Harmonogram wdrażania do polskiego prawa wymogów dyrektywy 2010/75/UE w zakresie dużych źródeł spalania Jest to przykładowy slajd do wzorca: Slajd Tytułowy_02.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
? ? Ogrzewanie Domu Skąd bierze się energia cieplna?
Advertisements

Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Wzorcowe partnerstwo lokalne na rzecz zrównoważonego rozwoju energetycznego Raciechowice Projekt założeń do Planu Zaopatrzenia w Ciepło, Energię.
Mgr inż. Andrzej Jurkiewicz
Wieloaspektowe podejście do efektywności energetycznej na przykładzie wybranych projektów Dalkii w Poznaniu 24/03/2017.
MAPA WSPARCIA REGIONALNEGO
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
TEORIA ALGORYTMÓW FUZZY LOGIC
Seminarium - szkolenie „Pozwolenia zintegrowane”,
Strategia wdrażania pakietu energetyczno-klimatycznego
energetyczno-klimatycznego - zagadnienia istotne dla elektroenergetyki
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
Mgr inż. Andrzej Jurkiewicz
KOSZTY WYTWARZANIA ENERGII ELEKTRYCZNEJ I CIEPŁA
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
TOKAMAK czyli jak zamknąć Słońce w obwarzanku ?
Stan implementacji aktów prawa UE do krajowego porządku prawnego
Prezentacja na Side Event, Barcelona
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Najlepsze Dostępne Techniki (BAT) – przemysł szklarski
Wpływ kogeneracji na osiągane parametry emisyjności produkcji Warszawa, Październik 2007.
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
Odzysk energetyczny odpadów w piecach Cementowni Górażdże
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
Regulacje prawne w zakresie ochrony powietrza
1 Uwarunkowania związane z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy nr 2001/80/WE z 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia.
ENERGETYKA POLSKA (ELEKTRO i CIEPLNA) ZUŻYWA OK
Barbara Koszułap Zastępca Prezesa Zarządu
Przedstawić się: Nazywam się
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Systemy handlu emisjami – wyzwania dla polskiego przemysłu
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
Konferencja „Zmieniamy Polski Przemysł”
Warunki do inwestowania w sektorze elektroenergetycznym Jan Kurp Prezes Zarządu Południowy Koncern Energetyczny SA Warszawa, 6 czerwca 2005 r.
Wykorzystanie węgla kamiennego
Ernst & Young Law Alliance W drodze do Unii Promnice, Zameczek Myśliwski.
Strategia rozwoju kogeneracji Jacek Dreżewski Elektrociepłownie Warszawskie S.A. Prezes Zarządu Salon Energetyki i Gazownictwa ENERGIA Międzynarodowe.
 PRACA DYPLOMOWA PROJEKT INSTALACJI ODPYLANIA I ODSIARCZANIA W FILTRZE Z AKTYWNYM ZŁOŻEM ZIARNISTYM Błażej Trzepierczyński Promotor: doc. dr inż. Piotr.
Perspektywy rozwoju rynku OZE
PRZEKSZTAŁCANIE TERMICZNE = KORZYŚCI DLA ŚRODOWISKA
Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji
Podejście Leader – ostatnie nabory, zasady finalizujące okres Zegrze, 26 październik 2012 Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
1 Wspólna Inicjatywa Technologiczna dla Czystego Węgla Instrumenty finansowania UE wspierające rozwój inicjatyw technologicznych Konferencja Warszawa,
Konferencja ACK ERN Transfer technologii w Euroregionie Nysa
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Spółka Energetyczna Jastrzębie
OCHRONA KLIMATU
Zasady przyznania pomocy dla działań: 312 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw, 413 Małe projekty, 311 Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Opłata zastępcza jako element systemu wsparcia kogeneracji
SPOSOBY POZYSKIWANIA ENERGII elektrycznej
L I S T A PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W KIELCACH w 2015 ROKU.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
Polityka klimatyczno-energetyczna w latach : propozycje KE, stanowisko MG, dalsze działania Warszawa, 28 stycznia r.
KOMPANIA WĘGLOWA S.A. Wpływ wymogów Dyrektywy WE 2001LCP na strategię produktowo – jakościową KW SA. „IV Kongres Nowego Przemysłu” Warszawa r.
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW I KOMPETENCJE ADMINISTRACJI W ZAKRESIE OCHRONY POWIETRZA z uwzględnieniem zmian wynikających z transpozycji dyrektywy 2010/74/UE.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Autobusy miejskie, a zanieczyszczenie powietrza Kajetan Rożej 1cG.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
dr inż. Krystian Szczepański mgr inż. Krzysztof Melka
Poprawa jakości powietrza poprzez rozwój ciepła systemowego
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Likwidacja niskiej emisji i modernizacja ciepłownictwa w kontekście wymagań dyrektywy MCP Kraków, września 2017 r. 1.
Zapis prezentacji:

