Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Targi Edukacyjne – Festiwal Zawodów w Małopolsce
Poradnictwo zawodowe świadczone przez Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze stan aktualny i projekty na przyszłość.
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
No cóż, partnerstwo … Mirosław Górczyński psycholog, doradca zawodowy
Monitorowanie postępów we wdrażaniu rekomendacji wypływających z badania pt.: Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu kształcenia i szkolenia.
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej na rzecz poradnictwa zawodowego Stan aktualny oraz projekty na przyszłość.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Doradztwo zawodowe w gimnazjum
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
dla młodzieży uczącej się
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010
Świadome i właściwe przygotowanie uczących się do wyboru ścieżki zawodowej, rozwijanie postaw do kształcenia ustawicznego i permanentnego, kształtowanie.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO GIMNAZJUM NR 6 IM
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Ankieta diagnozująca zapotrzebowanie uczniów na informacje edukacyjno-zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej (próbka badawcza.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wojewódzka Rada Rodziców przy Podkarpackim Kuratorze Oświaty Decyzja z dnia 27 listopada 2007 r. Nr WPOF/O.021/41/07 Rzeszów.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
EDUKACJA NA RZECZ ORIENTACJI
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Opracowanie: mgr Anna Grygny Nowe zasady udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego – nowa jakość, nowe szanse.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Przygotował szkolny doradca zawodowy Anna Kaczmarczyk
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
„Zasady współpracy w zakresie realizacji doradztwa zawodowego w mieście Białystok”
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Zawód z przyszłością!. W całej Polsce działa tylko ok doradców zawodowo-edukacyjnych! zawodowo-edukacyjnych!
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Przykłady dobrych praktyk
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim XVIII Ogólnopolska Konferencja Szkoleniowa Współpraca i jakość w poradnictwie zawodowym Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim na rzecz poradnictwa zawodowego - stan aktualny i projekty na przyszłość Lubuski Kurator Oświaty Roman Sondej W Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich, propagowana jest idea uczenia się przez całe życie i budowania społeczeństwa opartego na wiedzy. Wyraźnie wzrasta więc znaczenie profesjonalnej pomocy doradczej i konieczne jest zapewnienie powszechnego dostępu do rzetelnej informacji i porad na temat możliwości kształcenia na każdym etapie życia człowieka. Reforma polskiego systemu edukacji, dokonująca się w okresie szybkich przemian społecznych i gospodarczych oraz nowych zadań wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej, wymogła tworzenie w naszym kraju modelu poradnictwa zawodowego, umożliwiającego profesjonalne wsparcie młodych ludzi w wyborze kariery edukacyjno – zawodowej. Szkoły i placówki oświatowe zostały zobowiązane do budowania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego (WSDZ), stanowiącego ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System ten określa: role i zadania nauczycieli w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, metody pracy, oczekiwane efekty oraz współdziałanie szkoły z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi i innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom.

Doradztwo zawodowe w szkołach wprowadzenie przedmiotu przedsiębiorczość, wprowadzenie elementów informacji i poradnictwa zawodowego w pracy pedagogów i psychologów szkolnych. uruchamianie w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych Szkolnych Ośrodków Kariery zatrudnianie doradców zawodowych z odpowiednimi kwalifikacjami. Szkoły rozpoczęły swoje działania w zakresie doradztwa zawodowego od wprowadzenia przedmiotu przedsiębiorczość, elementów informacji i poradnictwa zawodowego w pracy pedagogów i psychologów szkolnych. Kontynuacją było uruchamianie w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych Szkolnych Ośrodków Kariery oraz zatrudnianie doradców zawodowych z odpowiednimi kwalifikacjami. Realizacja koncepcji szkolnego doradcy zawodowego wymogła zweryfikowanie programów nauczania przedmiotów: przedsiębiorczość oraz wiedza o społeczeństwie, które zostały uzupełnione o treści dotyczące planowania przez uczniów kariery edukacyjno – zawodowej. Szkolny doradca zawodowy, obok psychologa, pedagoga szkolnego i logopedy, stał się kolejnym specjalistą wchodzącym w system pomocy psychologiczno – pedagogicznej oferowanej przez szkołę. We współpracy z Radą Pedagogiczną stał się on koordynatorem działań orientacyjno – informacyjnych szkoły w pełni je integrując, a poprzez własne działania dostarcza uczniom okazje do wzięcia odpowiedzialności za własne, świadome inicjatywy w tym zakresie.

