POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formalno - prawne uwarunkowania tworzenia spółek wodnych
Advertisements

Administracja i prawo administracyjne
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Izabela Rzewuska kl.IIIc
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Przekazywanie zadań organizacjom pozarządowym mgr Paweł Dąbrowski.
Prawo administracyjne ćwiczenia
Kontrola administracji dr Paweł Dąbrowski
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Formy organizacyjne w sektorze finansów publicznych
Układ wniosku Część A – identyfikacja projektu i wnioskodawcy Część B – charakterystyka projektu Część C - efekty realizacji projektu Część D – część
Administracja publiczna
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
ARTUR WALASIK KATEDRA FINANSÓW - WYDZIAŁ FINANSÓW I UBEZPIECZEŃ AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO . KONTROLA ZARZĄDCZA ORAZ AUDYT W.
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
1.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
System aktów prawodawczych
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
CO TO TAKIEGO Statut?.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
ORGAN administracji publicznej
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Samorząd Terytorialny
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Ustrój administracji publicznej
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Planistyczne działania wspierające.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
UST 3.
UST.
Wykorzystanie umów cywilnopawnych w administracji publicznej
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
ZWIĄZKI ZAWODOWE 1.Tworzenie 2.Uprawnienia
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
Ustrój samorządu terytorialnego zajęcia 3
Zakład administracyjny (użyteczności publ
1. Porozumienie jako forma przekazywania zadań i kompetencji w administracji publicznej. 2. Władze jednostek samorządu terytorialnego. 3. Zakres podmiotowy.
Uczelnie wyższe.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
Publiczne praw gospodarcze
Status Prawny pracowników administracji publicznej
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Lokalne źródła prawa administracyjnego – zarys systemu pytanie 12
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE

Elementy porozumienia administracyjnego

1. CEL ↓ Bardziej efektywne wykonywanie zadań administracji publicznej

2. PODMIOTY Jednostki samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województwo) Samorządowe osoby prawne Jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej Organy administracji rządowej

3. PRZEDMIOT ↓ Współdziałanie w realizacji zadań administracji publicznej

4. RODZAJE Porozumienia komunalne Związki komunalne Porozumienia między administracją rządową (terenową i centralną) a samorządową w celu wykonania zadań z zakresu administracji rządowej

5. PODSTAWA PRAWNA Przepisy ustrojowe prawa administracyjnego Przepisy materialne prawa administracyjnego

Porozumienie administracyjne traci moc prawną w razie osiągnięcia zakładanych celów za zgodą stron w warunkach określonych w porozumieniu na podstawie rozstrzygnięć organów wyższego stopnia

Rodzaje porozumień administracyjnych

(1) POROZUMIENIE KOMUNALNE dwustronne lub wielostronne umowy administracyjne zawierane przez gminy (porozumienia międzygminne) lub powiaty a także gminy i powiaty oraz województwa mają charakter publicznoprawny jednostka wykonująca zadania publiczne objęte porozumieniem komunalnym przejmuje prawa i obowiązki pozostałych jednostek, związane z powierzonymi jej zdaniami jednostki partycypują w kosztach realizacji zadania określonego w porozumieniu

(2) ZWIĄZKI GMIN I ZWIĄZKI POWITATÓW zawierane są w formie uchwał organów stanowiących jednostek łączących się w związek przyjmują statuty i uzyskują osobowość prawną nie stanowią jednostek samorządu terytorialnego wykonują zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zakładanie, wstępowanie i występowanie ze związków jest dobrowolne. Następuje na podstawie podjętych bezwzględną większością głosów uchwał organów stanowiących danej jednostki do gospodarki finansowej związku stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gminy (powiatu)

Art. 124 ust. 11 ustawy o finansach publicznych Dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego umieszcza się w budżecie tej jednostki samorządu terytorialnego, której powierzono realizację tych zadań.

(3) POROZUMIENIE MIĘDZY ADMINISTRACJĄ RZĄDOWĄ A SAMORZĄDOWĄ CEL: wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej 1) Porozumienie między wojewodą a organami jednostek samorządu terytorialnego (np. wojewoda powierza utrzymywanie cmentarzy wojennych gminie) 2) Porozumienie między organami centralnymi a terytorialnego (np. między ministrem rolnictwa a powiatem w/s przekazania szkół o profilu rolniczym)

Porozumienie między wojewodą a ZOZ. (4) POROZUMIENIE MIĘDZY ORGANAMI ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ A INNYMI PODMIOTAMI Przykład: Porozumienie między wojewodą a ZOZ.

POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE prawna forma działania administracji niewładcza odmiana umowy administracyjnej obejmuje wyłącznie podmioty, na których spoczywają obowiązki wykonywania administracji publicznej podmioty te nie są związane zależnościami: podległości organizacyjnej podległości służbowej