Harmonogram wdrażania do polskiego prawa wymogów dyrektywy 2010/75/UE w zakresie dużych źródeł spalania Jest to przykładowy slajd do wzorca: Slajd Tytułowy_02 Jak przygotować zdjęcie: Wkleić wybrane zdjęcie Zmniejszyć lub zwiększyć według uznania W zakładce „Formatowanie” wybrać opcję „Zaokrąglony prostokąt, z odbiciem” W „Efekty obrazów” wybrać opcję „Bez odbicia” W „Obramowanie obrazu” wybrać obramowanie białe, o grubości 2,25pkt Roman Głaz Departament Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery Warszawa, data 2 czerwca 2011

Przygotowania do transpozycji dyrektywy 2010/75/UE w zakresie dużych źródeł spalania Plan Definicje Nadrzędność BAT Źródła szczytowe Derogacje z Traktatu Akcesyjnego Derogacje OPT-OUT Krajowy Plan Przejściowy Źródła istniejące Jest to przykładowy slajd do wzorca: Agenda

Istotne warunki dla LCP agregacja mocy źródeł podłączonych do wspólnego komina, Obejmuje źródła spalania o mocy w paliwie 50 MWth (ale dotyczy to instalacji, w których do wspólnego emitora podłączone są źródła spalania o mocy w paliwie nie mniejszej niż 15 MWth, a suma ich mocy przekracza 50 MWth ,

Nowe normy emisji dla lcp nowe normy emisyjne dla instalacji spalania, które otrzymały lub złożyły kompletne dokumenty dla uzyskania pozwolenia przed dniem wejścia dyrektywy w życie – tzw. instalacje istniejące (Aneks V, Cześć I) ostrzejsze normy emisyjne dla instalacji nowych, które otrzymały lub złożyły kompletny wniosek o pozwolenie po tym terminie (Aneks V, Część 2).

Przykłady zawartych w dyrektywie IED nowych standardów emisji Inny podział-wszystkie tzw. istniejące jednostki powyżej 300 MW (paliwa stałe) mają standardy ostrzejsze niż dotychczas jednostki 500 MW Paliwa stałe , jednostki istniejące powyżej 300 MW – 200 mg/m3 a dla nowych 150 mg/m3 Podział na nowe i istniejące bardziej restrykcyjny –wszystkie standardy dla istniejących nie różnicują tak jak poprzednio obiektów istniejących, nowych i najnowszych

400 250 200 Moc cieplna źródła [MWt] Dyr. 2001/80/WE* Rozporzą-dzenie MŚ 2005** Rozporzą-dzenie MŚ 2005*** Projekt dyrektywy przemysłowej <5 - 1500 5-50 1500/1300**** 50-100 2000 850 400 100- 225 2000-400 Spadek liniowy 250 225 - 300 1500-400 850-400 300-500 200 ≥ 500 Standardy emisji SO2 dla węgla brunatnego/kamiennego [mg/m3] w przeliczeniu na warunki normalne, przy zawartości 6% O2 w spalinach suchych – instalacje „istniejące”, porównanie wymogów dyrektywy 2001/80/WE, rozporządzenia MŚ z 2005 roku i projektu dyrektywy przemysłowej. * wymagania dla urządzeń powyżej 50 MW, paliwa stałe poza biomasą; ** instalacje oddane do użytkowania przed 28.03.1990; *** instalacje oddane do użytkowania po 28.03.1990; **** węgiel brunatny/kamienny;

