Dr Katarzyna Ludwichowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Prawa i Administracji Zakład Prawa Ubezpieczeniowego Optymalizacja systemu kompensacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System bezpośredniej likwidacji szkód z OC komunikacyjnego
Advertisements

Szerzej o propozycji Rzecznika Ubezpieczonych z punktu widzenia zainteresowanych dr inż. Walenty Dudziak Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Kliknij, aby dodać tytułu
OCHRONA KONSUMENTA W UBEZPIECZENIACH KOMUNIKACYJNYCH – TENDENCJE
Działalność kancelarii odszkodowawczych na rynku ubezpieczeń OC
Plany ustawodawcze w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce
Piotr Kaczanowski System ewidencji i rejestracji pojazdów jako determinant problemów rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.
II Międzynarodowe Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych
Przestępstwa Ubezpieczeniowe
Regresy Ubezpieczeniowe
KOŁO NAUKOWE UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH I GOSPODARCZYCH
Umowa ubezpieczenia OC – cz. 2
Umowa ubezpieczenia OC – cz. 1
Umowa ubezpieczenia OC – cz. 3
Nowelizacja kodeksu cywilnego BRAKUJĄCE REGULACJE Prowadzący: Wojciech S. Kamiński.
Dr Marcin Orlicki, LL.M. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
ProMotor Uwagi do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych.
UbezpieczONA 24 ubezpieczenie komunikacyjne dla kobiet.
Warszawa, 1 kwietnia 2009 r. Projektowane zmiany legislacyjne – odpowiedź na rozwój technologii w sprzedaży ubezpieczeń Katarzyna Przewalska Zastępca Dyrektora.
Katarzyna Ludwichowska Zakład Prawa Ubezpieczeniowego Wydział Prawa i Administracji UMK Przepisy kodeksu cywilnego.
Prewencja (po)wypadkowa praktyka w duchu prawa Paweł Sukiennik PS Consult r.
Prof. zw. dr hab. Eugeniusz Kowalewski
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Zasady odpowiedzialności cywilnej – cz. 1
Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych
Podatek Religi – fundamentalne zastrzeżenia prawne
Wypadki za granicą i z udziałem cudzoziemców – jak uzyskać odszkodowanie? Warszawa, 31 lipca 2012 r.
Nowelizacja Kodeksu cywilnego i jej wpływ na obszar likwidacji szkód
Ubezpieczenia turystyczne
Nr. 1 w Ochronie Prawnej w Europie. Spółka Grupy Ubezpieczeniowej ERGO Ochrona Prawna D.A.S.
PODKARPACKIE SAMORZĄDOWE KONSORCJUM ZAKUPOWE „RAZEM” Dom Brokerski VECTOR Sp. z o.o. ul. Hoffmanowej 19, Rzeszów tel. (17) , fax (17)
Charakterystyka dzisiejszego „rynku” szkód osobowych likwidowanych z ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej. Studium Podyplomowe Ubezpieczeń Gospodarczych.
BZ WBK-AVIVA Towarzystwa Ubezpieczeń S.A. Styczeń 2015 r.
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Nr. 1 w Ochronie Prawnej w Europie. Spółka Grupy Ubezpieczeniowej ERGO Ochrona Prawna D.A.S.
Nr. 1 w Ochronie Prawnej w Europie. Spółka Grupy Ubezpieczeniowej ERGO Ochrona Prawna D.A.S.
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
Ochrona Prawna – polisa „LEGO” Warszawa, 27 stycznia 2016 r. Robert Szywalski Przewodniczący Zespołu Ubezpieczeń Ochrony Prawnej w Polskiej Izbie Ubezpieczeń.
Warszawa, 27 stycznia 2016 r. Maciej Balcerowski
Wstęp oraz OC Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
System Ubezpieczeń PBUK Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
Zdarzenia komunikacyjne Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
Jestem poszkodowanym w wypadku w Polsce, sprawcą był kierowca pojazdu zarejestrowanego w kraju EOG, Andorze, Serbii lub Szwajcarii, nie znam nazwy ubezpieczyciela.
MICHIGAN ILLINOIS FLORIDA NEW YORK CANADA CHINA POLAND MEXICO 1 ZAKRES CZASOWY OCHRONY W UBEZPIECZENIACH MEDYCZNYCH (triggery ubezpieczeniowe – wyzwania)
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny 1 jako dostawca dla uczestników rynku ubezpieczeniowego innowacyjnych usług i funkcjonalności Krzysztof Fijałkowski.
UBEZPIECZENIA Specjalność na studiach I stopnia Katedra Ubezpieczeń.
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
RYNEK UBEZPIECZEŃ W POLSCE PODSTAWY PRAWNE
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 4 - PBUK
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Zakończenie stosunku prawnego ubezpieczenia
Ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych
Plan wykładu Organizacja nadzoru ubezpieczeniowego w Polsce – przemiany instytucjonalne, Cele i zadania KNF w zakresie nadzoru nad rynkiem ubezpieczeniowym,
Ośrodek Informacyjny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
ZIELONA KARTA.
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 3 – UFG
SIŁA W WIEDZY Ubezpieczenie odpowiedzialności materialnej i kosztów ochrony prawnej dla Pracowników PGL Lasy Państwowe 29 września 2017 r.
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Ubezpieczenie wypadkowe
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Specjalność na studiach I stopnia
Zapis prezentacji:

dr Katarzyna Ludwichowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Prawa i Administracji Zakład Prawa Ubezpieczeniowego Optymalizacja systemu kompensacji szkód komunikacyjnych – doświadczenia międzynarodowe „Nowoczesne rozwiązania w likwidacji szkód komunikacyjnych z perspektywy konsumentów” Warszawa, 28 września 2009 r.

