Stanisław KOZIEJ METODOLOGIA NAUK.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca licencjacka i magisterska
Advertisements

Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
w ramach prac doktorskich i magisterskich
Jak korzystać z literatury popularnonaukowej
30 marca SPOSÓB NA KARIERĘ W PRZEDSIĘBIORSTWIE Dariusz Szpakowski Gminna Spółdzielnia Samopomoc Chłopska w Ozorkowie Nauczycielem wszystkiego jest.
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
POZIMNOWOJENNA TRANSFORMACJA
Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
Konsultacje Społeczne, 06-07/09/20071 PROJEKT TRASY KRASIŃSKIEGO na odcinku plac Wilsona ul. Budowlana wraz przeprawą mostową i torowiskiem tramwajowym.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Mariola Szyda Biblioteka Główna Politechniki Częstochowskiej.
III Seminarium Rankingowe Potencjał, efektywność i siła naukowa w Rankingu Szkół Wyższych 2012 oraz rozważane zmiany w tym obszarze.
Organizacja seminarium dyplomowego inżynierskiego
KONFERENCJA: Województwo Świętokrzyskie wobec wyzwań rozwojowych w świetle Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz strategii zintegrowanych Kielce,
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Dział Zaopatrzenia w Surowiec Drzewny 13 lipca 20071PFLEIDERER Prospan S.A PROSPAN Grajewo S.A.. Rynek surowca drzewnego w Polsce – w drodze ku stabilizacji.
Innowacje pedagogiczne
Korzystanie z literatury
DANE SPRAWOZDAWCZE Z ZAKRESU LIST PACJENTÓW OCZEKUJĄCYCH OD 1 KWIETNIA 2007 ROKU. Mgr Marcin Karwacki Przedsiębiorstwo Informatyczne KAMSOFT.
Naukowy charakter pracy dyplomowej
Podzielona POLSKA, czyli otwarte formaty
S. Gadomski, "CERN i komputery", CERN i komputery dr hab. Szymon Gadomski Uniwersytet Genewski i Instytut Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie.
Projektowanie procesu badawczego
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Metodologia badań empirycznych
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 niedziela, 19 kwietnia 2015niedziela, 19 kwietnia 2015niedziela, 19 kwietnia 2015niedziela,
Technika pisania przyrodniczych prac naukowych
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
ZASTOSOWANIE DWUKROTNEJ SYMULACJI MONTE CARLO W WYCENIE OPCJI REALNYCH mgr Marcin Pawlak Katedra Inwestycji i Wyceny Przedsiębiorstw.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Metodyka i zasady formalne pisania prac dyplomowych – informacje wstępne ogólne Dr Małgorzata Zięba.
ZALECENIA DOTYCZĄCE REDAKCJI PRAC DYPLOMOWYCH przygotowywanych na Wydziale Zarządzania PRz.
Praca dyplomowa (magisterska, licencjacka i inżynierska) powinna mieć charakter:
Seminarium magisterskie. Formalności rok akademicki 2013/2014 dr Małgorzata Zięba.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
Redakcja tekstów naukowych dla orientalistów
Politechnika Poznańska Wydział Inżynierii Zarządzania mgr inż
Wstęp do badań społecznych i politologicznych I
Podstawa prawna na UKSW
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Wstęp do prawoznawstwa Administracja wykład 1
Podstawa prawna na UKSW
Struktura książki i czasopisma
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
Zakres i charakter pracy podyplomowej
Temat pracy dyplomowej
Zapis prezentacji:

Stanisław KOZIEJ METODOLOGIA NAUK

Zagadnienia Wstęp 1. Istota i treść nauki 2. Badania naukowe 3. Prace naukowe 4. Ćwiczenie - koncepcja badań naukowych Warszawa Styczeń 2007

Literatura 1. T. Kotarbiński: Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk. PWN, Warszawa 1986 2. W. Krajewski: Prawa nauki. KiW, Warszawa 1982 3. S. Ossowski: O nauce. PWN, Warszawa 1967 4. J. Pieter: Zarys metodologii pracy naukowej. PWN, Warszawa 1975 5. W. Pytkowski: Organizacja badań i ocena prac naukowych. PWN, Warszawa 1981 6. J. Such: Problemy weryfikacji wiedzy. PWN, Warszawa 1975 7. W. Zonn, A. Finkelsztejn: O nauce. WP, Warszawa 1977 Warszawa Styczeń 2007