Projekt dyrektywy przemysło-wej Moc cieplna źródła [MWt] Dyr. 2001/80/WE* Rozporządzenie 2005** Projekt dyrektywy przemysło-wej <5 - 500/400 5-10 10-50 50-100 600 500(400) / 600(500) 300 (450)*** 100- 300 200 300-500 ≥ 500 500(200)** 500(200) Standardy emisji NOx dla węgla brunatnego/kamiennego [mg/m3] w przeliczeniu na warunki normalne, przy zawartości 6% O2 w spalinach suchych – instalacje „istniejące”, porównanie wymogów dyrektywy 2001/80/WE, rozporządzenia MŚ z 2005 roku i projektu dyrektywy przemysłowej. * wymagania dla urządzeń powyżej 50 MW, paliwa stałe poza biomasą; ** wartości obowiązujące od roku 2008 (od roku 2016 - wartość w nawiasie); *** tylko dla palenisk pyłowych na węgiel brunatny

Projekt dyrektywy przemysłowej Moc cieplna źródła [MWt] Dyr. 2001/80/WE* Rozporządzenie 2005** Projekt dyrektywy przemysłowej <5 - 700/630*** (200) 5-50 400(100) 50-100 100 100(100) 30 100-150 25 300-500 20 ≥ 500 50 Standardy emisji pyłu dla węgla brunatnego/kamiennego [mg/m3] w przeliczeniu na warunki normalne, przy zawartości 6% O2 w spalinach suchych – instalacje „istniejące”, porównanie wymogów dyrektywy 2001/80/WE, rozporządzenia MŚ z 2005 roku i projektu dyrektywy przemysłowej. * wymagania dla urządzeń powyżej 50 MW, paliwa stałe poza biomasą ** wartości obowiązujące od roku 2008 (od roku 2016 - wartość w nawiasie); *** wartość 630 obowiązuje dla źródeł istniejących oddanych do użytkowania po 28.03.1990

Moc cieplna źródła [MWt] Standardy emisji SO2 dla węgla brunatnego/kamiennego [mg/m3] w przeliczeniu na warunki normalne, przy zawartości 6% O2 w spalinach suchych – instalacje „nowe”, porównanie wymogów dyrektywy 2001/80/WE, rozporządzenia MŚ z 2005 roku i projektu dyrektywy przemysłowej. Moc cieplna źródła [MWt] Dyr. 2001/80/WE* Rozporzą-dzenie MŚ 2005 Projekt dyrektywy przemysłowej <5 - 1500 5-50 1300 50-100 850 400 100- 300 200 >300 150(200**) * wymagania dla urządzeń powyżej 50 MW, paliwa stałe poza biomasą; ** w przypadku spalania w cyrkulacyjnym lub ciśnieniowym złożu fluidalnym

Projekt dyrektywy przemysło-wej Standardy emisji NOx dla węgla brunatnego/kamiennego [mg/m3] w przeliczeniu na warunki normalne, przy zawartości 6% O2 w spalinach suchych – instalacje „nowe”, porównanie wymogów dyrektywy 2001/80/WE, rozporządzenia MŚ z 2005 roku i projektu dyrektywy przemysłowej. Moc cieplna źródła [MWt] Dyr. 2001/80/WE* Rozporządzenie 2005** Projekt dyrektywy przemysło-wej <50 - 400 50-100 300 (400)** 100- 300 200 > 300 150 (200)** * wymagania dla urządzeń powyżej 50 MW, paliwa stałe poza biomasą i torfem; ** tylko dla palenisk pyłowych na węgiel brunatny

Projekt dyrektywy przemysłowej Standardy emisji pyłu dla węgla brunatnego/kamiennego [mg/m3] w przeliczeniu na warunki normalne, przy zawartości 6% O2 w spalinach suchych – instalacje „istniejące”, porównanie wymogów dyrektywy 2001/80/WE, rozporządzenia MŚ z 2005 roku i projektu dyrektywy przemysłowej. Moc cieplna źródła [MWt] Dyr. 2001/80/WE* Rozporządzenie 2005 Projekt dyrektywy przemysłowej <50 - 100 50-100 50 20 100-300 30 > 300 10 * wymagania dla urządzeń powyżej 50 MW, paliwa stałe poza biomasą i torfem

Możliwości łagodzenia wymagań Derogacja 17 500 godzin (do roku 2023) Ze stosowania standardów emisyjnych dyrektywy mogą być zwolnione źródła spalania, które w okresie do 1 stycznia 2014 zostaną zgłoszone do tzw. „derogacji 17 500 godzin” dla źródeł o wyczerpującej się żywotności. Źródła te, w okresie od 1 stycznia 2016 r do 31 grudnia 2023 r muszą spełniać wymagania emisyjne Dyrektywy LCP obowiązujące je w dniu 31 grudnia 2015.

