I spotkanie Grupy Roboczej ds. Płatności Mobilnych SEPA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zarządzanie informacją a produktywność przedsiębiorstwa
Advertisements

Krajowy Plan Implementacji i Migracji SEPA
niemiecki z ekonomią w tle
SEPA POLSKA ZWIĄZEK BANKÓW POLSKICH
EBPP - nowy trend na rynku
Mobilny portfel od wizji do projektów prof. Remigiusz Kaszubski
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Od płatności bezstykowych do mobilnych – jak zmieni się nasz portfel?
© SkyCash | VI KONFERENCJA SEPA | Warszawa, 8 maja 2009 r. © SkyCash | VI KONFERENCJA SEPA | Warszawa, 8 maja 2009 r. ©
Wpływy dyrektywy PSD na funkcjonowanie banków w Polsce
EMV w świecie SEPA - problemy i wyzwania migracji
28 stycznia 2008 r. Warszawa, Klub Bankowca
Bank centralny w SEPA Konferencja „ ROK SEPA” Adam Tochmański
Rola ZBP w standardzie płatności mobilnych
EuroELIXIR w SEPA pierwsze doświadczenia i plany rozwoju
SEPA w systemach Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A.
SEPA w systemach KIR S.A. dr Tomasz Jończyk Dyrektor Departamentu Rozliczeń Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. Warszawa-Miedzeszyn, 15 października 2007.
Agenda Polski rynek rozliczeniowy kart płatniczych. Zmiany na rynku:
Krajowy Plan Implementacji i Migracji SEPA
II spotkanie Grupy ds. Płatności Mobilnych SEPA
DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD Warszawa, 14 października 2009 r.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Maciej Szymański, Departament Systemu Płatniczego
Dynamiczny rozwój bankowości mobilnej w Banku Pekao
Seminarium Bank w komórce Warszawa 16 lipca 2002.
Koncepcja mBanku Naszym marzeniem było stworzenie oferty zmieniającej całkowicie standardy w ofercie dla klientów indywidualnych. Ludzi, którzy nie chcą.
Co to jest SOA Czym SOA nie jest
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Strategia rozwoju systemu płatniczego w Polsce Adam Parfiniewicz 21 marca 2006 Warszawa.
Prezes Zarządu eCard S.A.
1. 2 Warszawa, czerwiec 2010 Płatności bezstykowe w opinii bankowców i klientów banków Eugeniusz Śmiłowski Marcin Idzik.
dr inż. Grzegorz Wojtenko
Czy i kiedy innowacyjne instrumenty płatnicze mogą zastąpić gotówkę?
Licencjonowanie wirtualizacji
Licencjonowanie rodziny System Center 2012
Licencjonowanie Lync 2013 Poziom 200.
Licencjonowanie SharePoint 2013
Bankowość Mobilna.
Ministerstwo Finansów
Informacje o Firmie - GP Industry Support
Informacja nt stanu prac w projekcie T2S Informacja nt stanu prac w projekcie T2S Harmonogram Eurosystemu i wstępny harmonogram KDPW Sławomir Pycko Dział
Damian Ciunowicz i Krystian Baranowski – kl. I „TL’’
dr Michał Macierzyński Biuro Innowacji, PKO Bank Polski
Agenda 1 Tailored Mobile Solutions S.A 2 Aplikacja TMS Finance 3
Licencjonowanie aplikacji serwerowych
Usługi online oraz Office 365. Przegląd usług online Dodawanie usług online do umów grupowych Nabywanie licencji Office 365.
Bezpieczny Mobilny Podpis Elektroniczny
Deutsche Bank PBC Finansowanie eksportu w Deutsche Bank PBC
Podstawy modeli i programów licencyjnych Microsoft.
Licencjonowanie rodziny produktów Forefront oraz System Center
Ogólnokrajowa karta miejska
KARTA 2007 Polish-International Smart Card Summit & Międzynarodowa Wystawa Producentów i Użytkowników Kart i Systemów Kartowych 5 i 6 grudnia 2007 CENTRUM.
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Pieniądz Elektroniczny
POZNAŃ SUPERCOMPUTING AND NETWORKING CENTER Systemy zarządzania w środowisku rozproszonym Mirosław Kupczyk
Service Oriented Architecture
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
CROSSWORD: SLANG. Konkurs polega na rozwiązaniu krzyżówki. CROSSWORD: SLANG Wypełnione karty odpowiedzi prosimy składać w bibliotece CJK, lub przesyłać.
Przegląd usług online Dodawanie usług online do umów grupowych Nabywanie licencji Office 365.
Kompetentny ekonomista i logistyk- sukces na rynku edukacyjno – zawodowym! Człowiek – najlepsza inwestycja! Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Karol Więsek PwC Abusing APNs for profit. Historia: audyt sieci jednego z operatorów Po powrocie: „czyste” karty SIM.
JOB SEARCH IS A JOB Career planning is building bridges from one’s current job/career.
4/27/2017 Płatności internetowe i ich wykorzystanie w efektywnym zarządzaniu funduszami miejskimi Bartłomiej Danek Dyrektor Sprzedaży Segmentu Administracja.
© Copyright 2012 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Bankowość w telefonie.
Panel: „Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju usług płatniczych w Polsce – rozwój bankowości mobilnej, skutki obniżenia interchange fee” Prezentacja wprowadzająca.
– ściśle poufne, poufne, wewnętrzne, jawne –1 NFC – Spotkanie prasowe Warszawa, 29 maja 2013.
Cyfrowe przyspieszenie
Specjalność: Specjalista Bankowy
Pieniądz elektroniczny - nowość w polskiej bankowości elektronicznej
Zapis prezentacji:

