BANASIEWICZ

POJĘCIE ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO Proces realizacji określonych funkcji w sferze działania, dla których jest tworzony system (produkcji, dystrybucji, magazynowania, transportu, konsumpcji), powinien być odpowiednio: wyodrębniony i zdefiniowany; skonstruowany; wdrożony w życie, aby mógł skutecznie funkcjonować

POJĘCIE ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO Logistyka jest procesem zarządzania całym łańcuchem dostaw. Łańcuch dostaw rozumie się jako całą działalność związaną z przepływem materiału (towaru) od jego oryginalnego źródła poprzez wszystkie jego zmiany, aż do tej postaci, w której jest konsumowany przez ostatniego klienta.

POJĘCIE ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO Według D.J. Browerson’a przez kanał (łańcuch) logistyczny rozumie się zespół pewnej liczby jednostek (przedsiębiorstw i instytucji), które działają wspólnie w sposób zintegrowany w celu dostarczenia właściwego produktu we właściwe miejsce, we właściwym czasie, zachowując odpowiednią jakość (produktu i usługi) przy możliwie najniższym koszcie.

POJĘCIE ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO Łańcuch (kanał) logistyczny można rozpatrywać w ujęciu przedmiotowym i w ujęciu podmiotowym. W ujęciu przedmiotowym mają miejsce zjawiska łączenia się strumieni (zaopatrywanie się) oraz zjawiska rozdzielnictwa strumieni (dystrybucji). W ujęciu podmiotowym identyfikujemy i analizujemy uczestników przepływu produktów i informacji w aspekcie czasu i miejsca.

POJĘCIE ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO STRUKTURA ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO LINIE PRZEPŁYWU PUNKTY STYCZNOŚCI I MIEJSCA PRZECIĘCIA

POJĘCIE ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO STRUKTURA ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO w zależności od stopnia złożoności łańcucha logistycznego mogą występować: proste (liniowe), wielościeżkowe, złożone (kombinowane) LINIE PRZEPŁYWU określonych dóbr i usług.

POJĘCIE ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO STRUKTURA ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO W łańcuchach działania logistycznego występują punkty styczności i miejsca przecięcia, które praktycznie oznaczają styk linii przepływu systemów (podsystemów) lub przejście z jednego do drugiego systemu (podsystemu). Przy czym: miejsca przecięcia będą głównie występowały w sieci złożonych linii przepływów dóbr fizycznych, usług i informacji, zaś punkty styczności (styku) odnoszą się w zasadzie do każdej linii przepływu.

POJĘCIE ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO STRUKTURA ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO Przyczynami (źródłami) powstawania punktów styku i miejsc przecięcia są: specjalizacja głównych funkcji systemu (przedsiębiorstwa), a więc zaopatrzenia, produkcji, magazynowania, sprzedaży. Prowadzi ona do współzależności w całym (złożonym) łańcuchu logistycznym; podział zakresów kompetencji i odpowiedzialności. Sprzyja on tworzeniu „grupowych” interesów, które mogą prowadzić do powstawania rozbieżności (konfliktów).

POJĘCIE ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO KONFLIKTY W ŁAŃCUCHU LOGISTYCZNYM Przyczyn powstawania konfliktów można upatrywać we wzajemnych relacjach celów, ról, pozycji (np. ekonomicznej) i stosunków komunikacyjnych. Konflikty mogą powstawać m.in.: w miejscach przecięcia procesów synchronizacji planowania logistycznego z innymi planami przedsiębiorstwa (finansowymi, zatrudnienia), synchronizacji systemów logistycznych współpracujących z przedsiębiorstwem, czy między: sprzedażą a planowaniem produkcji, gospodarką magazynową a zarządzaniem zapasami, produkcją a transportem, decyzjami dostawców a decyzjami odbiorców.

Integrację logistyczną można rozpatrywać w ujęciach: podmiotowym; POJĘCIE ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO ELIMINOWANIE KONFLIKTÓW W ŁAŃCUCHU LOGISTYCZNYM Konflikty przejawiające się zwłaszcza w miejscach przecięć i w miejscach styku można eliminować wieloma metodami, ale najbardziej „logistycznym” sposobem jest integracja logistyczna w łańcuchu logistycznym. Integrację logistyczną można rozpatrywać w ujęciach: podmiotowym; przedmiotowym;

POJĘCIE ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO INTEGRACJA W ŁAŃCUCHU LOGISTYCZNYM Integracja logistyczna w ujęciu podmiotowym polega na: tworzeniu całości z części, przy czym taka całość to jest więcej niż suma części czyli system. (efekt synergii); tworzenie całości z wzajemnie uzupełniających się części, ściśle współpracujących ze sobą w ramach funkcji i celu; włączenie elementów w istniejącą całość i wiązaniu ich więzami kooperacyjnymi;

POJĘCIE ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO INTEGRACJA W ŁAŃCUCHU LOGISTYCZNYM Integrację logistyczną w ujęciu podmiotowym należy rozumieć jako zintegrowany proces obejmujący przepływ wszystkich strumieni rzeczowych (przedmiotów) łańcucha logistycznego. Integracja w tym przypadku odbywa się przez wykorzystywanie wspólnych źródeł zaopatrywania, magazynowania, transportowania itp., jak również przez strumienie informacji i kapitału.

