PRZYSZŁOŚĆ POLSKIEGO RYNKU PRACY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr Michał Boni ELASTYCZNOŚĆ RYNKU PRACY, ATYPOWE ZATRUDNIENIE A BEZPIECZEŃSTWO SOCJALNE W CENTRALNEJ I WSCHODNIEJ EUROPIE (przykład Polski) Warszawa, 6.
Advertisements

REKOMENDACJE: POLITYKA RODZINNA (projekt „Rodzic – Pracownik”)
DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
WIELKOPOLSKIE NA TLE REGIONÓW W POLSCE
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Promocja zatrudnienia i wsparcie przedsiębiorców w 2012 r
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Rynek pracy w województwie zachodniopomorskim
Mali i średni przedsiębiorcy – jak chcą się rozwijać. Nowoczesny, ale odtwórczy model biznesowy. Warszawa, 20 czerwca 2011 r. Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan
INNOWACYJNY PRACOWNIK Oczekiwania rynku pracy a PO KL Warszawa, 29 stycznia 2007r. Dr Michał Boni.
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Partnerzy społeczni wyzwania i szanse Marzena Chmielewska
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Sytuacja na rynku pracy
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Zatrudnienie w Polsce w 2005
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
1 Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Rekomendacje dla polityki Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne Warszawa, 20 czerwiec.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
FUNKCJE ELASTYCZNOŚCI RYNKU PRACY (wybrane problemy) Warszawa, 20 marca 2007r. Dr Michał Boni.
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Demografia na świecie – osoby w wieku lata – prognozy ONZ
1. DIAGNOZA 1.1 ZMIANY ILOŚCIOWE: “boom edukacyjny”, wzrost aspiracji edukacyjnych między 1995 a 2009 r. udział osób z wykształceniem wyższym w grupie.
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
Elastyczność Kompromis między elastycznością rynku pracy a bezpieczeństwem zatrudnienia Bezpiecze-ństwo FLEXICURITY Tarnów, dn. 26 kwietnia 2013r.
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Uniwersytet Medyczny im
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
European Commission, DG Employment, Social Affairs and Inclusion Unit F4 Poland, Slovakia, Czech Republic 1 Europejski Fundusz Społeczny w nowym okresie.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Aktualna informacja o rynku pracy w województwie zachodniopomorskim Szczecin, 29 czerwca 2011 r.
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO – 2020
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Dodatkowe środki dla regionu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Szczecin, dnia r.
Kobiety na rynku pracy.
Planowane działania w zakresie polityki rynku pracy na rok 2013 Zielona Góra, listopad 2012 roku.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Możliwość pozyskania wsparcia dla mieszkańców regionu w ramach działań wspieranych przez Wojewódzki Urząd Pracy Maciej Recki Zespół Informacji i Konkursów.
Zapis prezentacji:

PRZYSZŁOŚĆ POLSKIEGO RYNKU PRACY Dr Michał Boni PRZYSZŁOŚĆ POLSKIEGO RYNKU PRACY Warszawa, 17.06.2008r.

WYZWANIA długoterminowe wyzwania demograficzne (starzenie się, niski wskaźnik dzietności) – czynnik demograficzny niski poziom aktywności zawodowej – czynnik aktywizacyjny i równowagi pokoleniowej duża skala zróżnicowania regionalnego – czynnik regionalny deficyt nowoczesności w gospodarce – czynnik modernizacyjny niedopasowanie edukacyjne a potrzeby rynku pracy – czynnik edukacyjny brak sprawności rynku pracy – czynnik dopasowania podaży i popytu (rola APRP)

KRÓTKA CHARAKTERYSTYKA RYNKU PRACY W POLSCE

DEMOGRAFIA – ZASOBY PRACY UE (2003 – 2050) Źródło: EPC and European Commission (2005a)

WSKAŹNIK ZATRUDNIENIA A WIEK (2006)

WSKAŹNIKI ZATRUDNIENIA W GRUPACH WIEKU (2006)

WSKAŹNIKI ZATRUDNIENIA OSÓB w wieku 55 – 64 lata w Polsce i w UE w latach 1997 - 2006 Źródło: CIOP, PIB, Określenie możliwości aktywności zawodowej w warunkach szczególnych i szczególnym charakterze, prezentacja 2008.