I spotkanie Grupy Roboczej ds. Płatności Mobilnych SEPA 13 maja 2010 r. Dominika Duziak- Z-ca Koordynatora Krajowego SEPA

Potencjał rozwoju m-płatności Liczba telefonów komórkowych w Europie jest znacznie większa niż liczba rachunków czy kart płatniczych. Nasycenie rynku telefonii- w krajach rozwiniętych- 97% Polska: Do końca 2009 r. penetracja telefonii komórkowej wzrosła według danych GUS do 117,76%. Po czwartym kwartale 2009 w Polsce działało 44,9602 mln kart SIM

Dlaczego sektor bankowy angażuje się w prace nad kanałem mobilnym? Szczebel paneuropejski- SEPA Szczebel krajowy- Program rozwoju obrotu begzotówkowego w Polsce na lata 2010- 2013 Walka z gotówką!

Misja i cel działania M-Payments WG w EPC 3/26/2017 Misja i cel działania M-Payments WG w EPC Umożliwienie bankom oferowania ich klientom usług SEPA w kanale mobilnym Wykorzystując istniejące i przyszłe instrumenty SEPA, Zapewniając korzystne modele biznesowe Zapewniając: przyjazny interfejs użytkownika przenoszalność wśród operatorów i urządzeń oraz bezpieczne środowisko Tworzenie szerokiej akceptacji na otwartym rynku, jak również zaufanie i wygodę akceptantów i klientów Przyspieszając akceptację instrumentów SEPA Zapewniając dostęp do alternatyw gotówki i papieru.

Pożądane rezultaty prac Możliwości biznesowe dla banków poprzez utworzenie nowego atrakcyjnego kanału Zestaw zasad, dobrych praktyk i standardów otwarty dla rynku- decyzja o implementacji- całkowicie dowolna Zbudowanie instrumentu walki z gotówką- mikropłatności

Grupa ds. Płatności Mobilnych Grupa została powołana z inicjatywy Sekretariatu SEPA PL, przez SEPA Forum Polska, a jej funkcjonowanie w strukturze SEPA PL zatwierdzono w rewizji Krajowego Planu Implementacji i Migracji SEPA (v3.0) W założeniu ma być ciałem interdyscyplinarnym- skupiającym nie tylko Członków SEPA, ale również: RWKB KAR FTB RBE KdsSP Operatorów Telefonii Komórkowej

Sekretariat SEPA Polska Ministerstwo Finansów Forum Koordynatorów SEPA Struktura SEPA Polska NBP Sekretariat SEPA Polska Koordynator/Z-ca SEPA Forum Polska Zarząd ZBP Ministerstwo Finansów Grupy Robocze Grupa ds. M-Płatności KdsSP RBE RWKB KAR FTB PKUSWIFT Forum Koordynatorów SEPA EPC NASO

Zadania Grupy (wg. KPLiM v3.0) Analiza powstających w ramach EPC koncepcji budowy SEPA w zakresie płatności mobilnych. Formułowanie wspólnych stanowisk polskiego sektora bankowego i opiniowanie materiałów dot. płatności mobilnych. Ewentualna ewolucja zadań w przypadku przyjęcia paneuropejskiego rozwiązania w zakresie płatności mobilnych w grupę zajmującą się wdrażaniem/ adaptacją do standardów SEPA.