Możliwości łagodzenia wymagań W okresie od 01 stycznia 2016 r. do 30 czerwca 2020 r. kraje członkowskie mogą określić i wdrożyć przejściowe krajowe plany redukcji emisji tzw. „Transitional National Plan” (TNP) dla instalacji spalania, które otrzymały pierwsze pozwolenie przed 27 listopada 2002 r. lub zostały uruchomione nie później niż 27 listopada 2003 r. Instalacje/źródła spalania produkujące ciepło na potrzeby systemów o mocy < 200 MWth mogą być zwolnione do dnia 31 grudnia 2022 r. ze stosowania standardów określonych w dyrektywie.

Możliwości łagodzenia wymagań Instalacje/źródła spalania produkujące ciepło na potrzeby systemów o mocy < 200 MWth mogą być zwolnione do dnia 31 grudnia 2022 r. ze stosowania standardów określonych w dyrektywie Warunki: - instalacja uzyskała pierwsze pozwolenie przed 27 listopada 2002 i została oddana do użytkowania nie później niż 27 listopada 2003 roku; - co najmniej 50% ciepła wytwarzanego w instalacji/źródle (średnia w okresie 5 lat) jest dostarczana w postaci pary lub wody do miejskiego systemu ciepłowniczego, - instalacja będzie dotrzymywała standardów emisyjnych dla SO2, NOx oraz pyłu zgodnych z wymogami Dyrektywy LCP na dzień 31 grudnia 2015 r. - instalacja/źródło znajdzie się na liście takich instalacji, przekazanej do Komisji przez kraj członkowski w terminie do 1 stycznia 2016. Lista ta będzie zawierała następujące informacje dotyczące każdej, umieszczonej na niej instalacji: całkowita nominalna moc cieplna w paliwie, rodzaj paliwa oraz maksymalne standardy emisyjne dla SO2, NOx i pyłów.

Możliwości łagodzenia wymagań Bardziej liberalne traktowanie źródeł szczytowych (pracujących do 1500 h/rok) i niektórych źródeł utrzymywanych na wypadek awarii (500h/rok), Szczególne warunki dla wykorzystania lokalnych paliw o niższej jakości, Szczególne warunki funkcjonowania źródeł w rafineriach.

Derogacja 20 000 godzin z Dyrektywy LCP Źródła, które korzystały z derogacji 20 000 h Dyrektywy LCP mogą pracować po 1 stycznia 2016, o ile będą spełniały standardy dla nowych źródeł z Dyrektywy IED.

Związek z pakietem energetyczno klimatycznym Dla nowych źródeł o mocy > 300 MWth Dyrektywa wprowadza obowiązek stosowania technologii „CO2 capture readiness”.

Standardy emisyjne, jakie będą obowiązywać derogowane źródło. Trochę komentarzy Standardy emisyjne, jakie będą obowiązywać derogowane źródło. Dyrektywa nie odnosi się w kwestii derogacji traktatowych

Przygotowania do transpozycji dyrektywy 2010/75/UE w zakresie dużych źródeł spalania Plan Definicje Nadrzędność BAT Źródła szczytowe Derogacje z Traktatu Akcesyjnego Derogacje OPT-OUT Krajowy Plan Przejściowy Źródła istniejące Jest to przykładowy slajd do wzorca: Agenda

Definicje obiektu, instalacji i źródła Art. 3 pkt. 3 – instalacja Dyrektywa posługuje się m.in. pojęciami: instalacji (art. 3 pkt 3), obiektu energetycznego spalania (art. 3 pkt 25), części instalacji (art. 63) oraz części obiektu energetycznego spalania (art. 30 ust. 4,7). Dodatkowo (art. 29) wprowadzona jest zasada łączenia – wspólny komin, to dwa lub więcej obiektów energetycznego spalania uważa się za pojedynczy obiekt energetycznego spalania. Jest to przykładowy slajd do wzorca: Wypunktowanie Numeryczne