ZMIANY W STRUKTURZE BEZROBOCIA (udział %)

STRUKTURA ZATRUDNIENIA W KLASTRACH Źródło: Bukowski M., Zatrudnienie w Polsce 2006

PRODUKTYWNOŚĆ W UE

Źródło: Economic Policy Reforms, Going for Growth 2008, OECD

WYDAJNOŚĆ I PŁACE Zmiany wydajności pracy pracownika i płacy realnej Źródło: Dynamika przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń w gospodarce narodowej oraz wydajności pracy (dynamika realna) dane GUS

KLIN PODATKOWY PO ZMIANACH (2006 – 2009)

FLEXICURITY

JAK ROZUMIEĆ „FLEXICURITY”? Zmiana podejścia z „bezpieczeństwa etatu” na „bezpieczeństwo zatrudnienia” Nowy model pracy w nowej gospodarce: Dostosowywanie się przedsiębiorstw w warunkach konkurencyjności Dostosowywanie się pracowników do dynamicznego rynku pracy Elastyczność/zatrudnialność po stronie pracowników Elastyczność/bezpieczeństwo po stronie przedsiębiorstw Flexicurity – efektywniejszy rynek pracy

KLUCZOWE SKŁADOWE „FLEXICURITY” Elastyczne i wiarygodne warunki umów Kompleksowe strategie wspierania ustawicznej edukacji Efektywna aktywna polityka rynku pracy (APRP) Nowoczesne systemy bezpieczeństwa socjalnego zorientowane nie na bierność, lecz aktywność beneficjentów (WELFARE STATE WORKFARE STATE)

ELASTYCZNOŚĆ W POLSCE (cechy charakterystyczne) Wysoki stopień wykorzystywania umów na czas określony Praca na część etatu (dysfunkcyjny fenomen) Organizacja czasu pracy – kto decyduje (work life balance) Ryzyka nowych form zatrudnienia (młodzi?)

ZATRUDNIENIE NA CZAS OKREŚLONY W UE

PRACA NA CZĘŚĆ ETATU Źródło: Working time and work-life balance: policy dilemma? European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions

STRUKTURA PRZYROSTU PRACY W UE

PRACA W NIEPEŁNYM WYMIARZE CZASU PRACY (Polska) 1992 – 2007 – powolna tendencja zniżkowa – 300 000 (20%) Praca na wsi: 52,5% Praca na wsi, w niewielkich miejscowościach południowo-wschodniej Polski – 50% Populacja pracująca – do 55% pracujących o niskich kwalifikacjach, 32% w rolnictwie Sektory gospodarki: rolnictwo, budownictwo (około 60%) ponad 50 lat - 40%, poniżej 30 lat – 28%

ELASTYCZNE FORMY CZASU PRACY (PRACODAWCY) 22

ELASTYCZNE FORMY CZASU PRACY (ZWIĄZKI ZAWODOWE)

ZATRUDNIENE MŁODYCH W POLSCE W grupie 3,2 mln osób pracujących w Polsce na podstawie umów na czas określony – 65% to osoby do 30 roku życia Co oznacza  możliwość szybkiej zmiany pracy oraz promocji w sensie stanowiska i płacy – szczególnie w czasie wzrostu gospodarczego Przewaga młodej generacji – w porównaniu do osób starszych pod względem kwalifikacji Rezultat  w przyroście netto1 mln miejsc pracy w latach 2004-2006 – 40% przypada na ludzi z wyższym wykształceniem Pracujący młodzi (19-24) 1 mln uczących się i pracujących w tym: 180 tysięcy – praca w niepełnym wymiarze czasu, 140 tysięcy – agencje zatrudnienia czasowego Około 5% młodych ludzi pracuje w szarej strefie (około 300 tysięcy osób pomiędzy 20 a 29 rokiem życia) 24

LICZBA STUDENTÓW W POLSCE W TYSIĄCACH W LATACH 1990 - 2006 Cyt. Za: Czapiński j., Kapitał ludzki i kapitał społeczny a dobrobyt materialny: polski paradoks

ABSOLWENCI 2005/2006 Źródło: GUS

NAJWIĘKSZE OBSZARY POWSTAWANIA NOWYCH MIEJSC PRACY Sektory Przyrost zatrudnienia 2001-2025 w tys. osób % całego przyrostu zatrudnienia - usługi komputerowe 700 28,1 - służba zdrowia 620 24,9 - gastronomia i bary 345 13,9 - doradztwo w zarządzaniu 220 8,4 - przemysły wysokiej techniki 200 7,7 - nauka i B+R 170 6,8 - hotele 160 6,4 - szkolnictwo dla dorosłych 150 6,0 - reklama i marketing 125 5,0 Dane za: prof. A Karpiński, Rynek pracy, ewolucja popytu na kwalifikacje, Warszawa 2006

KSZTAŁCENIE USTAWICZNE

EDUKACJA DOROSŁYCH Źródło: BAEL, GUS, Warszawa 2008r.

