Struktura prezentacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lifelong Learning Programme Projekt GRUNDTVIG Multilateral INTEGRA
Advertisements

Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
„ Zakład Analizy Historii Zdarzeń i Analiz Wielopoziomowych – proces dydaktyczny i działalność naukowa „ Ewa Frątczak, SGH.
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Projekt systemowy Rynek Pracy pod Lupą - realizacja zadań w 2011 i I kwartale 2012 r. Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi za realizację.
„Zmiany modelu demograficznego rodziny i ich konsekwencje”
INSTYTUT EKONOMICZNY największa jednostka organizacyjna na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym INSTYTUT EKONOMICZNY największa.
Polska w strefie Schengen
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Kapitał ludzki i kapitał społeczny a dobrobyt Polski paradoks
Wizyty Studyjne Zasady udziału w wizytach studyjnych w roku szkolnym /20 10 Materiały informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja.
1 Największy projekt edukacyjny w Europie Studia podyplomowe dla kadr zarządzających i pracowników przedsiębiorstw.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
mgr Anna Domagalska Katedra Inżynierii Wiedzy WETI PG
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Polska Rodzina – wyzwania, działania, perspektywy Warszawa,
KOMITET NAUK ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Wspieranie rodziny w systemach ubezpieczeń społecznych
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Fundusz Stypendialny Program wymiany naukowej pomiędzy Polską a Szwajcarią Konferencja Informacyjna, 2 marca 2010 Uniwersytet.
Przyjazne Społeczeństwo Informacyjne Information Society Technologies Dzień Informacyjny IST PTI, Krajowy Punkt Kontaktowy 5PR UE
Harmonogram naboru do ZPORR w Województwie Małopolskim UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZE STRUKTURALNE Marszałek Województwa Małopolskiego Janusz Sepioł
Małgorzata Waligórska 24 listopada 2010 r.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Instytut Statystyki i Demografii
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
kobiet – „Kobieta pracująca…”
Ludność województwa pomorskiego w 2004 r. na podstawie bilansu.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Fundusz Stypendialny Program wymiany naukowej pomiędzy Polską a Szwajcarią
5 lat Obserwatorium Obserwatorium realizuje badania cykliczne oraz badania jednorazowe, odpowiadające na bieżące potrzeby informacyjne. Przygotowuje również
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
ZMIANY W POLITYCE RODZINNEJ
Joanna Żurawska Opolskie Centrum Badań Regionalnych przy WSZIA w Opolu
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Dlaczego projekt KONSERWATOR jest potrzebny? Tendencje na małopolskim rynku pracy Kraków, grudzień 2011 r.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
Struktura prezentacji
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Zapis prezentacji:

Struktura prezentacji Historia powstania zakładu Zainteresowania naukowo-badawcze Wykaz wykładów zgłoszonych do informatora SGH Certyfikat analityka statystycznego SAS Projekty badawcze – aktualne i planowane w których biorą udział pracownicy zakładu: Prace opublikowane i planowane do publikacji Skład osobowy zakładu Krótka charakterystyka projektów

Historia powstania zakładu

Historia powstania zakładu

Historia powstania zakładu

Historia powstania zakładu

Historia powstania zakładu

Historia powstania zakładu

Zainteresowania naukowo-badawcze Badania i analizy empiryczne, aplikacyjne Badania przekrojowe i retrospektywne, Badania panelowe i kontekstowe bazy danych Badania jakościowe w odniesieniu do procesów społecznych (w tym demograficznych) ekonomicznych Badania mechanizmu przyczynowości, interakcji i współzależności odniesione do procesów społecznych w tym demograficznych), ekonomicznych, Ocena ryzyka z wykorzystaniem ww. metod i modeli do rynków ubezpieczeniowych, finansowych, telekomunikacyjnych – szerzej w zastosowaniach biznesowych.