Doradztwo zawodowe w szkołach planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej zajęcia indywidualne zapoznawanie z wymaganiami zawodowymi i warunkami pracy zajęcia grupowe Doradca zawodowy w ramach swoich obowiązków prowadzi grupowe i indywidualne poradnictwo zawodowe, stwarza uczniom możliwość zapoznania się z wymaganiami zawodowymi i warunkami pracy, prowadzi treningi umiejętności podejmowania decyzji oraz udziela młodzieży pomocy w tworzeniu wizji swojej przyszłości edukacyjnej i zawodowej. W tym celu wykorzystuje wiedzę o zawodach, znajomość psychologicznych i pedagogicznych technik, diagnozę rynku pracy oraz techniczne środki przekazywania informacji zawodowej. Ma on również ogromny wpływ na przebudowę świadomości społecznej polegającej na przyjęciu założenia, że kwalifikacje zawodowe są towarem na rynku pracy, a kształcenie ustawiczne warunkiem koniecznym do prawidłowego funkcjonowania w dzisiejszej rzeczywistości społeczno – gospodarczej. treningi umiejętności podejmowania decyzji

Doradcy w szkołach lubuskich W roku szkolnym 2007/2008 zatrudnionych było: 16 doradców zawodowych w większości w niepełnym wymiarze etatu. Niestety w lubuskich szkołach w roku szkolnym 2007/2008 zatrudnionych było jedynie 16 doradców zawodowych, w większości w niepełnym wymiarze etatu

Doradcy w szkołach lubuskich W roku szkolnym 2008/2009 sytuacja uległa nieznacznej poprawie: 26 doradców zawodowych w tym 9 zatrudnionych na całym etacie, pozostali w niepełnym wymiarze. W roku szkolnym 2008/2009 sytuacja uległa niewielkiej poprawie, gdyż zatrudnionych zostało 26 doradców, lecz w tym tylko 9-miu w pełnym wymiarze. Często są to etaty łączone z etatami pedagoga szkolnego lub nauczyciela podstaw przedsiębiorczości. Niewielka liczba zatrudnianych w szkołach specjalistów wynika z fakultatywności zapisów rozporządzenia: „doradca zawodowy w szkole może być zatrudniony”. Może jest często interpretowane przez jednostki samorządu terytorialnego prowadzące szkoły jako nie musi. W konsekwencji zadania doradców zawodowych realizują najczęściej pedagodzy szkolni, nauczyciele podstaw przedsiębiorczości i nauczyciele wychowawcy szukając wsparcia w tym obszarze działań w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz mobilnych centrach informacji zawodowej działających w ramach OHP, a także w instytucjach wspierających rynek pracy. Wymiar etatu doradcy jest różny w różnych powiatach – od 18 do 26 godzin. Nadal niestety są dwa powiaty (żagański i świebodziński), w których doradcy zawodowi nie są zatrudnieni.

Poradnie psychologiczno-pedagogiczne W roku szkolnym 2007/2008 w ramach realizacji zadania „udzielanie pomocy uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej” zajęciami grupowymi aktywizującymi dokonywanie wyboru kierunku kształcenia i zawodu objęły 7806 uczniów lubuskich gimnazjów i szkól ponadgimnazjalnych. Część poradni nie wykazuje aktywności w realizacji zadań związanych z doradztwem zawodowym, co wynika między innymi z niedostatków kadrowych oraz z obciążenia poradni innymi zadaniami. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne województwa lubuskiego w roku szkolnym 2006/2007 w ramach realizacji zadania statutowego: „udzielanie pomocy uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej” zajęciami grupowymi aktywizującymi dokonywanie wyboru kierunku kształcenia i zawodu objęły 7806 uczniów lubuskich gimnazjów i szkól ponadgimnazjalnych. Należy przy tym zaznaczyć, że część poradni nie wykazuje aktywności w realizacji zadań związanych z doradztwem zawodowym, co wynika między innymi z niedostatków kadrowych oraz z obciążenia poradni innymi zadaniami (problematyka edukacyjna i wychowawcza).