Wstęp Warszawa Styczeń 2007

Istota naukowca Umiejętność twórczego (a nie tylko odtwórczego) podejścia do problemów umiejętność przechodzenia od niewiedzy do wiedzy umiejętność posługiwania się metodą naukową Warszawa Styczeń 2007

ISTOTA I TREŚĆ NAUKI Warszawa Styczeń 2007

Istota nauki Wiedza o świecie Nauczanie (edukacja) w szkole wyższej Organizacje i instytucje naukowe Forma twórczej działalności człowieka Warszawa Styczeń 2007

Istnienie Trwanie - niezmienne rzecz t czas Warszawa Styczeń 2007

Życie organizm t Warszawa Styczeń 2007

Działanie Zmierzanie do celu 1 działanie Istota myśląca życie trwanie Zmierzanie do celu 2 Warszawa Styczeń 2007

Umiejscowienie celu Cel 3 Podmiot działający Przestrzeń nieznana (działalność twórcza) (działalność rutynowa) Przestrzeń znana Cel 2 Cel 1 Warszawa Styczeń 2007

Działalność naukowa Twórcza działalność naukowa (badawcza) Cel 3 Podmiot działający Obszar niewiedzy (luki w wiedzy) Cel 2 Obszar wiedzy Rutynowa działalność naukowa Cel 1 Warszawa Styczeń 2007

Wiedza Wiedza naukowa Niewiedza (luki w wiedzy) Wiedza nienaukowa (potoczna, pospolita ...) Warszawa Styczeń 2007

Ekspansja wiedzy Wiedza naukowa (luki w wiedzy) Niewiedza Wiedza nienaukowa (potoczna, pospolita ...) Warszawa Styczeń 2007

Proces naukowy - przetwarzanie wiedzy - badania naukowe Wiedza naukowa Wykorzystanie Tworzenie - przetwarzanie wiedzy (prace rozwojowe) - popularyzowanie wiedzy - wdrażanie wiedzy - nauczanie (edukacja, dydaktyka) - badania naukowe - praca naukowa Warszawa Styczeń 2007

BADANIA NAUOWE Warszawa Styczeń 2007

1. Przygotowanie badań 2. Realizacja badań 3. Kontrola wyników Cykl badań naukowych 1. Przygotowanie badań 2. Realizacja badań 3. Kontrola wyników Warszawa Styczeń 2007

Koncepcja badań 1. Geneza i ustawienie problemu (uzasadnienie potrzeby badań) 2. Cel i problematyka badawcza (zagadnienia badawcze) 3. Założenia i hipotezy badawcze 4. Procedura badań (metody, teren i tok - harmonogram - badań) 5. Prezentacja wyników (układ pracy) Warszawa Styczeń 2007

Geneza problemu Diagnoza stanu rzeczy identyfikacja obszaru niewiedzy - stwierdzenie istnienia problemu problemy subiektywne (dydaktyczne) i obiektywne (badawcze) obiektywizacja („odsubiektywizowanie”) niewiedzy - przegląd literatury uzasadnienie obiektywnej potrzeby (teoretycznej lub praktycznej) usunięcia niewiedzy (luki w wiedzy) Warszawa Styczeń 2007

Cel badań „druga strona” potrzeby badań zdecydowanie się na realizację potrzeby - na rozwiązanie problemu w drodze badań naukowych - prowadzi wprost do ustanowienia celu badań Cel: po co się prowadzi badania, co zamierza się osiągnąć w ich rezultacie Warszawa Styczeń 2007

Problematyka badawcza (zagadnienia badawcze) Problemy, zagadnienia badawcze - ”przeszkody” na drodze do celu logicznie podporządkowane celowi badań forma - pytania badawcze Warszawa Styczeń 2007