EDUKACJA DOROSŁYCH c.d. Źródło: BAEL, GUS, Warszawa 2008r.

EDUKACJA DOROSŁYCH c.d. Źródło: BAEL, GUS, Warszawa 2008r.

MOBILNOŚĆ ZAWODOWA Tylko 29% Polaków uważa, że zmiana pracy co kilka lat jest dobra dla człowieka. To znacznie poniżej średniej europejskiej (40%) i dużo poniżej krajów wiodących, jak Szwecja, czy Dania, gdzie ponad 70% obywateli uważa tam, że zmiana pracy służy człowiekowi. Polacy nie widzą korzyści w zmianie pracy i rzadko decydują się na jej zmianę. Nawet wśród wysoko wykwalifikowanych pracowników nauki i techniki – tylko 4,7% z nich zdecydowało się zmienić pracę w latach 2004-2005. Jest to jeden z najniższych wskaźników w Europie. Źródło: Raport o kapitale intelektualnym, Diagnoza – wersja robocza, Zespół doradców strategicznych Premiera, pod kier. P. Bochaniarza, Warszawa 2008r.

POPYT NA UZUPEŁNIAJĄCE KWALIFIKACJE ZAWODOWE (grupy) Emigracja młodych z wyższym wykształceniem (35% w strukturze emigracji do Wlk. Brytanii), lecz niskiej jakości – deprecjacja kapitału Młodzi u progu startu zawodowego (do 30) (potrzeba uzupełnienia kwalifikcji i kompetencji) Reorientacja zawodowa w wieku średnim (30 – 40) – zmiana profesji po 7/11 latach doświadczenia zawodowego – drugi boom edukacyjny Starsi (ponad 45/50) – trzeci boom edukacyjny (70% wykształcenie podstawowe) pozostający w zatrudnieniu Kompetencje rynkowe Wykorzystanie doświadczenia Program „Solidarność pokoleń 50+”

AKTYWNA POLITYKA RYNKU PRACY (polskie wyzwania) Niski potencjał PES (niski poziom doradztwa/pośrednictwa zawodowego) Niski poziom uczestnictwa w programach aktywizacji zawodowej (z 16% – 2004 do 25,5% - 2006 i 30% - 2007) Niskie wydatki (0,25% - 0,3% PKB) APRP – źródła finansowania wyłącznie składka pracodawców i źródła UE Nacisk na młodych (40% wydatków) Istotne grupy poza zainteresowaniem (starsi – 50+; niepełnosprawni; nisko wykwalifikowani, stale bezrobotni) Brak możliwości outsourcingu służb zatrudnienia Efektywność

USŁUGI RYNKU PRACY (sekwencja działań interwencyjnych) 1. Diagnoza 2. Wyzwania 3. Odpowiedzi na wyzwania 4. Cele/priorytety 5. Działania/adresaci 6. Oczekiwane rezultaty 7. Narzędzia 13. Ocena i wnioski na przyszłość 12. Badanie efektywności (monitoring) 11. Realizacja 10. Warunki wykonania 9. Wykonawcy mogący podjąć się 8. Miary realizacji Na podstawie: M. Boni, J. Tyrowicz

CO TO JEST EFEKTYWNOŚĆ APRP? Realna efektywność wsparcia?  Jaka skuteczność oddziaływania?  Kto był aktywizowany?  Jaki koszt? 90 Wskaźnik rezultatu Ukończyło szkolenie... % 52 Wskaźnik wpływu Efektywność brutto ... znalazło zatrudnienie... 30 Efektywność netto (1) ... dzięki programowi Efektywność netto (2) ???