Zainteresowania naukowo-badawcze Metody i modele Modele i metody analizy historii zdarzeń, Modele makro- i mikro-symulacyjne, Metody i modele analizy wielopoziomowej. Metody i modele badań jakościowych

Wykaz wykładów zgłoszonych do informatora SGH [5005] Analiza historii zdarzeń w demografii i naukach społecznych [5005-02] Analiza historii zdarzeń z wykorzystaniem narzędzi SAS [6984] Analiza rynków finansowych, ubezpieczeniowych i telekomunikacji metodami ilościowymi [4617-01] Contemporary Demography (SMA) [4018-03] Demografia [4305-01] Demografia rodziny [4556-01] Demografia społeczna Europy [3021-02] Metody statystyczne

Wykaz wykładów zgłoszonych do informatora SGH [5270] Modelowanie cyklu życia rodziny i jednostki [7464-01] Regresja logistyczna z wykorzystaniem narzędzi SAS [1028-12] Statystyka (część I) [1029-12] Statystyka (część II) [7467-01] Statystyka od podstaw z wykorzystaniem narzędzi SAS [7484-01] Wielowymiarowa analiza statystyczna z wykorzystaniem narzędzi SAS [7486-01] Zaawansowane metody analizy statystycznej z wykorzystaniem narzędzi SAS [7076] Zastosowanie Systemu SAS w biznesie (w instytucjach bankowych i ubezpieczeniowych, w przedsiębiorstwie)

Certyfikat analityka statystycznego SAS

Certyfikat analityka statystycznego SAS

Aktualnie realizowane Projekty badawcze – aktualne i planowane w których biorą udział pracownicy zakładu: Aktualnie realizowane Grant KBN (2003-2006), nr 2H02B 006 25: Przemiany zachowań reprodukcyjnych w Polsce i ich konsekwencje dla tworzenia i rozpadu rodzin, związków i gospodarstw domowych. Badanie panelowe – II.etap. Cultural and Psychological Aspects of Fertility Decision _making: Capital Cities in Poland, Bulgaria and Hungary ( 2003-2007). Projekt kierowany przez Laurę Bernardi, Independent Research Group on the Culture of Reproduction, Max-Planck Institute for Demographic Research, Rostock, Niemcy. Female Migration Vision – project finansowany z UE, koordynowany przez Fondazione G.Brodolini w Rzymie, Włochy.

Aktualnie realizowane cd. Projekty badawcze – aktualne i planowane w których biorą udział pracownicy zakładu: Aktualnie realizowane cd. Research Project No. 0132703s05 "Estonian population development: recent transformation and societal sustainability" time frame 2005- 2010. Współpraca międzynarodowa z Estonią. Współpraca z Projektem Gender and Generation Programme, koordynowanym przez Population Activity Unit, Economic Commission for Europe, UN , Genewa – grant nr N11800131/0078 Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt Międzynarodowy: Reconciling Work and Welfare in Europe. RECWOWE Network of Excellence. Priority 7- Citizens and governance in a knowledge based society. Sixth Framework Programme. Projekt PZU Życie.

Projekty badawcze – aktualne i planowane w których biorą udział pracownicy zakładu: Wielodyscyplinarne studium zmian „Rodziny i Generacje” – panel I. Kontekstowa baza danych. Projekt Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, nr rejestracyjny N118 001 31/00/78 przyznany decyzją Ministra nauki i Szkolnictwa Wyższego nr 0078 /H03/2006/31. Okres: IX.2006 – VIII.2008. Planowana do nawiązania współpraca z : Centre for Multilevel Modelling University of Bristol oraz Department of Anthropology Chapel Hill University, North Carolina.

Prace opublikowane i planowane do publikacji

Prace opublikowane i planowane do publikacji

Prace opublikowane i planowane do publikacji

Prace opublikowane i planowane do publikacji

Skład osobowy zakładu Dr hab., prof. SGH Ewa Frątczak Dr Aneta Ptak-Chmielewksa Mgr inż. Urszula Gach-Ciepiela Mgr Kamil Sienkiewicz

Aneta Ptak-Chmielewska Absolwentka: Szkoła Główna Handlowa na kierunku MISI i FIB 1998 Doktorat: KAE SGH 2004 2000-2004 asystent w ISiD 2004 – obecnie adiunkt ISiD Zainteresowania badawcze Zastosowanie metod statystycznych w ekonomii i demografii, analizy dożycia, modelowanie procesów równoległych, analizy wielopoziomowe Zajęcia dydaktyczne Studia Licencjackie: Statystyka I i Statystyka II Studia Magisteskie: Metody Statystyczne Studia Zaoczne: Statystyka I i Statystyka II