Mobilny EkoSystem Współpraca europejskiego sektora bankowego i operatorów telefonii komórkowych

Współpraca versus Konkurencja SEPA SCP, SCT, SDD M-Channel Technology & Business infrastructure Common User experience patterns service Competitive Applications Cooperative Layers Users & Businesses Layer 1: SEPA Rules Books Layer 2: supporting technologies and frameworks enabling reachability Layer 3: Minimal elements for usability & end user user adoption

Wymogi biznesowe* Uczestnicy Portability Certyfikacja Bezpieczeństwo Branding Obsługa wielu aplikacji/wielu banków Standaryzacja interfejsu użytkownika Obsługa klienta *określone przez EPC

Uczestnicy Mobilnego EkoSystemu Klient- abonent Operatora /prepaid lub postpaid- umowa z wydawcą mobilnej usługi płatniczej. Musi mieć urządzenie mobilne z NFC Akceptant- przyjmuje mobilną bezstykową aplikację płatniczą jako zapłatę za towary lub usługi nabywane przez Klienta. Ma umowę z z agentem rozliczeniowym. Musi mieć terminal akceptujący transakcje bezstykowe Agent rozliczeniowy- bank (lub dostawca usług płatniczych) zapewniający processing transakcji akceptanta do wydawcy poprzez sieć autoryzacji i rozliczeń. Wydawca- bank (lub dostawca usług płatniczych) dostarcza mobilną usługę płatniczą klientowi. Odpowiada za dostarczenie aplikacji na urządzenie i personalizację zgodnie z danymi klienta. MNO- Operator sieci komórkowej- dostarcza klientowi UICC/SIM i zapewnia łączność pomiędzy klientem, wydawcą i TSM. TSM- Trusted Service Manager- odpowiada za bezpieczną dystrybucję i zarządzanie cyklem życia aplikacji płatności mobilnych w imieniu wydawcy; jest w stosunku biznesowym z wydawcą i z MNO, łącząc ich. Rola TSM może być wykonywana przez MNO, niezależną instytucję, wydawcę itp. zależnie od uregulowań rynkowych i prawnych.

Mobilność mobilnych aplikacji płatniczych Klient musi mieć możliwość zmiany operatora, zachowując możliwość korzystania z aplikacji płatniczej. Klient musi mieć możliwość zmiany telefonu. Klient musi mieć możliwość korzystania z aplikacji w różnych lokalizacjach (SEPA).

Certyfikacja/ Dopuszczenie Typu Konieczność zapewnienia procesów certyfikacji, wykonywanych przez niezależne ciała, dla następujących elementów: Bezpieczne elementy (np. UICC itp.) Urządzenia (telefony) z wspierającą technologią (NFC) Procesy TSM (dostarczanie i personalizacja, wymiana danych…)

Bezpieczeństwo Wymogi bezpieczeństwa oparte o analizy ryzyka różnych aplikacji Bezpieczne elementy (hardwarem, system operacyjny) Interface użytkownika (wyświetlacz, wejście z klawiatury) Aplikacja (wyłączając autentykację, która należy do wyboru banku) Procesy TSM

Branding Marka banku musi być dostępna w interfejsie użytkownika Nie wystarczającym jest brand np. sieci kartowej, operatora czy typu płatności

Obsługa wielu aplikacji Konieczność zapewnienia obsługi wielu aplikacji płatniczych (debit, credit, prepaid..)- razem lub osobno- wraz z mechanizmem wyboru dla użytkownika- analogia portfela. Wiele banków Klient musi mieć możliwość posiadania jednocześnie kilku aplikacji różnych banków na telefonie- wraz z dostosowanym mechanizmem wyboru.

Standaryzacja Interfejsu Użytkownika „Jednolite doświadczenie” Obsługa Klienta Punkty kontaktu i obsługi klienta- Uzgodnienie ról pomiędzy uczestnikami

Akceptacja użytkowników Użyteczność Jednolite doświadczenie w urządzeniach/u różnych dostawców/w różnych lokalizacjach Zaufanie- poziom ochrony i bezpieczeństwa Rozwiązanie SEPA musi być więc: Wystarczająco szerokie, aby objąć wachlarz potrzeb i wymogów użytkowników Wystarczająco wąskie, aby zapewnić konkurencję, zróżnicowanie i możliwość dalszych innowacji.

Generalna klasyfikacja* PROXIMITY- ‘na miejscu’ Zleceniodawca i beneficjent (płatnik i odbiorca płatności) znajdują się w tej samej lokalizacji i komunikują bezpośrednio używając technologii zbliżeniowych/radiowych, takich jak NFC (RFID), Bluetooth lub IrDA. REMOTE- zdalne Płatność dokonywana jest poprzez sieci telekomunikacyjne- GSM, Internet- niezależnie od lokalizacji płatnika. NB: Na potrzeby naszych prac przyjmujemy, za EPC, iż proximity payments bazują jedynie na komunikacji w technologii zbliżeniowej NFC i infrastrukturze POS. * Wg. EPC White Paper- Mobile Payments 1st Edition