EFEKTYWNOŚĆ APRP (zatrudnieniowa) w 2005 roku Formy aktywizacji Wskaźnik MPIPS Wskaźnik realny (w stosunku do rozpoczynających udział) Ogółem 47,3 42,3 Szkolenia 36,8 35 Prace interwencyjne 62 56 Roboty publiczne 29 28,2 Staże 46,2 Przygotowanie do zawodu 46,1 37

ZMIANY W EFEKTYWNOŚCI (APRP 2005/2006 – Z FP) w % Ogółem 47,3 (42,3) 54,8 (52,8) Szkolenia 36,8 (35) 45,1 (44) Prace interwencyjne 62 (56) 72,3 (65) Roboty publiczne 29 (28,2) 46 (44) Staże 46,2 (36,8) 51,1 (45) Przygotowanie do zawodu 46,1 (37) 51,1 (51) Prace społ. użyt. - 30 ALE: efektywność zatrudnienia ogółem 45,5% (MPiPS – 49%), jeśli nie liczyć 100% efektywności w: „środkach na podjęcie własnej działalności gospodarczej” i „dofinansowaniu kosztów tworzenia stanowisk pracy”

EFEKTYWNOŚĆ PSZ (z FP) 2006 a AGENCJE ZATRUDNIENIA objęcie APRP (PSZ): 593 527 (z efektem zatrudnieniowym bez własnej działalności gospodarczej 255 000) Objęcie pośrednictwem (efekt zatrudnieniowy) przez AZ krajowym: 128 514 zagranicznym: 119 247 247 761 + APT: 288 440 ?

EFEKTYWNOŚĆ APRP 2004 2005 2006 Wskaźnik efektywności zatrudnienia 40% 47,3% 54% Wskaźnik rezultatu aktywizacji 80% 90% 95% Wskaźnik skali aktywizacji 16% 20/22% 25,5% Wskaźnik wykorzystywania ofert zatrudnienia subsydiowanego 50/60% 40/50% 30% nakłady/efekty – 2006: 55% nakładów APRP na 38% aktywizowanych (staże + doposażenie miejsca pracy i dotacja) co dało 136 000 miejsc pracy (44% ogółu zatrudnionych poprzez APRP)

NOWY MODEL APRP (1) spójność środków FP i EFS orientacja na użytkownika spójność, kompleksowość usług integracji społecznej i zatrudnieniowych model interwencji (różnorodność narzędzi i sekwencyjność działań) profilaktyczna (1 tydzień) do 6 miesiąca do grupy w bezrobociu od 6 do 12 miesięcy do długotrwale bezrobotnych do INNYCH ADRESATÓW NOWI ADRESACI: starsi: 50+ (pracujący, potrzebujący wsparcia w utrzymaniu zatrudnienia) młodzi (powracający migranci) nieaktywni (wykluczeni, potrzebujący integracji i restartingu) charakter oferty dla „nie – bezrobotnych”

NOWY MODEL APRP (2) - ZEWNĘTRZNE KONTRAKTOWANIE USŁUG model komplementarny (PSZ oraz NGO i podmioty komercyjne): bez dyskryminacji i „creamingu” standaryzacja usług (ale usług rynku pracy, a nie PSZ!): z otwarciem na elastyczność przejrzystość przetargów (dostęp do środków publicznych) rozwój rynku usług orientacja na efekty, efektywność (premia za wzrost efektywności)

FLEXICURITY I JEJ WYZWANIA Co oznacza termin elastyczność? Powinniśmy zmienić sposób wykorzystania pracy w niepełnym wymiarze Powinniśmy zrównoważyć: wykorzystanie umów na czas określony/ze zmianą i skróceniem okresu wypowiedzenia Co oznacza „bezpieczeństwo”? Lepsza zatrudnialność dzięki lepszemu wykształceniu Lepsza i efektywniejsza APRP dzięki wiele efektywniejszym publicznym służbom zatrudnienia i uzupełniającym je kontraktowanym zewnętrznie usługom zatrudnieniowym Lepsze rozwiązania dla godzenia pracy z życiem prywatnym „Flexicurity” jako system dla efektywniejszego, adaptacyjnego, konkurencyjnego miejsca pracy Podział odpowiedzialności (państwo, związki zawodowe, pracodawcy, pracownicy): nowe formy partnerstwa Nowe ramy prawne PROMOCJA

KONKLUZJE: FLEXICURITY ADAPTACYJNOŚĆ Niezbędność zbudowania podstaw dla kształcenia ustawicznego Unowocześnienie i wzrost efektywności APRP Przegląd prawa pracy – bezpieczna elastyczność (szczególnie: part time job) Godzenie pracy i życia (model, warunki, promocja) Wzrost zatrudnienia – Program 50+ Mobilność na rynku pracy – akceptacja, nawyki Wydajność, koszty pracy – modernizacja gospodarki i rynku pracy