Najważniejsze publikacje E. Frątczak, A. Ptak-Chmielewska, Formuła Bongaarts-Feeneya. Zastosowania dla Polski, Studia Demograficzne nr 2(136), s. 43-61 Warszawa 1999. A. Ptak-Chmielewska, Analizy wielopoziomowe w naukach społecznych, Zeszyty Naukowe Sekcji Analiz Demograficznych, KND, PAN, nr 2/2000, SGH, Warszawa. A. Ptak-Chmielewska, Studia trzech karier równoległych w demografii z wykorzystaniem modelu ryzyk konkurencyjnych, Studia Demograficzne 2(144)2003. W. Kozłowski, A. Ptak-Chmielewska, G. Zyśk, Wstęp do analizy klas ukrytych, Zeszyty Naukowe, Sekcji Analiz Demograficznych KND, PAN, nr 8/2003, SGH, Warszawa. A. Ptak-Chmielewska, Stan, struktura i dynamika ludności Polski według prognozy przygotowanej przez GUS za lata 2003-2030 oraz według prognozy ONZ za lata 2000-2050 w Raporcie Rządowej Rady Ludnościowej: Sytuacja demograficzna Polski 2003, Warszawa 2004. A. Ptak-Chmielewska, Studia karier równoległych kobiet w Polsce przed okresem transformacji systemowej. Analiza oparta na danych badań retropsektywnych z 1988 i 1991 roku z wykorzystaniem modeli analizy parametrycznej i semiparametrycznej, Studia Demograficzne Nr 2/2005.

Plan rozwoju naukowego Pogłębienie wiedzy praktycznej i teoretycznej z zakresu zaawansowanych metod analizy demograficznej z uwzględnieniem metod analizy historii zdarzeń, metod analizy wielopoziomowej oraz zaawansowanych metod analizy statystycznej z uwzględnieniem metod statystyki wielowymiarowej; Zastosowanie zaawansowanych metod analizy statystycznej w demografii (regresja logistyczna, metody analizy dyskryminacyjnej itd.); Zastosowanie metod analizy demograficznej, zwłaszcza analizy historii zdarzeń w ekonomii ze szczególnym wskazaniem bankowości; Poszerzenie zainteresowań z dziedziny demografii o m.in. takie zagadnienia jak demografia biznesu jako nowa ścieżka badań w Polsce W węższym zakresie badania własne z zagadnień związanych z bieżącą działalnością naukową; Uczestnictwo w badaniach podejmowanych w Zakładzie AHZiAW jak również w ISiD; Uczestnictwo w projektach międzynarodowych; Złożenie grantu habilitacyjnego

Aneta Ptak-Chmielewska: działalność dydaktyczna Poszerzenie oferty proponowanych przedmiotów o przedmioty z zakresu praktycznego zastosowania systemu SAS w bankowości; Prowadzenie zajęć z przedmiotów na ścieżce Analityk Systemu SAS i innych prowadzonych przez pracowników zakładu AHZiAW Kontynuacja uczestnictwa w różnych modułach przedmiotu: Metody Statystyczne; Kontynuacja nauczania statystyki na poziomie podstawowym na studiach dziennych i zaocznych; Docelowo prowadzenie seminariów licencjackich i magisterskich.

Urszula Gach-Ciepiela 2003 - abslowentka Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej od 2003 r. stanowisko asystenta w Instytucie Statystyki i Demografii, SGH Zainteresowania badawcze Zastosowanie metod statystycznych w demografii w szczególności metod analizy historii zdarzeń. Modele mikrosymulacyjne i modelowanie agent-based. Zajęcia dydaktyczne Statystyka - ćwiczenia SP, Metody Statystyczne - ćwiczenia SZ, Statystyka od podstaw z SAS – ćwiczenia SD, Najważniejsze publikacje E. Frątczak, U. Gach-Ciepiela, H. Babiker, Analiza Historii Zdarzeń, SGH 2005 U. Gach-Ciepiela, Modele mikrosymulacyjne, Zeszyty SAD

Plan rozwoju naukowego na lata 2007-2011 Prace związane z pisaniem rozprawy doktorskiej nt. edukacyjnej homogamii małżeństw i zastosowania modeli agent-based. Planowany termin otwarcia przewodu doktorskiego - grudzień 2006. Planowany termin ukończenia pracy - koniec 2008 roku; Nawiązanie współpracy międzynarodowej związanej z modelami mikrosymulacyjnymi i modelowaniem agent-based; Roczny pobyt za granicą związany z EDSD w okresie wrzesień 2007 - czerwiec 2008; Prace nad publikacjami dydaktycznymi związanymi z uruchomieniem ścieżki Statystyczny Analityk SAS dotyczącymi zaawansowanych metod statystycznych; Analiza danych i prace nad publikacjami na bazie badania 2006; Współpraca przy projekcie SGH-PZU