Definicje Art. 3 pkt 25 – obiekt energetycznego spalania w powiązaniu z art. 29 (zasada łączenia) i części obiektu energetycznego spalania (art. 30 ust. 4) Mało precyzyjne kryterium parametrów technicznych i współczynników ekonomicznych, które w ocenie organu uzasadniają możliwość oprowadzania gazów odlotowych przez wspólny komin. Jest to przykładowy slajd do wzorca: Tytuł i zawartość_02 21 21

Jaki rodzaj pozwolenia jest objęty zakresem tego przepisu? Definicje Art. 3 pkt 7 – pozwolenie Jaki rodzaj pozwolenia jest objęty zakresem tego przepisu? Zakres pozwolenia (art. 14) sugeruje, że jest to pozwolenie zintegrowane lub inne pozwolenie emisyjne. (Jest to instytucja dość nowa i trudno o niej mówić w przypadku instalacji eksploatowanych w Polsce przed 2004r.) Można też przyjąć, że definicja ta obejmuje również pozwolenie na budowę czy też pozwolenie na użytkowanie. Jest to przykładowy slajd do wzorca: Tytuł i zawartość_02

Definicje Art. 3 pkt 9 – istotna zmiana Wątpliwości dotyczą jakie zmiany lub jaka rozbudowa - w sytuacji, gdy nie osiąga ona sama w sobie mocy termicznej ≥ 50 MWt może zostać potraktowana jako „zmiana istotna”. Jest to przykładowy slajd do wzorca: Zdjęcie i tekst_01 Jak przygotować zdjęcie: Wkleić wybrane zdjęcie Zmniejszyć lub zwiększyć według uznania W zakładce „Formatowanie” wybrać opcję „Zaokrąglony prostokąt, z odbiciem” W „Efekty obrazów” wybrać opcję „Bez odbicia” W „Obramowanie obrazu” wybrać obramowanie białe, o grubości 2,25pkt

Definicje Art. 3 pkt 26 – komin Pojęcie „struktura zawierająca jeden lub więcej przewodów służących odprowadzaniu gazów odlotowych do powietrza” jest bardzo pojemne – jeśli chodzi o kominy wieloprzewodowe objęte „wspólnym płaszczem” to nie ma wątpliwości, ale co z kominami wspartymi/zabudowanymi tą samą ażurową konstrukcją kratownicową? Jest to przykładowy slajd do wzorca: Tytuł i zawartość_02 24 24

Art. 15 – nadrzędność BAT Regułą jest spełnienie wymagań BAT określone w decyzjach w sprawie konkluzji, a jedynie w uzasadnionych wyjątkach można dopuścić standardy emisji zapisane w Załączniku V. Wobec braku tych decyzji jest ogromne ryzyko inwestycyjne przy formułowaniu istotnych warunków zamówienia. Jest to przykładowy slajd do wzorca: Zdjęcie i tekst_02 Jak przygotować zdjęcie: Wkleić wybrane zdjęcie Zmniejszyć lub zwiększyć według uznania W zakładce „Formatowanie” wybrać opcję „Zaokrąglony prostokąt, z odbiciem” W „Efekty obrazów” wybrać opcję „Bez odbicia” W „Obramowanie obrazu” wybrać obramowanie białe, o grubości 2,25pkt

Źródła szczytowe Załącznik V Część 1 pkt 2 i 3 – obiekty energetycznego spalania pracujące 1500 h/rok (sposób liczenia średniej kroczącej) Czy kocioł, podłączony do jednego komina z innymi kotłami ale z odrębnym monitoringiem będzie mógł korzystać z odstępstw przy pracy 1500 h/rok niezależnie od pracy pozostałych kotłów? Czy korzystanie ze statusu „źródła szczytowego” jest możliwe przy przepracowaniu łącznie 1500 h niezależnie ile i w którym roku? Co się dzieje z dalszą eksploatacją źródła, jeżeli w danym roku średnia krocząca przekroczy 1500 h? Jest to przykładowy slajd do wzorca: Tytuł i zawartość_02 26 26