Sytuacja prawna powstała wskutek wypadku samochodowego Ubezpieczyciel stosunek ubezpieczenia actio directa Ubezpieczony Poszkodowany sprawca odpowiedzialność cywilna

Europejski system kompensacji szkód komunikacyjnych – zalety Łatwa egzekwowalność obowiązku ubezpieczenia. Odpowiedzialność ubezpieczyciela wobec poszkodowanego także wówczas, gdy sprawcy szkody nie przysługuje ochrona ubezpieczeniowa; bezskuteczność wobec poszkodowanego ewentualnych postanowień umownych wyłączających ochronę ubezpieczeniową. Zapewnienie ofierze wypadku (przynajmniej w założeniu) adekwatnej kompensacji, to jest odszkodowania, które ma w pełni pokryć poniesiony uszczerbek. Szczególne regulacje w zakresie dochodzenia roszczeń przez poszkodowanych w wypadkach o charakterze transgranicznym (System Zielonej Karty, czwarta dyrektywa komunikacyjna). Możliwość dochodzenia roszczeń z tytułu wypadków za granicą w kraju zamieszkania poszkodowanego (czwarta dyrektywa komunikacyjna).

Europejski system kompensacji szkód komunikacyjnych – niedostatki Ubezpieczenie OC harmonizacja (stosunek poszkodowany-ubezpieczyciel) Odpowiedzialność cywilna brak harmonizacji rozmaitość rozwiązań prawnych

Wypadki transgraniczne poza państwem zamieszkania poszkodowanego w państwie zamieszkania poszkodowanego spowodowane przez pojazd zwykle stacjonujący w państwie wypadku spowodowane przez pojazd zwykle stacjonujący poza państwem wypadku roszczenie do sprawcy roszczenie do ubezpieczyciela roszczenie do sprawcy roszczenie do sprawcy roszczenie do Biura Narodowego Zielonej Karty roszczenie do ubezpieczyciela roszczenie do ubezpieczyciela roszczenie do reprezentanta ds. roszczeń roszczenie do reprezentanta ds. roszczeń w ostateczności: roszczenie do organu odszkodowawczego w ostateczności: roszczenie do organu odszkodowawczego roszczenie do Biura Narodowego Zielonej Karty

Europejski system kompensacji szkód komunikacyjnych – niedostatki Długa procedura regulacji roszczeń. Wysokie koszty administracyjne. Do chwili wyjaśnienia kwestii odpowiedzialności cywilnej za wypadek poszkodowany nie wie, czy – a jeśli tak, to jakie – uzyska odszkodowanie. Brak ujednolicenia prawa kolizyjnego w zakresie zobowiązań pozaumownych w dziedzinie wypadków samochodowych (rozporządzenie „Rzym II” i Konwencja haska o prawie właściwym dla wypadków drogowych) brak pewności prawa i zachęta do tzw. forum shopping.

Alternatywa: ubezpieczenie gwarantujące kompensację niezależną od odpowiedzialności cywilnej Tzw. system no-fault. Przykłady: niektóre stany USA; niektóre prowincje Kanady; Nowa Zelandia. Projekty: A. Tunc (La sécurité routière, Paris 1966) E. von Hippel (Schadensausgleich bei Verkehrsunfällen. Haftungsersetzung durch Versicherungsschutz, Tübingen 1968) H. Street (Road accidents, Bristol 1968) P. Atiyah (The Damages Lottery, Oxford 1997)

Ubezpieczenie gwarantujące kompensację niezależną od odpowiedzialności cywilnej Szwecja: Trafikskadelag (1975:1410) Cel: zapewnienie adekwatnej ochrony ubezpieczeniowej wszystkim osobom poszkodowanym w wypadku samochodowym, w tym także kierowcy pojazdu, przy możliwie najniższych kosztach. Każdy bez wyjątku poszkodowany, który doznał szkody na osobie w wypadku z udziałem samochodu, ma prawo do kompensacji w ramach ubezpieczenia tego samochodu. Szkody w mieniu: brak pełnej ochrony. Kompensacja w ramach ubezpieczenia następstw wypadków samochodowych ulega zmniejszeniu o należne poszkodowanemu świadczenia z ubezpieczenia społecznego (ale: projekt reformy!) Belgia: 1994 (zmiana ustawy o ubezpieczeniu komunikacyjnym OC z 1989 r.) Szczególny reżim kompensacji unormowany w jednej ustawie razem ze „zwykłym” ubezpieczeniem OC. Kompensacja szkód na osobie. Trudności z kwalifikacją prawną systemu.

System no-fault – zalety Tańszy (niskie koszty administracyjne) i bardziej efektywny. Pewna i szybka kompensacja. Brak funkcji prewencyjnej? Obniżenie poziomu kompensacji. System no-fault – problemy

Reforma w ramach obowiązującego systemu – wybrane kwestie Ujednolicenie prawa kolizyjnego w zakresie odpowiedzialności cywilnej za wypadki samochodowe oraz actio directa. Zapewnienie nielimitowanego pokrycia ubezpieczeniowego w zakresie szkód na osobie? Przejęcie likwidacji szkód przez ubezpieczycieli poszkodowanych z prawem regresu do ubezpieczycieli sprawców (bezpośrednia likwidacja szkód; direct settlement; Direktregulierung): skrócenie czasu regulacji roszczeń; obniżenie kosztów; ożywienie konkurencji na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych; poprawa jakości usług; zmniejszenie liczby spraw spornych i w konsekwencji liczby postępowań sądowych. Niezależni rzeczoznawcy samochodowi (propozycja Rzecznika Ubezpieczonych).