„Otwieramy uczniom drzwi do zainteresowań i kariery”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Advertisements

Zrealizowane działania w ramach OTK sprawozdanie 2010
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Szkolny Ośrodek Kariery w ZSZ Nr 2 w Białymstoku BIZNES PRZY TABLICY.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym Przekonujemy się
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Istnieje coś rzadszego od talentu - talent do tego, by dostrzec talent. … Elbert Hubbart.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Informacja o Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym Przekonujemy się do prywatyzacji dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Projekt jest organizowany przez.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010
Świadome i właściwe przygotowanie uczących się do wyboru ścieżki zawodowej, rozwijanie postaw do kształcenia ustawicznego i permanentnego, kształtowanie.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Miejski Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
DORADCA ZAWODOWY? A kto to taki?
Działać z pasją różnorodne formy oddziaływań edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających rozwojowi ucznia. Grażyna Bednarska SP 23 Gdynia Nauczyciel Roku.
Zadania Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach w ramach projektu Młodzieżowy Inkubator Przedsiębiorczości.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Szkolenie dla opiekunów Centów
JEST TYLE MOŻLIWOŚCI TA PREZENTACJA POMOŻE CI WYBRAĆ NAJLEPSZĄ
Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego – nowa jakość, nowe szanse.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
M OJA PRZYSZŁOŚĆ – MÓJ WYBÓR Projekt na rzecz lokalnego rynku pracy w ramach projektu RozPRACUJ to z biblioteką.
SYNTEZA V OGÓLNOPOLSKIEGO TYGODNIA KARIERY 2013 na podstawie RAPORTU SDSiZ RP ( ) - Anna Wierzchowska-Szymanek.
Ogólnopolski Tydzień Kariery w ZSHE. Co to jest OTK? Ogólnopolski Tydzień Kariery, czyli OTK, to coroczne działanie inicjowane przez Stowarzyszenia Doradców.
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Poznajemy zawody w miejscu pracy.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
DORADZTWO ZAWODOWE W ZESPOLE SZKÓŁ W GĘBICACH PUBLICZNYM GIMNAZJUM IM. LEŚNIKÓW POLSKICH rok szkolny 2015/2016.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Ogólnopolski Tydzień Kariery 2015  Nasi uczniowie mogli skorzystać z porad doradcy zawodowego na temat wybranych zawodów i dalszej drogi kształcenia.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Działania Opolskiego Kuratora Oświaty na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w woj. opolskim w roku szkolnym 2014/2015. Plany na rok szkolny.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Dwa słowa o sobie … Dlaczego ja o tym opowiadam? Jestem nauczycielem- konsultantem WODN w Łodzi już od pand 17 lat i szkoleniami w zakresie stosowania.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
EWALUACJA DOTYCZĄCA BADANIA LOSÓW ABSOLWENTÓW (rocznik ) w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie.
Rozszerzona matura – świadoma inwestycja w przyszłość
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Doradzamy - wybieramy zawód
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Dzień przedsiębiorczości
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Program edukacyjny Dzień przedsiębiorczości
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Zapis prezentacji:

„Otwieramy uczniom drzwi do zainteresowań i kariery” Konferencja „Odkrywanie uzdolnień i talentów jako obszar pracy doradcy zawodowego” Warszawa, 26-27 maj 2011r. Maria Krogulec – Sobowiec Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach

„Talent – to robić z łatwością to, co jest trudne dla innych. Robić to, co niemożliwe dla talentu – oto geniusz.” Henri Frederic Amiel

Działania ŚCDN wspierające doradztwo zawodowe: Projekt „Moje wymarzone miejsce pracy” VIII edycja - 2010/2011 Projekt „Poznaj swój wybrany zawód” III edycja - 2010/2011 Projekt „Otwarta Twoja Kariera” w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery II edycja - 2010/2011

Projekt „Moje wymarzone miejsce pracy” współfinansowany przez NBP (VIII edycja - 2010/2011) Cel projektu: wspieranie szkół w projektowaniu własnych programów doradztwa zawodowego oraz uświadomienie uczniom związku pomiędzy własnym wysiłkiem włożonym w wykształcenie a karierą zawodową. Projekt pozwala również uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące specyfiki zawodu, wymaganych kwalifikacji i predyspozycji do wykonywania pracy w danym zawodzie, na określonym stanowisku pracy.

Odbiorcy projektu „Moje wymarzone miejsce pracy” Nauczyciele, wychowawcy gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, Uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych województwa świętokrzyskiego. W przyszłości odbiorcy z innych województw???

ŚCDN organizuje konferencje, seminaria i warsztaty dla uczniów – liderów zespołów i nauczycieli – szkolnych koordynatorów tego projektu.