Rodzaje pytań badawczych pytania rozstrzygnięcia - zamknięte (czy?) pytania dopełnienia - otwarte (dlaczego, jak, jaki, ile, kiedy, gdzie? ...) Warszawa Styczeń 2007

Założenia badawcze Wiedza „nadsystemowa” wobec problemu (np. wyniki innych badań, wiedza podręcznikowa) coś, co nie będzie podlegać badaniom, przyjmowane jest takie, jakie jest - a jednocześnie stanowi podstawę, ograniczenie lub część rozwiązania problemu Warszawa Styczeń 2007

Hipotezy naukowe Przypuszczenia co do rozwiązania problemu próbne (wstępne) odpowiedzi na pytania badawcze tezy, które będą weryfikowane w toku badań hipotezy wstępne, robocze, rozwinięte, końcowe Warszawa Styczeń 2007

Teren (miejsce, przestrzeń) badań Harmonogram (czas) badań Procedura badań Metody badawcze Teren (miejsce, przestrzeń) badań Harmonogram (czas) badań Warszawa Styczeń 2007

Metody badawcze Metody teoretyczne Metody empiryczne analiza, analogia, synteza, dedukcja, indukcja ... Metody empiryczne pomiary, eksperymenty, symulacje, ankiety, wywiady, konsultacje, dyskusje ... Warszawa Styczeń 2007

Teren badań Badania teoretyczne Badania empiryczne biblioteki, media, internet Badania empiryczne badane wycinki rzeczywistości (rzeczy, organizacje, procesy) laboratoria Warszawa Styczeń 2007

Tok (harmonogram) badań - etapy 1. Przygotowanie badań (opracowanie koncepcji i zorganizowanie badań) - hipoteza wstępna 2. Etap badań teoretycznych - rozwinięcie hipotezy wstępnej w hipotezę roboczą 3. Etap badań praktycznych - weryfikacja hipotezy roboczej (elementów tej hipotezy) i ustalenie wyników badań 4. Synteza wyników i ich pisarskie (redakcyjne) ujęcie w postaci pracy naukowej - finalna hipoteza naukowa Warszawa Styczeń 2007

PRACE NAUKOWE Warszawa Styczeń 2007

Materiały naukowe Bezpośrednie („surowe”) wyniki badań Ankiety, zestawienia, próbki, wyniki symulacji Sprawozdania i notatki z badań Wypisy z literatury Warszawa Styczeń 2007

Fakty naukowe Zależności Uogólnienia Prawa naukowe Teorie naukowe Wyniki badań Fakty naukowe Zależności Uogólnienia Prawa naukowe Teorie naukowe Warszawa Styczeń 2007

Rodzaje prac naukowych (1) Opracowania naukowe dzieła, przyczynki; rozprawy i komunikaty; prace promocyjne Opracowania popularnonaukowe książki, artykuły, wywiady, filmy dokumentalne itp. Prace wdrożeniowe projekty, plany, konstrukcje, podręczniki, instrukcje itp. Warszawa Styczeń 2007

Rodzaje prac naukowych (2) Podstawowe, stosowane Analityczne, syntetyczne Problemowe, przyczynkarskie Teoretyczne, doświadczalne Indywidualne, zespołowe Warszawa Styczeń 2007

Prace (rozprawy) doktorskie Prace (dysertacje) habilitacyjne Prace promocyjne Prace magisterskie Prace (rozprawy) doktorskie Prace (dysertacje) habilitacyjne Dorobek profesorski Warszawa Styczeń 2007

Układ pracy naukowej Wstęp (rozdział metodologiczny) Rozdziały merytoryczne Zakończenie Bibliografia Aneksy, załączniki Warszawa Styczeń 2007

Wstęp (rozdział metodologiczny) Treścią wstępu (rozdziału metodologicznego) jest koncepcja badań. Czytelna informacja o genezie problemu na tle krytyki dotychczasowej literatury oraz o celach i zagadnieniach badawczych, założeniach i hipotezach, procedurze badań i układzie pracy Warszawa Styczeń 2007