Derogacje imienne z Traktatu Akcesyjnego Jak pogodzić korzystanie z derogacji imiennych z Traktatu o Przystąpieniu dla tlenków azotu i pyłu z derogacjami IED? Na jakich zasadach będą mogli korzystać z mechanizmów elastycznych (Przejściowy Plan Krajowy oraz 17 500 h)? Jak wyznaczać dla nich pułapy emisji w Przejściowym Planie Krajowym? Jest to przykładowy slajd do wzorca: Zdjęcie i tekst_02 Jak przygotować zdjęcie: Wkleić wybrane zdjęcie Zmniejszyć lub zwiększyć według uznania W zakładce „Formatowanie” wybrać opcję „Zaokrąglony prostokąt, z odbiciem” W „Efekty obrazów” wybrać opcję „Bez odbicia” W „Obramowanie obrazu” wybrać obramowanie białe, o grubości 2,25pkt 27 27

Derogacje OPT-OUT Art. 33 ust. 1 lit. c) – ustalanie dopuszczalnych wielkości emisji dla instalacji ograniczonym do 17 500 h czasie pracy Istotną kwestią jest sprawa agregacji czy nie mocy na komin. Drugą niejasność stanowi sprawa stosowania standardów emisji, które mają zastosowanie w dniu 31.12.2015 r. a wynikają z derogacji zawartych w Traktacie o Przystąpieniu. Jest to przykładowy slajd do wzorca: Zdjęcie i tekst_02 Jak przygotować zdjęcie: Wkleić wybrane zdjęcie Zmniejszyć lub zwiększyć według uznania W zakładce „Formatowanie” wybrać opcję „Zaokrąglony prostokąt, z odbiciem” W „Efekty obrazów” wybrać opcję „Bez odbicia” W „Obramowanie obrazu” wybrać obramowanie białe, o grubości 2,25pkt 28 28

Derogacje OPT-OUT Art. 33 ust. 1 lit. a) – zakres instalacji pracującej przez 17 500 godzin w okresie 01.01.2016 r. – 31.12.2023 r. Czy z tej możliwości może korzystać wspólny komin czy też kocioł podłączony do wspólnego komina i jak będzie liczony czas pracy do 17 500 h – komina czy kotła? Podobnie w przypadku instalacji o dwóch kominach (obydwa wspólne), czy można ją podzielić na część spełniającą wymogi dyrektywy 2010/75/UE (1-szy komin) i korzystającą z derogacji (2-gi komin)? Jest to przykładowy slajd do wzorca: Zdjęcie i tekst_02 Jak przygotować zdjęcie: Wkleić wybrane zdjęcie Zmniejszyć lub zwiększyć według uznania W zakładce „Formatowanie” wybrać opcję „Zaokrąglony prostokąt, z odbiciem” W „Efekty obrazów” wybrać opcję „Bez odbicia” W „Obramowanie obrazu” wybrać obramowanie białe, o grubości 2,25pkt 29 29

Derogacje OPT-OUT Art. 32 ust. 1 lit. d) – wyłącza możliwość skorzystania z Krajowego Planu Przejściowego obiektów energetyczne spalania korzystających z derogacji OPT-OUT 20.000 h z dyrektywy 2001/80/WE Do derogacji 20 000 h zgłaszane były poszczególne kotły. Rodzi się obawa, że z uczestnictwa w Przejściowym Planie Krajowym mogą zostać wyłączone całe instalacje, w skład których wchodził kocioł korzystający z derogacji. Jest to przykładowy slajd do wzorca: Zdjęcie i tekst_02 Jak przygotować zdjęcie: Wkleić wybrane zdjęcie Zmniejszyć lub zwiększyć według uznania W zakładce „Formatowanie” wybrać opcję „Zaokrąglony prostokąt, z odbiciem” W „Efekty obrazów” wybrać opcję „Bez odbicia” W „Obramowanie obrazu” wybrać obramowanie białe, o grubości 2,25pkt 30 30

Krajowy Plan Przejściowy Art. 32 ust. 2 – ustalenie wielkości emisji dla uczestników Przejściowego Planu Krajowego W pozwoleniach ważnych w dniu 31.12.2015 r. standardy emisyjne mogą być przypisywane poszczególnym kotłom (brak zasady łączenia mocy w kominie). Jakie standardy emisyjne będą miały kotły w zakresie dwutlenku siarki i tlenków azotu (odmienne wymagania), które na dzień 31.12.2015 r. korzystały z imiennych derogacji z Traktatu o Przystąpieniu? Czy będzie stosowana zasada łączenia w kominie nawet przy stosowaniu „starych standardów emisyjnych”? Jest to przykładowy slajd do wzorca: Zdjęcie i tekst_02 Jak przygotować zdjęcie: Wkleić wybrane zdjęcie Zmniejszyć lub zwiększyć według uznania W zakładce „Formatowanie” wybrać opcję „Zaokrąglony prostokąt, z odbiciem” W „Efekty obrazów” wybrać opcję „Bez odbicia” W „Obramowanie obrazu” wybrać obramowanie białe, o grubości 2,25pkt 31 31