Instytucje współpracujące z ŚCDN podczas realizacji projektu „Moje wymarzone miejsce pracy”: - Okręgowy Inspektorat Państwowej Inspekcji Pracy w Kielcach, - Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach, Miejski Urząd Pracy w Kielcach, Politechnika Świętokrzyska (dr psycholog) Oddział Narodowego Banku Polskiego w Kielcach

W wyniku współpracy uczniów pracujących pod kierunkiem nauczycieli metodą projektów w poszczególnych szkołach powstają projekty wymarzonych przez tych uczniów miejsc pracy.

„Moje wymarzone miejsce pracy” w ośmiu edycjach Zestawienie liczby przysłanych projektów i uczestników biorących udział w Konkursie na Najlepszy Projekt „Moje wymarzone miejsce pracy” w ośmiu edycjach Lp Rok szkolny Liczba projektów przysłanych na eliminacje wojewódzkie Liczba projektów przysłanych z gimnazjów Liczba projektów przysłanych ze szkół ponadgimnazjalnych Liczba uczniów uczestniczących w konkursie wojewódzkim 1. 2003/2004 32 7 25 96 2. 2004/2005 38 8 30 94 3. 2005/2006 33 19 14 99 4. 2006/2007 52 121 5. 2007/2008 44 27 17 110 6. 2008/2009 57 40 171 7. 2009/2010 39 20 93 8. 2010/2011 42 36 6 135 Razem: 337 189 148 919

„Dzięki realizacji tego projektu odkryłyśmy w nas wiele umiejętności i dokładnie poznałyśmy nasze typy osobowości. Dowiedziałyśmy się, że na dzisiejszym rynku pracy jest wiele zawodów, dlatego też istnieje możliwość wyboru zajęcia, które będzie najbardziej odpowiadało naszym cechom charakteru, talentom i zdolnościom.” [1] Projekt „Oczami projektanta wnętrz i ogrodów” Gimnazjum Publiczne w Chmielniku, III edycja

„Zrozumiałyśmy również, że zawód, który wykonujemy nie jest tylko źródłem dochodu, ale również możliwością realizacji własnych zamierzeń, ambicji, docenienia samego siebie, a w miejscu, gdzie pracujemy powinniśmy czuć się jak we własnym domu.” [1] Projekt „Oczami projektanta wnętrz i ogrodów” Gimnazjum Publiczne w Chmielniku, III edycja

„Talent polega na połączeniu siły twórczej ze zdolnością wykonawczą”. Honoré de Balzac

Projekt „Poznaj swój wybrany zawód” (III edycja 2010/2011) współfinansowany przez NBP i WUP Głównym celem naszego projektu jest lepsze przygotowanie uczniów do aktywnego wchodzenia w życie gospodarcze i społeczne, m.in. poprzez poznawanie tajników wybranego zawodu oraz rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i talentów związanych z tym zawodem.

Projekt „Poznaj swój wybrany zawód” (III edycja 2010/2011) współfinansowany przez NBP i WUP Projekt ma również na celu wspieranie nauczycieli szkół zawodowych w motywowaniu uczniów do rozwoju osobistego i zawodowego oraz propagowaniu idei uczenia się przez całe życie.

Odbiorcy projektu „Poznaj swój wybrany zawód” Nauczyciele, wychowawcy techników i zasadniczych szkół zawodowych, Uczniowie pierwszych klas techników i zasadniczych szkół zawodowych województwa świętokrzyskiego. W przyszłości odbiorcy z innych województw???

W wyniku współpracy uczniów pracujących pod kierunkiem nauczycieli w poszczególnych szkołach powstają portfolia wybranych przez uczniów zawodów i miejsc pracy. Uczniowie wykonują także zadanie konkursowe związane z danym zawodem na poziomie pierwszej klasy. (Zadanie typu: zobacz, ile już potrafisz)

W portfoliach swoich wybranych zawodów uczniowie zamieszczają: (1) Ogólną charakterystykę wybranego zawodu lub specjalności w ramach zawodu, Uzasadnienie dokonanego wyboru zawodu, Ocenę trafności wyboru zawodu Szczegółową charakterystykę przyszłego miejsca pracy

W portfoliach swoich wybranych zawodów uczniowie zamieszczają: (2) Opis praktycznego poznania przyszłego miejsca pracy, Ścieżkę kariery zawodowej, Analizę ofert pracy, Działania związane z zakładaniem własnej działalności gospodarczej, Wskazanie możliwości dofinansowania związanego z zakładaniem własnego biznesu Prezentację multimedialną wybranego zawodu

„Poznaj swój wybrany zawód” Zestawienie liczby przysłanych projektów i uczestników biorących udział w Konkursie na Najlepsze Portfolio „Poznaj swój wybrany zawód” lp Rok szkolny Liczba portfolio przysłanych na eliminacje wojewódzkie Liczba uczniów uczestniczących w eliminacjach wojewódzkim Liczba nauczycieli szkolnych koordynatorów 1. 2008/2009 38 72 11 2. 2009/2010 21 45 15 3. 2010/2011 37 74 17 Razem 96 191 43

„Uczestnicząc w warsztatach w Świętokrzyskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach próbowaliśmy poznać samych siebie wypełniając testy, które pozwoliły nam określić, czy nasz wybór zawodu jest prawidłowy, zgodny z naszymi zainteresowaniami, zamiłowaniami i zdolnościami.” „Budownictwo zawód z przyszłością” Kamil Wiecha, Łukasz Czaja, Grzegorz Wójcik Zespół Szkół Zawodowych Nr2 w Starachowicach

Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach zostało ponownie laureatem konkursu na najlepszy raport z realizacji II Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery zorganizowanym przez Zarząd Główny Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej.