INTERPRETACJA LOGISTYKI CZYM JEST WSPÓŁCZESNA LOGISTYKA? Czynnikiem powodującym rozwój i powszechność stosowania w praktyce logistyki było przejście z rynku producenta na rynek konsumenta i poprawa zaopatrzenia w dobra materialne i usługi. W obrocie towarowym następuje spadek towarów o niskiej wartości, jednocześnie w wyniku intensyfikacji procesów konkurencji i niestabilnych stanów rynku, wzrasta ryzyko nagłego spadku cen na oferowane wyroby. Innym czynnikiem przyspieszającym wykorzystywanie koncepcji logistycznych było przesunięcie funkcji dystrybucyjnych na producentów, co wynikało z wyraźnego ukształtowania się rynku konsumenta, przy jednoczesnym wzroście jego wymagań.

INTERPRETACJA LOGISTYKI CZYM JEST WSPÓŁCZESNA LOGISTYKA? znaczący wpływ na rozwój współczesnej logistyki miały również takie fakty, jak: wprowadzenie nowych metod i technik magazynowania, transportowania, załadunku i wyładunku towarów oraz form obsługi konsumenta (klienta); stosowanie środków protekcjonizmu państwa w stosunku do niektórych branż, gałęzi gospodarki i podmiotów gospodarczych (produkcyjnych i usługowych); niestabilny rynek (zmienne stopy procentowe, zmienne kursy walut, skokowe wzrosty cen); szybki rozwój technik informatycznych.

INTERPRETACJA LOGISTYKI PRAGMATYKA LOGISTYKI (1) W obszarze pragmatycznej (stosowanej) logistyki powinny być realizowane optymalne (quasi optymalne) łańcuchy działania w procesach: produkcji (wytwarzania) – wtedy, tyle i tego na co jest zapotrzebowanie; nie więcej (asortymentowo i ilościowo) niż potrzeba i nie drożej niż to konieczne; przechowywania (magazynowania) surowców, półfabrykatów, gotowych wyrobów itp., - tzn. tylko tyle i tego, co zapewni wymaganą ciągłość i płynność realizacji zadań w danym łańcuchu aktywności, tak aby nie blokować powierzchni magazynowych optymalizować koszty utrzymywania zapasów;

INTERPRETACJA LOGISTYKI PRAGMATYKA LOGISTYKI (2) dystrybucji (rozdziału) surowców, półfabrykatów, gotowych wyrobów urządzeń itp., - tzn. każdemu wtedy, tyle i tego co faktycznie w danym przedziale czasowym potrzeba i co można racjonalnie wykorzystać (skonsumować) aby uniknąć utrzymywania zbędnych zapasów; dowozu (uzupełniania) surowców, półfabrykatów, gotowych wyrobów urządzeń itp., z wykorzystaniem właściwych tras i środków transportu – tzn. każdemu tam, tyle i tego, co konieczne do zapewnienia mu optymalnych warunków działania, a więc nie więcej niż potrzeba i nie później niż można; użytkowania (konsumpcji, wykorzystania) – tzn. takich asortymentów (rodzajów, typów) surowców, półfabrykatów, gotowych wyrobów urządzeń itp., jakie są faktycznie konieczne (wystarczające) w danych okolicznościach uwarunkowaniach wewnętrznych, zewnętrznych) i tyle, na ile wynika to z rozsądnego uzasadnienia; świadczenia usług niematerialnych na korzyść innych uczestników (użytkowników, zleceniodawców, konsumentów) w łańcuchu działania – tzn. tyle, takich, w takim zakresie, miejscu i terminie, jaki jest przez nich pożądany (wymagany, oczekiwany) do zapewnienia optymalnych warunków egzystencjalnych i behawioralnych.

DEFINICJA I ZAKRES ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO Żeby przedstawić istotę zarządzania logistycznego w firmie można zastosować formułę 7W, tj. : właściwy produkt, właściwemu klientowi, we właściwej ilości, we właściwej postaci, do właściwego miejsca, we właściwym czasie, po właściwej cenie.

