UNIKANIE WYPADKÓW w pracowni chemicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wszystko jest trucizną i nic nią nie jest
Advertisements

SOLE JAKO PRODUKT REAKCJI WODNYCH ROZTWORÓW KWASÓW I ZASAD
Symbole stosowane do oznaczenia niebezpieczeństwa związanego z użyciem związków chemicznych w krajach Unii Europejskiej.
KWASY Kwas chlorowodorowy , kwas siarkowodorowy , kwas siarkowy ( IV ), kwas siarkowy ( VI ), kwas azotowy ( V ), kwas fosforowy ( V ), kwas węglowy.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
w użytkowaniu zawodowym
W PRZYPADKU ZAGROŻENIA
WYKONYWANIE DOŚWIADCZEŃ
  OK konspekt z chemii.
ALKANY- węglowodory nasyCONE.
Chlorek wapnia Chlorek wapnia – nieorganiczny związek chemiczny, sól kwasu solnego (chlorowodoru) i wapnia. Chlorek wapnia dostarczany jest w postaci białych.
DYSOCJACJA ELEKTROLITYCZNA SOLI
Wodorotlenek Potasu KOH.
Wpływ rodzaju i stężenia soli nieorganicznych na mieszalność [bmim][BF 4 ]. Uniwersytet Warszawski Wydział Chemii Praca wykonana w Pracowni Radiochemii.
ZASTOSOWANIE WĘGLOWODORÓW WPŁYW NA ŚRODOWISKO NATURALNE
Kwasy nieorganiczne Opracowanie: Bożena S..
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Rodzaje pożarów i właściwe dla nich środki gaśnicze
Co o wodzie warto wiedzieć ?
Zanieczyszczenia środowiska naturalnego
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Zanieczyszczenia powietrza – przyczyny powstawania
Właściwości soli mineralnych, wody oraz ich rola w organizmie.
Czas wyboru nadszedł- zostań chemikiem
Budowa, właściwości, Zastosowanie, otrzymywanie
Budowa, otrzymywanie Zastosowanie, właściwości
BUDOWA, OTRZYMYWANIE, WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE
Średniowieczna pracownia alchemiczna
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
ZASTOWANIE I WŁAŚCIWOŚCI
Prezentacja semestralna – semestr trzeci
Biotechnologiczne metody oczyszczania powietrza i gazów odlotowych
ZANIECZYSZCZENIE ŚRODOWISKA
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
KWAS SIARKOWY (VI).
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
Informacje na temat lekcji
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Węglany to sole, związki chemiczne kwasu węglowego.
Zgodne z rozporządzeniem
Fenole.
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
Aktualne przepisy w zakresie przechowywania i użytkowania odczynników chemicznych w szkołach Lublin, dnia r. Renata Gawron Oddział Higieny.
Poznajemy wodorotlenki na przykładzie Wodorotlenku Sodu
Praktyczne zastosowanie soli w lecznictwie i gospodarstwie domowym do Projektu pt „sole w Życiu Codziennym” uczniowie klasy II D gimnazjum w Zespole Szkół.
Amidy kwasów karboksylowych i mocznik
Nowy format karty charakterystyki Zmiana załącznika II do rozporządzenia Nowy format karty charakterystyki Zmiana załącznika II do rozporządzenia REACH.
Reakcja krystalizacji bezwodnego Octanu sodu (CH3COONa)
Oznakowanie niebezpiecznych substancji chemicznych i mieszanin (CLP)
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Do 250 cm 3 15% roztworu soli kuchennej (chlorek sodu, NaCl) dodano 200 g 15% roztworu chlorku potasu, KCl (substytut soli kuchennej w diecie bezsodowej).
- życiodajna Substancja
Wodorotlenki i zasady -budowa i nazewnictwo,
Oznakowanie substancji toksycznych na środkach transportu i magazynach
 Sole –związki chemiczne wywodzące się od kwasów, których roztwory wodne zawierają kationy metali i aniony reszty kwasowej. Sole są ciałami stałymi.
Wodór i jego właściwości
Wydział Chemiczny, Politechnika Warszawska Edyta Molga, Arleta Madej, Anna Łuczak, Sylwia Dudek Opiekun grupy: dr hab. inż. Wanda Ziemkowska Charakterystyka.
Prowadzący: dr hab. inż. P. Buchalski Karolina Morawska, Bogumiła Lehwark, Monika Sobora, Paulina Pisarek Główny prowadzący: prof. dr hab. inż. A. Kunicki.
Zasady bezpiecznej pracy z kwasami oraz ich właściwości Autorzy: Kaja Ferens, Dominika Piątek, Weronika Krajewska oraz Bartosz Błażej.
DWUTLENEK WĘGLA KACPER NIEWRZAŁ.
Najpopularniejsze zanieczyszczenia powietrza
Technologia utylizacji freonów w skali 1000t/rok. Projekt procesowy.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Woda – jedno słowo, tyle znaczeń.
Kreacja aromatów Techniki przygotowania próbek
Amidy kwasów karboksylowych i mocznik
UNIKANIE WYPADKÓW w pracowni chemicznej
Zapis prezentacji:

UNIKANIE WYPADKÓW w pracowni chemicznej

Unikanie wypadków - spis treści Organizacja pracowni szkolnej Wyposażenie Przechowywanie odczynników Postępowanie z odpadami chemicznymi Zasady wykonywania podstawowych operacji laboratoryjnych

Organizacja wzorcowej szkolnej pracowni chemicznej Miejsce pracy uczniów (gaz, prąd, woda, stoły) Miejsce pracy nauczyciela (stół laboratoryjny z ekranem ochronnym do wykonywania pokazów, biurko) Zaplecze chemiczne

Podstawowe wyposażenie BHP Sprzęt gaśniczy Prysznic, płuczka do oczu Zestaw do usuwania rozlanych/rozsypanych substancji chemicznych Apteczka

Przechowywanie odczynników Bardzo toksyczne Rozpuszczalniki Ciała stałe (organiczne i nieorganiczne) Gazy (butle) Substancje niezgodne Każda substancja otrzymana w laboratorium (syntezowana, sporządzona w postaci roztworu itd.) powinna mieć etykietę zawierającą: nazwą związku, wzór strukturalny i sumaryczny, datę sporządzenia, nazwisko osoby, która związek otrzymała oraz informację o zagrożeniach.

Postępowanie z odpadami chemicznymi Zbieranie odpadów – posegregowane, podpisane pojemniki Sposoby utylizacji odpadów

Niebezpieczne odpady Oznaczenia: napis „Odpady niebezpieczne”, data zebrania, nazwisko osoby odpowiedzialnej, określenie rodzaju odpadu.

Stosunkowo niegroźne odpady Tylko niektóre z odpadów chemicznych można usunąć bezpośrednio z odpadami komunalnymi (kosz na śmieci, kanalizacja) agaroza, żel silikonowy, tlenek żelaza (III), węglany, borany, chlorki - sodu, wapnia, magnezu i potasu, glukoza i tlenek tytanu (IV). Metody postępowania z innymi chemikaliami należy znaleźć w odpowiednich kartach charakterystyki .

Ciecze Klasyfikację odpadów ciekłych można ograniczyć do trzech kategorii: rozpuszczalniki organiczne, zobojętnione kwasy i zasady (pH 6-8), odpady zawierające metale ciężkie.

Rodzaje odpadów chemicznych i sposób oznakowania pojemników O ciekłe, organiczne, bez fluorowców, F ciekłe, organiczne, zawierające fluorowce, S stałe, M rtęć, nieorganiczne sole rtęci, szkło zanieczyszczone rtęcią i odpady zawierające inne metale ciężkie, Inne inne niebezpieczne odpady, nie zakwalifikowane do powyższych grup.

Najczęstsze wypadki w laboratoriach chemicznych zranienia skóry (skaleczenia uszkodzonym szkłem), oparzenia termiczne, małe pożary (np. zapłon rozpuszczalników organicznych), oparzenia chemiczne, rozsypanie lub rozlanie substancji chemicznych, lekkie zatrucia (np. w wyniku inhalacji par lub gazów), zranienia oka (chemiczne lub mechaniczne).

Zasady wykonywania podstawowych operacji laboratoryjnych Posługiwanie się szkłem laboratoryjnym. Pomiar temperatury. Techniki ogrzewania. Przelewanie odczynników. Postępowanie z substancjami niebezpiecznymi. Rozpuszczanie, rozcieńczanie oraz przeprowadzania reakcji chemicznych. Badania organoleptyczne.