Kamil Sienkiewicz 1998-2002 – Szkoła Główna Handlowa Metody Informacyjne i Systemy Ilościowe 2002-2005 – Max Planck Institute for Demographic Research od 2002 r. stanowisko asystenta w Instytucie Statystyki i Demografii, SGH Zainteresowania badawcze Zastosowanie metod statystycznych w demografii w szczególności metod analizy historii zdarzeń. Zajęcia dydaktyczne Statystyka - ćwiczenia, Metody Statystyczne – ćwiczenia, Statystyka od podstaw z wykorzystaniem narzędzi SAS, Analiza historii zdarzeń z wykorzystaniem narzędzi SAS. Najważniejsze publikacje Frątczak E., M.Pęczkowski, K.Sienkiewicz, K.Skaśkiewicz (2005), Podstawy statystyki z systemem SAS. Wersja 9.1, Instytut Statystyki i Demografii, SGH. Sienkiewicz K. (2004), Leaving the parental home in Poland, referat prezentowany na konferencji Population Association of America, Philadelphia 31-2 kwiecień 2005.

Plan rozwoju naukowego na lata 2007-2011 Zakończenie pracy nad rozprawą doktorską nt. procesu opuszczania domu rodzinnego w Polsce – styczeń/luty 2006. Przygotowanie kontekstowej bazy danych do projekty Rodziny i generacje Prace nad publikacjami dydaktycznymi związanymi z uruchomieniem ścieżki Statystyczny Analityk SAS dotyczącymi zaawansowanych metod statystycznych; Analiza danych i prace nad publikacjami na bazie badania 2006; Zastosowanie metod analizy demograficznej, zwłaszcza analizy historii zdarzeń w ekonomii ze szczególnym wskazaniem bankowości;

PROJEKT PZU Projekt realizowany w ramach umowy między SGH a PZU Życie przez zespół w składzie: prof. dr hab. Ewa Frątczak mgr inż. Urszula Gach-Ciepiela mgr Dorota Stala Iga Sikorska

PROJEKT PZU Projekt realizowany jest w następujących etapach: Analiza danych dostarczonych przez PZU Życie – na podstawie przeprowadzonego badania ankietowego przez CBOS wśród klientów ubezpieczyciela Analiza danych o stanach i strukturach ludności Polski – na podstawie danych dotyczących całego społeczeństwa (m.in. na podstawie danych Narodowego Spisu Powszechnego) Porównanie wyników powyższych analiz – przeprowadzenie analizy zgodności odpowiednich rozkładów dla danych klientów PZU i całego społeczeństwa

Forma finalizacji projektu: PROJEKT PZU Forma finalizacji projektu: Na podstawie podpisanej umowy realizacja projektu powinna zakończyć się stworzeniem ostatecznego raportu zawierającego wyniki prac na wszystkich etapach. Termin realizacji projektu: Umowa została podpisana w drugiej połowie lipca 2006 roku. Przewidywany termin oddania końcowego raportu – 30 listopada 2006.

Stopień zaawansowania prac: PROJEKT PZU Stopień zaawansowania prac: Zamknięto etap pierwszy – analizę danych PZU. W wyniku prac nad tym etapem projektu powstał ponad 200-stronnicowy raport, będący częścią składową finalnego opracowania. Przewiduje się zamknięcie prac nad drugą częścią projektu najdalej w pierwszej połowie listopada. Trzeci etap projektu – porównanie rezultatów z wcześniejszych etapów oraz wyciągnięcie wniosków końcowych stanowić będzie ostatnią część prac, przypadającą na drugą część listopada.

RECWOWE Lista uczestników Projekt: Reconciling between Work and Welfare in Europe. Network of Excellence Start: październik 2006 , realizacja okres 5 lat Koordynator: Denis Bouget (Maison de Sciences de l’Homme-Nantes). Koordynator ze strony polskiej: dr hab. Ewa Frątczak, prof.. SGH Lista uczestników 17 krajów EU: Belgia (2), Czechy (1) Dania (2), Finlandia (2), Francja (2), Niemcy (2), Grecja (1), Węgry (2), Włochy (1), Holandia (2), Norwegia (1), Polska (1), Słowenia (1), Hiszpania (1), Szwecja (1), Szwajcaria (2), Wielka Brytania (3). 2 kraje spoza EU: Norwegia i Szwajcaria.

