SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP
Advertisements

SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP
Ochotniczych Straży Pożarnych
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 1: Obowiązki, uprawnienia i odpowiedzialność naczelnika OSP Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 5: Organizacja szkoleń, ćwiczeń oraz zawodów sportowo-pożarniczych OSP i MDP Autor: Robert Łazaj.
PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA W POLSCE
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Administracja publiczna
Powiatowy Magazyn Przeciwpowodziowy i Obrony Cywilnej
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP Temat: 2 Zadania i kompetencje komendanta gminnego. Autor: Maciej Schroeder.
Przygotował Andrzej Potucha
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 2 Służba wewnętrzna. Musztra.
SYSTEM SZKOLENIA CZŁONKÓW OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH BIORĄCYCH BEZPOŚREDNI UDZIAŁ W DZIAŁANIACH RATOWNICZYCH.
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żarach
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert.
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
PO REFORMIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Organizacja ochrony przeciwpożarowej
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Kierowanie działaniami
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
ORGAN administracji publicznej
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Prawo administracyjne – źródła prawa
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Informacja o stanie ochrony przeciwpożarowej Gminy Swarzędz w 2014 roku Komendant Gminny Ochrony Przeciwpożarowej Sławomir Kaźmierczak VIII Sesja Rady.
Zakres obowiązywania kpa
INFORMACJA O STANIE BEZPIECZEŃSTWA W ZAKRESIE OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ Powiatu Białostockiego.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
PSP Florian ul. Na Zaspę Gdańsk tel.: (058) fax.: (058) pspflorian.pl
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
W dniu 30 marca 2011r. w siedzibie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Ciechanowie przy ul. Płockiej 32, przeprowadzone zostały eliminacje.
Planistyczne działania wspierające.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
TEMAT 3: Współdziałanie OSP z organami administracji publicznej i jednostkami PSP autor: Zbigniew Stasiłojć SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP.
TEMAT 1: Struktura i organizacja ochrony przeciwpożarowej, Ochotniczych Straży Pożarnych oraz ochrony ludności autor: Emil Misiorny SZKOLENIE PODSTAWOWE.
Opracował: Kamil Szczech SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 1: ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI I OBOWIĄZKÓW NACZELNIKA OSP.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
Podstawy Prawne Funkcjonowania OSP
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Portowa Straż Pożarna „Florian”
Rządowa administracja zespolona w administracji
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Ochotnicza Straż Pożarna (OSP)
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków OSP
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Struktura i organizacja ochrony przeciwpożarowej, Ochrony Straży oraz ochrony ludności Autor:
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Podstawowe działania ratownicze
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Zapis prezentacji:

SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj

Podział Administracji Publicznej Administracja publiczna – jako administrację publiczną rozumie się twórczą, zorganizowaną i ciągłą działalność publiczną w państwie , która polega na obsłudze potrzeb wynikających ze współżycia ludzi w wielkich grupach. Administrację publiczną stanowią organy administracji rządowej (państwowej) oraz samorządu terytorialnego [1]. [1] Encyklopedia Prawa Wydawnictwo C. H. BECK –Warszawa 1999 r.

Podział Administracji Publicznej Administracja rządowa (państwowa) – scentralizowana struktura organizacyjna kierowana przez Radę Ministrów złożoną z organów na szczeblu centralnym i terenowym. Administrację rządową na szczeblu centralnym tworzą: Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów, wiceprezesi Rady Ministrów, ministrowie, przewodniczący określonych w ustawach komitetów oraz centralne organy administracji rządowej podlegające Radzie Ministrów .

Podział Administracji Publicznej Terenowe organy dzieli się na organy administracji ogólnej (wojewodowie) oraz organy administracji specjalnej. Organy administracji ogólnej są wyposażone w szerokie kompetencje określone w ustawach, obejmujące sprawy w wymiarze lokalnym należące do różnych resortów . Dlatego organy te nazwane są również organami administracji zespolonej. Organy administracji specjalnej są podporządkowane bezpośrednio ministrom, a także innym organom centralnym administracji rządowej i realizują kompetencje należące do jednego resortu. Terenowe organy rządowej administracji specjalnej określane są również jako organy administracji niezespolonej [1] . [1] Encyklopedia Prawa Wydawnictwo C. H. BECK –Warszawa 1999 r.

Podział Administracji Publicznej Samorząd terytorialny – forma samorządu o przymusowym charakterze członkostwa, obejmująca wszystkie osoby zamieszkałe na terenie określonej jednostki podziału terytorialnego państwa, polegająca na niezależnym od administracji rządowej zarządzaniu własnymi sprawami społeczności lokalnej (np. powiat , gmina , sołectwo, osiedle). Samorząd terytorialny jest jedną z postaci władzy wykonawczej, nie jest podporządkowany hierarchicznie administracji rządowej [1] . 1] Encyklopedia Prawa Wydawnictwo C. H. BECK –Warszawa 1999r.