Krajowy Plan Przejściowy Art. 32 ust. 3 – ustalenie rocznych pułapów emisji dla lat 2016 - 2019 oraz 2020 dla uczestników Przejściowego Planu Krajowego Czy pułap emisji dla roku 2016 będzie wynikał z dopuszczalnych emisji zapisanych w pozwoleniu ważnym 31.12.2015 r. Czy akceptowalne jest obliczanie pułapu dla roku 2019 i 2020 bez agregacji mocy w kominie? Czy do wyznaczenia pułapu na okres 01.01.2020 r. – 30.06.2020 r. bierzemy średni przepływ spalin ze wszystkich pierwszych półroczy okresu 2001 – 2010 czy też połowę średniorocznego przepływu spalin z tego okresu? Jest to przykładowy slajd do wzorca: Zdjęcie i tekst_02 Jak przygotować zdjęcie: Wkleić wybrane zdjęcie Zmniejszyć lub zwiększyć według uznania W zakładce „Formatowanie” wybrać opcję „Zaokrąglony prostokąt, z odbiciem” W „Efekty obrazów” wybrać opcję „Bez odbicia” W „Obramowanie obrazu” wybrać obramowanie białe, o grubości 2,25pkt 32 32

Źródła istniejące Art. 30 ust. 2 i 3 – ustalenie standardów emisji dla naprzemiennej pracy instalacji Wspólny komin obsługuje kocioł nowy i kocioł istniejący – jak postępować jeśli konieczna agregacja zmienia lub nie zmienia przedziału mocy, któremu przypisuje się standard. Czy standard dla komina będzie średnią ważoną ze standardów kotła istniejącego i kotła nowego przy jednoczesnej pracy, a w przypadku pracy naprzemiennej odpowiednie standardy emisji dla kotła nowego i kotła istniejącego? Jest to przykładowy slajd do wzorca: Zdjęcie i tekst_02 Jak przygotować zdjęcie: Wkleić wybrane zdjęcie Zmniejszyć lub zwiększyć według uznania W zakładce „Formatowanie” wybrać opcję „Zaokrąglony prostokąt, z odbiciem” W „Efekty obrazów” wybrać opcję „Bez odbicia” W „Obramowanie obrazu” wybrać obramowanie białe, o grubości 2,25pkt 33 33

Art. 30 ust. 7 – standardy emisji po rozbudowie Źródła istniejące Art. 30 ust. 7 – standardy emisji po rozbudowie Szczególnie w ciepłownictwie chcącym skorzystać z mechanizmów elastycznych dyrektywy 2010/75/UE istotne jest nieagregowanie mocy w kominie. Przy zmianie części instalacji o mocy ≤ 50MWt a zmiana sama w sobie również nie przekroczy 50MWt – czy można ją uznać za nie istotną a instalację uznać za tzw. istniejącą? Jest to przykładowy slajd do wzorca: Zdjęcie i tekst_02 Jak przygotować zdjęcie: Wkleić wybrane zdjęcie Zmniejszyć lub zwiększyć według uznania W zakładce „Formatowanie” wybrać opcję „Zaokrąglony prostokąt, z odbiciem” W „Efekty obrazów” wybrać opcję „Bez odbicia” W „Obramowanie obrazu” wybrać obramowanie białe, o grubości 2,25pkt 34 34

Dziękuję za uwagę Roman Głaz Jest to przykładowy slajd do wzorca: Zakończenie Działu_01 Jak przygotować zdjęcie: Wkleić wybrane zdjęcie Zmniejszyć lub zwiększyć według uznania W zakładce „Formatowanie” wybrać opcję „Zaokrąglony prostokąt, z odbiciem” W „Efekty obrazów” wybrać opcję „Bez odbicia” W „Obramowanie obrazu” wybrać obramowanie białe, o grubości 2,25pkt Roman Głaz Departament Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery Warszawa, 2 czerwca 2011