Główny cel projektu Głównym celem projektu jest stworzenie nowej, długotrwałej, zintegrowanej sieci naukowców z Europy. Rozwój sieci ma na celu przezwyciężenie chronicznej fragmentacji i rozrzucenia istniejących badań w sferze rynku pracy i zatrudnienia z jednej strony i systemów opieki społecznej z drugiej strony. Stworzenie sieci umożliwi zintegrowanie badań w tych dziedzinach a nie rozwój w zupełnej izolacji jak dotychczas. Dodatkowym zadaniem jest udział w pogodzeniu z jednej strony europejskiego modelu socjalnego charakteryzującego się możliwością łączenia silnego wzrostu gospodarczego i konkurencyjności z drugiej strony z zaangażowaniem w wysoki poziom i jakość zatrudnienia i opieki społecznej.

4 główne aspekty działania Ustrukturyzowanie rozproszonych badań w zakresie rynku pracy i systemów opieki społecznej poprzez nowe wspólne pole działania. Zintegrowanie aktualnie działających naukowców rozproszonych w Europie poprzez budowanie infrastruktury wspólnych badań. Akumulowanie i promowanie wiedzy na temat związku pomiędzy pracą a systemem opieki społecznej – nowe badania. Dialog i wymiana wiedzy i rezultatów badań wynikających z nowych wspólnych działań, dialog ze środowiskiem naukowców, polityków, działaczy społecznych.

Polska P-22 Główni Uczestnicy: Szkoła Główna Handlowa: Ewa Frątczak, Janina Jóźwiak, Irena E. Kotowska, Aneta Ptak-Chmielewska, Ewelina Słotwińska-Rosłanowska, Anna Matysiak, Monika Mynarska Uniwersytet Warszawski: Renata Siemieńska, Anna Domaradzka

Generation and GenderProgramme Instrumenty programu GGP Badanie Generation and Gender Survey (GGS) – badanie Rodziny i Generacje – badanie co 3 lata , od 3 do 5 paneli na próbie 15-20 tys. mieszkańców w wieku 18-79 lat. 2. Contextual Data Base (CDB) – Kontekstowa baza danych , utworzenie i utrzymywanie KBD

Badanie GGS (moduł podstawowy i moduły opcjonalne) SRUKTURA GGS KWESTIONARIUSZA GGS - 11 działów 1. Gospodarstwo domowe Struktura gospodarstwa domowego Warunki mieszkaniowe Wykształcenie

2. Dzieci Opieka nad dzieckiem Dzieci nie wpółzamieszkujące Badanie GGS – Rodziny i Generacje (moduł podstawowy i moduły opcjonalne) 2. Dzieci Opieka nad dzieckiem Dzieci nie wpółzamieszkujące Pasierbowie Wnuki

Badanie GGS – Rodziny i Generacje (moduł podstawowy i moduły opcjonalne) 3. Związki małżeńskie/partnerskie i ich historia Aktualnie zamieszkujący wspólnie współmałżonek/partner Aktualnie nie zamieszkujący wspólnie współmałżonek/partner Zamiar tworzenia związku Historia związków małżeńskich/partnerskich Alimenty na dzieci, utrzymanie dzieci Alimenty na partnera

4. Organizacja gospodarstwa domowego i jakość związku Badanie GGS – Rodziny i Generacje (moduł podstawowy i moduły opcjonalne) 4. Organizacja gospodarstwa domowego i jakość związku Zorganizowanie gospodarstwa domowego Podejmowanie decyzji Jakość związku

5. Rodzice i dom rodzinny Badanie GGS – Rodziny i Generacje (moduł podstawowy i moduły opcjonalne) 5. Rodzice i dom rodzinny Współzamieszkiwanie z rodzicami biologicznymi Pytania do osób, które mieszkają z biologicznym ojcem bez matki Pytania do osób, które mieszkają z biologiczną matką bez ojca Pytania do osób, które nie mieszkają z żadnym z biologicznych rodziców Podstawowe dane na temat obojga rodziców Ustalenie ścieżki wywiadu Współzamieszkiwanie rodziców Ojciec, jeśli rodzice nie mieszkają razem lub gdy matka nie żyje Matka, jeśli rodzice nie mieszkają razem lub gdy ojciec nie żyje Obydwoje rodzice, jeśli mieszkają razem Pytania do osób, które mieszkają z obydwojgiem biologicznych rodziców Bracia, Siostry, Dziadkowie Dom rodzinny w dzieciństwie Zamiary opuszczenia domu rodzinnego