Zadania Gminy w Zakresie Ochrony Przeciwpożarowej Podstawowym zakresem działania gminy są wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, mające na celu zaspokojenie potrzeb zbiorowych gminnej wspólnoty samorządowej. Pożar Zakładu www.cspsp.pl

Zadania Gminy w Zakresie Ochrony Przeciwpożarowej Do zadań gminy dotyczących ochrony przeciwpożarowej zaliczamy w szczególności [1]: bieżącą współpracę ze starostwem powiatu oraz komendantem powiatowym (miejskim) PSP w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi lub środowiska na obszarze gminy, współudział w opracowaniu planów ratowniczych powiatu w części dotyczącej obszaru gminy, udzielanie pomocy jednostkom OSP funkcjonującym na obszarze gminy, dokonywanie okresowych analiz stanu ochrony ppoż., organizowanie okresowych przeglądów stanu ochrony ppoż. indywidualnych gospodarstw rolnych, sprawowanie nadzoru w zakresie zapobiegania pożarom i innym zdarzeniom w podległych obiektach. [1] Vademecum ochrony przeciwpożarowej w powiecie i gminie. KWPSP i ZW ZOSP RP. Kielce 2004.

Zadania Gminy w Zakresie Ochrony Przeciwpożarowej Zgodnie z postanowieniami art. 28 i 32 ustawy o ochronie rzeciwpożarowej gminy mają obowiązek między innymi [1]: wypłaty ekwiwalentu członkom OSP za udział w akcji i szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną, wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia celem zapewnienia gotowości bojowej OSP, bezpłatnego umundurowania członków OSP, wg wzoru zawartego w „Regulaminie umundurowania"., ubezpieczenia w instytucji ubezpieczeniowej członków ochotniczej straży pożarnej i młodzieżowej drużyny pożarniczej, [1] Vademecum ochrony przeciwpożarowej w powiecie i gminie. KWPSP i ZW ZOSP RP. Kielce 2004.

Zgodnie z postanowieniami art Zgodnie z postanowieniami art. 28 i 32 ustawy o ochronie rzeciwpożarowej gminy mają obowiązek między innymi [1]: ponoszenia kosztów okresowych badań lekarskich członków ochotniczych straży pożarnych biorących bezpośredni udział w działaniach ratowniczych, Gminie przysługuje prawo stanowienia przepisów powszechnie obowiązujących na obszarze gminy. Rada gminy może wydawać również przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

Zasady Dysponowania OSP Jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej oraz ochotniczych straży pożarnych dysponowane są zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 grudnia 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Pożar Kamienicy www.cspsp.pl

Zasady Dysponowania OSP Dysponowanie sił i środków podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego do działań ratowniczych na obszarze powiatu, województwa, kraju odbywa się poprzez stanowiska kierowania i należy do: komendanta powiatowego (miejskiego) PSP na poziomie powiatowym, komendanta wojewódzkiego PSP na poziomie wojewódzkim, Komendanta Głównego PSP na poziomie kraju. [1] [1] Vademecum ochrony przeciwpożarowej w powiecie i gminie. KWPSP i ZW ZOSP RP. Kielce 2004.

Gotowość Bojowa OSP Za utrzymanie gotowości bojowej jednostek OSP w gminie odpowiada komendant gminny. Funkcja ta obejmuję w szczególności współpracę z Komendą Powiatową PSP w zakresie następujących zadań [1]: konsultowanie rozwiązań funkcjonalno-użytkowych i technicznych budowanych, modernizowanych oraz remontowanych obiektów OSP, zgłaszanie potrzeb w zakresie szkolenia członków OSP biorących bezpośredni udział w działaniach ratowniczych oraz uzgadnianie formy i terminów realizacji tych szkoleń, [1] Wytyczne w sprawie działalności komendanta gminnego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP przyjęte uchwałą nr 137/24/2005 Prezydium Zarządu Głównego OSP RP z dnia 20 października 2005 r.

Funkcja ta obejmuję w szczególności współpracę z Komendą Powiatową PSP w zakresie następujących zadań [1]: współdziałanie w zakresie planowania oraz przeprowadzania wspólnych inspekcji gotowości bojowej, przeglądów technicznych, zawodów oraz ćwiczeń, udział w procesie włączania OSP do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, przygotowanie i aktualizacja danych dotyczących sił i środków JOT OSP z terenu gminy na potrzeby powiatowego planu ratowniczego.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