Ideą projektu „Otwarta Twoja Kariera” było uwrażliwienie uczniów i ich otoczenia (nauczycieli, rodziców) na potrzebę właściwego zaplanowania przyszłości zawodowej młodego pokolenia.

Placówki oświatowe realizowały projekt "Otwarta Twoja Kariera" poprzez: udział uczniów w warsztatach prowadzonych przez konsultantów lub partnerów ŚCDN w macierzystej szkole (1630 uczniów), udział uczniów w warsztatach prowadzonych przez szkolnego koordynatora projektu, doradcę zawodowego lub innych ekspertów zewnętrznych (np. przedstawicieli różnych zawodów), inne działania zaplanowane przez szkolnego koordynatora projektu, np. wycieczki zawodoznawcze, Salon Maturzystów, udział szkolnego koordynatora w 6 –godz. warsztatach metodycznych w ŚCDN, wykonanie prac uczniowskich związanych z realizacją projektu (temat prac związany z etapem edukacyjnym, forma prac dostosowana do możliwości i zainteresowań ucznia).

W sumie w naszym projekcie wzięło udział 7955 uczniów z 41 placówek oświatowych: 12 szkół podstawowych, 15 gimnazjów, 10 szkół ponadgimnazjalnych, 3 specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, 1 młodzieżowy ośrodek wychowawczy).

z 139 różnymi instytucjami i firmami. Placówki oświatowe podczas realizacji projektu "Otwarta Twoja Kariera" współpracowały z 139 różnymi instytucjami i firmami.

Uczniowie wykonali w szkole lub w domu różnorodne zadania związane tematycznie z projektem w postaci: prac pisemnych (wywiadów, pamiętników, opowiadań, wierszy), prac plastycznych (rysunków, prac malarskich, wyklejanek, plakatów, collage’y, form przestrzennych), prac multimedialnych (fotoreportaży, krótkich filmów, prezentacji multimedialnych).

Tematyka prac uczniowskich: Zawody w mojej rodzinie – klasy 1 - 3 szkoły podstawowej Kim zostanę w przyszłości? - klasy 4 -6 szkoły podstawowej Otwórz sobie drzwi do kariery! – gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne

Szkolni koordynatorzy przesłali do ŚCDN ponad 1000 prac uczniów w wersji elektronicznej. Nadesłane prace uczniów tworzą II Zawodoznawczą Mediotekę Kariery ZaMeK.

Czego dowiedziałyśmy się podczas zajęć i spotkań z uczniami?

Około 40-50% uczniów nie zna zawodów swoich rodziców i dziadków. Są „nowe zawody” – tj. „firmowiec”, „budownik”, „tata pracuje w cemencie”. Większość uczniów SP pragnie zostać gwiazdami sportu, tańca, muzyki i śpiewu. Inne popularne zawody wśród uczniów: projektant mody, projektant wnętrz, fryzjerka, informatyk. Trzy najbardziej lubiane przedmioty szkolne przez uczniów pewnej szkoły podstawowej: wychowanie fizyczne, plastyka, informatyka Trzy najbardziej nielubiane przedmioty szkolne przez uczniów pewnej szkoły podstawowej : język polski, religia, muzyka.

Warto mieć cel w życiu….

Podczas OTK można się świetnie bawić szukając swoich uzdolnień - Gra „Doktorek”

Dobry pediatra powinien być przenikliwy jak doktor House, a przy tym uśmiechnięty jak doktor Quinn…

Podczas OTK „główka pracuje”…

Można spędzić miłe chwile przy opracowywaniu własnego… Kalendarza Zawodów.

W 2035 r. będziemy mieć Panią Prezydent …

A kariera kryje się za drzwiami…

Gdy otworzymy drzwi nauki do kariery, to…

Statuetki dla najbardziej aktywnych placówek oświatowych Brylantowy OTeK Diamentowy OTeK Kryształowy OTeK Ścieżka kariery Żagiel motywacji

„Talent jest jak kawałek szlachetnego, ale surowego metalu; dopiero pilna praca go obrobi i wartość mu wielką nadaje”. Stanisław Staszic

A więc przed nami czeka zadanie do wykonania… Dziękuję Państwu za uwagę.