Doradcy w szkołach lubuskich Efektem zbyt małej liczby zatrudnionych doradców zawodowych w szkołach jest pełnienie zadań doradcy przez pedagogów szkolnych i nauczycieli wychowawców szukając wsparcia w: poradniach psychologiczno-pedagogicznych mobilnych centrach informacji zawodowej działających w ramach OHP instytucjach wspierających rynek pracy.

Wspomaganie ucznia w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej Działania wspierające poradnictwo zawodowe: kursy realizowane w ramach grantów LKO 2000/2001 Kształcenie ogólne i zawodowe w szkołach ponadgimnazjalnych – szkolenie rad pedagogicznych Projektowanie procesu kształcenia zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych. 2001/2002 Wspomaganie ucznia w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej Lubuski Kurator Oświaty od lat wspiera działania szkół na rzecz poradnictwa zawodowego między innymi poprzez ogłaszanie konkursów na kursy grantowe uwzględniające tematykę informacji, preorientacji i doradztwa zawodowego. Począwszy od 2000 roku zrealizowanych zostało łącznie dziesięć kursów grantowych uwzględniających projektowanie procesu kształcenia ukierunkowanego na działania związane pośrednio lub bezpośrednio z poradnictwem zawodowym oraz przygotowaniem młodzieży do funkcjonowania na rynku pracy. W roku szkolnym 2000/2001 uruchomiono dwa takie kursy grantowe: Kształcenie ogólne i zawodowe w szkołach ponadgimnazjalnych – szkolenie rad pedagogicznych oraz Projektowanie procesu kształcenia zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych. w 2001/2002 –Wspomaganie ucznia w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej,

Wprowadzanie ucznia szkoły ponadgimnazjalnej do świata pracy Działania wspierające poradnictwo zawodowe: kursy realizowane w ramach grantów LKO 2002/2003 Wprowadzanie ucznia szkoły ponadgimnazjalnej do świata pracy Przygotowanie uczniów szkół gimnazjalnych do planowania i kariery edukacyjno-zawodowej dla rynku pracy 2003/2004 SZOK, czyli Szkolny Ośrodek Kariery – pierwszy krok do sukcesu w społeczeństwie europejskim, w 2002/2003 – dwa kursy: Wprowadzanie ucznia szkoły ponadgimnazjalnej do świata pracy oraz Przygotowanie uczniów szkół gimnazjalnych do planowania i kariery edukacyjno-zawodowej dla rynku pracy. w 2003/2004: SZOK, czyli Szkolny Ośrodek Kariery – pierwszy krok do sukcesu w społeczeństwie europejskim, w 2004/2005 - Poradnictwo zawodowe w warunkach dynamicznych zmian na rynku pracy,

Poradnictwo zawodowe w warunkach dynamicznych zmian na rynku pracy, Działania wspierające poradnictwo zawodowe: kursy realizowane w ramach grantów LKO 2004/2005 Poradnictwo zawodowe w warunkach dynamicznych zmian na rynku pracy, 2005/2006 Kreowanie aktywności edukacyjno-zawodowej ucznia szkoły gimnazjalnej i ponadgimnazjalne w 2005/2006 - Kreowanie aktywności edukacyjno-zawodowej ucznia szkoły gimnazjalnej i ponadgimnazjalne W 2006/2007 dwa kursy: Wspomaganie ucznia szkoły gimnazjalnej w planowaniu kolejnego etapu kształcenia i Dostosowywanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy w systemie szkolnym.

Działania wspierające poradnictwo zawodowe: kursy realizowane w ramach grantów LKO 2006/2007 Wspomaganie ucznia szkoły gimnazjalnej w planowaniu kolejnego etapu kształcenia Dostosowywanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy w systemie szkolnym.

