Zakaz prowadzenia reklamy ukryta problemy z produkt placement

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Odpowiedzialność członków zarządu spółki za naruszenia praw własności intelektualnej Piotr Zięcik, adwokat.
Advertisements

Komunikacja społeczna i media – mgr Katarzyna Paliwoda
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Reklama w Internecie – wybrane aspekty prawne
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
Klasyfikacja product placement w Unii Europejskiej i USA
Nowe linearne usługi audiowizualne a regulacja wspólnotowa
Możliwości KRRiT w kształtowaniu jakości reklamy w rtv
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
NARUSZENIE WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Spam w Europie i w Polsce
PROBLEM Z WŁAŚCIWYM OPISEM PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA 28 października 2005 r. ul. Nowogrodzka 31, pok Warszawa Tel. (22) ,
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
Odwrócony łańcuch dystrybucji
Wpływ orzecznictwa ETS w sprawie Mediakabel na kwalifikację linearnych usług audiowizualnych Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Polski członek GALA.
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
PLUS CAMERIMAGE FORUM 2009 „X MUZA A TEMIDA” Lucyna Sas-Swadźba.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Ochrona własności intelektualnej
Podatki Vat.
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie ID grupy: 97_75_p_G2
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Prawo ochrony konsumentów
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
ORGANIZACJE POŻYTKU PUBLICZNEGO w mediach publicznych.
Konsument.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Świadczenia zdrowotne realizowane dla osób ubezpieczonych w innym niż Polska państwie Unii Europejskiej, państwie EOG lub Szwajcarii na podstawie przepisów.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Dobre praktyki deklaracji marketingowych w świetle raportu Komisji Europejskiej Katarzyna Łubińska Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków.
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
4. Reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna, w zależności od jej warunków, jasno i jednoznacznie wskazywać datę wygaśnięcia tej oferty.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
T. Skoczny, D. Aziewicz Ochrona wolnej i uczciwej konkurencji Wykład monograficzny WZ UW Warszawa 2013.
T. Skoczny Zwalczanie nieuczciwej konkurencji
Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny   Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK Warszawa, lipiec 2016.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
Konstytucyjny system źródeł prawa
Etyka adwokacka i etyka radców prawnych
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Rządowa administracja zespolona w administracji
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Publiczne prawo konkurencji
PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Publiczne prawo konkurencji
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Ochrona baz danych.
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Lokowanie produktu, sponsorowanie
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
Zapis prezentacji:

Zakaz prowadzenia reklamy ukryta problemy z produkt placement Prof. UJ dr hab. Ewa Nowińska Zakaz prowadzenia reklamy ukryta problemy z produkt placement Kraków, dnia 30 listopada 2005 r.

Uzasadnienie społeczne i gospodarcze zakazu prowadzenia reklamy ukrytej czyli kilka słów o uczciwości w obrocie gospodarczym - zasada transparentości - ochrona ekonomicznych interesów konsumentów.

Europejskie i krajowe zakazy prowadzenia reklamy ukrytej: - dotyczące nadawców (art. 16 i 16c ustawy o radiofonii i telewizji; w zw. z art. 4 pkt 11 tej ustawy w zw. z art. 10 ust. 4 w zw. z art. 1 lit. c) dyrektywy Rady nr 89/552) EWG z dnia 3 października 1989 r. w sprawie przepisów prawnych i administracyjnych Państw Członkowskich Wspólnoty Europejskiej dotyczących przekazu i działalności telewizyjnej, zmienionej dyrektywą nr 97/36/WE z dnia 19 czerwca 1997 r. - dotyczące dziennikarzy – art. 12 ust. 2 ustawy Prawo prasowe - dotyczące wszystkich uczestników rynku – art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, też art. 3

Produkt placement jako rodzaj przekazu reklamowego - granice zakazu - przypadki dozwolone Postulaty de lege ferenda: czy dozwolić na lokowanie produktu?

Wybór aktów prawnych USTAWA z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. z dnia 7 lutego 1984 r.) Art. 12. 1. Dziennikarz jest obowiązany: 1) zachować szczególną staranność i rzetelność przy zbieraniu i wykorzystaniu materiałów prasowych, zwłaszcza sprawdzić zgodność z prawdą uzyskanych wiadomości lub podać ich źródło, 2) (12) chronić dobra osobiste, a ponadto interesy działających w dobrej wierze informatorów i innych osób, które okazują mu zaufanie, 3) (13) dbać o poprawność języka i unikać używania wulgaryzmów. 2. Dziennikarzowi nie wolno prowadzić ukrytej działalności reklamowej wiążącej się z uzyskaniem korzyści majątkowej bądź osobistej od osoby lub jednostki organizacyjnej zainteresowanej reklamą.

USTAWA z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. 04 Art. 4. W rozumieniu ustawy: 11) reklamą ukrytą jest przedstawianie w audycjach towarów, usług, nazwy, firmy, znaku towarowego lub działalności przedsiębiorcy będącego producentem towaru lub świadczącego usługi, jeżeli zamiarem nadawcy, w szczególności związanym z wynagrodzeniem lub uzyskaniem innej korzyści, jest osiągnięcie skutku reklamowego oraz jeżeli możliwe jest wprowadzenie publiczności w błąd co do charakteru przekazu;

Art. 10. 1. Przewodniczący Krajowej Rady kieruje jej pracami, reprezentuje Krajową Radę oraz wykonuje zadania określone w ustawie. 2. Przewodniczący Krajowej Rady może żądać od nadawcy przedstawienia materiałów, dokumentów i udzielenia wyjaśnień w zakresie niezbędnym dla kontroli zgodności działania nadawcy z przepisami ustawy i warunkami koncesji. 3. Przewodniczący Krajowej Rady może wezwać nadawcę do zaniechania działań w zakresie tworzenia i rozpowszechniania programów, jeżeli naruszają one przepisy ustawy, uchwały Krajowej Rady lub warunki koncesji. 4. Przewodniczący Krajowej Rady na podstawie uchwały tej Rady może wydać decyzję nakazującą zaniechanie przez nadawcę działań w zakresie, o którym mowa w ust. 3. 5. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio do rozprowadzania programów radiowych i telewizyjnych.

USTAWA z dnia 16 kwietnia 1993 r USTAWA z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U.03.153.1503) Art. 3. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. 2. (1) Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności: wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy, naśladownictwo produktów, pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do rynku, przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, a także nieuczciwa lub zakazana reklama, organizowanie systemu sprzedaży lawinowej oraz prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym.

Art. 16. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności: 1) reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka; 2) reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi; 3) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci; 4) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji; 5) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji. 6) (skreślony).

Dyrektywa Rady z dnia 3 października 1989 r Dyrektywa Rady z dnia 3 października 1989 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących wykonywania telewizyjnej działalności transmisyjnej (89/552/WE) Artykuł 1 Dla celów niniejszej dyrektywy poniższe pojęcia oznaczają: c) “Kryptoreklama”: wspominanie lub pokazywanie w programach towarów, usług, nazw, znaków firmowych lub działalności producenta towarów lub świadczącego usługi, jeżeli jest to w sposób zamierzony przez nadawcę telewizyjnego przekazywane w celach reklamowych, a widzowie mogą być wprowadzeni w błąd odnośnie prawdziwego ich charakteru. Opis i prezentacja uważane są za zamierzone szczególnie w przypadku ich nadawania odpłatnie lub za inne podobne świadczeniem.

DYREKTYWA 97/36/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 30 czerwca 1997 r. zmieniająca dyrektywę Rady 89/552/EWG, w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących wykonywania telewizyjnej działalności transmisyjnej