6. Płodność Aktualna ciąża Płodność naturalna Zamiar posiadania dzieci Badanie GGS – Rodziny i Generacje (moduł podstawowy i moduły opcjonalne) 6. Płodność Aktualna ciąża Płodność naturalna Zamiar posiadania dzieci

7. Zdrowie i samopoczucie Badanie GGS – Rodziny i Generacje (moduł podstawowy i moduły opcjonalne) 7. Zdrowie i samopoczucie Ogólny stan zdrowia Higiena osobista Jednostkowe transfery pomocy Transfery pomocy emocjonalnej Kontrola nad sytuacją Samopoczucie

Badanie GGS – Rodziny i Generacje (moduł podstawowy i moduły opcjonalne) 8. Praca i dochody respondenta Pytania do osób będących na urlopie macierzyńskim, wychowawczym Pytania do osób bezrobotnych Pytania do studentów Pytania do emerytów Pytania do chorych lub trwale niepełnosprawnych Pytania do osób niepracujących , zajmujących się domem Pytania do osób będących w wojsku lub w służbach zastępczych Poprzednie zatrudnienie Pytania do osób odbywających służbę wojskową lub zastępczą służbę wojskową Pytania dla osób niepracujących Pytania do osób pracujących Dodatkowa praca lub działalność gospodarcza

Badanie GGS – Rodziny i Generacje (moduł podstawowy i moduły opcjonalne) 9. Działalność i dochody współmałżonaka/ partnera 10. Stan posiadania, dochody i transfery gospodarstwa domowego Stan posiadania gospodarstwa domowego Dochód ze źródeł innych niż zatrudnienie Całkowity dochód gospodarstwa Transfery pieniężne i spadki 11.Wartości i postawy

12. Obserwacje ankietera 13. Raport ankietera Badanie GGS – Rodziny i Generacje (moduł podstawowy i moduły opcjonalne) 12. Obserwacje ankietera 13. Raport ankietera

Moduły dodatkowe: 1. Narodowość i pochodzenie etniczne Badanie GGS – Rodziny i Generacje (moduł podstawowy i moduły opcjonalne) Moduły dodatkowe: 1. Narodowość i pochodzenie etniczne 2. Uprzedni partnerzy 3. Zamiar zerwania związku 4. Mieszkanie

Kwestionariusz Główne zmienne objaśniane: Posiadanie dzieci Formowanie i rozpad rodzin Przejście do dorosłości Warunki życiowe Szeroki zakres zmiennych objaśniających Aktywność zawodowa, edukacja, dochód Wartości i normy Intencje Antykoncepcja Polityka dotycząca rodziny Organizacja gospodarstwa domowego Sieci kontaktów społecznych Dzieciństwo Zdrowie Historie związków i macieżyństwa Relacje płci Aspekt pokoleniowy

Próba do badania Wytyczne dotyczące losowania próby zostały opracowane przez osoby z Kanadyjskiego Urzędu Statystycznego Zespół Kanadyjski opracował tekst przewodnika, służy konsultacją dla innych krajów.

Próba do badania Diagram 1. Schemat badania panelowego – wiek respondentów objętych badaniem Źródło: M. Simard, Generations and Gender Survey Sample Design Guidelines. Study Design Group, Statistics Canada, Diagram 1, s.3.

Badania pilotażowe – doświadczenia zagraniczne Badania pilotażowe zostały przeprowadzone: Francja – marzec 2004 Rosja – maj 2004 Niemcy, Bułgaria, Wielka Brytania – II. połowa 2004 Średni czas trwania wywiadu: ca 60 minut Pilotaż – Wielka Brytania : 150 respondentów w 6 miejscowościach ( 2 duże miasta, 2 miasta o średniej wielkości , 2 obszary wiejskie Udział w pilotażu brało 10 ankieterów Czas wywiadu (średni): 1godz. 15 minut 98% zaakceptowało udział w 2-gim panelu za 3 lata

Badania pilotażowe – doświadczenia polskie Polski pilotaż: czerwiec 2006 5 województw, w każdym po 20 respondentów Rozkład respondentów według wieku i płci

Badania pilotażowe – doświadczenia polskie Średni czas wypełniania ankiety 1,5 do 2 godzin Przykłady zrealizowanych wywiadów i odmów Wynik pilotażu: redukcja formularza o 25%.