Ilustracja możliwości wykorzystania instrumentów SEPA 3/26/2017 Ilustracja możliwości wykorzystania instrumentów SEPA SEPA Instrument Mobile Payment Services Classification Cash withdrawal Person  Person Person  Business Business  Business SEPA Credit Transfer Mobile Remote Payment Mobile Proximity Payment SEPA Direct Debit Mobile Remote E-Mandate Mobile Proximity E-Mandate SEPA Cards Mobile ATM withdrawal Notes: Mobile Remote are defined as those transactions that are undertaken over remote mobile messaging irrespective of the location of the payer and the payee. Thus a remote transaction may or may not be a face-to-face or point of sale transaction Mobile Proximity are defined as those transactions that require the mobile device to be in close proximity of - or at a very short range with a “reader” device (such as another mobile device or a terminal) Mobile Person-to-Person payments are also sometimes referred to as Mobile Money Transfers Mobile initiated E-mandate: this is not a payment transaction itself, but rather an enabler and value-added service for SEPA Direct Debit, covering both one-off and recurring transactions, as well as mandate cancellations Business-to-Person and Person-to-Business payments are grouped together for clarity and simplicity. It is recognised that these may have different attributes that will require separate reviews ATMs refer only to the cash dispensing feature of automated teller machines For payments that are not cash withdrawals, the above described services are terminal agnostic; i.e. any terminal involved in the transaction can be a mobile device, a POS device or a kiosk type terminal etc.

Mobile Proximity Payment (POS/ATM) 3/26/2017 SEPA Instrument Payment Types Person  Person Person  Business Business  Business SEPA Credit Transfer Account to Account “push” payments Mobile Remote Payment Transfer of funds from a payer account to a payee account (where both payer and payee are consumers) undertaken remotely over a mobile device Payments sent from a payer (consumer) account to a payee (business) account for purchase of goods or services over a mobile device through remote messaging – (e.g. for parking, ringtones, or buying an item for physical delivery). Payments sent by a business to individuals (e.g. refunds etc.) Payments sent from a payer account to a payee account (where both payer and payee are businesses) for purchase of goods or services over a mobile device through remote messaging - (e.g. payment against an invoice) Mobile Proximity Payment (POS/ATM) Transfer of funds from a payer account to a payee account (where both payer and payee are consumers) through physical contact* between two mobile devices or between a mobile device and an ATM Payments sent from a payer (consumer) account to a payee (business) account for purchase of goods or services over a mobile device through physical contact* between a mobile devices and a POS or ATM terminal Payments sent from a payer account to a payee account (where both payer and payee are businesses) for purchase of goods or services over a mobile device through physical contact* between a mobile devices and a POS or ATM terminal * Where both originating and receiving devices exchange information at a very short range – also referred to as a “contactless” transaction

Mobile Remote E-Mandate 3/26/2017 SEPA Instrument Payment Types Person  Person Person  Business Business  Business SEPA Direct Debit Account to Account “pull” payments Mobile Remote E-Mandate A payer signs up for a direct debit mandate over a mobile device, for either a one-off or a set of recurring transactions; also covers the cancellation of a direct debit mandate over a mobile device Mobile Proximity E-Mandate A payer signs up for a direct debit mandate over a mobile device, for a one-off transaction; the mandate initiation involves physical contact between a mobile device and a POS or ATM terminal

Proximity Payment (POS/ATM) 3/26/2017 SEPA Instrument Payment Types Cash withdrawal Person  Person Person  Business BusinessBusiness SEPA Cards Sender initiates a payment using their payment card Remote Payment Transfer of funds from a payer card account to a payee account (where both payer and payee are consumers) undertaken remotely over a mobile device through remote messaging Payment made from a payer (consumer) payment card account to a payee (business) account using a mobile device through remote messaging Payment made from a payer card account to a payee account (both payer and payee being businesses) using a mobile device through remote messaging Proximity Payment (POS/ATM) Cash withdrawal initiated through physical* contact between a mobile device and an ATM Transfer of funds from a payer card account to a payee account (where both payer and payee are consumers) through physical* contact between two mobile devices or between a mobile device and ATM Payment made from a payer (consumer) card account to a payee account using a mobile device at a POS or ATM terminal* Payment made from a payer (business) card account to a payee account using a mobile device at a POS or ATM terminal* * Where both originating and receiving devices exchange information at a very short range – also referred to as a “contactless” transaction

Priorytety działania EPC Na podstawie badania rynkowego EPC określiła priorytetowe kategorie płatności: Proximity SEPA Card Payments (P2B i B2B) Remote SEPA Card Payments (P2P, P2B, B2B) Remote SEPA Credit Transfers (P2P, P2B, B2B) Inicjacja Mobile Contactless Payments w oparciu o technologię NFC i aplikacje UICC/SIM Wymogi i specyfikacja ról TSM

Dziękuję za uwagę!