Rozdziały merytoryczne (1) Tyle rozdziałów ile głównych zagadnień (problemów) badawczych Każdy rozdział to prezentacja wyników badań nad danym zagadnieniem Warszawa Styczeń 2007

Rozdziały merytoryczne (2) Układ rozdziału: wprowadzenie - charakterystyka zagadnienia (pytania) badawczego; rozbicie na podzagadnienia część główna - sprawozdanie z badań (materiał badawczy) podsumowanie - synteza w postaci odpowiedzi na pytanie badawcze Warszawa Styczeń 2007

Zakończenie pracy naukowej Nawiązanie do wstępu (lustrzane odbicie) Synteza syntez z poszczególnych rozdziałów merytorycznych Krytyczne spojrzenie na przebieg i rezultaty badań i ewentualne sugestie dalszych badań Warszawa Styczeń 2007

Inne części pracy naukowej Bibliografia Alternatywnie: przedmowa (czasami dodatkowe słowo od autora, często zamiast wstępu, gdy umieszcza się odrębny rozdział metodologiczny) aneksy (części innych dzieł) załączniki (materiały z badań, rozszerzające opisy, wyjaśnienia itp.) Warszawa Styczeń 2007

Literatura przedmiotu Podstawa, punkt wyjścia w formułowaniu problematyki Źródło założeń i hipotez Weryfikator hipotez Problem wiarygodności: źródła oryginalne i wtórne (interpretacje, tłumaczenia) Warszawa Styczeń 2007

Zasady pisarstwa (1) Trzymać się tematu (minimalizacja dygresji) Logiczność i jasność wywodów Wyczerpywać zagadnienie w jednym miejscu, unikać powtórzeń Preferować styl bezosobowy Unikać stylu „gazetowego”, publicystycznego Warszawa Styczeń 2007

Zasady pisarstwa (2) Krytyczne i „rozwojowe” powoływanie się na literaturę (unikać czystej „cytologii”) Zapewnić odróżnianie myśli autora i wyników badań od wiedzy zaczerpniętej z innych źródeł (unikać plagiatu) Warszawa Styczeń 2007

Recenzowanie Zgodność pracy z tematem Ocena metodologiczna Ocena rzeczowa (treści) wartość naukowa wartość użytkowa Oryginalność kompilacja, plagiat, praca oryginalna Pisarstwo Warszawa Styczeń 2007

Naukowcy Stopnie Tytuł - profesor Stanowiska magister, doktor, doktor habilitowany Tytuł - profesor Stanowiska asystent, adiunkt, profesor docent (?) Warszawa Styczeń 2007

Organizacja nauki (1) Uczelnie wyższe szkoły wyższe uczelnie akademickie (uniwersytety, akademie, politechniki) publiczne i niepubliczne wydziały, instytuty, katedry, zakłady Warszawa Styczeń 2007

Instytucje naukowo-badawcze Organizacja nauki (2) Instytucje naukowo-badawcze instytuty zakłady ośrodki (centra) rządowe i pozarządowe Warszawa Styczeń 2007

Administrowanie nauką Komitet Badań Naukowych Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu Komisja Akredytacyjna Komisja ds. Tytułu i Stopni Naukowych Komórki kierowania badaniami (planowania, organizowania, zlecania, finansowania, rozliczania) w strukturach państwowych i prywatnych Warszawa Styczeń 2007

ĆWICZENIE Warszawa Styczeń 2007

Koncepcja badań naukowych Wybrać dowolną dziedzinę zainteresowań naukowych Optymalnie - obszar przyszłej pracy doktorskiej Znaleźć i ustalić problem Opracować zarys koncepcji badań naukowych Warszawa Styczeń 2007

Układ zarysu koncepcji badań 1. Geneza i ustawienie problemu (uzasadnienie potrzeby badań) 2. Cel, problem i problematyka (zagadnienia, pytania) badawcza 3. Wstępne hipotezy badawcze 4. Procedura badań 5. Układ pracy (układ sprawozdania z badań) Warszawa Styczeń 2007

Prezentowanie koncepcji Zreferowanie koncepcji Dyskusja Warszawa Styczeń 2007

? Warszawa Styczeń 2007