DEFINICJA I ZAKRES ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO W praktyce „7W” oznacza realizację podstawowych zadań logistyki w przedsiębiorstwie, a mianowicie: [1] usprawnienie zarządzania procesami przepływu i magazynowania produktów, prowadzące do zaspokojenia materialnych potrzeb uczestników procesów logistycznych, uwzględnienie w strategii rozwoju przedsiębiorstwa elementów związanych z budową łańcuchów logistycznych, podporządkowanie czynności związanych z procesami logistycznymi wymaganiom obsługi klientów, zwiększenie efektywności przepływu dóbr, co prowadzi do obniżenia kosztów przepływu, a ostatecznie- kosztów procesów logistycznych. [1] „Informatyczne wspomaganie łańcucha logistycznego” Piotr Adamczewski

Rys. Istota łańcucha logistycznego zamówienia i należności informacje DOSTAWCA KLIENT towary i/lub usługi

DETERMINANTY EFEKTYWNEGO FUNKCJONOWANIA ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO W warunkach gospodarki rynkowej partnerski układ miedzy uczestnikami łańcucha logistycznego powinien wynikać z [1] : wspólnego interesu w ramach funkcji celu procesu logistycznego; wiedzy o działalności partnerów, w tym o specjalizacji, kompetencjach i odpowiedzialności (rzetelności); stylu działania, umożliwiającego uczestnikom bezkonfliktowa kooperacje, zwłaszcza elastyczność; możliwości tworzenia mechanizmów stymulujących do poprawy jakości działania (unowocześniania produkcji, usprawniania obsługi klientów, obniżki kosztów, wprowadzania nowoczesnych technik zarządzania procesami logistycznymi itp.); wspólnego udziału w działaniach na rzecz zwiększania rynków zbytu i uzyskiwania rozsądnych zysków; dostępności do kompatybilnej sieci informacji, zaufania do wiarygodności jej zawartości oraz swobodnej wymiany treści. [1] „Zarządzanie logistyczne” Edward Dworecki

ŁAŃCUCH LOGISTYCZNY A EFEKTYWNOŚĆ GOSPODAROWANIA dostawca producent centrum dystrybucji klient/konsument Minimalizacja kosztów: produkcji, zapasów, transportu, magazynowania, obsługi. Uwzględnienie ograniczeń: produkcji, zapasów, transportu, magazynowania, obsługi. Maksymalizacja przychodów

ŁAŃCUCH LOGISTYCZNY A EFEKTYWNOŚĆ GOSPODAROWANIA producenci dostawcy konsumenci WŁD WŁD WŁD ZINTEGROWANY ŁAŃCUCH działania operacyjne działania operacyjne działania operacyjne WŁD – wewnętrzny łańcuch dostaw

ZARZĄDZANIE ZINTEGROWANYM ŁAŃCUCHEM DOSTAW (SCM) Łańcuch logistyczny – układ zależności pomiędzy przedsiębiorstwem, jego dostawcami i odbiorcami. [W. Szczepankiewicz, Logistyka marketingowa, AE w Krakowie, Kraków 1996].

Łańcuch logistyczny (wartości) Portera Logistyka jako koncepcja kształtowaniawartości: Infrastruktura materialna firmy ZYSK wartość Zarządzanie zasobami ludzkimi Technologia Zaopatrzenie Logistyka zaopatrzenia PRODUKCJA Logistyka dystrybucji Marketing i sprzedaż Serwis Opr. na podst.: Porter M. E., Competetive Advantage, Free Press, 1985

Optymalizacja kosztów logistycznych - struktura logistycznych kosztów łącznych Koszty obsługi Koszty zamówień Koszty magazynowania Koszty opakowania Koszty transportu Koszty zapasów Koszty losowe [W. Szczepankiewicz, Logistyka marketingowa, AE w Krakowie, Kraków 1996, s. 12].

Minimalizacja kosztów w obszarze: Powoduje wzrost kosztów w: Optymalizacja kosztów logistycznych - konfilkt kosztów Minimalizacja kosztów w obszarze: Powoduje wzrost kosztów w: Transport Zapasy K O S Z T Y Ł Ą C N E Opakowanie Szkody transp. Zamówienia Transport Zakup Zapasy Obsługa Liczba magazynów Zapasy Org. produkcji [W. Szczepankiewicz, Logistyka marketingowa, AE w Krakowie, Kraków 1996, s. 10].

Optymalizacja kosztów logistycznych - kształtowanie gospodarki zapasami Koszty Koszty transportu i magazynowania Koszty Łączne Koszty produkcji Poziom obsługi klientów [W. Szczepankiewicz, Logistyka marketingowa, AE w Krakowie, Kraków 1996, s. 14].

Optymalizacja kosztów logistycznych - określanie poziomu produkcji Koszty Koszty magazynowania Koszty Łączne Koszty uzbrojenia technicznego Poziom produkcji [W. Szczepankiewicz, Logistyka marketingowa, AE w Krakowie, Kraków 1996, s. 14].

Rodzaj środku transportu Optymalizacja kosztów logistycznych - wybór środków transportu Koszty Koszty transportu Koszty Łączne Koszty magazynowania Kolej Droga samolot Rodzaj środku transportu [W. Szczepankiewicz, Logistyka marketingowa, AE w Krakowie, Kraków 1996, s. 14].