Użyteczne strony internetowe: GGP http://www.unece.org/pau/ggp/

Użyteczne strony internetowe: GGP http://www.demogr.mpg.de

Użyteczne strony internetowe: GGP http://www.demogr.mpg.de

Kontekstowa Baza Danych Część programu: Gender & Generation Program (GGP) Porównywalne zbiory danych kontekstowych na narodowym i regionalnym poziomie uzupełniające informacje pochodzące od respondentów Dane historyczne połączone z retrospektywną częścią GGS Umożliwia łączną analizę danych zebranych od respondentów (poziom mikro) w kontekście społecznych (poziom makro) Umożliwia porównawcze analizy mikro-makro interakcji

Kontekstowa baza danych - zawartość Wskaźniki ekonomiczne Wskaźniki demograficzne Rynek pracy i zatrudnienie System emerytalny Instytucje urlopów wychowawczych Polityka i instytucje w wychowaniu dzieci Służba wojskowa i alternatywna do niej formy Bezrobocie System podatkowy Polityka i rynek mieszkaniowy Prawne regulacje dotyczące związków i rodziny System edukacyjny Zdrowie Opieka nad ludźmi starszymi System polityczny Kultura i wartości

Metoda Lista cech

Metoda Ścisła więź między CDB and GGS: „wybór właściwych tematów” uzupełnienie Lista cech Badanie G&G Ścisła więź między CDB and GGS: „wybór właściwych tematów” Artykuł Martina Spielaura (2004) : The GGPCDB: Overview, Conceptual Framework and the Link to the GGS -> 16 topics

Metoda Teoria uzasadnienie uzupełnienie Lista cech Badanie G&G Identyfikacja kluczowych związków między dziedziną kontekstualną a zmiennymi zależnymi GGS: „wybór właściwych pytań" Festy (2001): Designing a Macro-Context for G&G indiv. Data Neyer (2003): G&G dimensions in welfare-state policies Spielauer (2004): The G&G CDB: Concepts and Content

Metoda Teoria uzasadnienie uzupełnienie użyteczna innowacyjność Lista cech Badanie G&G Metody analizy Użyteczność do analiz, wspomaganie metod innowacyjnych „na właściwym poziomie i głebi” Racioppi & Rivellini (2002) The contextual dimension in GGP: some methodological issues about data collection and sampling procedures

Metoda Wykonalność, dostępność, porównywalność Wstępna lista zmiennych Teoria uzasadnienie uzupełnienie użyteczna innowacyjność Lista cech Badanie G&G Metody analizy wykonalność Dostępne dane Wykonalność, dostępność, porównywalność Wstępna lista zmiennych Doświadczenia z Bułgarii, Rosji i Austrii

Zmienne: Grupy, Zakres, Klasyfikacje Dziedzina kontekstowa Ogólne wskaźniki demograficzne Ogólne wskaźniki ekonomiczne Rynek pracy System emerytalny Urlop macierzyński System i instytucje opieki nad dziećmi Służba wojskowa i alternatywna Bezrobocie System podatkowy Rynek mieszkaniowy Prawo System edukacyjny Zdrowie Opieka nad starszymi System polityczny Kultura i wartości Zachowania i relacje Urodzenia Związek Aktywność Przejście do dorosłości Prawne relacje Wspólne mieszkanie Władza i podejmowanie decyzji Organizacje pracy Opieka Zachowania Relacje Metody opisywanie polityki Wartości społeczne Aktorzy polityczni Administracja Miary pojedynczych polityk Finanse i wydatki Wpływ Cechy Wymiary danych Ryzyko Równość Prawo Agencje Czas Pieniądze Płeć Pokolenie Pojęcie Relacje Wymiary opieki społecznej Typ danych Normy statystyczne Normy i regulacje prawne System opieki społecznej Gospodarka Kultura Związek z danymi indywidualnymi Opieka nad starszymi System polityczny Kultura i wartości

Co znajduje się w bazie danych? - Domeny

Co znajduje się w bazie danych? - Domeny

Dziękuję za uwagę