Działania wspierające poradnictwo zawodowe wizytacje – weryfikacja działań osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie WSDZ propagowanie idei poradnictwa zawodowego poprzez udział pracowników kuratorium z głosem doradczym na konferencjach, szkoleniach i seminariach program Lubuskiego Kuratora Oświaty "Dostosowywanie struktur szkół ponadgimnazjalnych województwa lubuskiego do możliwości edukacyjnych uczniów i potrzeb rynku pracy na lata 2007-2011”. Ponadto w trakcie wizytacji szkół i placówek weryfikowane są działania osób odpowiedzialnych w szkołach za funkcjonowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego (WSDZ). Szeroko propagowana jest również idea poradnictwa zawodowego poprzez udział pracowników kuratorium z głosem doradczym na konferencjach, szkoleniach i seminariach. W ubiegłym roku szkolnym uruchomiony został program Lubuskiego Kuratora Oświaty "Dostosowywanie struktur szkół ponadgimnazjalnych województwa lubuskiego do możliwości edukacyjnych uczniów i potrzeb rynku pracy na lata 2007-2011”. W ramach tego programu odbywają się spotkania w Powiatowych Zespołach Roboczych, w skład których wchodzą między innymi przedstawiciele Kuratorium Oświaty, organów prowadzących, Powiatowych Urzędów Pracy, organizacji pracodawców, Ochotniczych Hufców Pracy oraz dyrektorzy szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Podczas tych spotkań jednym z elementów opracowywania strategii zmierzającej do modyfikacji sieci funkcjonujących szkół jest wymiana informacji dotyczących możliwości edukacji zawodowej, kierunków kształcenia, zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz potrzeb rynku pracy. Informacje te są znaczące dla osób zajmujących się poradnictwem zawodowym. Ponadto korzystając z obecności przedstawicieli organów prowadzących szkoły i placówki, odpowiedzialnych również za finansowanie działalności doradców zawodowych w szkołach, promowana jest idea poradnictwa i doradztwa zawodowego oraz wskazywana konieczność zatrudniania doradców nie tylko w szkołach ponadgimnazjalnych lecz przede wszystkim w gimnazjalnych.

Wnioski zbyt mała liczba szkolnych doradców zawodowych zatrudnionych do chwili obecnej w lubuskich szkołach: - wskazane jest, aby w każdej szkole ponadgimnazjalnej a przede wszystkim w gimnazjum zatrudniony był doradca zawodowy z odpowiednimi kwalifikacjami (ukończone studia podyplomowe z zakresu doradztwa zawodowego). Omówione powyżej problemy dotyczące poradnictwa zawodowego w systemie szkolnym są tym bardziej istotne, iż obecnie jednym z zadań priorytetowych systemu oświaty staje się dokładne analizowanie sytuacji na rynku pracy i elastyczne reagowanie na jego potrzeby poprzez modelowanie sieci szkół oraz intensyfikowanie działań zmierzających do jak najlepszego przygotowania przyszłych absolwentów szkół ponadgimnazjalnych do podjęcia pracy. Wiadomo, że elastyczny rynek pracy oczekiwać będzie od pracowników nie tylko dobrego przygotowania do zawodu, ale również umiejętności i chęci ustawicznego doskonalenia się w zawodzie, a nawet gotowości do wielokrotnej jego zmiany. Jednakże, aby przyszli uczestnicy rynku pracy mogli osiągnąć sukces niezbędne jest położenie ogromnego nacisku podczas planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej, na poradnictwo zawodowe uwzględniające potrzeby indywidualne uczniów, ich możliwości, zdolności i ograniczenia oraz indywidualne potrzeby, zainteresowania, a także dotychczasowe osiągnięcia. Pomimo podejmowania szeregu działań nadal istnieje problem zbyt małej liczby szkolnych doradców zawodowych zatrudnionych w lubuskich szkołach - wskazane jest, aby w każdej szkole ponadgimnazjalne, a przede wszystkim w szkołach gimnazjalnych zatrudnieni byli doradcy zawodowi z odpowiednimi kwalifikacjami (ukończone studia podyplomowe z zakresu doradztwa zawodowego).

Wnioski w każdej szkole powinna funkcjonować odpowiednio wyposażona pracownia doradztwa zawodowego (jeżeli nie ma SzOK); należy zintegrować działania placówek i instytucji zajmujących się poradnictwem zawodowym oraz wspierających pracę szkolnego doradcy zawodowego, aby zwiększyć skuteczność zadań w tym zakresie realizowanych na rzecz uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. W każdej szkole powinna również funkcjonować odpowiednio wyposażona pracownia doradztwa zawodowego lub SzOK (Szkolny Ośrodek Kariery). Aby wspierać działania szkół w zakresie świadczenia grupowych i indywidualnych usług doradztwa zawodowego należy przede wszystkim zintegrować działania placówek i instytucji zajmujących się poradnictwem zawodowym oraz wspierających pracę szkolnego doradcy zawodowego, aby zwiększyć skuteczność zadań w tym zakresie realizowanych na rzecz uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

Dziękuję za uwagę!